Je kan het ook zelf maken (Toestel of techniek)

door KarelWagema @, Beverwijk, 31-03-2015, 11:57 (3534 dagen geleden)

Soms wanneer de verveling toeslaat begint de creativiteit.
Gezien het feit ik nood gedwongen thuis zit en toch wat wilde experimenteren met experimentele tv had ik besloten om de EE2007 van Philips aan een naderonderzoek te wijden.
Natuurlijk is alles te koop maar als het toch onwijs duur kost kan je het ook zelf bouwen.
Dus ben ik begonnen met de beeldbuis unit.
Een print maken een trafo wikkelen en dan de eerste testen.
Wat een geweldige schakeling en het werkt geweldig.

[image]

Hier boven de stip op de beeldbuis laat zich mooi instellen met de potmeters.
En het aanraken van de ingang van de afbuig schakeling geeft een verticale of horizontale lijn op de beeldbuis.

[image]

[image]

En natuurlijk wat foto's van het geheel.
De rest vordert natuurlijk ook al.

Klik op onderstaande link voor meer foto's

http://www.oudetechniek.nl/index.php/EE2007

Het wachten is nu op de printen voor de ontvanger.
Blijft een leuke hobby.

Groet Karel.

Je kan het ook zelf maken

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-03-2015, 16:37 (3534 dagen geleden) @ KarelWagema

PAS OP MET DIE STIP
Brand zo in.

Maar verder super project.
Die Philips dozen waren zo gek nog niet.
Heb toch heel wat met die EE2050-51-52 dozen gespeeld vroegert.

Destijds stond deze doos wel op de verlanglijst ieder jaar maar Pa vond
dat ik al genoeg TV's op mijn kamer had :))

Misschien bij tijd inderdaad eens leuk om met zo'n buisje ook deze Philips na te bouwen.
Spullen zat.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 01-04-2015, 17:28 (3533 dagen geleden) @ KarelWagema

Heel mooi gedaan Karel :)

Ik heb in 1976 Philips EE bouwdozen gekocht met ondermeer zo'n beeldbuisunit en heb hem nog steeds. Heb ooit een televisie (eerder al over geschreven) gebouwd en de eerste die in het groen op het schermpje verscheen bij afstemmen VHF unit was Willem Drees.

Ik heb vele kathodestraalbuizen en zou een universeel iets willen maken zoals jij dit project maar geschikt voor vele type CRT's dus waarbij je alle benodigde spanningen kan instellen als ook die van de balans versterkers voor de afbuigplaten.

Succes met je project.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door vanderwaal @, Ridderkerk, 01-04-2015, 19:51 (3533 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Goedenavond Hans,kun je het principe schema van de beeldbuis unit op het forum zetten ? Hoe wordt de hoogspanning opgewekt bij deze bouwdoos?
Groet van Jan.v.d.Waal uit Ridderkerk.

door KarelWagema @, Beverwijk, 02-04-2015, 06:13 (3532 dagen geleden) @ vanderwaal

Beste Jan,

Je vind het schema en alle gegevens gewoon op internet.
Gebruik www.google.nl en als zoek argument Philips EE2007.
Klik links boven op plaatjes en zie tussen de plaatjes vind je alles wat je zoekt.
Het is alleen in het Duits.
Maar het is mij ook gelukt.

Ook de complete handleiding in het Duits met alle schema's kun je zo simpel vinden.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 02-04-2015, 09:38 (3532 dagen geleden) @ vanderwaal
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 02-04-2015, 09:41

Op de website http://norbert.old.no/ staat enorm veel documentatie van de Philips/Schuco experimenteer dozen.
Compleet met boekjes. In Verschillende talen, sommige ook in het Nederlands.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-04-2015, 16:10 (3532 dagen geleden) @ vanderwaal

Hallo Jan,

Je bent al geholpen met het advies maar anders scan ik het schema wel even in en mail die naar je toe, ik las net nu pas de postings weer.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door KarelWagema @, Beverwijk, 02-04-2015, 06:08 (3532 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Beste Hans,

Dat is altijd mogelijk.
Zo heb ik een heel klein z/w beeldbuisje met afbuigjuk en lijntrafo.
Deze ooit gekregen.
Google was wederom mijn beste vriend en vond het complete schema en zelfs een bouw pakket in China.
Als dit project klaar is ga ik de schakeling maken voor de z/w beeldbuis en zien of dit wil werken op de Philips bouwdoos.

Ook is het mogelijk om met deze beeldbuis unit van Philips een radio te wobbelen.
Het leuke is dat je vele toepassingen kan verzinnen voor een losse beeldbuis.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-04-2015, 16:19 (3532 dagen geleden) @ KarelWagema

Beste Hans,

Dat is altijd mogelijk.
Zo heb ik een heel klein z/w beeldbuisje met afbuigjuk en lijntrafo.
Deze ooit gekregen.
Google was wederom mijn beste vriend en vond het complete schema en zelfs een bouw pakket in China.
Als dit project klaar is ga ik de schakeling maken voor de z/w beeldbuis en zien of dit wil werken op de Philips bouwdoos.

Ook is het mogelijk om met deze beeldbuis unit van Philips een radio te wobbelen.
Het leuke is dat je vele toepassingen kan verzinnen voor een losse beeldbuis.

Hallo Karel,

Een hele uitdaging dat project. Om het op het Philips bouwpakket te laten werken met dat DG7-32 pijpje hoef je alleen het raster (Y) en lijn (X) signaal plus het videosignaal toe te voegen aan de beeldbuisunit dus niet direct de afbuigspanningen die normaal naar de afbuigjuk gaan van het zwart/wit buisje, althans niet zonder aanpassing.

Er zijn idd vele toepassingen te verzinnen voor het beeldbuisje, ik heb er in de woonkamer een scoopklok op staan voor op het dressoir.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door KarelWagema @, Beverwijk, 02-04-2015, 17:25 (3532 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Beste Hans,

Wat het leuke van Philips EE2007/2008 is, is dat de schakeling een normale z/w tv is.
De lijnoscillator is een afgeleide van de K7/K8 met de zelfde spoel alleen in een transistor uitvoering.

Dus om daar een lijneindtrap mee aan te sturen lijkt me niet zo probleem.
Dan blijft alleen de rastereindtrap over.

Dat wordt wel even experimenteren maar dat maakt de hobby weer leuk.
De enige uitdaging die ik nog heb is een plexiglazen huis maken.

De scoop klok heb ik ook al overal gevonden op het net maar brand zo'n beeldbuisje niet vreselijk in?
Het is toch een redelijk statisch beeld zeg maar.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-04-2015, 18:23 (3532 dagen geleden) @ KarelWagema

Dat valt wel mee Karel. In de software is een slimmigheidje ingebouwd dat zonder dat je het merkt het beeld regelmatig net even anders gepositioneerd op het scherm komt te staan en je moet de helderheid niet te hoog zetten. Ondanks dat de naversnelling ontbreekt bij de DG7-32 valt het nog wel mee de licht opbrengst, ja, de zon moet er noet op komen te staan natuurlijk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-04-2015, 18:38 (3532 dagen geleden) @ KarelWagema

Wat het leuke van Philips EE2007/2008 is, is dat de schakeling een normale z/w tv is.
De lijnoscillator is een afgeleide van de K7/K8 met de zelfde spoel alleen in een transistor uitvoering.

Dat wist ik niet, wel aardig om te weten.

Dus om daar een lijneindtrap mee aan te sturen lijkt me niet zo probleem.
Dan blijft alleen de rastereindtrap over.

Dan toch iets om uit te vogelen.

Dat wordt wel even experimenteren maar dat maakt de hobby weer leuk.
De enige uitdaging die ik nog heb is een plexiglazen huis maken.

Ik heb een buizenradiotje gebouwd in een plexiglazen behuizing zodat je het binnenwerk kan zien en heb ik gemaakt van 6 mm. plexiglas en verlijmt met een cyanidelijm.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen