condensator in Senseo (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 08-04-2015, 08:23 (3526 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 08-04-2015, 09:22

Ik heb hier een Senseo, waarin de inmiddels beruchte seriecondensator van de voeding stuk is. De capaciteit is nog maar iets meer dan 100nF in plaats van 470nF.
Ik heb nieuwe condensatoren van het merk KEMET, voorheen Arcotronics. Volgens de opdruk zou hij voldoen, maar de afmetingen zijn kleiner.
De nieuwe condensator meet 26,5x15x6 mm, excl. de pootjes. De oude meet 26,5x16x8,2mm. De oude is het merk DAIN en dat staat kennelijk niet zo goed bekend.
De nieuwe condensatoren meten op mijn PM6303 overigens maar 420nF, ook op mijn LCR4080 van Conrad en de Fluke177. Zou de produktiedatum daar wat mee te maken hebben? (april 2008)?
Kan ik de nieuwe gebruiken, of zijn er betere.

afbeelding van de nieuwe C

[image]

Soundman2

condensator in Senseo

door Jac Janssen @, Eindhoven, 08-04-2015, 09:01 (3526 dagen geleden) @ soundman2

Henk,

Daar zou ik geen moment mee aarzelen. Gewoon erin.
Het is inderdaad vaak dat condensatoren aan de ondergrens van de tolerantiewaarden meten.
Blijkbaar hebben de fabrikanten het proces zo goed onder controle dat dat lukt.
Scheelt weer iets materiaal natuurlijk.

Vroeger maten condensators vaak erg dicht in de buurt van de opgedrukte waarde, maar dat lijkt verleden tijd. Ook bij elko's.

Jac

condensator in Senseo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-04-2015, 10:32 (3526 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-04-2015, 10:39

Ik zou aarzelen. Niet elke X2-condensator is door de fabrikant vrijgegeven voor seriegebruik (datablad raadplegen). De juiste types zijn intern anders geconstrueerd (afmetingen zouden een hint kunnen zijn, hoeft niet). Als hij tot in lengte der dagen 420n blijft gaat het goed, maar juist als dit type niet geschikt is zal hij langzaam in capaciteit teruglopen net als de Dain.

condensator in Senseo

door soundman2 @, Wouw, 08-04-2015, 12:54 (3526 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 08-04-2015, 12:59

Ik zou aarzelen. Niet elke X2-condensator is door de fabrikant vrijgegeven voor seriegebruik (datablad raadplegen). De juiste types zijn intern anders geconstrueerd (afmetingen zouden een hint kunnen zijn, hoeft niet). Als hij tot in lengte der dagen 420n blijft gaat het goed, maar juist als dit type niet geschikt is zal hij langzaam in capaciteit teruglopen net als de Dain.

Uiteraard werkt de Senseo met deze C. Er is nog een andere Senseo, de 60, het vierkante model. Ook storing, moet nog uitzoeken wat het is. Er zit een condensator in als de mijne op de foto, met één verschil, dat hij een stuk dikker is. Ik schat ruim 8mm. Deze C is in elk geval verlopen naar 390nF. Ik heb nog niet uitgezocht of dat de oorzaak van de (voor mij nog) onbekende storing.
In de datasheets bij Kemet, heb ik nog niets gelezen over seriegebruik.
Over serie gebruik, heb ik inderdaad wel eens gelezen dat niet alle condensatoren geschikt zijn. Evenwel staan de condensatoren parallel over het lichtnet en in de Senseo nog in serie met de belasting. Wat zou de reden zijn dat ze het dan zwaarder te verduren hebben, of is het zo dat je een parallelcondensator niet mist, zolang hij de boel niet kortsluit.

Soundman2

condensator in Senseo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-04-2015, 19:35 (3526 dagen geleden) @ soundman2

Ik vermoed dat laatste, maar heb ook nog geen uitsluitsel daarover gevonden.

condensator in Senseo

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-04-2015, 11:34 (3525 dagen geleden) @ soundman2

Wat zou de reden zijn dat ze het dan zwaarder te verduren hebben, of is het zo dat je een parallelcondensator niet mist, zolang hij de boel niet kortsluit.

parallel of serie maakt idd niet uit, in beide gevallen staat AC over de condensator. In beide schakeleingen gaan ze achteruit, maar in parallel merk je het niet, dus geen zorg.

vraag is waarom ze bij AC achteruit gaan.

Komt door non uniformiteit in de folieconstructie en het opdampte materiaal , en luchtinsluitsels.

Bij DC speelt dat weinig rol, omdat de ladingen zich ook over de niet uniforme delen gaan verdelen.
maar bij AC krijg je steeds een wisselend veld en geen tijd omdat de lading zich keurig verdeelt over het gehele oppervlak. als resultaat krijg je lokaal zeer grote veldsterktes en het coronaeffect in de luchtinsluitsels (preïonisatie) Na enige tijd doorslag. door het zelfherstellend effekt komt de C weer tot leven maar met minder capaciteit. Na een zekere tijd heb je kaas met gaatjes... en soms ontploffing of brand tot gevolg.

vooral dat laatste is nogal beangstigend. (Heb het al enkele malen gezien)

Op kritieke plaatsen enkel condensatoren waarvan je 100% zeker bent dat ze te vertrouwen vallen voor deze toepassing.

groeten

Kris

condensator in Senseo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-04-2015, 13:01 (3525 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-04-2015, 13:22

Enigszins offtopic, maar in welke merken en types condensatoren heb je ontploffing of brand gezien?

In principe hoort dat bij X2 onmogelijk te zijn (althans die horen zelfdovend te zijn, dus als er een overslag in stand blijft kun je er misschien wel brand van krijgen).

Wel heb ik papiercondensatoren van RIFA (heel vaak) en WIMA (wat minder vaak, daar is MKP gelukkig populairder) gezien waar ik mijn twijfels had over de mate van brandveiligheid, wel rook en wat verkoolde plekken maar nooit een daadwerkelijke brand.

condensator in Senseo

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-04-2015, 19:55 (3525 dagen geleden) @ Maarten Bakker

beste Maarten,

aangezien gans het zaakje verkoold was kon ik geen merk of type achterhalen.
Weet uiteraard wel nog welk product het was: Een oplaadbare zaklamp. Zo eentje met een stekker eraan die je zonder adapter rechtstreeks in het net kan laden. Die gebruiken bijna altijd een seriecondesatorschakeling. (uitgezonderd de hele kleine mellerts uit de jaren 70 en 80) Het merk was profile. gekocht in 2008, in 2011 eruitgefikt. Ben toen wakker geworden van de stank...

Heb er toen wel foto's van gemaakt, want op co liep toen een gelijkaardige discussie (over de senseo...). Foto's toen niet kunnen posten aangezien dat toen via een fotodumpwebsite moest, en dat soort sites is bij geblokkeerd. (net zoals WE-transfer, dropbox etc)

Korte tijd daarna was het prijs met een lednachtlampje. dat brandde plots niet meer (of nog héél zwakjes). Na openmaken bleek de seriecondensator gewoon verkoold te zitten.

groeten

Kris