Philips UFO 22GF303 geen geluid (Toestel of techniek)

door debarbanson, 03-04-2015, 08:14 (3529 dagen geleden)

Heb een Philips UFO GF303 in goede staat.

Start hem op - alles draait & loopt !
Echter het geluid is er (bijna) niet.....
Als ik het volume geheel open draai hoor ik heeeel ver weg een zeer klein beetje geluid uit de speaker......

Waar kan hem dit in zitten ? Volume potmeter of toch iets anders ?

Wie kan mij helpen..:-)

Richard

Philips UFO 22GF303 geen geluid

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 03-04-2015, 09:42 (3529 dagen geleden) @ debarbanson

Hallo Richard,

Grote kans dat er een slechte elco op het versterker printje zit. Ik heb in het verleden al vaker deze versterkers gerepareerd en bijna altijd is het een verdroogde elco. De potmeter heb ik nog nooit kapot gezien bij deze pick-ups. Meestal vervang ik gewoon alle elco's, het zijn er niet erg veel......

Succes!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door Peter1952 @, Almere, 03-04-2015, 11:30 (3529 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Berucht bij dit soort platenspelers zijn de eindtransistors AC187 en AC188. Deze zijn heel vaak defect. Over beide transistors moet je ongeveer de halve voedingsspanning meten. Meet je over één van de eindtransistors de volle voedingsspanning dan is er iets mis met de eindtransistors.

Groeten,
Peter

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 03-04-2015, 13:06 (3529 dagen geleden) @ Peter1952

Inderdaad zijn de eindtransistoren erg verdacht. Enkele maanden geleden heb ik nog twee UFO's gerepareerd met hetzelfde defect. Kortsluiting tussen de collector van de transistoren en de koelplaat door de zogenaamde "whiskers" die groeiden tussen de collector van de tor en de behuizing. Vermits de behuizing rechtstreeks op de koelvin gemonteerd is, maakt dat dan een kortsluiting.
Maak de transistoren eens even los van de koelplaat en test dan nog eens.
Hou wel de temperatuur van de transistoren in het oog dan. Bij mij werden ze absoluut niet warm, ook niet zonder koelplaat. Maar neem liever het zekere voor het onzekere.

Mijn UFO's spelen al maanden prima, gewoon door die eindtransistoren te isoleren van de koelvin met een micaplaatje.

Succes!

Nick

door debarbanson, 08-04-2015, 10:50 (3524 dagen geleden) @ ElektroNick

Bedankt !! ik heb ze beide vervangen (orginele bijna niet meer te krijgen) en ook de oude elco's......het geluid is terug.....echter nu bromt hij.....lijkt meer op een aarde probleem...als je het weet fantatstisch.....

door debarbanson, 08-04-2015, 10:53 (3524 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Bedankt - gelukt en ze vervangen te samen met de transistors 187/188....nu bromt hij helaas....het geluid is wel weer terug....:-)...enige inzicht waar die brom vandaan kan komen / te verhelpen is....iets vergeten ?

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 03-04-2015, 21:05 (3528 dagen geleden) @ debarbanson

Zou volgens mij ook de kwaliteit van het kristalelement kunnen zijn ...
Ik kreeg er eens een (ook een ufo) ter reparatie aangeboden, bleek er helemaal geen naald meer in te zitten. Wist de nieuwe eigenaresse veel ...