DAB+ radio (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-04-2015, 19:16 (3511 dagen geleden)

Hallo Forumgebruikers,

Naar aanleiding van een topic gepost door Leo Bolier over DAB+ ben ik als radio 5 nostalgia luisteraar (op het werk) ook genoodzaakt in september dit jaar een dergelijke radio aan te schaffen omdat radio 5 van de AM verdwijnt.

In de M....markt heb ik enkele toestelletjes in mijn handen gehad en ontvingen daar binnen allemaal niets op DAB+ (door alle elektronische storing bronnen) maar het ouderwetse FM was wel te ontvangen. Ik heb nog mijn twijfels over de zenderbedekking en vermogen.

Mijn vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met portable gebruik van DAB+ en of de ontvangst overal wel goed is.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

DAB+ radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 21-04-2015, 19:28 (3511 dagen geleden) @ Hans van Kampen

In mijn auto heb ik ook een DAB+ radio zitten en mij is opgevallen dat dicht bij bebouwing de storinggevoeligheid erg groot is. Ik heb de radio dus gewoon op FM staan. Dat is vrij van storing.

Groeten,
Paul

--
[image]

DAB+ radio

door vanderwaal @, Ridderkerk, 21-04-2015, 19:56 (3510 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Goedenavond medeforummers,ja dit is ook groot probleem voor bestaande auto radio,s.Zijn er voorzet units te koop voor bestaande auto radio,s?
Heeft iemand daar een idee voor ?
Groet van Jan.v.d.Waal uit Ridderkerk.

DAB+ radio

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 21-04-2015, 19:49 (3511 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Je hebt mijn ontvangertje gezien.
Heeft een vaste sprietantenne van ik gok bijna 40cm (1/4 labda?).
Ook zonder werkende zender hapert de ontvangst. Ik ga wat proeven doen met de plaatsing van de ontvanger in huis en met een externe antenne. Ik zit aan een oude TV antenne voor Ned 2 te denken.
Als ik een autoscan doe krijg ik bijna steevast 18 zenders behalve op sommige plekken in huis waar hij niets ziet.
Hemelsbreed zit ik nog geen 10 km van de zendertoren Markelo maar wel zonder direct zicht. Er zitten wat heuvels tussen.

DAB+ radio

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 21-04-2015, 20:33 (3510 dagen geleden) @ Leo Bolier

Ik zit aan een oude TV antenne voor Ned 2 te denken.

Hallo Leo,

Waar vind je tegenwoordig zo'n ding nog??? :-(

Groeten van Fons

DAB+ radio

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 22-04-2015, 08:33 (3510 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Fons,

Ik zie nog wel dat soort antennes op daken staan. Lijkt me dat die niet meer gebruikt worden. Maar goed, je belt niet zomaar bij een wildvreemde aan of je bij hem op het dak mag....
Er zijn ook zelfbouw ontwerpen te vinden. Maar dat zijn dan weer kale dipolen zonder balun om naar een coax over te gaan. Ik heb nog niet kunnen vinden hoe je die nou weer zelf kunt maken.
Er is een ontwerp dat eigenlijk alleen uit een stuk coax bestaat wat deels van mantel en deels van afscherming is ontdaan met aan de onderkant twee windingen van 5cm diameter. Heb ik gemaakt maar nog geen verschil gemerkt met het standaard sprietje.

DAB+ radio

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 22-04-2015, 08:42 (3510 dagen geleden) @ Leo Bolier

Maar goed, je belt niet zomaar bij een wildvreemde aan of je bij hem op het dak mag....

Leo,

:-D :-D :-D :)

DAB+ radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-04-2015, 09:51 (3510 dagen geleden) @ Leo Bolier

Je kunt gewoon DAB- en DVB-harken kopen tegenwoordig.

DAB+ radio

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 24-04-2015, 15:50 (3508 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten, Fons,

Onder het onderwerp MG transistorzender in dit forum zojuist een bericht geplaatst met een geknutselde dab antenne die prima lijkt te werken.

DAB+ radio

door loek @, Exloo (Drenthe), 21-04-2015, 19:51 (3511 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,

Ik heb zelf geen DAB+ radio. Maar op de NVHR leden vergadering was een spreker/demonstratie van iemand met een Philips DAB+ radio.

De spreker was erg enthousiast over de radio. Maar wat mij opviel was dat de ontvangst in de vergaderzaal erg slecht was. Of je nu een lange of korte antenne nam , je moest zoeken naar ontvangst. Ook de speakers waren erg klein dus ik denk dat dat voor muziek op het werk onvoldoende is.

Uit ervaring weten we (de reparateurs)dat tijdens de NVHR-reparatiedagen, die ook gehouden worden in deze vergaderzaal, de ontvangst van AM onmogelijk is. Maar met de FM hebben we daar nooit een probleem.

Dus het lijkt of het ontvangen van DAB+ een stuk lastiger is dan bij FM.

Als je toch wilt weten welke Philips radio de spreker aanbeveelt dan zal er wel iemand zijn die dit weet. Ik ben het type nummer vergeten. Met vriendelijke groet,

Loek

DAB+ radio

door Ed van der Weele † @, Zeist, 21-04-2015, 19:58 (3510 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 21-04-2015, 20:07

Het lijkt sterk op de problemen met het DVB-T zendernet (Digitenne in Nederland).

Ik had vroeger in de keuken een analoge portable tv staan met een sprietantenne. Die ontving de analoge zenders Nederland 1, 2 en 3 zonder enige ruis.
Een portable tv voor Digitenne ontvangt helemaal niets, zelfs niet met een aparte kamerantenne met ingebouwde versterker.

Dank voor reacties.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-04-2015, 21:04 (3510 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik ben van mening dat de ontvangst van DAB+ niet overal en altijd ideaal is als ik de antwoorden zo lees, zal derhalve toch zo'n radio'tje aan gaan schaffen want om radio 5 te blijven luisteren ontkom je er niet
aan op je werk op verschillende plaatsen als onderhoudsschilder zijnde.

In de toekomst zal er nog wel het e. e. a. aan worden verbeterd betreffende de zenderdekking.

Heb van Sangean hele fraaie toestelletjes gezien maar er zijn vele andere merken maar dit terzijde.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dank voor reacties.

door Peter1952 @, Almere, 21-04-2015, 21:43 (3510 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb enige tijd geleden ook een DAB+ ontvanger gekocht bij de plaatselijke B&O dealer hier. Die had o.a. enkele Sony's en een Scansonic DA300.
Beide radio's heb ik in de winkel laten demonstreren. De Sony's deden in de winkel helemaal niets, met moeite was er buiten wel ontvangst.
De Scansonic had in de winkel geen enkele moeite met de ontvangst. Ook bij mij thuis binnen en niet eens vlak bij een raam doet hij zonder haperen zijn werk.
Ik heb hem ook geprobeerd in een ruimte waarbij de wand bestaat uit metalen golfplaten en ook daar had ik geen enkel probleem met de ontvangst.

Ik kan dus wel zeggen dat deze ontvanger prima te gebruiken is. Het is ook nog voorzien van een AUX ingang en een Bluetooth ontvanger. Ook FM kan het ontvangen, maar als je het verschil hoort tussen FM en DAB+ dan wil je niet meer naar de FM luisteren.
DAB+ mag misschien in de ogen van puristen vanwege bepaalde redenen een slecht alternatief zijn, in de praktijk kan het dus meevallen.
Als laatste: De ontvanger is volledig stereo en heeft een hoofdtelefoon uitgang.
Het geluid dat er uit komt is best wel goed.

Er zijn natuurlijk ook andere alternatieven. Als je al een Digitale ontvanger hebt van bijvoorbeeld KPN, UPC of Ziggo dan heb je al de mogelijkheid tot digitale radio ontvangst. De T.V. heb je éénmalig nodig om het kanaalnummer van je favoriete zender op te zoeken, daarna toets je dit nummer in zonder dat je de T.V. nodig hebt. Al die ontvangers hebben een uitgang voor bijvoorbeeld een versterker waar je ook een zendertje op aan kunt sluiten.

En dan heb je ook nog internetradio. Zijn er ook zat te koop. En op je werk kun je ook via de computer luisteren. Hoef je alleen een paar fatsoenlijke computerluidsprekers er bij te zetten.

Ook is er nog de mogelijkheid een of ander streaming systeem in te zetten zoals Airport Express, Sonos, Logitech enz.

Mogelijkheden dus genoeg naast DAB+

Groeten,
Peter

Dank voor reacties.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-04-2015, 06:01 (3510 dagen geleden) @ Peter1952

Ga ik 'seens in de smiezen houden Peter die Scansonic als ik je verhaal zo lees. Vroeger was ik een Sony consument maar ben er helemaal van afgestapt overigens.

Thuis heb ik van Logitch drie internetradio's met een heel fraai kleurendisplay waarop ook ondermeer de cover "platenhoes" wordt getoond van de plaat die wordt gedraaid, werkt heel fraai maar we hebben het over DAB+ en voor mij gaat het om een radio'tje voor op het werk, makkelijk mee te nemen en niet te groot om radio 5 te blijven luisteren.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dank voor reacties.

door ruudtx @, Utrecht, 22-04-2015, 15:38 (3510 dagen geleden) @ Hans van Kampen

DAB radioos klinken alleen beter dan FM omdat FM zo lelijk wordt geprocessed.
Wacht maar, dat komt ook op DAB. FM klonk vroeger ook prachtig. Zelfs de AM wordt over-geprocessed.
Omdat de DAB ontvangst nog niets voorstelt, nog minder dan AM, doen de zenders weinig aan processing.

Even een stukje wetgeving.
Frequenties die niet gebruikt worden door de Publieke Omroep, moeten worden verdeeld onder commerciele partijen. Dus je weet maar nooit of er weer iets komt op de 747, misschien wel beter dan Radio 5?

Dank voor reacties.

door franc @, Loosbroek, 22-04-2015, 17:02 (3510 dagen geleden) @ ruudtx

Ik hoop dat je gelijk hebt en er tenminste iets in de lucht blijft op AM.
Verder klinken de niet opgepompte FM zenders hartstikke goed!
Zelfs AM klinkt vaak beter dan de Commerciële zooi op FM.
DAB heb ik geen ervaring mee, maar hetgeen ik nu allemaal zo hoor blijft het nog enkele decennia nog in de kinderschoenen ondanks de technische mogelijkheden van nu.
Heel vreemd dat er geluld wordt over opheffen van FM terwijl zijn opvolger nog lang niet zover is.
Ook raar dat er meerdere DAB toestellen eigenlijk niet voor DAB geschikt zijn.

Internetradio vind ik niet beter dan FM.

Groet Frank

Dank voor reacties.

door ruudtx @, Utrecht, 23-04-2015, 17:23 (3509 dagen geleden) @ franc

Vandaag riep de voorzitter van de Commerciele Radioos, Menno Koningsberger, dat de FM wel al in 2023 opgeheven kan worden.

Dat is politiek, hij wil een verlenging van FM per 2017, ipv veiling vd frequenties. Die 6 jaar extra is natuurlijk veel te kort, De Commercielen denken alleen maar aan hun eigen belang.

Wie komt er op de 747 kHz als radio 5 ophoudt?

door Pieter Vos @, 22-04-2015, 17:20 (3510 dagen geleden) @ ruudtx

DAB radioos klinken alleen beter dan FM omdat FM zo lelijk wordt geprocessed.
Wacht maar, dat komt ook op DAB. FM klonk vroeger ook prachtig. Zelfs de AM wordt over-geprocessed.
Omdat de DAB ontvangst nog niets voorstelt, nog minder dan AM, doen de zenders weinig aan processing.

Even een stukje wetgeving.
Frequenties die niet gebruikt worden door de Publieke Omroep, moeten worden verdeeld onder commerciele partijen. Dus je weet maar nooit of er weer iets komt op de 747, misschien wel beter dan Radio 5?

Ik heb er ook al aan zitten denken, wie zal er op 747 kHz gaan uitzenden als Radio 5 daar weggaat. Een derde reli zender???

Voor de NL overheid is de 747 kHz vast een lucratieve frequentie om te verhuren. En aangezien de overheid altijd om extra geld verlegen zit..... De milieubelasting in verband met het hoge energieverbruik van een AM zender zijn dan natuurlijk van ondergeschikt belang. Ik heb zo het idee dat de overheid de 747 kHz graag wil blijven verhuren.

mvg, Pieter.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-04-2015, 21:40 (3509 dagen geleden) @ Pieter Vos
Gewijzigd door Maurice, 22-04-2015, 21:41

De milieubelasting..

Denk je eens in de belasting op moment dat 2023 analoog FM toestellen op die dag
totaal nutteloos worden.

Waar eerst toestellen nog jaren mee konden, nu plots afgeschreven.
Vervolgens moet dat vervangen worden.
Dat gaat gepaard met grondstoffen en energie.

In beide gevallen veel chemische stort als ook verbruik voor nieuwe toestellen.

EN we weten dat heel veel elektronisch afval richting Afrika gaat waar het op open velden door kinderen wordt verbrand om nog wat waarde te "ontginnen" .

EN dan zie hier, let ook even op wat namen van firma's op die schepen.
Waar in de boeken staat dat ze "zo goed voor milieu zijn " met hun nieuwe schepen.

Ik heb het nodige schroot zien vertrekken en afzuipen 70% van binnenvaart tankers die naar Afrika worden gesleept omdat hier zogenaamd "ivm milieu"onverantwoordt is ze nog langer op de markt te houden.
Halen dat continent niet en zinken/breken reeds al voor Frankrijk.
Hypocriet ten top.

Kijk even goed dit filmpje de schaal van sloop, zo ver als beeld reikt
barst het van de schepen. Denk ik gehele NL kust Vol sloop schepen.
https://www.youtube.com/watch?v=My_MfX54i1c

door Dominic @, Breda, 22-04-2015, 23:17 (3509 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Dominic, 22-04-2015, 23:26

Voor de mensen die het niet geloven; zie de docu E-Waste hell.

https://www.youtube.com/watch?v=dd_ZttK3PuM

Veelal apparatuur die hier ingezameld is om zogenaamd gerecycled te worden. Echt niet, dumpen in Afrika en de fik erin. Wat nog werkt wordt zelfs aangeprezen met "From Holland".

Om nog maar te zwijgen van bijvoorbeeld de kwaliteit van het metaalschroot hier. Vol met plastic, glas en andere troep. De Amerikanen spannen de kroon, die sorteren bijna helemaal niet en gooien alles gewoon in een shredder. We recyclen gewoon enorm inefficiënt en geen hond die er iets aan doet. En maar inferieure apparatuur uit Azië blijven importeren met componenten van dramatische kwaliteit die na 3 jaar defect zijn.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 23-04-2015, 13:21 (3509 dagen geleden) @ Dominic

Inderdaad als je ziet dat kinderen oude batterijen slopen dan gaat mijn afval in de grijze container. Milieu? als het maar niet ons straatje vervuild. Het gros geloofd heilig in wat de overheid aan beeldvorming doet, voor mij is groene stroom ook een droom. Groet, Ben

DAB+ radio

door pe1dpf ⌂ @, Oosterhout NB, 23-04-2015, 08:49 (3509 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik gebruik hiervoor een oude Digitenne ontvanger.
Dit werkt zonder KPN kaartje prima voor Radio 1 t/m 5

Groeten,
René

DAB+ radio

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 23-04-2015, 12:33 (3509 dagen geleden) @ pe1dpf

Rene,

Ook nog een goed idee.
We hebben zo'n ding nog in de caravan zitten maar gebruiken hem nooit...
Ik heb trouwens ook nog zo'n binnenhuis antenneversterker+ splitter liggen.
Daar moet natuurlijk nog wel een antenne aan.

DAB+ radio

door Jan 1 @, Tilburg, 06-05-2015, 16:03 (3496 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Jan 1, 06-05-2015, 16:05

Ik heb mijn zinnen gezet op deze Sangean ontvanger; Sangean-WFR-27C (zwarte kast). Deze heeft DAB+, FM, en internet radio. Alleen zijn die DAB ontvangers (nog) wel erg prijzig. Maar eind Augustus ga ik er voor. Radio 5 wil ik mobiel houden. Bovendien heb ik voor rond het huis nog een IC A.M zendertje die ik in combinatie met een klein transistorradio'tje op de kabel (FM) aansluit, voor distributie van radio 5 richting 747 Khz.