Opnieuw 22GH943 van Philips, nu een technische vraag (Toestel of techniek)

door Auke Kieffer @, Farmsum, 08-04-2015, 17:46 (3604 dagen geleden)
Gewijzigd door Auke Kieffer, 08-04-2015, 17:49

[image]

Het wordt ws moeilijk om een potmeter voor mijn versterker te vinden.
Nu kijk ik of eea te vervangen is door een 22K type.
Ik begrijp de schakeling echter niet goed.
Aan het begin zien we de basregelaar van 100K (nr 3)
Potmeter 4 is de volume regelaar welke defect is. (5K+17K)
Nu kan ik de extra aansluiting niet plaatsen.. (als ik het goed begrijp een extra aansluiting tussen de 5K en 17K).
Maar wat is de functie van deze aansluiting in de schakeling?
Via een netwerk van 3 condensatoren (56K, 22K en 22K) lijkt het signaal terug gekoppeld te worden?
Maar waarom?

Wie kan me / wil me de schakeling uitleggen?

Groet,
Auke

Opnieuw 22GH943 van Philips, nu een technische vraag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-04-2015, 18:01 (3604 dagen geleden) @ Auke Kieffer

Auke,
Die extra Tap op de potmeter is voor de LOUDNESS schakeling.
Hier voor bij punt 5k gedraaid gedraagt de potmeter zich als normale
volume potmeter.

De tap los laten heb je enkel geen loudness bij zacht volume.

Maar
Als je slim bent haal je die oude potmeter open.
Reinig deze goed. OOK Midden loper, wordt zo vaak vergeten.
Loper heeft 2 contacten.
1 die loopt over de kool baan en 1 over een metalen baan.

Dan verzet je een heel klein beetje loper contact van de koolbaan zodat
deze op een fris stukje koolbaan loopt.

90% kans dat de potmeter weer van ouds werkt.

door Auke Kieffer @, Farmsum, 08-04-2015, 18:07 (3604 dagen geleden) @ Maurice

Dank voor je hulp Maurice!!
Ik had al zo een donkerbruin vermoeden....
Maar had niet beseft dat het om loudnes gaat bij lage geluidsterkte..
Slim van ze.
De potmeter open maken zal ik denk ik niet aan ontkomen.
Ik ben echter bang dat ik em niet weer in elkaar krijg ;-)
Alvorens dit te doen en te ondernemen wilde ik eerst de schakeling beter leren begrijpen.
Bedankt!

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-04-2015, 18:09 (3604 dagen geleden) @ Auke Kieffer
Gewijzigd door Leo Snoeren, 08-04-2015, 18:11

Auke,

De karakteristiek van de gevoeligheid van het menselijk oor is niet recht: ergens tussen 800 Hz en 5 KHz horen we het best, eronder en erboven zijn we "dover". Logisch ook, omdat in dit stukje de menselijke stem valt en die moeten we goed kunnen verstaan, de rest is bijzaak.

Maar hoe zit dat dan met muziek? Nou, simpel, als je lage tonen wil horen moet je deze gewoon harder weergeven, zeker op een laag volume (anders hoor je, als de radio zacht staat, simpelweg geen lage tonen)

Hoe doe je dit? Door een schakeling te gebruiken zoals afgebeeld.

[image]

C467 en R575 en C469 vormen een filter, gevolgd door nog een filter bestaande uit C469, C473, R581 en C475. Dit filter houdt de hoge en midden tonen tegen en zorgt ervoor dat alleen de lage tonen op de aftakking van de potmeter terecht komen. Als je dus het volume laag hebt staan, heb je veel meer laag in verhouding tot wanneer je de volumeregelaar hoog hebt staan.

Laat je de aftakking weg, dan speelt de versterker net zo hard, maar klinkt op laag volume niet zo goed meer; gebrek aan laag.....

Er zitten nog wel wat kanttekeningen aan mijn verhaal, maar dit is wel de simpelste manier om het uit te leggen. Allicht kan het beter, maar ik hoop dat je voorlopig een beetje snapt wat de bedoeling van de schakeling is.

Als je de potmeter vervangt door een andere waarde (ook de potmeter maakt weer deel uit van het filter) is de kans aanwezig dat je het geluid een beetje veranderd.

Maar kun je de potmeter niet repareren dan? Als de koolbaan is afgebroken houdt het op, maar anders is zo'n ding perfect te herstellen (met wat werk)

Edit: Maurice was me net voor, maar met mijn verhaal weet je dan ook wat loudness is en waarom het ooit bedacht is.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door Auke Kieffer @, Farmsum, 08-04-2015, 18:18 (3604 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Bedankt Leo!
Fijn dat jij en Maurice me even hebben geholpen de principes van RC filters in een schakeling te herkennen.
Ik ga er mee aan de gang!
Hartelijke groet,
Auke

door Doeve @, Borgercompagnie, 08-04-2015, 20:39 (3604 dagen geleden) @ Auke Kieffer

Was de potmeter van ben geen oplossing?

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 08-04-2015, 20:52 (3604 dagen geleden) @ Doeve

Heb pas 2 uur geleden die potmeter geplaatst waarschijnlijk reageert hij morgen wel, ga nu ook een pilsje pakken. Groet, Ben

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-04-2015, 23:26 (3604 dagen geleden) @ Auke Kieffer

Beste Auke,

google eens op: fletcher munson curve. Dan vind je de gehoorcurves in functie van het volume zo terug.

Overigens dacht ik dat men bij Philips deze regeling bij voorkeur contourregeling noemde, want het begrip Loudness werd ooit door goedkope Japanse produkten overgenomen voor een volumeonafhankelijke contourregeling..

Je kan de potmeter, indien hij echt niet meer te herstellen zou zijn vervangen door een normaal type, en de extra aansluiting openlaten. Maar bij lage volumes ga je dan bassen en hoge tonen missen.
Je kan aan een nieuwe pot ook een extra contact toevoegen,maar dat vereist de nodige handigheid, dus allerlaatste optie, maar niet onmogelijk.
groeten

Kris

door Auke Kieffer @, Farmsum, 09-04-2015, 15:59 (3603 dagen geleden) @ Doeve

Hoi,
Ik heb geen potmeter van Ben gezien.
Welke bedoel je?
Groet,
Auke

door Auke Kieffer @, Farmsum, 09-04-2015, 16:00 (3603 dagen geleden) @ Ben

Welke bedoel je Ben?
Mij is geen potmeter opgevallen..
Groet,
Auke

Dan moet je hier kijken, in je oude draad......

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 09-04-2015, 16:54 (3603 dagen geleden) @ Auke Kieffer

http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=25343

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door doktordirk @, Noordbeemster, 09-04-2015, 17:59 (3603 dagen geleden) @ Auke Kieffer

Die van Ben is mooier en nieuwer, maar mocht je geen zin hebben in een beetje vijlen en een gaatje boren/tappen, dan heb ik nog een tweedehandsje gevonden.
Met de weerstandmeter geen vreemde sprongen gezien die duiden op een slecht contact op de koolbanen.
De oogjes wil ik nog wel van soldeer/draadjes ontdoen.
[image][image]
PS het valt toch niet echt mee om met een scanner van dit object een scherpe scan te maken!!

Dirk.

door Auke Kieffer @, Farmsum, 09-04-2015, 18:24 (3603 dagen geleden) @ doktordirk

Beste Dirk,
Dit is volgens mij exact de potmeter die ik zoek!
Gister avond heb ik de mijne gerepareerd en het lijkt er op dat het goed is gegaan.
De achterste loper was afgebroken.
Deze heb ik gelijmd.
Hij zit weer in elkaar, ga em straks even nameten.
Maar de jouwe neem ik graag van je over, ik hou het graag origineel.
Ik weet niet of de lijmverbinding het houdt van mijn exemplaar.
Draadjes mooi laten zitten... Hebben zelfs dezelfde kleur als in mijn versterker is gebruikt.
Ik zal proberen je een PM te sturen.
Beste Ben, bedankt man.
Ik ga zoals je leest voor origineel.
Ik hou em zeker in gedachten..
Iedereen trouwens bedankt voor de adviezen.
Groet,
Auke

door Auke Kieffer @, Farmsum, 09-04-2015, 18:55 (3603 dagen geleden) @ Auke Kieffer

Beste mensen,
Mijn potmeter heb ik kunnen herstellen.
Hij doet wat hij moet doen!
Bedankt voor al jullie tips.
Zal hem komend weekend weer monteren.
Hopen dat hij het lang goed blijft doen.
Met een beetje geluk kan ik een reserve potmeter ergens in de versterker opbergen, zodat ik altijd de mogelijkheid heb het alsnog te herstellen ;-)
Hartelijke groeten,
Auke

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-04-2015, 22:13 (3603 dagen geleden) @ doktordirk

De scherpte lijkt goed, maar de kleurdiepte staat veel te laag.

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 09-04-2015, 22:55 (3603 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Heb 'm in ieder geval opgeslagen. Als ik ooit toe kom aan mijn 2e demo komt 'ie er in :-D

--
TB-303 <3