Harman Kardon HK770 Inschakelplop (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 26-03-2015, 20:23 (3536 dagen geleden)

Beste transistorvrienden,

Ik heb jullie goede raad nog eens nodig. :-)

Betreft een Harman/Kardon HK770 eindversterker uit de jaren 80.

De versterker had last van verlopen BIAS instellingen die zich niet meer lieten bijregelen. Bleken er 4 elco's defect in de driver versterker.
De oude Elna's waren dubbel zo groot geworden. Nadat ik ze vervangen heb was de BIAS weer fijn te regelen.

Maar nu geeft de versterker af en toe nog wel eens een serieuze plop, zowel bij in- als uitschakelen. De ene keer al heviger dan de andere.

Nochtans zit er een inschakelvertraging in. Wanneer het relais na enkele seconden aanklikt dan komt er een zware plop uit beide luidsprekers.

Ik zou denken dat de inschakelvertraging dergelijk fenomeen net moet verhelpen?

Is het een vuil relais? Of iets anders? Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Nick

Harman Kardon HK770 Inschakelplop

door Jac Janssen @, Eindhoven, 26-03-2015, 20:29 (3536 dagen geleden) @ ElektroNick

Nick,

Staat er soms een beetje DC op de uitgang?
Of heb je dat al afgeregeld op 0?

Jac

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-03-2015, 21:31 (3536 dagen geleden) @ Jac Janssen

Idd DC op de uitgang. voltmeter in DC stand op de speakeruitgangen zetten (zonder luidsprekers) moet normaal 0 tot 50 soms tot 100mV maximum meten. Hoe lager hoe beter. Als het een stevige plop is zal het meer zijn :-)

groeten

Kris

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 26-03-2015, 21:37 (3536 dagen geleden) @ kris

Idd DC op de uitgang. voltmeter in DC stand op de speakeruitgangen zetten (zonder luidsprekers) moet normaal 0 tot 50 soms tot 100mV maximum meten. Hoe lager hoe beter. Als het een stevige plop is zal het meer zijn :-)

groeten

Kris

Dat is vreemd, ik heb dat 2 weken geleden terug naar 0V afgeregeld.
Nu ik erover nadenk, helemaal in het begin was er (bijna) geen plop.
Maar het lijkt erger te worden met de dag.
Misschien zijn de instellingen terug verlopen dan? Ik moet het morgen eens nameten. Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat er terug DC op de uitgang staat?

Groetjes,

Nick

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-03-2015, 21:48 (3536 dagen geleden) @ ElektroNick

zomaar een idee, een van je nieuwe elco's verkeerd gemonteerd?

Of anders nog enkele elco's met ouderdomskwalen.

Oude lijm (om de grote elco's op hun plaats te kleven) geeft ook problemen, als je oude "kwakken" lijm op de print vindt, best verwijderen alvorens gans de versterker binnenstebuiten te keren :-)

succes

Kris

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 02-04-2015, 10:01 (3530 dagen geleden) @ kris

Nog eens nagemeten en jullie hebben gelijk. Het rechterkanaal was met -1,9mV niet ver verlopen, maar links meet ik bijna 8V DC! En het is niet lager te regelen dan 7,7V.
Ik heb de luidsprekers maar afgekoppeld...

Ik zal terug 't één en ander moeten nameten...

Groetjes,

Nick