Het AM tuner IC MK484 (Toestel of techniek)
Vorige week schreef ik, dat ik pas twee projectjes heb geknutseld met het MK484 IC. Maar eigenlijk zijn het er drie. Ik heb namelijk vorig jaar ook (met mijn vrouw samen) een Conrad bouwdoosje gemaakt gebaseerd op de TA7642 die ongeveer gelijk is aan de MK484 en ZN414.
Maar nu even over de kwaliteit. Volgens de beschrijving op internet is de IC geschikt voor een AM ontvanger van goede kwaliteit. Maar ik vind de ontvangst toch niet echt geweldig. De luciferdoos is natuurlijk heel zacht, je moet echt op een stil plekje staan om het te horen. De geluidskwaliteit van deze is wel goed, ik kan er drie stations op horen en die klinken zuiver en niet door elkaar.
De andere ontvangers hebben toch wel een probleem met selectiviteit. Als je op een station afstemt hoor je het wel goed, maar over de hele band hoor ik tussen alle stations wel een van de sterke (Nostalgia of Groot Nieuws). Het IC wordt WEL overstuurd bij sterke signalen, en bij zwakke ontvangst zakt het signaal al snel weg in de ruis.
Het gebrek aan selectiviteit komt natuurlijk omdat al deze ontvangers eenkringers zijn. De Q van de kring kan wel heel hoog zijn omdat de IC de kring nauwelijks belast (ingangsimpedantie 4M!!). Je kunt het sterk/zwak signaal gedrag nog wel iets beinvloeden door de weerstand in de voedingslijn aan te passen. Maar in mijn houten radio heb ik daar nu 800 Ohm zitten, wat al vrij veel is, en toch wordt hij nog overstuurd als ik op 747 afstem, en LG stations klinken heel zwak.
Hebben anderen ook radiootjes hiermee gebouwd en hebben jullie deze moeilijkheden overwonnen?
Dit is de Conrad radio. Hij heeft na het IC nog een transistor om het signaal te versterken voor een luidsprekertje, alles gevoed met 1,5V:
Mijn luciferdoosradio is nog simpeler, die stuurt vanuit het IC meteen een hoogohmige oordop aan, maar werkt verder ook op 1,5V (knoopcel):
Het laatste project pakt het LF deel iets steviger aan, hij heeft namelijk een LF versterker met twee buizen (waarover ik het op dit forum verder niet zal hebben), een stevige luidspreker en een grote houten kast. Deze is natuurlijk lichtnetgevoed, hij heeft LG en MG: