Jukeboxbeurs Rosmalen. (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-05-2015, 19:44 (3490 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Gisteren naar de jukeboxbeurs geweest in Rosmalen en vond er dit in perfecte staat verkerende mini taperecordertje van Philips. Ik vond het een leuk item als decoratie in de woonkamer waar ik van allerlei kleine zwarte technische spulletjes heb van een zwart mini TV-tje tot een bakelieten multimeter aan toe.

Het microfoontje klik je er aan de zijkant in, uitsluitend werkend op batterijen en is uit 1964.

[image]
Viel mij op dat ie voor komt in de TV-serie
goeden avond dames en heren.

Zomaar.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Jukeboxbeurs Rosmalen.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 12-05-2015, 04:56 (3490 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooi ding Hans! Op de snaren na, mankeert er eigenlijk nooit iets aan. Ik heb zelf de lichte uitvoering hiervan en zijn iets grotere broer met buizen.

Leuke aanwinst!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Jukeboxbeurs Rosmalen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-05-2015, 20:26 (3489 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Op mijn recorderdeck mist het Philips logo Leo maar op internet zag ik de zwarte uitvoering ook zonder Philips logo.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Jukeboxbeurs Rosmalen.

door HM @, Hilversum, 12-05-2015, 17:11 (3490 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Het microfoontje klik je er aan de zijkant in, uitsluitend werkend op batterijen en is uit 1964.

Bij de EL3586 ( zelfde model ? ) zit aan een zijkant een DIN plug waar een extern 9V voeding op kan worden aangesloten.
Typenummer EL3786.

Heb zelf de witte uitvoering ervan, werkend.
Geluidskwaliteit niet fantastisch maar dat kan ook aan de oude banden liggen die er bij zaten.

Jukeboxbeurs Rosmalen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-05-2015, 20:30 (3489 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door Hans van Kampen, 12-05-2015, 20:33

Mijn recordertje is van het type N4 200/00 en heeft geen externe aansluiting voor een voeding althans niet zo'n banaanstekkertje voor zover ze dat in die tijd hadden. Hij heeft wel 2 DIN aansluitingen aan de zijkant, een voor het microfoontje en ik dacht dat de andere voor een externe signaalbron was maar zou zomaar de voeding kunnen zijn in dit geval.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Jukeboxbeurs Rosmalen.

door HM @, Hilversum, 13-05-2015, 17:24 (3489 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De N4200 is vrijwel identiek aan de EL3786. Hooguit wat kosmetische veranderingen.

Op BU2 ( onderste DIN ) zit onder andere de 9V aansluiting.
Doc voor beide te vinden op NVHR site.

Jukeboxbeurs Rosmalen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-05-2015, 17:56 (3490 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,
Ziet er als nieuw uit.
Zeker ook de afdek is nog pracht helder en weinig/geen krassen.
zeldzaam.

"..Viel mij op dat ie voor komt in de TV-serie
goeden avond dames en heren...

Uiteraard geniet ik daar wekelijks van ivm die pracht camera's.
Hoewel ze mooi niet aan staan, zijn zeker defect of durfden ze het niet aan.
Watjes.
Beetje vent had natuurlijk echte opnamen gemaakt met die camera's.

Is wel een erg unieke serie, tja verhaallijn is mij wat te zwak maar goed.
Voor ons techneuten en bezig juist met die oude Tv's is dat wel leuk natuurlijk.

[image]

Jukeboxbeurs Rosmalen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-05-2015, 20:24 (3489 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Hans van Kampen, 12-05-2015, 20:54

Ja, hij is helemaal gaaf, idd ook de kap, geen barstje of krasje.

Viel mij ook al op Maurice dat de camera's niet aanstaan. De onnatuurlijke ingeplakte zwart/wit beelden doen voor kenners als ons on echt aan. Het zwart kan nooit zwarter zijn dan het lichte groene fosfor van de beeldbuizen destijds.

Ja, dat die camera's niet aan staan heeft denk ik te maken dat ze er de overige units als de ccu en de sync. kasten niet bij hebben. Mijn vraag is waar ze de camerakoppen hebben geleend voor de serie en of die wel ooit door de NTS zijn gebruikt destijds want zijn duidelijk anders als het exemplaar die jij hebt staan.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Jukeboxbeurs Rosmalen.

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 12-05-2015, 21:51 (3489 dagen geleden) @ Maurice

"..Viel mij op dat ie voor komt in de TV-serie
goeden avond dames en heren...

Uiteraard geniet ik daar wekelijks van ivm die pracht camera's.
Watjes.

Is wel een erg unieke serie, tja verhaallijn is mij wat te zwak maar goed.
Voor ons techneuten en bezig juist met die oude Tv's is dat wel leuk natuurlijk.

Nu ja, ik beschouw mezelf niet als een echte techneut. Maar ook voor mij is het genieten bij deze serie. De verhaallijn is wat mij betreft ook niet echt geweldig, het gaat er wel heftig aan toe.
Maar ik meen ook wel een zekere verwijzing naar Mies Bouman te ontdekken.
En er zit ook wel enige ironie in. De voetbaluitslagen van die man die de 'nul' zo overduidelijk uitsprak.
Zo zitten er hier en daar ook juweeltjes verstopt in de serie, of het nu de zonwering is, een bepaalde auto, camera, radio, of wat dan ook.
Het is ook een wekelijks spelletje om te raden wat er niet klopt, gezien het tijdsbeeld... :-D
En het is natuurlijk helemaal prachtig dat er überhaupt zoveel techniek uit die tijd in beeld komt! :-)

--
Groeten,

Piet.

Jukeboxbeurs Rosmalen.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 13-05-2015, 02:58 (3489 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 13-05-2015, 03:00

..Viel mij op dat ie voor komt in de TV-serie "goeden avond dames en heren"...

Watjes.

Met die zwart/wit camera's speelt natuurlijk ook de techniek een grote rol.
De serie zal, zoals vrijwel alle huidige programma's, worden opgenomen in High Definition (1920 bij 1080 pixels).
Met die oude camera's krijg je dan weer allerlei conversieproblemen.

Bovendien zal het 99,9% van de kijkers helemaal niet opvallen.

Jukeboxbeurs Rosmalen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-05-2015, 04:55 (3489 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ja, Maurice bedoeld om de camera's echt te laten werken en echt op de in beeld gebrachte televisies die je o.a. bij van Dijk en Rijfers in de huiskamer ziet staan en op de monitoren in de regiekamer in de serie. Niet groot op ons scherm waar de serie in HD wordt getoond en wat ik wel apart vind een beetje een sepia-achtig zweem er over heen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Jukeboxbeurs Rosmalen.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 13-05-2015, 12:16 (3489 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Oei, daar val ik door de mand :-) Ik heb die tv-serie nooit gezien.
In een aankondiging werd geschreven dat het vergelijkbaar was met een andere serie,
"Ik ben bij de revue" heette die geloof ik.
Toen had ik er direct geen belangstelling meer voor :-(

Jukeboxbeurs Rosmalen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-05-2015, 12:51 (3489 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed,
In de film "Hel van 1963" (Elfstedentocht) is de camera en materiaal van Michiel gebruikt en ook echt opnamen met de set gemaakt en in de film gebruikt.

http://members.ziggo.nl/msmeede/fernseh/home.html

Jukeboxbeurs Rosmalen.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 13-05-2015, 15:05 (3489 dagen geleden) @ Maurice

Filmproducenten en -regisseurs nemen het meestal niet zo nauw met de waarheid.
Je ziet in een film regelmatig dat een buizenradio direct geluid geeft als hij wordt aangezet.

Jukeboxbeurs Rosmalen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-05-2015, 18:23 (3489 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed,
Dit geval Michiel was er zelf bij.
Kijk goed de film en zie je dat hij zelf gefigureerd heeft.
Er zijn daadwerkelijk opnamen gemaakt.
Uiteraard enkel wat shots maar toch...

Gewoon omdat spul werkte en waarom niet.
Er komt echt goed beeld uit die camera's.

Jukeboxbeurs Rosmalen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-05-2015, 21:12 (3489 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik las een N4200, klopt ook wel met het (in mijn ogen) wat sjiekere anthractiekleurige kastje. Dan is hij waarschijnlijk iets nieuwer, zo ergens tussen 1968 en 1970. Met een beetje geluk zit er naast de typesticker een sticker met productiecode en kalenderweek.