De slimme meter (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 14-05-2015, 11:34 (3490 dagen geleden)

Gisteren kreeg ik in de bus een folder van Liander die binnenkort een slimme meter wil komen gaan plaatsen.
Ik heb eens gezocht hoe slim die meter wel niet is en heb ik daar wat aan of is de meter alleen slim voor Liander?
Wat ik zelf graag wil weten is hoe de gegevens van mijn meter bij Liander aankomen, ik kan dat nergens vinden in hun folder en ook op internet is er niet hierover te vinden.
Voor de hand zou zijn dat de data gaat via de elektriciteits verbinding die er is met de centrale of de wijkkast maar er zitten toch filters in om midden en hoogfrequente signalen te dempen?
Hier en daar lees ik wel dat de gegevensoverdracht draadloos gebeurt maar dat red je niet met een eenvoudig WiFi zendertje.
Voor de hand en echt slim zou zijn dat de meter een aansluiting zou krijgen op de internet modem/ router maar daar hoor je niemand over dus dat zal dan ook wel niet.
Wat ik wel vind is dat bij velen de elektriciteits rekening hoger uitvalt dan normaal omdat de meter het blind vermogen ook verrekent. Ook hierover niets in de folder.
Sommigen hebben het over een toename van 30% aan gebruik nadat de slimme meter geïnstalleerd is.
Zijn er mensen hier die een slimme meter hebben en daar ervaring mee hebben.

Jack Marotick

De slimme meter

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 14-05-2015, 14:02 (3490 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Verdicom, 14-05-2015, 14:07

Dag Jack,

De laatste tijd lees je in de computerbladen wel vaker over die slimme meters.
Er zijn wel allerlei onderlinge verschillen, Welke Liander levert weet ik niet.

We hebben hier zo'n ding van Eneco, "Toon" heet dat ding.
Nou ben ik sindsdien echt niet gaan letten op m'n energieverbruik. Lager of hoger.
Het handige aan dat ding vind ik dat je de verwarming hoger of lager kan zetten met je smartphone op afstand. En op vakantiestand als je dat bent vergeten.

Hoeveel gas en stroom ik vandaag al heb verbruikt? Zal best wel.
Ach, soms is de buitentemperatuur ook wel handig, maar wie weet waar dat meetpunt staat. In ieder geval niet hier in de straat.
En het weer. Dat zie ik ook wel als ik naar buiten kijk.
De filemeldingen staan er ook op. Daar heb ik dan wel een app voor op de foon.
Plus nog wat grollen.

De enige reden dat we nu zo'n ding hebben is dat de vorige thermostaat zo'n 30 jaar oud was. En Eneco had er toch een in de aanbieding. Zodoende.

De getoonde gegegevsns haalt die via WiFi van lezertjes op de gas- en stroommeter. Dat gaat goed.
Maar uitlezen via internet? Dan moeten ze inbreken op mijn router. Mooi niet dus. Die geef ik nog steeds wel zelf door.

Ik ben er best wel tevreden mee. Maar eigenlijk is het spielerij.
Voor mij dan, al zullen anderen daar mogelijk anders over denken.
Of ben ik niet genoeg energiebewust? Kan ook!

Groet,
Han

De slimme meter

door verbeek @, Zutphen, 14-05-2015, 17:51 (3490 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door verbeek, 14-05-2015, 18:45

De uitlezing gaat via GPRS, General Packing Radio System, dus over het netwerk waar ook de mobiele telefoon op werkt. Op wikipedia staat daar een uitgebreide uitleg over.
Op deze site staat wat meer over het uitlezen van de slimme meter. Bij mij komt -ie er niet in, met als reden dat er zonnepanelen op het dak liggen. Het salderen gaat automatisch met de oude analoge ferrarismeter. Wat in de zomer teveel aan energie opwek (meter draait terug) wordt in de wintermaanden opgesoupeerd, simpelweg gezegd.
Een slimme meter registreert wat je verbruikt, en wat je terug levert aan het net.
Tot 2017 wordt dat automatisch met elkaar verrekend, maar daarna.....

Gr. Paul

edit: nog een draadje over de slimme meter.
Netbeheer Nederland geeft ook documenten uit over de slimme meter, en wel waar deze aan moet voldoen. Lees DSMR4.0 Main Document en huiver....

P.

De slimme meter

door henkk56 @, 14-05-2015, 18:36 (3490 dagen geleden) @ verbeek

Het is in feite dus een domme meter.

Henk

De slimme meter

door verbeek @, Zutphen, 14-05-2015, 19:24 (3490 dagen geleden) @ henkk56
Gewijzigd door verbeek, 14-05-2015, 19:25

Het is een meter die door de netbeheerder voor den domme gehouden kan worden.
De gegevens die de meter genereerd, kunnen door derden gebruikt worden voor energie-monitoring e.d.

De meter kan via GPRS op afstand bestuurd worden en je van het net afsluiten. Niet dat het mag, maar het kan.
Een foutje in de software besturing of data verminking en je zit zonder stroom.
Wat gebeurt er als het GPRS systeem faalt?
Kijk eens naar de gevolgen van NS/Pro-Rail met hun storingen.

Daarbij (vind ik) heeft het geen toegevoegde waarde voor mij als gebruiker. Mijn verbruik is in de winter tussen de 11 en 12 kWh per dag en in de zomer zo 7 - 8 kWh/dag. De energiemaatschappijen weten al jaren dat er 's-ochtends een piek in verbruik is als iedereen op staat en 's-avonds rond etenstijd tot zo'n 10 uur.
Voor de netbeheerder is dat veel interessanter om exact het verbruik te weten. Hoeven ze minder elektra te transporteren en te verrekenen (smart grid).
Geen voordeel voor de klant, lijkt mij.

Gr. Paul

De slimme meter

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-05-2015, 22:19 (3485 dagen geleden) @ verbeek

Het idee dat je werkelijk op alle fronten, gevolgd, in de gaten gehouden wordt
echt
Dat men er intrapt die zooi.

De eerste de beste software bug en zit je aan foutief verbruik.
Bewijs dat maar weer eens.

Dat afschakelen mogelijk is helemaal geinig.
De eerste de beste beetje handige knutselaar frommelt natuurlijk weer
software op een moment dat de hele wijk uit gaat, weer lol.

Dat hele thuis energie vergeleken bij de grootverbruikers.....

Energie of wel grondstoffen, bereik je veeeeeeel meer door apparatuur degelijk te maken.
Bv Huidige elektronica is vaak na een enkel jaar defect.
Weet eens wat dat aan energie besparing oplevert.

EN wij hier forum zijn ivm behoud oude toestellen heel goed mee bezig:-D :-P

EN een totaal verbod op "Pleuraria", een Blokker staat vol met dergelijk totaal nutteloos onzin troep.
De term Plueraria gebruik ik voor zooi wat je krijgt, 2 minuten leuk is en dan
vind men dat eerst nog op rommelmarkten daarna de prullen bak.

Dat is energie besparing.

De slimme meter

door Pieter Vos @, 14-05-2015, 19:35 (3490 dagen geleden) @ verbeek
Gewijzigd door Pieter Vos, 14-05-2015, 19:49

De uitlezing gaat via GPRS, General Packing Radio System, dus over het netwerk waar ook de mobiele telefoon op werkt. Op wikipedia staat daar een uitgebreide uitleg over.
Op deze site staat wat meer over het uitlezen van de slimme meter. Bij mij komt -ie er niet in, met als reden dat er zonnepanelen op het dak liggen. Het salderen gaat automatisch met de oude analoge ferrarismeter. Wat in de zomer teveel aan energie opwek (meter draait terug) wordt in de wintermaanden opgesoupeerd, simpelweg gezegd.
Een slimme meter registreert wat je verbruikt, en wat je terug levert aan het net.
Tot 2017 wordt dat automatisch met elkaar verrekend, maar daarna.....

Gr. Paul

edit: nog een draadje over de slimme meter.
Netbeheer Nederland geeft ook documenten uit over de slimme meter, en wel waar deze aan moet voldoen. Lees DSMR4.0 Main Document en huiver....

P.

Een maand geleden kreeg ik ook bericht dat er bij mij een 'slimme' meter zou worden geinstalleerd. Ik heb dat geweigerd, ik heb er vooral weerzin tegen dat zo een meter een GPRS zender in zich heeft die ik niet zelf kan of mag beheren. Die GPRS zender staat dus dag en nacht aan, naar verluid zoekt deze GPRS zender elk kwartier contact met het plaatselijke GPRS netwerk en ik kan die zender niet uitzetten.

"Lees DSMR4.0 Main Document en huiver...." Ik heb dit document kort doorgebladerd. Wat een ingewikkelde toestand. Is dat nou nodig? Veel te veel mogelijkheden om met de gegevens te gaan knoeien...tot nadeel en schade voor de individuele electriciteitverbruiker. De zucht om van allerlei zaken te automatiseren en te computeriseren gaat vandaag de dag echt overdreven ver. Wat een freakebollerij van veel hedendaagse techneuten.

Denk eerst eens na of zo een 'slimme'meter wel echt een verbetering is. Naar mijn idee is de 'slimme' meter er vooral ten voordele van de energie leveranciers en netbeheerders. Daarom doen deze ook zo geheimzinnig over de 'slimme' meter, de consument moet er in geluisd worden!

De oude analoge ferraris meter bevalt mij prima. Ik heb ook zonnepanelen en de meter draait mooi achteruit als de zon schijnt en er geen of weinig electricitetsgebruikende toestellen in bedrijf zijn. Prima zo :-)

Toevoeging:
Waar ik met de aanwezigheid van zonnepanelen nog wel behoefte aan zou hebben is een tweede ferraris meter, aangesloten tussen de omvormer en het huis lichtnet, zodat ik kan meten hoeveel de zonne stroom installatie mij precies levert. De bestaande ferraris meter bij de aansluiting van het e-net meet immers mijn verbruik minus het door de zonnestroom installatie geleverde energie. De precieze waarden van mijn verbruik en de door de PV installatie geleverde energie zijn met enkel de meter van de netbeheerder niet meer te achterhalen.

Pieter

De slimme meter

door verbeek @, Zutphen, 14-05-2015, 20:36 (3490 dagen geleden) @ Pieter Vos

Toevoeging:
Waar ik met de aanwezigheid van zonnepanelen nog wel behoefte aan zou hebben is een tweede ferraris meter, aangesloten tussen de omvormer en het huis lichtnet, zodat ik kan meten hoeveel de zonne stroom installatie mij precies levert. De bestaande ferraris meter bij de aansluiting van het e-net meet immers mijn verbruik minus het door de zonnestroom installatie geleverde energie. De precieze waarden van mijn verbruik en de door de PV installatie geleverde energie zijn met enkel de meter van de netbeheerder niet meer te achterhalen.

Pieter

Pieter,

Is de stand niet af te lezen van de omvormer? Voor de oude installatie van Nuon (440Wp) wordt een ferrarismeter gebruikt; voor de nieuwe installatie (2160Wp)een moderne versie daarvan, een Finder 7E.23.8.230.0010. Deze heeft als voordeel dat er twee telwerken in zitten, waarvan één op nul gesteld kan worden. Tevens zit er een pulsuitgang op als je sw-matig wat wil meten.

Gr. Paul

De slimme meter

door Marotick ⌂ @, Huizen, 15-05-2015, 05:30 (3489 dagen geleden) @ Marotick

Goed de slimme meter is dus helemaal niet zo slim en is eerder schadelijk voor de gezondheid want er zit een zender in.
Maar... hoe zit het met het z.g. blind vermogen? Dat is het schijnbare vermogen dat geleverd wordt aan een inducatief of capacitief belasting.
Hier en daar wordt beweerd dat de slimme meter hiermee de fout ingaat en zodoende meer verbruik aangeeft dan er werkelijk is verbruikt.
Hierover lees ik dus niets bij Liander in de folder.

Jack

De slimme meter

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 15-05-2015, 07:19 (3489 dagen geleden) @ Marotick

Wat ik steeds heb begrepen, en wat ik ook zie, is dit:
Het is geen apparaat dat de meterstanden bijhoudt.
Dat gebeurt nog steeds op de gewone stroom- en gasmeter in de meterkast.
Alleen is op plaats van de tellers een oogje geplakt. De veranderingen op de teller wordt door dat oogje geregistreerd en doorgegeven aan de "slimme meter".
Omgekeerd hebben deze oogjes geen enkele invloed op de tellerstanden van de meters zelf. Ze zijn er ook op geen manier mee verbonden. Electronisch niet en ook niet via WiFi.
Alleen die oogjes (aflezertjes) zijn via WiFi verbonden net de "slimme meter".

Het is niks anders dan een slimme thermostaat. De enige verbinding is die met de verwarmingsketel. Dat moet ook wel.
Verder leest dat ding de meterstanden in de meterkast, en kan daar wat mee rekenen. Maar kan die beslist niet manipuleren. En die meterstanden staan ook niet op die thermostaat.

Ik denk dat het mensdom door al die verhalen een beetje bang wordt gemaakt.
Maar nogmaals, het is gewoon een slimme thermostaat. Niks meer en niks minder.

En de handel is beveiligd met de gebruikersnaam en wachtwoord van je eigen thuisnetwerk. Als die verbinding wordt verbroken dan werkt die alleen nog als gewone thermostaat van de verwarming. Het verbruik ziet die niet meer. Daarvoor moet je dan weer ouderwets naar de meterkast.

De slimme meter

door Ed van der Weele † @, Zeist, 15-05-2015, 07:36 (3489 dagen geleden) @ Verdicom

Met een thermostaat heeft een slimme meter niets te maken.

De slimme meter meet de verbruikte hoeveelheden elektriciteit, gas, water of verwarming en geeft de standen door via een radiosignaal naar de energieleverancier.

Ik heb die slimme meters al bijna 10 jaar op de radiatoren van de verwarming (het is hier blokverwarming) en op de warm- en koudwaterleiding zitten.
Deze meters zenden hun signalen op 860 MHz naar een centrale ontvanger die de meterstanden naar de leverancier stuurt.
In november wil Stedin ook een slimme meter voor het elektriciteitsverbruik komen plaatsen.

De slimme meter

door verbeek @, Zutphen, 15-05-2015, 07:49 (3489 dagen geleden) @ Marotick

Goed de slimme meter is dus helemaal niet zo slim en is eerder schadelijk voor de gezondheid want er zit een zender in.
Maar... hoe zit het met het z.g. blind vermogen? Dat is het schijnbare vermogen dat geleverd wordt aan een inducatief of capacitief belasting.
Hier en daar wordt beweerd dat de slimme meter hiermee de fout ingaat en zodoende meer verbruik aangeeft dan er werkelijk is verbruikt.
Hierover lees ik dus niets bij Liander in de folder.

Jack

De zender zou je af kunnen schermen door aluminium er over heen te plakken.

Als je naar fig. 7 van deze slimme meter kijkt, zie je dat de stroom door een shunt gemeten wordt en de spanning door een spanningsdeler van twee weerstanden.
D.m.v. a/d covertors wordt in een microprocessor het actuele energie verbruik berekend. Daar kan je geen blindvermogen gegevens uithalen, lijkt me.
Tenzij er meer in zit dan dat ze vertellen in deze technische beschrijving...maar dat lijkt me sterk.

Gr. Paul

De slimme meter

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 15-05-2015, 08:30 (3489 dagen geleden) @ Marotick

Er lijken nogal wat misverstanden te bestaan over de slimme meter.

Allereerst Toon van Eneco. Dat is geen slimme of domme meter maar een toevoeging op een al dan niet reeds geplaatste meter die je o.a. je verbruik laat zien maar ook extra functionaliteit levert zoals het op afstand kunnen regelen van de verwarming.

De slimme meter is in principe een gewone electronische kWh meter die op afstand KAN worden uitgelezen. Bij installatie kun je opgeven of je dat al dan niet wil toestaan. Ik weet niet of er controle op het nakomen van die afspraak door het meetbedrijf mogelijk is.
Uitlezing gaat via GPRS maar in principe is een uitvoering met tcp/ip via een internetverbinding of uitlezing via het lichtnet naar het dichtstbijzijnde trafo huisje ook mogelijk.

Deze meter meet zowel het echte als het blindvermogen. Afrekenen gebeurt nog steeds op het echte vermogen maar het zou zo maar kunnen dat er ooit een boete gaat komen als je blind vermogen te hoog wordt. De centrale moet dit zogenaamde blindvermogen wel degelijk leveren en dat kost dus geld.
Niet voor niets dat echte grootverbruikers zogenaamde cosinus Phi compensatoren installeren die dat blindverbruik wat terugbrengen. In wezen zijn dat dikke condensatorbatterijen die de naijlende stroom wat compenseren.

Als je zonnepanelen hebt kun je inderdaad maar beter je oude ferrarismeter houden; die draait lekker terug en je weet dus zeker dat je net zoveel geld terugkrijgt als betaalt per kWh. Bij een slimme meter moet er verplicht ene aparte teruglever meter worden geïnstalleerd en daarna is het dus mogelijk om aparte (lagere) tarieven voor teruglevering te hanteren.

De slimme meter heeft een P1 uitgang voor de consument die daar zijn eigen display op kan aansluiten waarop o.a. de meterstanden zichtbaar zijn.
Diverse fabrikanten leveren zulke displays.

Daarnaast heeft de slimme meter nog een (meestal) draadloze verbinding met je gasmeter zodat ook die standen op afstand kunnen worden uitgelezen. Dit werkt alleen als (zoals vaak maar niet altijd) de gasmeter niet al te ver van de slimme meter is geplaatst.

Het verhaal van Ed over het reeds 10 jaar radiografisch uitlezen van zijn warmtemeters op radiatoren is wat anders. Heeft niets met de slimme meter te maken hoewel dat ooit best gekoppeld zou kunnen worden. Die warmtemetertjes hebben een klein zendertje in ik meen de 433MHz band. Er zijn een aantal particulkiere diensten die daar langs gaan, de boel uitlezen en de resultaten doorsturen naar de verrekendienst.

De slimme meter

door Ed van der Weele † @, Zeist, 15-05-2015, 10:46 (3489 dagen geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 15-05-2015, 10:52

Er lijken nogal wat misverstanden te bestaan over de slimme meter.

Het verhaal van Ed over het reeds 10 jaar radiografisch uitlezen van zijn warmtemeters op radiatoren is wat anders.
Heeft niets met de slimme meter te maken hoewel dat ooit best gekoppeld zou kunnen worden.
Die warmtemetertjes hebben een klein zendertje in ik meen de 433MHz band.
Er zijn een aantal particulkiere diensten die daar langs gaan, de boel uitlezen en de resultaten doorsturen naar de verrekendienst.

Om het verhaal compleet te maken nog even een aanvulling.
De warmtemeters op de radiatoren en de watermeters zenden de meterstanden op 860MHz naar een centrale unit in het flatgebouw.
De meteropnemer hoeft nu niet 100 woningen binnen te gaan om daar 6 of meer meters op de radiatoren plus de 2 watermeters af te lezen,
maar blijft buiten voor de deur in zijn auto zitten, met zijn laptop logt hij in op de centrale unit van het flatgebouw en download de meterstanden van 800 elektronische meters.

Het verschil met de slimme meters van de elektriciteitsbedrijven is dus niet zo heel groot.
De Eneco's, Lianders en hoe ze nog meer heten krijgen de meterstanden alleen direct op hun kantoor afgeleverd.

De slimme meter

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 15-05-2015, 18:35 (3489 dagen geleden) @ Leo Bolier

Allereerst Toon van Eneco. Dat is geen slimme of domme meter maar een toevoeging op een al dan niet reeds geplaatste meter die je o.a. je verbruik laat zien maar ook extra functionaliteit levert zoals het op afstand kunnen regelen van de verwarming.

Mee eens, Leo,
Toon krijgt alleen via WiFi door wat het verbruik is, middels de oogjes (lezertjes) geplakt op de telwerken.
Deze kunnen op geen enkele wijze de stand van die telwerken beïnvloeden.
Of je verbruik hoger of lager is in een periode is slechts een vergelijking met een eerder opgegeven verbruik in een vroeger tijdsbestek. En die waarden heb je zelf, of de monteur bij de installatie, op Toon als parameter ingevoerd.

Juist door die oogjes, lezertjes, op de telwerken heb ik er alle vertrouwen in dat er niet wordt gerommeld met de meterstanden. Kan ook niet, want ze zijn op geen enkele wijze ermee gekoppeld.
Zowel mijn gas- als electrameter is niet slim. Daarom moet ik nog steeds de meterstanden doorgeven.

En het waterverbruik (Vitens)gaat helemaal middels zo'n ouderwetse toerenteller.
Ik heb net weer de meterstand moeten doorgeven.

Nee, ik ben niet bang voor misbruik.

De slimme meter

door Ed van der Weele † @, Zeist, 15-05-2015, 19:37 (3489 dagen geleden) @ Verdicom

Voordat er nog meer verwarring wordt gesticht moet je dit eens even lezen:

Wat is de slimme meter?

Netbeheerders bieden voor 2020 ieder huishouden in Nederland een gratis slimme meter aan. De slimme meter is een nieuwe generatie meters en vervangt de traditionele meters.

De slimme meter is digitaal en registreert uw energieverbruik. Uw meterstanden worden automatisch doorgestuurd naar uw energieleverancier. Zes keer per jaar krijgt u daar een verbruiksoverzicht van.

Zo kunt u uw energieverbruik nauwkeurig volgen. Door er apparaten aan te koppelen ziet u dit nog eenvoudiger en vaker. Dit kan u energiebesparing opleveren.

https://www.stedin.net/slimme-meter

De slimme meter

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 16-05-2015, 06:30 (3488 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Verdicom, 16-05-2015, 06:31

Dat is heel duidelijk.
Dank voor de link, Ed

Aan Toon heb ik genoeg.
Een meter van Stedin heeft voor mij geen enkele toegevoegde waarde.
Zeker niet het automatisch doorgeven van meterstanden.
Ik heb een contract met Eneco, niet met Stedin.
Al betaal ik via Eneco wel aan hen.

Hun meter zal ik dus weigeren als ze daar mee komen:ng

De slimme meter

door loek @, Exloo (Drenthe), 15-05-2015, 19:07 (3489 dagen geleden) @ Leo Bolier

Hallo Leo,

Ik reageer even op jou opmerking:

"Bij installatie kun je opgeven of je dat al dan niet wil toestaan. Ik weet niet of er controle op het nakomen van die afspraak door het meetbedrijf mogelijk is."

Je hebt ook de keuze om een domme maar wel nieuwe elektronische meter te laten plaatsen.

Bij mijn vorige woning in Nijkerk werden de meters (zeg maar mechanisch)
vervangen door elektronische meters. Als je geen slimme meter wou dan kreeg je wel een nieuwe elektronische die niet uitgelezen kon worden.

Dit zelfde ga ik weer doen als wij in Exloo aan de beurt zijn. Dus er mag uitsluitend een meter geplaatst worden die geen mogelijkheden heeft om op afstand uitgelezen te kunnen worden.

Met vriendelijke groet,

Loek

De slimme meter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-05-2015, 13:16 (3489 dagen geleden) @ Marotick

Een andere discussie over de slimme meter en bijbehorende mogelijkheden en problemen, kun je vinden op http://www.circuitsonline.net/forum/view/118672

De slimme meter

door Julius ⌂ @, Dronten, 15-05-2015, 15:14 (3489 dagen geleden) @ Marotick

De slimme meter

door Marotick ⌂ @, Huizen, 16-05-2015, 07:13 (3488 dagen geleden) @ Marotick

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben er wel uit.
Dat de energie leverancier op afstand de meter wil uitlezen is voor hun natuurlijk wel makkelijk maar daarvoor heb ik dus weer een zender in huis die en dat is onduidelijk, 24 uur aanstaat en 6x per jaar data doorstuurt of staat hij altijd uit en komt hij 6x per jaar tot leven?
Zelf probeer ik dat we zo min mogelijk in het stralingsveld van zendertjes te komen.
Geen DECT in de slaapkamer, de WiFi aan de zijkant van het huis zodat wij zo min mogelijk geroosterd worden door allerlei straling waarvan het nog niet eens duidelijk is wat het met je doet.
Ook de gasmeter die ze willen vervangen wordt draadloos gekoppeld aan de electriciteits meter, dus dat is weer een zendertje.
Nog even en het huis is een magnetron geworden door al die signalen, ook die van de buren, die er in de lucht zijn.
Mijn oude meter doet het nog prima en hoeveel moeite is het nu eigenlijk om zelf de meterstanden door te geven?

Jack Marotick

De slimme meter

door Dominic @, Breda, 16-05-2015, 08:08 (3488 dagen geleden) @ Marotick

En waarop is deze "angst" voor zendertjes gebaseerd? Heb je de buren ook verzocht hun wifi de deur uit te doen? Het gebruiken van een mobiele telefoon kun je dan ook beter niet meer doen want die zender plant je zo'n beetje tegen je hersens. Wat denk je dat er gewoon in de buitenlucht hangt in een gemiddelde stad aan radiogolven op welke frequentie en vermogen dan ook?

Het zendertje dat erin zit baart mij nog wel de minste zorgen. Ik vraag me meer af wat men in de toekomst met die meter gaat uithalen en wat de levensduur is. Ik zit er niet op te wachten dat het ding om de 5 jaar vervangen moet worden omdat er inferieure elektronica in zit i.v.m. kostenbesparing. Bij mijn vorige werkgever heb ik ze (digitale meters, zonder zender) voor het eerst toegepast gehad voor het monitoren van de diverse hoogspanningstrafo's op het terrein. Binnen 4 jaar hadden er al 4 van de 12 het een keer begeven. Waren van Gossen Metrawatt.

De slimme meter

door Marotick ⌂ @, Huizen, 16-05-2015, 11:45 (3488 dagen geleden) @ Dominic

Om met het laatste te beginnen. Wat als inderdaad het telwerk ermee stopt, de boel is stuk of een hacker vindt het leuk om de stand te veranderen...
Dan moet het gebruik geschat gaan worden en dat is nooit in je voordeel.

De GSM houd ik inderdaad tegen mijn oor evenals de DECT maar die leg ik na een gesprek weg. Goed ze staan dan nog wel aan maar ik probeer ze ver weg te houden evenals mijn WiFi die ik dus nooit in de slaapkamer zou gaan plaatsen want daar ben ik 8 tot 10 uur aanwezig per dag.
Begon het met de GSM, tegenwoordig dringen er steeds meer draadloze apparatuur zich op. Ik probeer daar wat spaarzaam mee om te gaan alleen die apparaten gaan aan die me gemak verschaffen en daar hoort die "slimme meter" niet bij.

Jack

De slimme meter

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 16-05-2015, 21:59 (3488 dagen geleden) @ Marotick

Slimme meters bestaan niet. Het zijn de energiereuzen die proberen op deze manier meer grip op hun klanten te krijgen. De voordelen voor de klant worden breed uitgemeten maar stellen bij kritische beschouwing weinig voor. Over de nadelen wordt in alle toonaarden gezwegen. Wat mij betreft, geldt voor deze dingen hetzelfde als voor stemcomputers: Ik vertrouw ze niet. Er kunnen dingen mee gedaan worden die ik zeker niet wil. Dat mag niet - in elk geval nog niet - maar vroeger of later wordt het toch gedaan.

petrus bitbyter