MG transistorzender (Toestel of techniek)

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 20-04-2015, 20:13 (3514 dagen geleden)

Beste forumleden

Op de laatste beurs in Driebergen stond Gyula Kiss met o.a. printjes van een 1 transistor MG zender van ruim 1 Watt. Leek me wel interessant omdat ik in september Radio 5 wil gaan relayen op de MG. Ik had al een werkende buizenzender gemaakt naar een ontwerp van Otto Tuil maar eigenlijk vind ik dat toch wat link om die min of meer onbewaakt in bedrijf te houden. Printje gekocht en samen met een modulator, voeding enz. ingebouwd in een behuizing. Als audiobron gebruik ik een kleine DAB+ ontvanger met hoofdtelefoon aansluiting. Het geheel ziet er zo uit:
[image]
Ik vond 1 Watt wel wat erg veel. De voeding van de zender daarom teruggebracht van 24 naar 15 volt en in plaats van de gedachte antenne van een meter of 5 een sprietje van 60 cm genomen met daarop aangepaste antenneafstemming. Met een keuzeschakelaar kan ik vooraf de modulatie op de ingebouwde luidspreker beluisteren en eventueel bijregelen. Daartoe is ook een detector voor oversturing aangebracht. Die werkt nog niet helemaal lekker. Op breadboard ok maar na inbouw mankeerde was het niveau niet goed instelbaar. Nog naar kijken.[image]
Links de eigenlijke zender, rechts de voeding, modulatieversterker en comparator voor de oversturing.
De DAB radio heeft een usb aansluiting voor de voeding. Een oud usb kabeltje aangepast gesloopt en daarmee wordt de ontvanger gevoed uit de zender.
Het front is ontworpen met Publisher en op glansfotopapier afgedrukt. Na uitsnijden opgeplakt en afgedekt met transparant plakplastic.

Het bereik is met het gereduceerde vermogen (geschat iets van 300mW) nog steeds ruim voldoende om overal binnenshuis goede ontvangst te krijgen.
Jammer dat het DAB+ signaal nogal hapert. Best een nadeel dat het alles of niets is. Je weet niet met DAB of je ontvanger niet werkt of dat het signaal te zwak is.

Recent kwam Otto Tuil met een nieuwe uitvoering van zijn PLL MG zender; toch maar besteld. Leuk om te vergelijken.

MG transistorzender

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 20-04-2015, 22:02 (3514 dagen geleden) @ Leo Bolier

Een mooi stukje huisvlijt, Leo:)
En fraaie foto's.
Ik had je al een mail gestuurd, dat ik benieuwd was naar de plaatjes.
En verhip, daar staan ze al.
Heel veel succes!

Groeten van Fons

MG transistorzender

door soundman2 @, Wouw, 21-04-2015, 09:02 (3513 dagen geleden) @ Leo Bolier

Beste forumleden

Op de laatste beurs in Driebergen stond Gyula Kiss met o.a. printjes van een 1 transistor MG zender van ruim 1 Watt. Leek me wel interessant omdat ik in september Radio 5 wil gaan relayen op de MG. Ik had al een werkende buizenzender gemaakt naar een ontwerp van Otto Tuil maar eigenlijk vind ik dat toch wat link om die min of meer onbewaakt in bedrijf te houden. Printje gekocht en samen met een modulator, voeding enz. ingebouwd in een behuizing. Als audiobron gebruik ik een kleine DAB+ ontvanger met hoofdtelefoon aansluiting. Het geheel ziet er zo uit:
[image]
Ik vond 1 Watt wel wat erg veel. De voeding van de zender daarom teruggebracht van 24 naar 15 volt en in plaats van de gedachte antenne van een meter of 5 een sprietje van 60 cm genomen met daarop aangepaste antenneafstemming. Met een keuzeschakelaar kan ik vooraf de modulatie op de ingebouwde luidspreker beluisteren en eventueel bijregelen. Daartoe is ook een detector voor oversturing aangebracht. Die werkt nog niet helemaal lekker. Op breadboard ok maar na inbouw mankeerde was het niveau niet goed instelbaar. Nog naar kijken.[image]
Links de eigenlijke zender, rechts de voeding, modulatieversterker en comparator voor de oversturing.
De DAB radio heeft een usb aansluiting voor de voeding. Een oud usb kabeltje aangepast gesloopt en daarmee wordt de ontvanger gevoed uit de zender.
Het front is ontworpen met Publisher en op glansfotopapier afgedrukt. Na uitsnijden opgeplakt en afgedekt met transparant plakplastic.

Het bereik is met het gereduceerde vermogen (geschat iets van 300mW) nog steeds ruim voldoende om overal binnenshuis goede ontvangst te krijgen.
Jammer dat het DAB+ signaal nogal hapert. Best een nadeel dat het alles of niets is. Je weet niet met DAB of je ontvanger niet werkt of dat het signaal te zwak is.

Recent kwam Otto Tuil met een nieuwe uitvoering van zijn PLL MG zender; toch maar besteld. Leuk om te vergelijken.

Mooi stukje werk. Een klein minpuntje, is dat de uitzendfrequentie niet precies in het 9KHz raster valt. De oude radio's hebben daar geen enkel probleem mee, maar als je eens naar een moderne ontvanger met digitale afstemming wil luisteren op deze zender, staat de afstemming er een klein beetje naast. Ik stel me zo voor dat je een kristal gebruikt hebt, wat voorhanden was.

Ik mag dergelijke projectjes wel, mooi gedaan.

Soundman2

MG transistorzender

door reneke @, Best, 21-04-2015, 17:06 (3513 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman2

Je schrijft het volgende.

Met 300 mW op am kun je best een eind komen en zeker wel verder al jou eigen huis...
Het dab + signaal hapert. Is het niet zo dat dat komt door de zender?
Als je een ontvanger op een veelvoud van de zendfrequentie zet wat ontvang je dan?
Je zend op 1,13559
Probeer eens een ontvanger die kan ontvangen op 2,27118 of 3,40677 of 4,54236.

Zoals ik de zender nu zie is er geen enkel filter geplaatst dat houd in dat de storing wellicht uit jou eigen zender komt.

Ontvangt een 3 meter fm ontvanger (gewone standaard radio 87 tot en met 108 mHz wel gewoon?

Verder is het een mooi zendertje wat je netjes in een behuizing hebt zitten.

MG transistorzender

door soundman2 @, Wouw, 21-04-2015, 17:35 (3513 dagen geleden) @ reneke
Gewijzigd door soundman2, 21-04-2015, 17:38

Hallo Soundman2

Je schrijft het volgende.

Met 300 mW op am kun je best een eind komen en zeker wel verder al jou eigen huis...
Het dab + signaal hapert. Is het niet zo dat dat komt door de zender?
Als je een ontvanger op een veelvoud van de zendfrequentie zet wat ontvang je dan?
Je zend op 1,13559
Probeer eens een ontvanger die kan ontvangen op 2,27118 of 3,40677 of 4,54236.

Zoals ik de zender nu zie is er geen enkel filter geplaatst dat houd in dat de storing wellicht uit jou eigen zender komt.

Ontvangt een 3 meter fm ontvanger (gewone standaard radio 87 tot en met 108 mHz wel gewoon?

Verder is het een mooi zendertje wat je netjes in een behuizing hebt zitten.

?

MG transistorzender

door reneke @, Best, 21-04-2015, 18:43 (3513 dagen geleden) @ soundman2

Dat bericht was bedoeld voor de topic starter ik zat een beetje te slapen :slp

MG transistorzender

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 21-04-2015, 19:33 (3513 dagen geleden) @ reneke

Reneke,

Er zit wel degelijk een filter op de uitgang.
Allereerst de potkern die een schoon signaal doorgeeft. Dat kun je op de scoop zien maar meten is weten.
Daarachter zit een spoel (groen huisje met rode kern tussen zenderprint en achterwand) die samen met de antenne capaciteit een scherp doorlaatfilter maakt.
Volgens opgave van Gyula geeft dat -60dB onderdrukking. Mits goed afgeregeld. Hij heeft dat met een spectrumanalyzer gemeten. ik heb mijn best gedaan om dat goed te doen en heb daar ook wel vertrouwen in maar kan het jammer genoeg niet controleren.

Wat het haperende DAB signaal betreft: op zich zou je gelijk kunnen hebben dat de zender stoort en ik zal ook zeker wel wat gaan proberen maar voorlopig hapert het signaal al zonder dat de zender aan staat. Ik zal eerst wat aan de antenne moeten doen.
Het is een vast gemonteerd sprietje van iets van 40 cm (1/4 labda ?).
Misschien geeft een buiten opgestelde oude Nederland 2 TV antenne wel de nodige verbetering.

MG transistorzender

door ruudtx @, Utrecht, 22-04-2015, 15:43 (3512 dagen geleden) @ Leo Bolier

Even een verkorte cursus frequenties.
Nederland 2 (en 3) zaten op de UHF.
DAB zit op band 3, dat is dus VHF band 3, oude TV kanalen 5 t/m 12.
Een DAB multiplex zit in een TV kanaal, elk kanaal heeft 4 muxen.
Wil je dus goede ontvangst van R5, dat is NPO, dan gaat het dus om de NPO mux, en dat is 12c. Dus TV kanaal 12, en dan 3e kwart. Dus je hebt een kanaal 12 antenne nodig, of breedband band 3, wat handig is voor ontvangst andere DAB kanalen.

MG transistorzender

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 22-04-2015, 17:08 (3512 dagen geleden) @ ruudtx

Ruud, ok thnx.

DAB zit op 220MHz lees ik en ik meende dat Ned 2 daar indertijd ook in de buurt zat. Kon het alleen nergens meer terugvinden. En dan wordt gezegd dat google alles onthoud...mooi niet dus.
Als ik het dan goed heb zou een dipool van zo'n 70cm breed aardig uit moeten komen. Ik kan alleen niet enthousiast raken om het signaal van internet te moeten oppikken. Heeft niets met kwaliteit te maken maar tja...dat hoort niet :-)
Ik heb trouwens geen flauw idee wat er bedoeld wordt met (over)processing. Wat doen ze dan allemaal met het signaal ?

MG transistorzender

door Pieter Vos @, 22-04-2015, 17:41 (3512 dagen geleden) @ Leo Bolier

Ruud, ok thnx.

DAB zit op 220MHz lees ik en ik meende dat Ned 2 daar indertijd ook in de buurt zat. Kon het alleen nergens meer terugvinden. En dan wordt gezegd dat google alles onthoud...mooi niet dus.
Als ik het dan goed heb zou een dipool van zo'n 70cm breed aardig uit moeten komen. Ik kan alleen niet enthousiast raken om het signaal van internet te moeten oppikken. Heeft niets met kwaliteit te maken maar tja...dat hoort niet :-)
Ik heb trouwens geen flauw idee wat er bedoeld wordt met (over)processing. Wat doen ze dan allemaal met het signaal ?

Leo, het kan zijn dat vroeger bij jouw woonplaats Nederland 2 op TV kanaal 12 zat. Maar aangezien de analoge TV zenders net als FM radio niet over de horizon kunnen komen, verschilden de uitzendfrequenties van analoge TV en FM radio per regio. Voor de regio noord nederland (zendtoren Smilde) zat ned1 op kanaal 6, Ned2 op kanaal 47 en Ned3 op kanaal 43, als ik mij goed herinner. Kanaal 6 is band 3 VHF,(nu ook voor DAB+), en kanalen 47 en 43 waren UHF frequenties.

Aangezien de frequentie van kanaal 12 rond 220MHZ is, is het niet moeilijk de bijbehorende golflengte uit te rekenen: 300.000.000/220.000.000=1,364 meter. Immers golflengete keer frequentie = de snelheid van alle elektromagnetische straling (radio, licht, gamma straling enzovoort) in vacuu maar ook nagenoeg in lucht.

Voor een dipool antenne voor 220 MHz kom je dus uit op de helft van de golflengte is (inderdaad) 68 cm. Zo een dipool antenne is gemakkelijk zelf te maken met bijvoorbeeld installatiedraad of een stuk aluminium gordijnrail. Maar de uitgangsimpedantie van een gevouwen dipool is 300 ohm. Je hebt dan een VHF impedantie transformator nodig (balun trafo, vaak gewikkeld op een "varkensneusje" ferriet kern) om de signaal impedantie om te zetten voor coax met 75 ohm impedantie. :-)

mvg. Pieter.

MG transistorzender

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 22-04-2015, 17:56 (3512 dagen geleden) @ Pieter Vos

Pieter,

Dank je wel. Dat is ook weer duidelijk.
Ik had al een beetje begrepen dat ik een aanpassing nodig zou hebben om naar coax te gaan. Is er ergens een artikel te vinden hoe je zoiets maakt en uitrekent ?

MG transistorzender

door Pieter Vos @, 22-04-2015, 18:33 (3512 dagen geleden) @ Leo Bolier

Pieter,

Dank je wel. Dat is ook weer duidelijk.
Ik had al een beetje begrepen dat ik een aanpassing nodig zou hebben om naar coax te gaan. Is er ergens een artikel te vinden hoe je zoiets maakt en uitrekent ?

Kijk eens bij http://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/antenne/#aanpassing
Of zoek op internet met bijvoorbeeld "Balun VHF" als zoekterm.

Pieter.

MG transistorzender

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 23-04-2015, 12:29 (3511 dagen geleden) @ Pieter Vos

Pieter,
Bedankt! Dat artikel had ik eigenlijk wel zelf moeten vinden :-(

Heel bruikbaar en het maakte de zaak nog iets makkelijker.
Twee alu staven van elk 38 cm verticaal boven elkaar gemonteerd met een (ongedefinieerde, maar een paar cm zal wel goed zijn lijkt me) tussenruimte.
Aan de bovenste de kern en aan de onderste de mantel van een stuk 75 ohm coax.
Geen gedoe met 300->75 ohm aanpassen.

MG transistorzender / dab antenne

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 24-04-2015, 15:48 (3510 dagen geleden) @ Pieter Vos

Vanmiddag een antenne bestaande uit twee vertical boven elkaar geplaatste alu staafjes van 1/4 labda (34 cm) in elkaar geknutseld.
Staafjes van 6 mm massief alu in stukjes kunststof gezet en die aan een alu hoeklstukje bevestigd.
Gaatjes in de uiteindend van de staafjes geboord en daar M4 in getapt.
Boutjes met soldeerlipjes er in en daar direct coax aan gesoldeerd. Provisorisch opgehangen.
[image]
Het lijkt een prima oplossing. Haperen is weg.
Hij hoeft zelfs niet naar buiten wat me weer een hoop werk om de boel waterdicht te maken scheelt.

door Pieter Vos @, 24-04-2015, 17:36 (3510 dagen geleden) @ Leo Bolier

Vanmiddag een antenne bestaande uit twee vertical boven elkaar geplaatste alu staafjes van 1/4 labda (34 cm) in elkaar geknutseld.
Staafjes van 6 mm massief alu in stukjes kunststof gezet en die aan een alu hoeklstukje bevestigd.
Gaatjes in de uiteindend van de staafjes geboord en daar M4 in getapt.
Boutjes met soldeerlipjes er in en daar direct coax aan gesoldeerd. Provisorisch opgehangen.
[image]
Het lijkt een prima oplossing. Haperen is weg.
Hij hoeft zelfs niet naar buiten wat me weer een hoop werk om de boel waterdicht te maken scheelt.

Gefeliciteerd! :-) :-) :-)
Een dipool VHF antenne maken is is niet moeilijk vooral als die binnenshuis gebruikt gaat worden, d.w.z. niet regenweer bestendig hoeft te zijn.

Dat het haperen bij de DAB ontvangst weg is, duidt zeker op voldoende signaal sterkte aan de ontvanger ingang. Heeft jou DAB radio geen signaalsterkte aanwijzing in de display? Zelf heb ik een DAB tuner die ook de signaalsterkte aangeeft in het display als je daartoe de betreffende info toets op de afstand bediening indrukt.

mvg, Pieter.

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 24-04-2015, 19:40 (3510 dagen geleden) @ Pieter Vos

Ik zat alleen even met het probleem dat de ontvanger geen afneembare antenne heeft. De mantel van de coax kan ik nergens op kwijt behalve eventueel op een externe aarde. Wil ik nog wel even proberen om te zien wat er dan gebeurt.
Maar voorlopig ben ik zo tevreden. Ontvangertje heeft ook FM en die werkt ook goed op deze antenne.

Nee, hij heeft geen signaalsterkte indicator :-(
Is iets waar ik totaal niet aan gedacht heb bij de keuze. Het moest een kleine ontvanger worden.
Ook kwaliteit van de luidspreker was niet belangrijk omdat ie alleen voor die zender bedoeld was.
Mogelijkheid om extern te voeden (uit de zender dus) en een oortelefoon aansluiting.

MG transistorzender

door Ed van der Weele † @, Zeist, 23-04-2015, 12:43 (3511 dagen geleden) @ Pieter Vos

Kanaal 12 is in Nederland nooit gebruikt voor terrestrische tv-uitzendingen.
Tot 1964 stond in Huisduinen bij Den Helder een zender op kanaal 10
en van augustus 1964 tot december 1964 zond het REM-eiland voor de kust bij Noordwijk op kanaal 11.

Een historische REM-antenne zou dus goed bruikbaar zijn voor DAB+
maar dit soort museumstukken zijn waarschijnlijk nergens meer te vinden.

[image]

[image]

MG transistorzender

door ruudtx @, Utrecht, 23-04-2015, 17:31 (3511 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

De REM op kanaal 11 werd veelel ontvangen op een opengegknipte metalen klerenhanger.
Misschien ook een idee voor DAB. De grote landelijke commerciele zenders zitten trouwens op 11C.

MG transistorzender

door Ed van der Weele † @, Zeist, 23-04-2015, 17:46 (3511 dagen geleden) @ ruudtx

Voor ontvangst van TV-Noordzee vanaf het REM-eiland had ik een 8-elements Yagi, de drager van de elementen was een meter of 2 lang.

MG transistorzender

door ruudtx @, Utrecht, 24-04-2015, 16:55 (3510 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik begreep dat Amersfort de limiet was voor de REM. Dus Zeist was a een hele prestatie.
Maar aan de kust en in een groot deel Den Haag kon het met een klerenhanger.
Moest er wel antenne gewisseld worden om kan 4 te bekijken.

MG transistorzender

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 21-04-2015, 19:21 (3513 dagen geleden) @ soundman2

Soundman2,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar geen moment bij stil heb gestaan.
Nou is ie vooral bedoeld om op mijn BX580 te beluisteren en daar zal ik dus geen last mee hebben.
Maar ik heb ook een wereldontvangertje met digitale afstemming waar ik hem even op uitgeprobeerd heb.
In eerste instantie niets van gemerkt maar ik zal komende dagen wat beter kijken/luisteren. Geen idee wat het effect zou kunnen zijn; ik laat me verrassen.
Het kristal zat standaard bij het zenderprintje. Ik neem aan dat Gyula daar ook geen aandacht heeft besteed.

MG transistorzender

door ruudtx @, Utrecht, 22-04-2015, 15:49 (3512 dagen geleden) @ Leo Bolier

Wat natuurlijk veel handiger is dat iemand even het R5 signaal ergens oppikt, liefst van een betrouwbaardere medium dat dat irritante DAB. Dan het goed processed voor MG, dus niet zo lelijk als het nu is, dat op Internet zet met een stream, zodat iedereen die met een klein (of groter, stout) zendertje R5 wil uitzenden dat meeteen zo doet dat het ook goed klinkt.

MG transistorzender

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 30-04-2015, 08:31 (3504 dagen geleden) @ ruudtx

.. even het R5 signaal ergens oppikt .. op Internet zet met een stream

Bedoel je zoiets als nederland.fm?
Of is daarvan de processing niet goed?

MG transistorzender

door ruudtx @, Utrecht, 30-04-2015, 14:23 (3504 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

nederland.fm zet aleen maar links door.

Het idee is, het audio signaal oppikken, ween beetje fatsoenlijk processen en weer opnieuw op internet als stream zetten.