Opname weergavekop Akai GX210D (Gezocht)

door Chris Dagelet @, 03-04-2015, 18:40 (3762 dagen geleden)
Gewijzigd door Chris Dagelet, 03-04-2015, 18:44

Wie kan mij helpen aan een opname/weergavekop voor een Akai GX210D?

Ik hoor het graag.

M.v.g.
Chris Dagelet

Opname weergavekop Akai GX210D

door Doeve @, Borgercompagnie, 03-04-2015, 20:02 (3762 dagen geleden) @ Chris Dagelet

Hoe ziet die eruit?
Henk

door Chris Dagelet @, 04-04-2015, 15:43 (3761 dagen geleden) @ Doeve

Hoi Henk,

Zie foto...ik hoop dat je mij kunt helpen. Het is inderdaad een onverwoestbare kop. Maar als hij onderbroken is heb je wel een probleem.
[image]

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-04-2015, 23:08 (3761 dagen geleden) @ Chris Dagelet

Als je in de manual kijkt zie je dat de kop een
P4-202 GX Head is.

Zoekend op die kop vind ik de volgende modellen in ieder geval.
Het vergroot je opties.

GX-270D is a 4 head machine , with 2 playback GX heads( P4-202 GX head)
GX-630 -> P4-202 - volgens service manual

The GX-230D used the P4-202 Playback Head, which can also be found in the GX-270D.

GX-650D Specifications->Playback head: P4-202 (GX)

door Bert V. @, Amstelveen, 05-04-2015, 09:20 (3760 dagen geleden) @ Maurice

Naar ik mij herinner heeft de voorloper van de 210, de GX201D,(een bijna identiek deck), ook deze opname/weergave kop.

Bert

door Bert V. @, Amstelveen, 03-04-2015, 22:12 (3762 dagen geleden) @ Chris Dagelet

Chris, Akai gaf levenslange garantie op hun glass-ferrite koppen.
Opsturen (met het ingevulde garantiebewijs van betreffende recorder)) gaf nooit problemen in mijn recordertijd, maar of dit nog zo is?

Vervanging van deze kop bij dit reverse-deck is een zeer precies klusje wat afstellen betreft, daar deze kop in reverse-stand een spoorbreedte in hoogte verspringt.

(Fodor in R'dam was toen (wellicht nog) de importeur)

Bert

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-04-2015, 23:21 (3762 dagen geleden) @ Bert V.

Het Akai van toen bestaat niet meer en Fodor is al jaren failliet.

Een mailtje naar Japan zou kunnen, maar het zou me verbazen als het nieuwe Akai nog oude onderdelen op voorraad heeft.

door soundman2 @, Wouw, 04-04-2015, 09:44 (3761 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het Akai van toen bestaat niet meer en Fodor is al jaren failliet.

Een mailtje naar Japan zou kunnen, maar het zou me verbazen als het nieuwe Akai nog oude onderdelen op voorraad heeft.

Blijft de vraag of de kop echt stuk is natuurlijk.
Voor het instellen van de juiste hoogte leverdePhilips destijds zeer fijn ijzerpoeder in een flesje met een vluchtige vloeistof. De bedoeling was om een maagdelijk stuk tape te gebruiken, een nieuwe opname te maken en daarna de tape te bevochtigen met de emulsie. Na het verdampen van de vloeistof (was dat benzol?)
werden de magneetsporen zichtbaar. Een wonderlijk middeltje, maar ik heb het al lang niet meer en dus ook geen bestelnummers. Evenwel zal het in oude Philips docu nog wel genoemd worden, maar of het nog te koop is????
Een andere methode is het gebruik van een correct opgenomen viersporen tape, dus op een maagdelijke tape een nieuwe opname en met deze tape, de koppen afregelen op max output. Eerst de azimuth en dan de hoogte. Al met al een precies karweitje, waarbij enige ervaring wel vereist is.

Soundman2

door Bert V. @, Amstelveen, 04-04-2015, 11:04 (3761 dagen geleden) @ soundman2

Henk,

Van die vloeistof heb ik nooit geweten; zeker apart, maar wel wat omslachtig.
Bij vervanging van koppen gebruikten wij een z.g. "fluitband"; een correct voorbespeelde band, waarop een gedeelte met 1000Hz voor de spoorhoogte-instelling, en een gedeelte met 8000Hz? om de azimuth af te stellen.
Deze banden waren in 2-en in 4spoor en werden door Grundig geleverd.
Bij sommige recordertypen wat lastig, daar bij hoogte-instelling zich de azimuth verstelde.

We dwalen wat af besef ik; wat mankeert er aan de kop van Chris?

@Maurice,

Bij mijn weten géén relais, maar een kleine schakelunit aan het mechanisme van de kop-verspringing, die inderdaad met een relais wordt bediend.(deze schakelunit verwisselt de sporen; bovenspoor wordt onderspoor v.v.)

Bert

door Laurens @, Zaandam, 04-04-2015, 11:54 (3761 dagen geleden) @ Bert V.

Een testband is inderdaad de aangewezen methode voor het instellen van de kopstand. Die kan je tegenwoordig nog kopen via Ebay - al moet je daar flink voor betalen.

Die is in veel geen 2 of 4 spoor, maar volspoor mono. Je kan ze dus niet zelf opnemen tenzij je een dure Nagra recorder hebt, of een heel oude volspoor mono studiomachine.
Met een oscilloscoop kan je de azimuth afstellen met een 1khz - links en rechts moeten perfect in fase zijn. Eventueel herhalen met een 10khz toon. Kophoogte afstellen voor het wegwerken van het balansverschil tussen links en rechts. Eventueel nog een keer de azimuth bijregelen als die een klein beetje verschoven is.
Staat ook allemaal in de service manual.

GX koppen zijn trouwens behoorlijk onverwoestbaar. Ik ken één verhaal van een defecte kop van een GX-bandrecorder die 8 uur per dag in een winkelcentrum muziek draaide, en dan een paar verhalen van mensen die gewoon heel lomp zijn geweest bij het schoonmaken van de kop.

door soundman2 @, Wouw, 04-04-2015, 15:14 (3761 dagen geleden) @ Laurens

Een testband is inderdaad de aangewezen methode voor het instellen van de kopstand. Die kan je tegenwoordig nog kopen via Ebay - al moet je daar flink voor betalen.

Die is in veel geen 2 of 4 spoor, maar volspoor mono. Je kan ze dus niet zelf opnemen tenzij je een dure Nagra recorder hebt, of een heel oude volspoor mono studiomachine.
Met een oscilloscoop kan je de azimuth afstellen met een 1khz - links en rechts moeten perfect in fase zijn. Eventueel herhalen met een 10khz toon. Kophoogte afstellen voor het wegwerken van het balansverschil tussen links en rechts. Eventueel nog een keer de azimuth bijregelen als die een klein beetje verschoven is.
Staat ook allemaal in de service manual.

GX koppen zijn trouwens behoorlijk onverwoestbaar. Ik ken één verhaal van een defecte kop van een GX-bandrecorder die 8 uur per dag in een winkelcentrum muziek draaide, en dan een paar verhalen van mensen die gewoon heel lomp zijn geweest bij het schoonmaken van de kop.

Met een volspoor mono band, kun je de sporenligging niet afregelen, wel natuurlijk de azimuth.
Als de kop twee vertikaal geleiders heeft, kun je die zo instellen dat de tape precies daat tussen loopt, zonder enige kronkel.
De Methode met het door mij genoemde ijzerpoeder, mag dan omslachtig zijn, maar liet wel de juiste ligging van de sporen zien. Uiteraard zijn er meer wegen die naar Rome leide(d)en.

Soundman2

door pe0ssb, 16-04-2015, 13:27 (3749 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Henk,

De vloeistof is Tetrachloorkoolstof en heeft een groot soortelijk gewicht om het ijzerpoeder langer zwevend te houden. Als het goed is moet ik nog ergens zowel het ijzerpoeder als de vloeistof(giftig) hebben. Ik heb ooit op die manier een recorder afgeregeld en ondanks dat het best wel een klus is was het resoltaat goed.

73 enk. PE0SSB

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-04-2015, 10:19 (3761 dagen geleden) @ Chris Dagelet

Zou me eerst 100% verzekeren dat SW1 of wel relais wat direct bij die kop zit
10x nazien op werking.

Het vervangen van die kop is zoals eerder beschreven een zeer naar karwij.
Of moet echt mechanisch defect zijn.

Als je echt alle opties gehad hebt zou ik pas gaan denken aan een defecte kop.
Maar die krijg je alleen moedwillig stuk.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-04-2015, 10:42 (3761 dagen geleden) @ Maurice

Zit je echt omhoog met die recorder zou ik deze site eens benaderen.
Zij hebben in 2008 een 210 van nieuwe koppen voorzien.

Zal wat kosten maar is het tenminste goed en weer bruikbaar
GX210-kopvervangen-link naar fotos GX210

http://www.audiosurvivors.nl

door Chris Dagelet @, 04-04-2015, 11:52 (3761 dagen geleden) @ Chris Dagelet

Er is geen onduidelijk heid over de kop. 1 kanaal is onderbroken. Ik heb al een andere geplaatst uit een donor apparaat en deze werkt prima. Het donor apparaat is dusdanig mooi dat ik deze graag weer compleet heb. Foto van de kop volgt.

M.v.g.,
Chris Dagelet

door Bert V. @, Amstelveen, 04-04-2015, 15:14 (3761 dagen geleden) @ Chris Dagelet

Is een poging tot "lassen" van de onderbreking via een ontladingsvonk misschien een idee?

Bert

door Chris Dagelet @, 04-04-2015, 15:47 (3761 dagen geleden) @ Bert V.

Ja Bert...ik ken de truuk van vroeger. Ik zal vast een elco opladen. Ga het in elk geval proberen. Op deze manier voeger zelfs beeldbuizen gered.

door jantinus @, Koekange, 05-04-2015, 13:11 (3760 dagen geleden) @ Chris Dagelet

Hallo Chris,
Wat betreft de problemen/twijfels bij gxkop van jouw cassette deck.
Kapot j/n, naar mijns inziens zijn dat soort koppen van een deugdelijk
hard materiaal gemaakt dat die eigenlijk niet kapot kunnen gaan!!
Zelf heb ik de gxc740d met monitor erop enz. Daar had ik eigenlijk de zelfde problemen mee als bij jouw! Toe heb ik de loep gepakt en toen zag dat er 2 draadjes los zaten, nauwelijks te zien! (haarscheurtjes) Alle draadjes los gesoldeerd en opnieuw gesoldeerd de kop weer op mijn eigen wijze precies
afgeregeld en de weergave/opname is weer perfect!!!
Mijn gxc740d die speelt net als cd kwaliteit.
Jantinus

door Chris Dagelet @, 05-04-2015, 20:51 (3760 dagen geleden) @ jantinus

Hoi Jantinus,

ik zal de kop nog even goed onder de loep bekijken. Ik heb mijn aangekochte GX210D weer in perfecte staat. Wat heeft Akai destijds toch goede recorders gemaakt! Graag wil ik zoals ik al melde het donor apparaat ook weer compleet hebben. Ik loop vast wel weer tegen een donor apparaat aan. Ik zoek dus de afspeelkop, drukrol en een pauze knopje.

M.v.g,
Chris Dagelet

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-04-2015, 08:44 (3758 dagen geleden) @ Chris Dagelet

de magnetische ontwikkelvloeistof waar Henk het over had werd vooral gebruikt in de videowereld voor het blootleggen van de zgn footprint van de opname.

voor zowel mechanische als electrische insert-editing moet de fysieke footprint van de verschillende machines 100% gelijk zijn, anders krijg je slechte lassen.
Dus sinds de introductie van de quadruplex had je microscoop en ontwikkelvloeistof voor het verifiëren van de voetafdruk.
Ook bij latere zelfs digitale formaten werd het nog gebruikt. eerste generaties digitale recorders werkten nog zonder compressie, die schreven om en bij de 300mBit/s op tape... (bvb D3, D5)dan krijg je hele fijne sporen en een goede lineariteit was een must. Rond 97 kwam er een afregeltape waarvan de fouten meegebakken zaten in de timecode en ze konden er dus uitgerekend worden. de Vloeistof werd dan eindelijk overbodig. :-)

groeten

Kris

door Willem.H.N. @, Enschede, 16-04-2015, 16:07 (3749 dagen geleden) @ Chris Dagelet

Hallo Chris , mocht je nog niet voorzien zijn probeer het
dan eens te vragen op het Analog Audio-forum.
grt. willem.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.