Opnieuw 22GH943 van Philips, nu een technische vraag (Toestel of techniek)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-04-2015, 18:09 (3613 dagen geleden) @ Auke Kieffer
Gewijzigd door Leo Snoeren, 08-04-2015, 18:11

Auke,

De karakteristiek van de gevoeligheid van het menselijk oor is niet recht: ergens tussen 800 Hz en 5 KHz horen we het best, eronder en erboven zijn we "dover". Logisch ook, omdat in dit stukje de menselijke stem valt en die moeten we goed kunnen verstaan, de rest is bijzaak.

Maar hoe zit dat dan met muziek? Nou, simpel, als je lage tonen wil horen moet je deze gewoon harder weergeven, zeker op een laag volume (anders hoor je, als de radio zacht staat, simpelweg geen lage tonen)

Hoe doe je dit? Door een schakeling te gebruiken zoals afgebeeld.

[image]

C467 en R575 en C469 vormen een filter, gevolgd door nog een filter bestaande uit C469, C473, R581 en C475. Dit filter houdt de hoge en midden tonen tegen en zorgt ervoor dat alleen de lage tonen op de aftakking van de potmeter terecht komen. Als je dus het volume laag hebt staan, heb je veel meer laag in verhouding tot wanneer je de volumeregelaar hoog hebt staan.

Laat je de aftakking weg, dan speelt de versterker net zo hard, maar klinkt op laag volume niet zo goed meer; gebrek aan laag.....

Er zitten nog wel wat kanttekeningen aan mijn verhaal, maar dit is wel de simpelste manier om het uit te leggen. Allicht kan het beter, maar ik hoop dat je voorlopig een beetje snapt wat de bedoeling van de schakeling is.

Als je de potmeter vervangt door een andere waarde (ook de potmeter maakt weer deel uit van het filter) is de kans aanwezig dat je het geluid een beetje veranderd.

Maar kun je de potmeter niet repareren dan? Als de koolbaan is afgebroken houdt het op, maar anders is zo'n ding perfect te herstellen (met wat werk)

Edit: Maurice was me net voor, maar met mijn verhaal weet je dan ook wat loudness is en waarom het ooit bedacht is.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks