22RB662 druktoetsen op de verkeerde plaats (Toestel of techniek)

door rojosuiza @, Amsterdam, 04-05-2015, 17:25 (3500 dagen geleden)

Beste radio-vaklui

Ik heb een 22RB662. Eerst werkte die af en toe nog wel op FM, daarna nog maar zeer sporadisch; dan was er opeens weer wel ontvangst, maar geen geluidsweergave; dit terwijl het versterkergedeelte gewoon werkt.

De toetsen zijn zo opgebouwd, dat men ze kan verschuiven/verstellen. Dat heb ik inmiddels in ruime mate gedaan, en wie weet de vorige eigenaar ook.

In de documentatie staat niets over het afregelen van deze toetsen.

Heeft een van de vaklui hier ervaring mee?

22RB662 druktoetsen op de verkeerde plaats

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-05-2015, 17:52 (3500 dagen geleden) @ rojosuiza

Je bedoelt dat iemand de contactstrippen heeft verschoven die door de toetsen bediend worden? Meestal staat daar en fijn lijntje op. In de ingedrukte toestand komt dit lijntje dan tot tegen het huis.... of was het omgekeerd? :-).

als het toch ontregeld is, kan je de latjes er evengoed eens helemaal uitschuiven en proper maken. waarschijnlijk zit je met slechte kontacten opgezadeld.

groeten

Kris

door rojosuiza @, Amsterdam, 04-05-2015, 18:40 (3500 dagen geleden) @ kris

De latjes zijn 'van goud' en ze zijn schoon.

Een streepje zou perfect zijn, maar streepjes zie ik niet.

De latjes zijn ook allen verschillend, dwz niet gewoon omschakel-kontakten op de zelfde plaats, helaas...

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-05-2015, 21:05 (3500 dagen geleden) @ rojosuiza

De latjes zijn 'van goud' en ze zijn schoon.

Een streepje zou perfect zijn, maar streepjes zie ik niet.

De latjes zijn ook allen verschillend, dwz niet gewoon omschakel-kontakten op de zelfde plaats, helaas...

bedoel je dat je niet zeker bent van hun plaats? (omwisseling met andere latjes mogelijk?)

en zelfs goud kan slecht kontact geven door afzetting. reining ze nu maar, nu het nog kan.

groeten

Kris

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-05-2015, 20:42 (3500 dagen geleden) @ rojosuiza

De toetsen zijn zo opgebouwd, dat men ze kan verschuiven/verstellen.
...

Leg eens even uit.
cq Foto's

door rojosuiza @, Amsterdam, 05-05-2015, 06:57 (3499 dagen geleden) @ Maurice

Leg even uit, dat is hier nogal moeilijk...

SK A tot SK H zijn kleine groene gestrekte wormpjes, met tussen 6 en 22 contacten. Daarin steekt een schuifje (een soort printplaatje) dat heen en weer kan bewegen. Het schuifje kan niet alleen de naast elkaar liggende contacten verbinden, maar eventueel ook een positie overspringen, afhankelijk van de print op het 'printplaatje'.

De toetsenblock eindigt in lange stafjes. Die staan parallel aan de schuifjes. Met een soort driehoeksveer wordt het schuifje achteraan vastgepakt en met die stafjes verbonden. Sommige schuifjes zijn even lang als het 'wormpje', die lijken voorspelbaar. Maar andere zijn 1 positie langer. Van deze is niet duidelijk, waar zij moeten staan in het lichaam van de schakelaar.

Als je ze uit elkaar haalt, kun je ze makkelijk door elkaar husselen. Hun correcte positie is dan niet meer te achterhalen - tenzij dat ergens is opgetekend. In de documentatie vind ik niets over de correcte positie van deze schuifjes.

Alleen vaklui kunnen hier verder helpen...

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-05-2015, 10:31 (3499 dagen geleden) @ rojosuiza

Je bedoeld dat ook de printjes van de schakelaar zijn verwisseld?
Dus niet alleen de verschuif stangen die kennelijk van lengte verschillen?

Van de print af zie ik dat bv SK-A-B-C-E-F gelijke posities hebben.
Dus heb je 5 identieke verbindstaafjes denk ik.

als ook de printjes van SK-A-B-C-E-F er uit zijn geweest heb je een uitdaging te pakken.

1e is hopen dat inwendig door verkeerd insteken de boel niet is verbogen.
2e vergelijk de printjes met elkaar,deze zijn NIET identiek betreft sporen
3e is pak schema en ga je bekijken wat in welke stand verbonden moet zijn.
Doe eerst de makkelijke kleine.

Er staan nummers bij de schakelaar in schema.
Dat zijn de nrs van de te verbinden pootjes.

SK-A Korte golf IN
-> A2 met A4 verbonden
-> A8 met A6 verbonden
-> A3 met A5 verbonden
-> A3 met A1 OPEN
enz.

In de tekening staat aangegeven de nummers van de schakelaarpennen.

Bekijk ook goed de wissel contakten.
Bv
SK IV D7-D11 en D12-D11
SK VII F6-F3 en F1-F3

Het is te doen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-05-2015, 10:36 (3499 dagen geleden) @ rojosuiza

door rojosuiza @, Amsterdam, 05-05-2015, 16:02 (3499 dagen geleden) @ Maurice

De foto's geven aan, hoe de zaak in elkaar zit. Het zou te verwachten zijn, dat over deze techniek ergens documentatie is, maar nee. De folder over het model had ik al; ook nogal beknopt, is het niet?

Ik denk dat ik de radio weer samen moet bouwen - werk voor de toekomst.

http://www.philipsradios.nl/forum/images/uploaded/201505051758525548e8bce5afd.jpghttp://www.phili...

door rojosuiza @, Amsterdam, 05-05-2015, 16:05 (3499 dagen geleden) @ rojosuiza

[image][image][image][image]

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-05-2015, 17:47 (3498 dagen geleden) @ rojosuiza

Ah die klipjes nu weet ik wat je bedoeld.

Tja dat gaat wel eens fout.

Van uitgaande dat de stroken niet zijn gewisseld is het eenvoudig.

DIE ER NU UITSTEEKT HEEL VOORZICHTIG RECHT INSCHUIVEN ZONDER FORCEREN!

Indrukken toets en dan moet als je goed kijkt eerste blokje op de eerste pen uitkomen.

Wat contact moet maken kun je nu meten op de schakelaar.
Kies even een contactje en je weet het zo.

Ga er vanuit dat de klem ongeveer midden van staafje behoort te zitten.

Succes

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-05-2015, 17:05 (3499 dagen geleden) @ rojosuiza
Gewijzigd door Maarten Bakker, 05-05-2015, 17:11

De layout van de schakelaarsegmenten staat doorgaans in de servicemanual. Tot nu toe heb ik op het internet alleen maar de service-info gevonden, dat zal wel de reden zijn dat ze er bij jou niet instaan?

Ook staat er vaak een opschrift in de koperlaag. Op zijn minst een 4- of 5-cijferig getal en als je geluk hebt ook een letter.

Het getal kan dienen als er vergeleken moet worden met een correct bestukte radio. De letter kan zelfs direct nuttig zijn; als die erop staat komt die overeen met de aanduiding van de schakelaar in het schema.

door rojosuiza @, Amsterdam, 05-05-2015, 19:02 (3499 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb op enkele inderdaad nummers; ik vermoed, dat ik dit in een uitvoerige beschrijving terug zou kunnen vinden. Letters zie ik niet.

Mijn documentatie zegt echter helemaal niets over de toetsen.

door verbeek @, Zutphen, 06-05-2015, 09:19 (3498 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door verbeek, 06-05-2015, 09:23

Hier zie je een deel van de servicedoc met de bestelcode voor de schakelaars:

mmm... het invoegen lukt niet. Dan maar zo:

Het begint allemaal met 4822 277 ... en dan:

FM ...30161
LG ...30159
MG ...30162
KG ...30163
AFC ..30165
PU ...30166
MONO/STEREO ...30164

Wellicht staan de laatste twee of drie cijfers op de contactstrip.

Gr. Paul

door rojosuiza @, Amsterdam, 06-05-2015, 10:18 (3498 dagen geleden) @ verbeek

Dank je.

Ik heb die nummers in mijn reparatie-bericht gezet; wanneer ik weer tijd heb ga ik de sleutels controleren op deze nummers.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-05-2015, 12:42 (3498 dagen geleden) @ rojosuiza
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-05-2015, 12:44

Ik geef je niet veel kans, Philips gebruikte in die jaren verschillende codenummers in de documentatie en op de onderdelen zelf, maar je weet maar nooit.

Op dit moment je beste kans is dat een andere eigenaar van een B6X52AT of 22RB662 even voor je wil kijken welke segmenten bij hem in welke schakelaar zitten, daar hebben die nummers in elk geval wel hun nut.

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-05-2015, 14:16 (3498 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb er eentje, maar had al gekeken, door even snel de achterwand te verwijderen kan je de schakelaars niet zien zitten. Het geheel moet er dus even uit... das weekendwerk.

Overigens, volgens de foto's van TS lijkt het wel of de latjes "in de olie " zitten... ze glimmen nogal. Als dat zois,dan is het niet gezond.

greoten

Kris

door rojosuiza @, Amsterdam, 06-05-2015, 20:34 (3498 dagen geleden) @ kris

WD-40, eerder geprobeerd om daarmee de 'kontaktfouten' te verhelpen.

Het vrijleggen van de schakelaars is veel werk, dat kan ik echt niet van je vragen.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 05-05-2015, 19:02 (3499 dagen geleden) @ rojosuiza

De documentatie is gratis op te halen van de website van de NVHR http://www.nvhr.nl/ Klik links in het menu op 'Schema's'.

Aan de hand van de duidelijke service documentatie is met wat puzzelen aan de doorverbindingen op de schakelstrips wel uit te dokteren welke strip waar in hoort.

[image]

[image]