laptop voeding wattage? (Computertechniek)
door rvh , 's-Gravenhage, 16-04-2015, 05:32 (3508 dagen geleden)
Op de adapter die onherstelbaar beschadigd is .staat 19 volt 3.16 a .Houdt dus in 60 watt volgens mij .Als je een voeding erop aansluit die van minder wattage zal zijn .Is toch nooit slecht voor de laptop alleen voor de voeding? .Werk bij de kringloop en liggen meerdere voedingen maar niet allemaal met een type plaatje namelijk .Spanning is makkelijk te meten natuurlijk .
alvast bedankt gr ruud
laptop voeding wattage?
door soundman2 , Wouw, 16-04-2015, 08:48 (3508 dagen geleden) @ rvh
Op de adapter die onherstelbaar beschadigd is .staat 19 volt 3.16 a .Houdt dus in 60 watt volgens mij .Als je een voeding erop aansluit die van minder wattage zal zijn .Is toch nooit slecht voor de laptop alleen voor de voeding? .Werk bij de kringloop en liggen meerdere voedingen maar niet allemaal met een type plaatje namelijk .Spanning is makkelijk te meten natuurlijk .
alvast bedankt gr ruud
Als de voeding de benodigde stroom niet kan leveren, dan zal hij in de beveiliging gaan, omdat die dingen kortsluitvast zijn. Dat houdt in dat de afgegeven spanning daalt, of dat de voeding compleet afschakelt.
De voeding is berekend op extra vermogen, dat geleverd moet worden aan de usb uitgangen. Soms kan dat oplopen tot 1 ampere, dat is dus 5 watt. Met enige reserve zou dus een voeding die 50 watt levert ook wel kunnen werken.
De meeste voedingen van tegenwoordig zijn dichtgeplakt vanwege de veiligheid. Meestal zijn ze wel te repareren. Door de slechte warmtehuishouding hebben de onderdelen, met name de elco's het zwaar te verduren. Meestal doen ze het na vervangen van de elco's, door goede exemplaren met een goede ESR weer.
Houd er rekening mee, dat een groot gedeelte in de voeding rechtstreeks verbonden is met het lichtnet. Repareren en testen dus altijd met behulp van een scheidingstransformator en voorzichtig met het primaire deel, waarin spanningen tot 300 volt voor komen.
Soundman2
laptop voeding wattage?
door Laurens , Zaandam, 16-04-2015, 09:41 (3508 dagen geleden) @ rvh
Met laptopvoedingen zou ik nooit een risico nemen. De origineel meegeleverde voedingen worden al erg warm bij volle belasting. Een te lichte zou helemaal gekkenwerk zijn. Misschien blijft een 50w voeding bij afname van 60w wel werken omdat je er niet zoveel overheen zit, maar ongetwijfeld gaan er dingen ontzettend heet worden en misschien roken...
Dell voedingen zijn uitgebreid beveiligd (o.a. communicatie met de laptop over hoeveel stroom die mag trekken) maar als het een budgetmerk of aftermarket voeding is, is het meer geluk dan wijsheid als de boel niet gaat roken.
laptop voeding wattage?
door Ed van der Weele † , Zeist, 16-04-2015, 09:50 (3508 dagen geleden) @ rvh
Onlangs heb ik het opgenomen vermogen, dus op 230V, van mijn laptop gemeten.
Bij een lege accu wordt uit het lichtnet 65W opgenomen gedurende de eerste 10 minuten waarna het opgenomen vermogen langzaam daalde tot 45W.
laptop voeding wattage?
door Hans PA0H , Apeldoorn, 16-04-2015, 10:11 (3508 dagen geleden) @ rvh
Wat is wattage? Ken wel grootheden als vermogen en arbeid.
Groeten, Hans PA0H
laptop voeding wattage?
door soundman2 , Wouw, 16-04-2015, 10:33 (3508 dagen geleden) @ Hans PA0H
Wat is wattage? Ken wel grootheden als vermogen en arbeid.
Groeten, Hans PA0H
Ik vind dat wel een beetje muggenzifterij
Dat zijn termen die de burger gebruikt en het is duidelijk wat bedoeld wordt.
Voor een techneut zijn weer andere termen gebruikelijk, maar van een gewone burger kun je niet verwachten dat hij weet, dat er op een wandcontactdoos spanning staat, dat er pas stroom loopt als er een belasting aangesloten is. Voorts is het opgenomen vermogen van de belasting, het product van spanning, stroom en fasehoek.
Voor de gewone mens staat er gewoon stroom op een stopcontact........
Soundman2
laptop voeding wattage?
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 16-04-2015, 13:25 (3508 dagen geleden) @ Hans PA0H
Gewijzigd door Maarten Bakker, 16-04-2015, 13:33
Wattage is wat je op een vermogensmeter uitleest als de eenheid van de weergave tenminste Watt is, en taalkundig kan het nog wel iets breder gebruikt worden op plekken waar je anders zou zeggen "hoeveel Watt staat ergens vermeld" (op het etiket van een netvoeding bijvoorbeeld). In alle andere gevallen, speciaal als je ermee moet rekenen (zoals hier ook) of de achterliggende theorie gebruikt, moet je inderdaad de grootheid gebruiken inplaats van de eenheid, dus van vermogen spreken om de situatie duidelijk te houden (opzich is het hier nog wel begrijpelijk).
On topic:
Als de accu vol is en je geen gekke dingen doet, werkt een voeding met een lager vermogen meestal wel. Zodra de accu tijdens gebruik geladen moet worden gaat een te lichte voeding vaak in beveiliging.
Gebruik dus een voeding van tenminste 60W als de originele dat vermogen had.
laptop voeding wattage?
door henkk56 , 16-04-2015, 14:15 (3508 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henkk56, 16-04-2015, 14:17
Ik had van mijn werk een laptop met een mooi plat voedinkje dat vooral snaaiheet werd als de accu leeg was.
Was handig om je koffie op warm te houden!
Maar ik vroeg me wel af dat als de buitenkant al zo heet werd hoe heet het dan binnenin werd en hoe deze electronica dat vol hield.
Henk
laptop voeding wattage?
door reneke , Best, 26-04-2015, 17:40 (3498 dagen geleden) @ henkk56
Gewijzigd door reneke, 26-04-2015, 17:43
Heeft het toch nog nut dat ze warm worden
De binnenkant wordt uiteraard nog warmer.
Maar dat is de techniek van tegenwoordig nu eenmaal.
Het is niet goed voor de elektronica maar na 1 jaar is de garantie voorbij en wil de fabrikant jou wel weer iets nieuws verkopen.
En aangezien wij hier allemaal van die types zijn die alles maar blijven hergebruiken en repareren en niets weg gooien moet de fabrikant dat mee inbouwen.
Daar zijn ze wel in geslaagd.
laptop voeding wattage?
door Maurice , Dordrecht, 16-04-2015, 15:32 (3508 dagen geleden) @ rvh
Computers en laptops van juiste voedingen voorzien.
Juist als de PC gaat werken varieert de opgenomen stroom.
Vervolgens trekt adapter het niet vliegt dus bij pieken in beveiliging
Gevolg data verlies je, schrijven gaat haperen,
kortom de Windows wordt beschadigd of bestanden.
Laptop kan wel theoretisch een lager stroom waarde van adapter
door dat er een accu in zit
maar nu
juist 2e hands zijn de accu's reeds einde latijn.
De accu kan dan die gevraagde stroompieken niet goed leveren.
Of wel steeds meer afhankelijk van de adapter.
Te kleine voedingen worden ook veel te heet.
Hierdoor de levensduur nog maar enkele weken.
laptop voeding wattage?bedankt allemaal
door rvh , 's-Gravenhage, 17-04-2015, 14:05 (3507 dagen geleden) @ Maurice
prettig weekend gr ruud