MG transistorzender (Toestel of techniek)

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 20-04-2015, 20:13 (3511 dagen geleden)

Beste forumleden

Op de laatste beurs in Driebergen stond Gyula Kiss met o.a. printjes van een 1 transistor MG zender van ruim 1 Watt. Leek me wel interessant omdat ik in september Radio 5 wil gaan relayen op de MG. Ik had al een werkende buizenzender gemaakt naar een ontwerp van Otto Tuil maar eigenlijk vind ik dat toch wat link om die min of meer onbewaakt in bedrijf te houden. Printje gekocht en samen met een modulator, voeding enz. ingebouwd in een behuizing. Als audiobron gebruik ik een kleine DAB+ ontvanger met hoofdtelefoon aansluiting. Het geheel ziet er zo uit:
[image]
Ik vond 1 Watt wel wat erg veel. De voeding van de zender daarom teruggebracht van 24 naar 15 volt en in plaats van de gedachte antenne van een meter of 5 een sprietje van 60 cm genomen met daarop aangepaste antenneafstemming. Met een keuzeschakelaar kan ik vooraf de modulatie op de ingebouwde luidspreker beluisteren en eventueel bijregelen. Daartoe is ook een detector voor oversturing aangebracht. Die werkt nog niet helemaal lekker. Op breadboard ok maar na inbouw mankeerde was het niveau niet goed instelbaar. Nog naar kijken.[image]
Links de eigenlijke zender, rechts de voeding, modulatieversterker en comparator voor de oversturing.
De DAB radio heeft een usb aansluiting voor de voeding. Een oud usb kabeltje aangepast gesloopt en daarmee wordt de ontvanger gevoed uit de zender.
Het front is ontworpen met Publisher en op glansfotopapier afgedrukt. Na uitsnijden opgeplakt en afgedekt met transparant plakplastic.

Het bereik is met het gereduceerde vermogen (geschat iets van 300mW) nog steeds ruim voldoende om overal binnenshuis goede ontvangst te krijgen.
Jammer dat het DAB+ signaal nogal hapert. Best een nadeel dat het alles of niets is. Je weet niet met DAB of je ontvanger niet werkt of dat het signaal te zwak is.

Recent kwam Otto Tuil met een nieuwe uitvoering van zijn PLL MG zender; toch maar besteld. Leuk om te vergelijken.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks