DC op uitgang versterker (Toestel of techniek)
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 19-04-2015, 14:35 (3603 dagen geleden)
Beste forumleden,
Enige tijd geleden stelde ik al eens een vraag over mijn Harman Kardon HK770 eindversterker die een plop geeft bij het in/uitschakelen.
Bleek toen dat er toch een DC-spanning op het linkerkanaal stond, desondanks dat ik dat toen twee weken ervoor netjes naar 0V had geregeld (en na vervanging van 4 elco's). Toen was de DC dus prima in orde en waren er geen plops te bespeuren.
De klachten nu nog eens op een rijtje. Het rechterkanaal werkt prima, maar de DC laat zich moeilijk afregelen. Een klein tikje tegen de instelpot doet de spanning honderden millivolts verlopen en stagneert heel langzaam.
Het linkerkanaal werkt ook goed, maar hier staat maar liefst 24V op de uitgang wanneer er geen luidspreker is aangesloten. Wanneer ik een goedkope testluidspreker aansluit dan zakt de spanning nu tot 3,5V. De DC kan ik regelen tussen 3,5V en 6V ongeveer. Het luidsprekerrelais schakelt gewoon beide kanalen in en lijkt de DC dus niet te detecteren.
Ik heb alle transistoren links al doorgemeten in de diodestand en die lijken allemaal nog te werken. De 2 elco's dat het linkerkanaal rijk is (of liever gezegd arm is) zijn enkele weken geleden al vervangen. Ook de diodes, de emitterweerstanden, de eindtransistoren... Alles lijkt nog te werken.
Spanningen vergelijken tussen links/rechts is quasi onmogelijk omdat je enkel aan de prints kan meten als deze uit de versterker zijn gehaald en dus spanningsloos zijn.
Wat zie ik nog over het hoofd?
Alvast bedankt,
Nick
DC op uitgang versterker
door soundman2 , Wouw, 19-04-2015, 16:41 (3603 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 19-04-2015, 16:52
De DC out moet gewoon afte regelen zijn op nul volt, met een tolerantie van 10mV. Afregelen nadat de vesrsterker een miuut of 20 aan staat. de ruststroom over een van de emitterweerstanden moet 24mV zijn +/- 10%.
Je zult de fout eruit moeten meten. Statisch meten van de transistoren heeft weinig zin.
Zo op het eerste gezicht, heeft de versterker wel inschakelvertraging van de uitgang, maar geen DC-out bescherming.
Soundman2
DC op uitgang versterker
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 19-04-2015, 16:53 (3603 dagen geleden) @ soundman2
De DC out moet gewoon afte regelen zijn op nul volt, met een tolerantie van 10mV. Afregelen nadat de vesrsterker een miuut of 20 aan staat. de ruststroom over een van de emitterweerstanden moet 24mV zijn +/- 10%.
Je zult de fout eruit moeten meten. Statisch meten van de transistoren heeft weinig zin.
Soundman2
Je zult gelijk hebben. Alleen erg vervelend dat de complete versterker (behalve de 4 eindtransistoren per kanaal en de voeding) op een verticale insteekkaart zit. Leuk om er snel uit te klikken en een componentje te vervangen. Minder leuk om aan te meten, ik geraak er gewoon niet bij met de meetpennen...
Groetjes,
Nick
DC op uitgang versterker
door soundman2 , Wouw, 19-04-2015, 19:13 (3603 dagen geleden) @ ElektroNick
Soundman2
Je zult gelijk hebben. Alleen erg vervelend dat de complete versterker (behalve de 4 eindtransistoren per kanaal en de voeding) op een verticale insteekkaart zit. Leuk om er snel uit te klikken en een componentje te vervangen. Minder leuk om aan te meten, ik geraak er gewoon niet bij met de meetpennen...![]()
Groetjes,
Nick
Daar zijn zgn extenders voor. Dat is een printplaatje met aan één zijde een steker zoals aan de module en een dito zoals op de basisprint van de versterker. De extender is dus een verlengprint, die een zodanige afmeting heeft dat het te meten printje boven de rest uitsteekt. De kunst is dus om twee passende connectoren te vinden en deze op een isolatieplaatje vast te zetten. de doorverbindingen kunnen met draadjes worden gemaakt. Heb je geluk dan vindt je op een beurs of zo de connectoren of een passende extender.
Soundman2
DC op uitgang versterker
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 19-04-2015, 19:16 (3603 dagen geleden) @ soundman2
Daar zijn zgn extenders voor. Dat is een printplaatje met aan één zijde een steker zoals aan de module en een dito zoals op de basisprint van de versterker. De extender is dus een verlengprint, die een zodanige afmeting heeft dat het te meten printje boven de rest uitsteekt. De kunst is dus om twee passende connectoren te vinden en deze op een isolatieplaatje vast te zetten. de doorverbindingen kunnen met draadjes worden gemaakt. Heb je geluk dan vindt je op een beurs of zo de connectoren of een passende extender.
Soundman2
Aha, dat wist ik niet! Bedankt voor de tip!
Nu nog zo'n connectors vinden
Groetjes,
Nick
DC op uitgang versterker
door kris
, Gent, België, 19-04-2015, 20:53 (3603 dagen geleden) @ ElektroNick
Als het over niet teveel pinnen gaat, dan kan je ook gewoon tijdelijk verlengdraden solderen van de basisprint naar de insteekkaart.
groeten
Kris
DC op uitgang versterker
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 20-04-2015, 18:27 (3602 dagen geleden) @ kris
Als het over niet teveel pinnen gaat, dan kan je ook gewoon tijdelijk verlengdraden solderen van de basisprint naar de insteekkaart.
groeten
Kris
Misschien dat ik dat dan maar doe, want die connectoren zijn precies niet makkelijk te krijgen online. Bedankt voor de tip.
Groetjes,
Nick
DC op uitgang versterker
door soundman2 , Wouw, 20-04-2015, 18:34 (3602 dagen geleden) @ ElektroNick
groeten
Kris
Misschien dat ik dat dan maar doe, want die connectoren zijn precies niet makkelijk te krijgen online. Bedankt voor de tip.Groetjes,
Nick
Als je losse draadjes gebruikt, soldeer ze dan op bestaande soldeerpunten en niet op de connectorvlakjes of pennen. Soldeer is als contactvlak materiaal ongeschikt. Bij Philips weten ze daar sinds de K12 tv's alles van.
Soundman2
DC op uitgang versterker
door Huub, 20-04-2015, 23:38 (3602 dagen geleden) @ ElektroNick
want die connectoren zijn precies niet makkelijk te krijgen online.
Welken ?
gr Huub
DC op uitgang versterker
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 21-04-2015, 11:02 (3601 dagen geleden) @ Huub
Welken ?
gr Huub
Deze:
Groetjes,
Nick
DC op uitgang versterker
door Huub, 21-04-2015, 17:23 (3601 dagen geleden) @ ElektroNick
Hallo Nick ,
ik heb de maat genomen , maar deze zijn nogal groot Hart Op Hart en dik .
Zijn de pennen vierkant of plat ?, op de éne foto (male onder) lijken ze plat , breedst in de lengterichting
of de andere (female boven) dwars op de lengterichting .
Het kan ook op dezen lijken zie link .
m vr gr Huub
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=thread&id=14798
DC op uitgang versterker
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 21-04-2015, 18:43 (3601 dagen geleden) @ Huub
Hallo Huub,
De pennetjes zijn vierkant. Als ik mijn coulissepasser op de buitenste pennetjes zet dan meet ik 15mm.
Groetjes,
Nick
DC op uitgang versterker
door Huub, 22-04-2015, 00:53 (3600 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Huub, 22-04-2015, 01:13
De pennetjes zijn vierkant. Als ik mijn coulissepasser op de buitenste pennetjes zet dan meet ik 15mm.
op 2 pennetjes naast elkaar ? dan HOH 15 mm minus 1 dikte ,
op buitenste alle 7
is HOH (15 mm minus 1 dikte )/6 dus ca iets minder dan 1/10 inch .....
Pfff
1/10 inch is wel een bekende maat ,
daar hoort een pendikte vierkant van 1/64 inch bij
Dan is iets te maken van wirewrap konnektoren ,
ik draai het maar even om .
Meet hier pendikte vierkant van 5/128 inch (ca 1mm )en
een HOH van 25,5/128 inch = ca 5 mm
m vr gr Huub
DC op uitgang versterker
door soundman2 , Wouw, 22-04-2015, 09:37 (3600 dagen geleden) @ Huub
op buitenste alle 7
Pfff![]()
een HOH van 25,5/128 inch = ca 5 mmm vr gr Huub
Altijd gedoe met de maten metrisch of engels/amerikaans.
Zo hadden we bij Philips per abuis een connector waarvan hetchassisdeel metrisch was en het snoerdeel Amerikaans. Paste dus net niet en de connectoren sneuvelden dus bij de klant....
Het gaat hier evenwel om een tijdelijk gebruik, dus met enige voorzichtigheid, komt het allemaal goed.
Ik had het eerder over extenders, bij Philips hadden we er bakken vol van, allemaal net even anders. Zelfs de gestandaardiseerde euro extenders pasten niet altijd. Pfff...
Soundman2
DC op uitgang versterker
door ruudtx , Utrecht, 22-04-2015, 15:52 (3600 dagen geleden) @ soundman2
Tja, bij een beetje prof appraat krijg je de extender erbij, zoals bij de Orban Optimod die ik heb. Zit gewoon op een lege connector vd moederprint ingestoken, in de kast dus.
DC op uitgang versterker
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 22-04-2015, 18:04 (3600 dagen geleden) @ Huub
op buitenste alle 7
Pfff![]()
een HOH van 25,5/128 inch = ca 5 mmm vr gr Huub
Dag Huub,
Ik bedoelde de buitenmaat van alle 7 pennetjes samen is 15mm. De HOH afstand tussen twee pennetjes is ongeveer 2,4 mm. Dus dat is ongeveer een tiende inch zoals jij zegt.
Groetjes,
Nick
DC op uitgang versterker
door Huub, 22-04-2015, 20:01 (3600 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Huub, 22-04-2015, 20:05
Hallo Nick
1/10 inch Mooi !!
Indien de pendikte ook correkt is kan je dus op zoek naar paar van deze "flatcable "connektoren
een header (female) voor de printkant en een WireWrap met lange poten voor de hoofdbordzijde .
Meest gangbare is 2 rijen naast elkaar , dat wel .
Een ""streepjes"" print ertussen of gewoon draden ...
Je zou ook kunnen overwegen alleen een header te gebruiken ,
en die (maar ) 7 pennen vanaf de hoofdbordzijde met draad te verlengen.
(of alleen draad , Kris tipte dat al)
Een eventuele fout in de originele verbinding mis je dan wel .
Wat dat betreft ook ,
kijk eens goed naar de solderingen alles wat warm wordt of soms beweegt
(zoals zo'n print insteken ) enof aan mechanische belasting onderhevig is ,
kan sneller lijden aan "tinpest" .
Het is het scheiden van lood en tin in de verbinding , gedurende de gebruiksduur .
Je kan dan zien ,
een (licht begin van verkleuring of een) kringetje in het soldeerveld rond de componentendraad .
Zet je daar even de bout op , dan valt er zo een ring open en is de verbinding weg .
Het is soms wonderbaarlijk aan welke euvels een apparaat niet meer lijdt,
na een bejaard exemplaar eens even (in een paar uurtjes zoals K9 TV) na te solderen .
succes , gr Huub
PS ik kan je wel wat flatcable konnektoren leveren , heb nog ca 1/8 kuub op voorraad ,
meest merk 3M , NewOldStock , stuur me dan maar een PM .
DC op uitgang versterker
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 22-04-2015, 20:26 (3600 dagen geleden) @ Huub
Hallo Nick
1/10 inch Mooi !!
![]()
Indien de pendikte ook correkt is kan je dus op zoek naar paar van deze "flatcable "connektoren
een header (female) voor de printkant en een WireWrap met lange poten voor de hoofdbordzijde .
Meest gangbare is 2 rijen naast elkaar , dat wel .
Een ""streepjes"" print ertussen of gewoon draden ...Je zou ook kunnen overwegen alleen een header te gebruiken ,
en die (maar ) 7 pennen vanaf de hoofdbordzijde met draad te verlengen.
(of alleen draad , Kris tipte dat al)
Een eventuele fout in de originele verbinding mis je dan wel .
Wat dat betreft ook ,
kijk eens goed naar de solderingen alles wat warm wordt of soms beweegt
(zoals zo'n print insteken ) enof aan mechanische belasting onderhevig is ,
kan sneller lijden aan "tinpest" .Het is het scheiden van lood en tin in de verbinding , gedurende de gebruiksduur .
Je kan dan zien ,
een (licht begin van verkleuring of een) kringetje in het soldeerveld rond de componentendraad .
Zet je daar even de bout op , dan valt er zo een ring open en is de verbinding weg .
Het is soms wonderbaarlijk aan welke euvels een apparaat niet meer lijdt,
na een bejaard exemplaar eens even (in een paar uurtjeszoals K9 TV) na te solderen .
succes , gr Huub
PS ik kan je wel wat flatcable konnektoren leveren , heb nog ca 1/8 kuub op voorraad ,![]()
meest merk 3M , NewOldStock , stuur me dan maar een PM .
Bedankt voor uw hulp en tips Huub! Ik heb je een PM gestuurd.
Groetjes,
Nick