Franse TV geen beeldsignaal (Toestel of techniek)

door pascal @, Avelgem - België, 16-05-2015, 17:00 (3488 dagen geleden)

[image][image][image]
Ik had een vraag ,hopelijk kan iemand me verder helpen .
Ik heb een paar weken geleden een zwart / wit TV tweedehands kunnen kopen op een vlooienmarkt in België nabij de Franse grens.
Het betreft een TV waar geen merk op staat vermoedelijk midden jaren ‘60, er zit een Poolse beeldbuis in.

De TV werkt (witte ruis), maar ik krijg er op geen enkele manier beeld op.
Ik vermoed dat het om een Franse TV gaat (819 lijnen) die enkel de VHF band heeft.

Het was de bedoeling om een oude VHS videorecorder er op aan te sluiten om zo oude films te kunnen bekijken.
Maar als ik het videokanaal probeer af te stemmen via RF krijg ik enkel klank en , op wat lijkt , een niet gesynchroniseerd beeld.

Ligt dit aan het feit dat de TV uitsluitend VHF is ? (videokanaal normaal UHF)
Of omdat dit een Frans systeem is op 819 lijnen i.p.v. 625
Enig idee hoe ik dit goedkoop zou kunnen oplossen?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Pascal

Franse TV geen beeldsignaal

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-05-2015, 20:13 (3488 dagen geleden) @ pascal

Het merk Desmet staat er nochtans in koeienletters voorop. Zit de achterwand er ook nog bij? Het zou best een toestel kunnen zijn dat ook daadwerkelijk in zijn geheel in Polen is geproduceerd, in elk geval een leuk stukje historie.

Ik zie 2 tunerblikjes, en het bouwjaar midden jaren '70 zo te zien lijkt me van dien aard dat er toch echt VHF en UHF op moet zitten. Ik zie zo snel geen omschakelmogelijkheden 625/819. Kun je eens een foto van het ongesynchroniseerde beeld plaatsen en ook een foto van de modules die tegen de linkerzijwand zitten en een foto waarop wat meer details van het chassis te zien zijn?

door pascal @, Avelgem - België, 17-05-2015, 05:34 (3487 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dag Maarten,
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik dacht dat "Desmet" de naam was van de verkoper,omdat ik niets terugvind
op internet onder die merknaam.De achterwand zit er nog bij maar daar staat niets op.

Ik heb net de 2 tunerblikjes er uitgehaald.
Op het ene hangt nog een klevertje maar dit maakt mij ook niet veel wijzer.

Ik heb de video recorder op beiden proberen aan te sluiten maar krijg
geen beeld.Later op de dag probeer ik nog wat detailfoto's te nemen.

mvg

Pascal

[image][image][image][image][image][image]

--
Pascal

Franse TV geïnverteerd beeldsignaal

door soundman2 @, Wouw, 17-05-2015, 10:20 (3487 dagen geleden) @ pascal
Gewijzigd door soundman2, 17-05-2015, 10:32

[image][image][image]

Zo te zien verwacht dit toestel een positief gemoduleerde draaggolf. Daarom gaat het niet werken met een normale videorecorder. Omschakelen vergt nogal wat. Het videosignaal inverteren, de synchronisatie aanpassen en nog wat meer. Verder moet het geluid waarschijnlijk AM gemoduleerd zijn, waardoor het FM signaal van de videorecorder er verder ook weinig mee kan. Zoek eens naar een vijf normen meetzender. dat lijkt me het eenvoudigste om het toestel te laten werken.
Het toestel is wel geschikt om zowel 819 als 625 lijnen uitzendingen te ontvangen.
Waarschijnlijk bedoeld voor Waals Belgische en Franse uitzendingen.
Is er een auitomatische lijnen omschakeling of gaat dat met de hand? Wellicht is de CCIR norm ook aanwezig, hoewel de Fransen nogal chauvinistisch waren en niet Franse produkten op allerlei manieren probeerden te dwarsbomen. Een mooi voorbeeld van een van de laatste pogingen, was de verplichte aanwezigheid van een SCART connector, die in het begin geen enkel "vreemd" toestel had. Ook videorecorders uit het buitenland moesten in Frankrijk ingevoerd worden via één importkantoortje.

Soundman2

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 17-05-2015, 10:31 (3487 dagen geleden) @ soundman2

Onder 819 lijnen potmeter zie ik 625 staan, verder zie PA staan met een draad ervoor, is dit mischien geen PAL ? Als het PAL is, dan zou de tv moeten werken met een videomodulator. Misschien ergens een schakelaar of automatische omschakeling. Het is wel een z/w tv, heeft eigelijk geen PAL aanduiding nodig.

Groet, Marcel van Grinsven

door soundman2 @, Wouw, 17-05-2015, 10:34 (3487 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Onder 819 lijnen potmeter zie ik 625 staan, verder zie PA staan met een draad ervoor, is dit mischien geen PAL ? Als het PAL is, dan zou de tv moeten werken met een videomodulator. Misschien ergens een schakelaar of automatische omschakeling. Het is wel een z/w tv, heeft eigelijk geen PAL aanduiding nodig.

PAL was niet relevant voor een zwart/wit tv. Een Frans toestel zou zeker met SECAM zijn uitgerust.

Soundman2

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 17-05-2015, 10:47 (3487 dagen geleden) @ soundman2

Klopt, staat ook in mijn bericht dat PAL niet nodig is in een z/w tv.
Wie weet waar het toestel vandaan komt, zou ook aan bij een grens verkocht kunnen zijn met een land waar PAL is gebruikt, onder andere Duitsland.
Misschien kan Pascal een betere foto maken zonder het draadje ervoor.

door pascal @, Avelgem - België, 17-05-2015, 11:36 (3487 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

"Klopt, staat ook in mijn bericht dat PAL niet nodig is in een z/w tv.
Wie weet waar het toestel vandaan komt, zou ook aan bij een grens verkocht kunnen zijn met een land waar PAL is gebruikt, onder andere Duitsland.
Misschien kan Pascal een betere foto maken zonder het draadje ervoor.

Groet, Marcel van Grinsven"

Nog wat detail foto's

[image][image][image][image][image][image]

--
Pascal

door pascal @, Avelgem - België, 17-05-2015, 11:05 (3487 dagen geleden) @ soundman2

"Zo te zien verwacht dit toestel een positief gemoduleerde draaggolf. Daarom gaat het niet werken met een normale videorecorder. Omschakelen vergt nogal wat. Het videosignaal inverteren, de synchronisatie aanpassen en nog wat meer. Verder moet het geluid waarschijnlijk AM gemoduleerd zijn, waardoor het FM signaal van de videorecorder er verder ook weinig mee kan. Zoek eens naar een vijf normen meetzender. dat lijkt me het eenvoudigste om het toestel te laten werken.
Het toestel is wel geschikt om zowel 819 als 625 lijnen uitzendingen te ontvangen.
Is er een auitomatische lijnen omschakeling of gaat dat met de hand? Wellicht is de CCIR norm ook aanwezig, hoewel de Fransen nogal chauvinistisch waren en niet Franse produkten op allerlei manieren probeerden te dwarsbomen. Een mooi voorbeeld van een van de laatste pogingen, was de verplichte aanwezigheid van een SCART connector, die in het begin geen enkel "vreemd" toestel had. Ook videorecorders uit het buitenland moesten in Frankrijk ingevoerd worden via één importkantoortje.

Soundman2"

Het lijkt inderdaad op een negatief beeld.
Het is wel raar dat het geluid op het videokanaal goed is.
Lijnen omschakeling heb ik nog niet gevonden,het zou misschien automatisch kunnen zijn.Ik heb dit toestel gekocht in Doornik in Wallonië tegen de Franse grens.Een vijf normen meetzender ken ik niet ,ik zal eens zoeken op internet.
Jammer dat er geen schema van is.
Ik post straks nog wat detail foto's.

Alvast bedankt voor de info.

Pascal

--
Pascal

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 17-05-2015, 11:13 (3487 dagen geleden) @ pascal
Gewijzigd door Marcel van Grinsven, 17-05-2015, 11:15

In Belgie is in het verleden 625B gebruikt, dit gaf negatief beeld in Nederland, ik weet niet tot welk jaar 625B is gebruikt. Wel weet ik dat in Belgie begin jaren 70 met PAL uitzendingen zijn begonnen, toen kon men ook in Nederland zonder omzetten naar belgie kijken in kleur.

Groet, Marcel

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-05-2015, 12:03 (3487 dagen geleden) @ pascal

Er is waarschijnlijk wel een schema van. Misschien dat forumleden Hugo of Kris iets kunnen betekenen, die lezen dit vast nog wel.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 17-05-2015, 11:18 (3487 dagen geleden) @ soundman2

Ik denk dat het een toestel is voor de Franse markt.
Het oude systeem op VHF gebruikte 819 lijnen, positieve modulatie en AM-geluid,
het nieuwe systeem op UHF gebruikte 625 lijnen, positieve modulatie en AM-geluid.

Het aantal beeldlijnen zou wel eens omgeschakeld kunnen worden met de omschakeling van VHF naar UHF.

door pascal @, Avelgem - België, 17-05-2015, 11:50 (3487 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik denk dat het een toestel is voor de Franse markt.
Het oude systeem op VHF gebruikte 819 lijnen, positieve modulatie en AM-geluid,
het nieuwe systeem op UHF gebruikte 625 lijnen, positieve modulatie en AM-geluid.

Het aantal beeldlijnen zou wel eens omgeschakeld kunnen worden met de omschakeling van VHF naar UHF.

Hallo Ed ,

Hoe kan ik omschakelen van vhf naar uhf ?

Rf modulator ? Dit heb ik niet liggen om eens te testen.
Indien dit de oplossing zou zijn schaf ik er mij één aan.

--
Pascal

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-05-2015, 12:11 (3487 dagen geleden) @ pascal
Gewijzigd door Maarten Bakker, 17-05-2015, 12:26

Als je beeld hebt uit je video, staat hij op UHF. Aan het beeld te zien staat hij correct op 625 lijnen.

In mijn andere bericht sprak ik van een multi-België toestel. In dat geval kun je hem zo omschakelen (wellicht met de voorkeuzeknoppen waarmee je ook tussen VHF en UHF wisselt) dat hij systeem B/G/H ontvangt (in die tijd 625 E genoemd) en je normaal beeld hebt.

Echter ben ik daar halverwege aan begonnen te twijfelen. Het kan ook dat je een uitsluitend voor Franse systemen bestemd toestel hebt, en dan heb je een Franse videorecorder of modulator nodig om correct beeld te bekomen. Videorecorders zullen in Frankrijk net als in Nederland wel voor een paar euro op veilingsites te vinden zijn; goedkoper en sneller dan ergens een losse modulator vinden.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 17-05-2015, 12:15 (3487 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Franse videorecorders zullen SECAM zijn. Kan je daar wel PAL banden op afspelen?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-05-2015, 12:27 (3487 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Nee, of in elk geval niet op de normale modellen. Je gebruikt de videorecorder dan uitsluitend als modulator (SCART is een Franse vinding, die aansluiting zit er dus altijd op).

door pascal @, Avelgem - België, 17-05-2015, 12:44 (3487 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Franse videorecorders zullen SECAM zijn. Kan je daar wel PAL banden op afspelen?

Eens ik er een goed beeld uitkrijg , hang ik er wel iets aan via scart of rca.

--
Pascal

door pascal @, Avelgem - België, 17-05-2015, 12:42 (3487 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Als je beeld hebt uit je video, staat hij op UHF. Aan het beeld te zien staat hij correct op 625 lijnen.

In mijn andere bericht sprak ik van een multi-België toestel. In dat geval kun je hem zo omschakelen (wellicht met de voorkeuzeknoppen waarmee je ook tussen VHF en UHF wisselt) dat hij systeem B/G/H ontvangt (in die tijd 625 E genoemd) en je normaal beeld hebt.

Echter ben ik daar halverwege aan begonnen te twijfelen. Het kan ook dat je een uitsluitend voor Franse systemen bestemd toestel hebt, en dan heb je een Franse videorecorder of modulator nodig om correct beeld te bekomen. Videorecorders zullen in Frankrijk net als in Nederland wel voor een paar euro op veilingsites te vinden zijn; goedkoper en sneller dan ergens een losse modulator vinden.

Nou , kijk dat brengt mij al een stap dichterbij ;-)

--
Pascal

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-05-2015, 11:57 (3487 dagen geleden) @ pascal
Gewijzigd door Maarten Bakker, 17-05-2015, 12:06

De foto's verduidelijken veel. Het gaat kennelijk om een in België of Frankrijk gefabriceerd toestel, alleen de beeldbuis en misschien wat onderdelen uit Polen. Bouwjaar inderdaad rond 1974, wat regelmatig gebruik zonder al te veel preventief vervangen al beter haalbaar maakt dan 1960.

Het gaat [s]kennelijk[/s] mogelijk om een multi-Belgiëtoestel want er is voorzien in omschakeling 625/819 lijnen, dus UHF zal er ook wel opzitten.

Aan het beeld is te zien dat hij netjes op 625 lijnen staat, alleen op het verkeerde systeem. Uit de grote hoeveelheid blikjes die op een van de andere foto's duidelijk te zien is, maak ik op dat alle ontvangstsystemen er wel degelijk opzitten.

Systeemomschakeling waarschijnlijk gewoon met de voorkeuzeknoppen (drukken en draaien of trekken en draaien schakelt in elk geval tussen UHF en VHF, mogelijk ook tussen ontvangstsystemen), anders moet er een los setje knoppen voor zijn, of zit een bepaalde voorkeuze vast aan een systeem gekoppeld en moet je een van de andere voorkeuzes op je video instellen.

EDIT: Ik zie zojuist dat Desmet een Franse fabrikant is, uit Rijsel. Ik dacht Belgisch. Er is dus alsnog een kans dat het geen multi-België toestel is en er wat minder ontvangstsystemen opzitten dan ik dacht. Meer info over de fabrikant: http://www.radiomuseum.org/dsp_hersteller_detail.cfm?company_id=3548

door Ed van der Weele † @, Zeist, 17-05-2015, 12:10 (3487 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 17-05-2015, 12:13

Het toestel is uit 1974. Was België toen niet allang overgeschakeld op PAL?
Dan kan het nooit een 4-normen toestel zijn.

Edit: In 1974 woonde ik in Zuid-Limburg en ontving de Belgische tv zonder 4-normen toestel.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-05-2015, 12:24 (3487 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Philips leverde rond die tijd nog steeds TV's, zowel zwartwit als kleur, die toch al gauw 4 systemen konden ontvangen. De laatste rolde pas eind jaren '70 van de band.

Welke systemen moeten daar op gezeten hebben... Ik heb niet direct documentatie bij de hand, maar ik denk:

- B/G/H (West-Europa)
- E (Frankrijk 819 lijnen, tot 1985)
- F (Frankrijk/België 819 lijnen, tot 1969)
- L (Frankrijk 625 lijnen)

F zou niet meer nodig geweest zijn, maar ik meen dat het er in de jaren '70 bij Philips nog gewoon op zat. Maar als het ontbreekt is er dus geen probleem.

Waar ik bang voor ben, is dat bij dit toestel misschien B/G/H ontbreekt. Dat kan roet in het eten gooien en dan is het nodig om ergens een Franse modulator (videorecorder) te gebruiken met systeem L dat tot de eventuele analoge uitschakeling nog actueel was in Frankrijk.

door pascal @, Avelgem - België, 17-05-2015, 12:40 (3487 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De foto's verduidelijken veel. Het gaat kennelijk om een in België of Frankrijk gefabriceerd toestel, alleen de beeldbuis en misschien wat onderdelen uit Polen. Bouwjaar inderdaad rond 1974, wat regelmatig gebruik zonder al te veel preventief vervangen al beter haalbaar maakt dan 1960.

Het gaat [s]kennelijk[/s] mogelijk om een multi-Belgiëtoestel want er is voorzien in omschakeling 625/819 lijnen, dus UHF zal er ook wel opzitten.

Aan het beeld is te zien dat hij netjes op 625 lijnen staat, alleen op het verkeerde systeem. Uit de grote hoeveelheid blikjes die op een van de andere foto's duidelijk te zien is, maak ik op dat alle ontvangstsystemen er wel degelijk opzitten.

Systeemomschakeling waarschijnlijk gewoon met de voorkeuzeknoppen (drukken en draaien of trekken en draaien schakelt in elk geval tussen UHF en VHF, mogelijk ook tussen ontvangstsystemen), anders moet er een los setje knoppen voor zijn, of zit een bepaalde voorkeuze vast aan een systeem gekoppeld en moet je een van de andere voorkeuzes op je video instellen.

EDIT: Ik zie zojuist dat Desmet een Franse fabrikant is, uit Rijsel. Ik dacht Belgisch. Er is dus alsnog een kans dat het geen multi-België toestel is en er wat minder ontvangstsystemen opzitten dan ik dacht. Meer info over de fabrikant: http://www.radiomuseum.org/dsp_hersteller_detail.cfm?company_id=3548

Hallo Maarten,

De truuk met de voorkeuzeknoppen wist ik niet.
Het is inderdaad zo dat , als je de toets naar voor trekt, je een ander stand van een selectie kunt maken.Helaas op alle standen op de verschillende zes keuze instellingen geen stabiel beeld.
Het "beste" dat ik er uit krijg is dat ongesychroniseerd negatief.

Bedankt voor de link naar de fabrikant , terug een stap verder.

--
Pascal

door henkk56 @, 16-05-2015, 21:02 (3488 dagen geleden) @ pascal

Als je goed kijk zie je 1974 op de beeldbuis staan.

Henk

door Erik @, 16-05-2015, 22:20 (3488 dagen geleden) @ henkk56

Geheel links op de foto zie je ook twee lintkabels, uit iedere tuner eentje.
De ene zal VHF zijn, en de andere UHF ?
De video dus op de andere kabel aansluiten, en dan zou het kunnen werken ?

door pascal @, Avelgem - België, 17-05-2015, 05:41 (3487 dagen geleden) @ Erik

Dag Erik ,

Helaas op beiden geprobeerd , geen stabiel beeld.
Ik denk eerder aan het probleem van 819 lijnen.
Op de één of andere manier zou het toch moeten lukken.

Ik heb ook geprobeerd om een signaal te krijgen vanuit
de gewone kabel , maar daar kreeg ik totaal niets uit.
(dit kan kloppen want op de kabel hier in België zijn de frequenties
enorm aangepast sinds ze digitaal zijn)

mvg

Pascal

--
Pascal

door pascal @, Avelgem - België, 17-05-2015, 05:44 (3487 dagen geleden) @ henkk56

Amai , inderdaad.
Wat een arendsoog Henk.

Pascal

--
Pascal

door ruudtx @, Utrecht, 17-05-2015, 16:05 (3487 dagen geleden) @ pascal
Gewijzigd door ruudtx, 17-05-2015, 16:08

Dit lijkt mij een Z/W toestel voor de Franse markt.
Met 819 en 625, voor het oude en nieuwe systeem dus.
Welicht deed ie het ook op de oude Belgische VHF 625 norm: pos beeld, AM geluid.
De Franse normen zijn altijd pos beeld mod en AM geluid. 819 VHF en 625 UHF.

De oplossing is simpel, geen.
Je kan geen E norm video recorder aansluiten op dit toestel, helaas.
Deze zal altijd neg beeld mod en FM geluid geven.

Het toestel ombouwen is zinloos en heel veel werk, en waarschijnlijk niet goed te krijgen.

Het enige dat nog kan werken is een modulator voor de Franse norm, UHF 625 lijnen, met en scart aansluiting.

De video aansluiten op een modernere kleuren TV is een stuk eenvoudiger, geven prima Z/W beeld. TV's haal je in dit land gratis op, even kijken op Marktplaats of de plaatselijke Internet 2e hands markt. Er zitten soms heel goede tussen, gratis dus.

door pascal @, Avelgem - België, 17-05-2015, 16:29 (3487 dagen geleden) @ ruudtx

Dit lijkt mij een Z/W toestel voor de Franse markt.
Met 819 en 625, voor het oude en nieuwe systeem dus.
Welicht deed ie het ook op de oude Belgische VHF 625 norm: pos beeld, AM geluid.
De Franse normen zijn altijd pos beeld mod en AM geluid. 819 VHF en 625 UHF.

De oplossing is simpel, geen.
Je kan geen E norm video recorder aansluiten op dit toestel, helaas.
Deze zal altijd neg beeld mod en FM geluid geven.

Het toestel ombouwen is zinloos en heel veel werk, en waarschijnlijk niet goed te krijgen.

Het enige dat nog kan werken is een modulator voor de Franse norm, UHF 625 lijnen, met en scart aansluiting.

De video aansluiten op een modernere kleuren TV is een stuk eenvoudiger, geven prima Z/W beeld. TV's haal je in dit land gratis op, even kijken op Marktplaats of de plaatselijke Internet 2e hands markt. Er zitten soms heel goede tussen, gratis dus.

Beste ruudtx,

Bedankt voor de info, dan ga ik op zoek naar een modulator voor de Franse norm.
Ik woon tegen de Franse grens ,misschien kan ik ooit één op de kop tikken.
Ik ben al een stuk wijzer geworden via dit forum,waarvoor dank.
Het is nou net de bedoeling om op deze (charmante) TV videobeelden te draaien.
Ik heb thuis tal van oudere en nieuwere tv's alsook verschillende video spelers.
Het is dus niet zo dat ik geen video's kan afspelen.

Ik zou het gewoon fijn vinden moest ik deze TV terug kunnen laten spelen in plaats van hem als decoratief stuk te bezitten.

Ik ben al blij dat er (waarschijnlijk) geen omzetting nodig is naar 625 lijnen;
alleeen kwestie van de juiste ,positieve, frequenties aan te bieden via RF.

Of

Zou het niet mogelijk zijn om ergens na de modulatie een videosignaal te injecteren op de print ?

--
Pascal

door Erik @, 17-05-2015, 19:55 (3487 dagen geleden) @ pascal
Gewijzigd door Erik, 17-05-2015, 19:58

Een modulator voor het Franse "System-L" signaal (pos video / AM audio)
is eventueel te bouwen met dit IC:
http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/motorola/MC44355DW.pdf
Dit is een multi-norm video modulator chipje
helaas is het wel een SMD component, dus een priegel werkje.

Of als je het AM geluid even vergeet, zou je het video signaal ook eerst kunnen inverteren en dan met een standaard modulator op de TV zetten, dan heb je in ieder geval alvast beeld

door pascal @, Avelgem - België, 18-05-2015, 08:17 (3486 dagen geleden) @ Erik

Of als je het AM geluid even vergeet, zou je het video signaal ook eerst kunnen inverteren en dan met een standaard modulator op de TV zetten, dan heb je in ieder geval alvast beeld

Hallo Erik ,

Kun je mij deze laatste stap eens uitleggen ?
Het video signaal inverteren voor de modulator van de recorder ?
Dus in feite een geïnverteerd signaal aanbieden aan de scart en via RF
naar de TV ?

--
Pascal

door Erik @, 18-05-2015, 17:51 (3486 dagen geleden) @ pascal

Ja, dat bedoel ik.

Het is niet echt netjes, maar wel een snelle manier om een positief gemoduleerd beeld te krijgen.
Even op "video inverter" goochelen levert voldoende simpele schakelingetjes op, zoals deze:
http://oh3tr.ele.tut.fi/~ftp/video/videoinv.gif

door pascal @, Avelgem - België, 18-05-2015, 18:01 (3486 dagen geleden) @ Erik

Ja, dat bedoel ik.

Het is niet echt netjes, maar wel een snelle manier om een positief gemoduleerd beeld te krijgen.
Even op "video inverter" goochelen levert voldoende simpele schakelingetjes op, zoals deze:
http://oh3tr.ele.tut.fi/~ftp/video/videoinv.gif

Zo, die had ik ook al gedownload , maar was niet zeker van de zaak.
Thx Ik zal dat morgen eens proberen.

--
Pascal

door Ed van der Weele † @, Zeist, 18-05-2015, 19:04 (3486 dagen geleden) @ pascal
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 18-05-2015, 19:36

In de jaren '60 werden op die manier tv's in Nederland geschikt gemaakt om de Vlaamse tv zender te ontvangen.
Meestal nog simpeler door alleen de detectiediode om te draaien.

EDIT:

Een stukje uit het boek "TV-Service" van A.J.Dirksen uit 1964

[image]
[image]

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 18-05-2015, 19:09 (3486 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik denk dat het probleem is met de tv van Pascal, in een vorig bericht heb ik al geschreven dat het een 625B tv zou kunnen zijn, misschien kan dat ook met de tv van Pascal die diode truc. Vroeger had je hier in het zuiden tv's die beide tv systemen aankonden, dus 625 en 625B.

Groet, Marcel

door Ed van der Weele † @, Zeist, 18-05-2015, 21:17 (3486 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Ik denk dat het probleem is met de tv van Pascal, in een vorig bericht heb ik al geschreven dat het een 625B tv zou kunnen zijn, misschien kan dat ook met de tv van Pascal die diode truc. Vroeger had je hier in het zuiden tv's die beide tv systemen aankonden, dus 625 en 625B.

Het was even zoeken, maar toch gevonden. Op 1 januari 1971 stapte Vlaanderen over op PAL kleurenuitzendingen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Vlaamse_televisie
Het lijkt me daarom bijna onmogelijk dat een tv - die bovendien in Frankrijk is gebouwd - nog met het oude Vlaamse zwart-wit systeem is uitgevoerd.

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-05-2015, 21:46 (3486 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Beste Ed,

even logisch denken...

het is niet omdat er in 1971 kleur kwam dat iedereen dit direkt kocht. oude toestellen met positieve modulatie hadden ook nog "kijkrecht" tot ergens in 1978. dan was het defenitief gedaan met de oude standaard.

groeten

Kris

door Ed van der Weele † @, Zeist, 18-05-2015, 21:59 (3486 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 18-05-2015, 22:11

Ik doe nooit anders dan logisch nadenken :-)
In België waren 4-normen tv's gebruikelijk, er was dus geen enkel probleem om de modulatie van positief naar negatief om te schakelen.
Anders dan in Frankrijk en Groot-Brittannië waar een heel ander lijnensysteem werd ingevoerd met de kleuren-tv.
In Frankrijk ging men over van 819 naar 625 lijnen en in GB van 405 naar 625.
Vandaar dat in die landen beide systemen enkele jaren naast elkaar hebben gewerkt.
Het oude systeem op VHF en het nieuwe op UHF.

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-05-2015, 22:34 (3486 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

4 of 5 normen was idd gebruikelijk, maar ze waren het niet allemaal, om de prijs te drukken. "grote" merken waren altijd multinorm, maar de kleine , lokale producenten produceerden streekontvangers. Die hadden een beperkt MF en gevoeligheid, je kon dus sowieso maar één mast ontvangen, multimorm had dan ook geen zin. Begin jaren 70 waren die fabrikanten er dan wel van tussen, maar de toestellen in dienst nog niet...

Overigens, na 1978 bleven de oude VHF zenders in dienst, maar ze werden van + naar - modulatie omgezet, herinner ik me nu weer. (er liep toen de week ervoor alle avonden een filmpje hoe je de omschakeling moest doen) de omschakeling zelf gebeurde op een zaterdagavond, dacht ik.

groeten

Kris

door soundman2 @, Wouw, 18-05-2015, 19:28 (3486 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

In de jaren '60 werden op die manier tv's in Nederland geschikt gemaakt om de Vlaamse tv zender te ontvangen.

Helaas wekt de AGC dan ook veel slechter, omdat het MF signaal dan afhankelijk is van de beeldinhoud.

Soundman2

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-05-2015, 22:36 (3486 dagen geleden) @ soundman2

Helaas wekt de AGC dan ook veel slechter, omdat het MF signaal dan afhankelijk is van de beeldinhoud.

Soundman2

en het clampen lukte meestal ook niet zo goed met zoeen omgekeerde diode.

door pascal @, Avelgem - België, 19-05-2015, 15:12 (3485 dagen geleden) @ Erik

Ik heb er zonet even een videolab (video montage unit uit vervlogen tijden) tussen geplaatst om zo het signaal te kunnen inverteren (knop invert).
Beeld is inderdaad positief en al redelijk stabiel.
Het beeld trekt nu in sprongen naar rechts , precies een sync. probleem.

Bij heldere passages in de video wordt dit slechter.

Ondertussen ben ik nu druk op zoek naar een betaalbare oude Franse Secam videorecorder ,want ik denk dat daarmee het probleem idd. zou opgelost zijn.

Hier enkele foto's

[image][image][image]

--
Pascal

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-05-2015, 20:19 (3487 dagen geleden) @ pascal

Injecteren is mogelijk (toestel is zo te zien netgescheiden, maar dat zou je dan ook als eerste moeten controleren), maar vergt wel een hoop gepruts, zeker zonder schema. Ik zou voor de modulator gaan en dan ook niet zelf bouwen met een IC maar gewoon met een videorecorder er nog omheen. Tenzij je het bouwen leuk vind, natuurlijk.

door pascal @, Avelgem - België, 18-05-2015, 07:34 (3486 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Injecteren is mogelijk (toestel is zo te zien netgescheiden, maar dat zou je dan ook als eerste moeten controleren), maar vergt wel een hoop gepruts, zeker zonder schema. Ik zou voor de modulator gaan en dan ook niet zelf bouwen met een IC maar gewoon met een videorecorder er nog omheen. Tenzij je het bouwen leuk vind, natuurlijk.

Desmet Televisions uit Rijsel is gestopt in 1975 met het produceren
van radio en TV.Schema's heb ik nog niet gevonden ,dat wordt dus idd. moeilijk om te injecteren.

Dus ga ik op zoek naar een Franse viderecorder met
een modulator voor het Franse "System-L" signaal (pos video / AM audio).

Nu veronderstel ik dat dit ondertussen niet meer de huidige norm is in Frankrijk,en kan ik waarschijnlijk niet zomaar de eerste de beste recorder aankopen.
Hoe kan ik herkennen of de recorder wel op het "L" systeem werkt ?

Ik heb hier onder ander een Samsung videorecorder staan die verschillende kleursystemen aankan Pal,Secam,NTSC maar helaas ook negatieve video geeft.

Zou dit de oplossing kunnen zijn ? http://www.2dehands.be/audio-video-tv/video-apparatuur/overig/rf-vhf-uhf-modulator-kanaal-1-22637...

--
Pascal

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-05-2015, 11:28 (3486 dagen geleden) @ pascal

Die modulator is vrijwel zeker systeem B/G.

Bij mijn weten is SECAM L tot de analoge uitschakeling een paar jaar geleden, in gebruik gebleven.

Het zou echter wel kunnen dat sommige videorecorders van de laatste jaren, geen modulator meer aan boord hadden, want toen werd er letterlijk op alles bezuinigd. Het hoogtepunt van de videorecordertechniek ligt sowieso alweer een jaar of 20 achter ons, dus ik zou een machine van rond die tijd zoeken.

door pascal @, Avelgem - België, 18-05-2015, 12:25 (3486 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Die modulator is vrijwel zeker systeem B/G.

Bij mijn weten is SECAM L tot de analoge uitschakeling een paar jaar geleden, in gebruik gebleven.

Het zou echter wel kunnen dat sommige videorecorders van de laatste jaren, geen modulator meer aan boord hadden, want toen werd er letterlijk op alles bezuinigd. Het hoogtepunt van de videorecordertechniek ligt sowieso alweer een jaar of 20 achter ons, dus ik zou een machine van rond die tijd zoeken.

Ok bedankt Maarten , dan is de jacht open op de Franse vintage videorecorders van de jaren 90,Secam L.

Is hier geen gat in de markt om een eenvoudige modulator te maken
die op dit systeem werkt?

--
Pascal

door ruudtx @, Utrecht, 18-05-2015, 14:13 (3486 dagen geleden) @ pascal

Als het goed is heeft elke videorecorder met het opschrift Secam de juiste modulatie methode aan boord..
Ik denk niet dat er Franse videoos zijn geweest voor het VHF 819 systeem, de 625 norm kwam in Frankrijk met de komst van de kleuren TV, pas daarna kwamen de video-recorders. Kortom een oude Franse video moet het kunnen doen, en volgens mij kun je daar gewoon E norm (PAL) videobanden mee afspelen, dan krijg je geen kleur, maar het was toch een Z/W TV.

door pascal @, Avelgem - België, 18-05-2015, 15:46 (3486 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door pascal, 18-05-2015, 15:47

Als het goed is heeft elke videorecorder met het opschrift Secam de juiste modulatie methode aan boord..
Ik denk niet dat er Franse videoos zijn geweest voor het VHF 819 systeem, de 625 norm kwam in Frankrijk met de komst van de kleuren TV, pas daarna kwamen de video-recorders. Kortom een oude Franse video moet het kunnen doen, en volgens mij kun je daar gewoon E norm (PAL) videobanden mee afspelen, dan krijg je geen kleur, maar het was toch een Z/W TV.

Alvast bedankt ruudtx voor de info en de moeite.

In mijn zoektocht op internet naar een Secam Sytem-L videorecorder
(die blijkbaar niet te vinden zijn),kwam ik regelmatig deze waarschuwingen tegen
in de handleidingen.

[image]

Blijkbaar hebben de Secam -L ooit bestaan maar zijn ze nog moeilijk te vinden.
Indien het zou lukken met "Secam" toestellen vergroot de kans dus dat ik de TV aan de praat krijg.

De enigste toestellen die ik momenteel in mijn bezit heb zijn de normale PAl/NTSC recorders (6 stuks) en dan nog twee die ook Mesecam ondersteunen.Zoals je al raadt ,met alle toestellen geen succes.

Op zoek naar een Franse recorder "secam" dus.

Thx

--
Pascal

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 18-05-2015, 18:24 (3486 dagen geleden) @ pascal

Ik geloof dat je niets kan met een SECAM video, deze geeft dezelfde z/w videosignaal af wat ook uit een PAL video komt, alleen de kleurinformatie is verschillend, dus op een z/w tv zal het niet uitmaken of je een SECAM of een PAL video gebruikt.

Groet, Marcel

door Ed van der Weele † @, Zeist, 18-05-2015, 18:56 (3486 dagen geleden) @ pascal

In mijn zoektocht op internet naar een Secam Sytem-L videorecorder
(die blijkbaar niet te vinden zijn),kwam ik regelmatig deze waarschuwingen tegen
in de handleidingen.

Blijkbaar hebben de Secam -L ooit bestaan maar zijn ze nog moeilijk te vinden.

SECAM-B dat in de landen achter het voormalige ijzeren gordijn werd gebruikt werkte met negatieve videomodulatie,
in tegenstelling tot het Franse SECAM-L dat met postieve videomodulatie werkte.

Een Oost-Europese recorder is dus niet geschikt voor die Franse tv.

Dat er geen SECAM-L recorders meer te vinden zijn lijkt me sterk in een land met meer dan 60 miljoen inwoners.
Waarschijnlijk hebben er wel een paar ;-) over een videorecorder beschikt.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 18-05-2015, 19:04 (3486 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hier een Betacam video staan die ik ooit in Parijs gekocht hebt, deze heeft een SECAM video uitgang, als je deze video op een PAL tv aansluit, dan een z/w beeld, geen negatief beeld te zien, dus het z/w video signaal is hetzelfde.

Groet, Marcel

door Ed van der Weele † @, Zeist, 18-05-2015, 19:06 (3486 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Hier een Betacam video staan die ik ooit in Parijs gekocht hebt, deze heeft een SECAM video uitgang, als je deze video op een PAL tv aansluit, dan een z/w beeld, geen negatief beeld te zien, dus het z/w video signaal is hetzelfde.

Maar in dit geval gaat het niet om het videosignaal maar om de hoogfrequent modulatie.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 18-05-2015, 19:44 (3486 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Dat zou kunnen, dat bij HF modulatie het video positief gemaakt wordt.
Ik moet nog ergens een PAL/SECAM kleurentv hebben, deze komt uit Frankrijk, zal deze een keer op SECAM moeten zetten en een PAL HF aanluiten, dan zal deze hetzelfde beeld moeten geven wat er uit de tv van Pascal komt.

Groet, Marcel

door pascal @, Avelgem - België, 18-05-2015, 19:47 (3486 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Dat zou kunnen, dat bij HF modulatie het video positief gemaakt wordt.
Ik moet nog ergens een PAL/SECAM kleurentv hebben, deze komt uit Frankrijk, zal deze een keer op SECAM moeten zetten en een PAL HF aanluiten, dan zal deze hetzelfde beeld moeten geven wat er uit de tv van Pascal komt.

Groet, Marcel

Fijn , Marcel ik ben benieuwd.

--
Pascal

door Ed van der Weele † @, Zeist, 18-05-2015, 19:50 (3486 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Bij het Franse systeem was een wit beeld de maximale HF-amplitude, bij het in Nederland gebruikte systeem was juist zwart de maximale HF-amplitude.
Bij storing van bijvoorbeeld bomfietsmotoren zag je bij een uitzending met negatieve modulatie alleen wat zwarte spikkels in het beeld,
bij een positief gemoduleerd signaal werden het witte bollen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-05-2015, 20:26 (3486 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Maarten Bakker, 18-05-2015, 20:46

Mijn dagelijkse toestel waar ik woensdag weer in de buurt ben (okay, bijna dagelijks dan), is een 9-norms Grundig, zelfde type als http://obsoletetellyemuseum.blogspot.nl/2011/08/grundig-m70-5909-top-monolith-year-1990.html

Deze ontvangt ook SECAM-L, en geeft in mijn herinnering inderdaad een dergelijk beeld. Ik zal het ook eens controleren.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 18-05-2015, 20:38 (3486 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb twee Grundig multinorm KTV's gehad, een staat er overigens nog altijd.
De 36cm portable (nou ja, je sjouwt een breuk) gebruikte ik in de caravan in Frankrijk.
Als de verkeerde norm was ingeschakeld ontving je een negatief beeld dat niet te synchroniseren was.

door pascal @, Avelgem - België, 19-05-2015, 06:11 (3485 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Mijn dagelijkse toestel waar ik woensdag weer in de buurt ben (okay, bijna dagelijks dan), is een 9-norms Grundig, zelfde type als http://obsoletetellyemuseum.blogspot.nl/2011/08/grundig-m70-5909-top-monolith-year-1990.html

Deze ontvangt ook SECAM-L, en geeft in mijn herinnering inderdaad een dergelijk beeld. Ik zal het ook eens controleren.

Hoi , Maarten

Alvast bedankt om het te checken.

--
Pascal

Franse TV geen beeldsignaal - Foto's

door Ed van der Weele † @, Zeist, 19-05-2015, 09:03 (3485 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 19-05-2015, 09:13

Twee foto's van de Grundig P37-549 waarop via de antenne-ingang een Sony VCR type SLV-815 is aangesloten.

Ik was verrast dat beide toestellen nog een prima beeld geven na meer dan 22 jaar en een jaar of tien stof verzamelen.
De donkere horizontale balk door het beeld komt door de sluiter van de camera.

[image]

[image]

De tekst is slecht leesbaar omdat de synchronisatie ontbreekt.
Er staat F 6.5 MHZ - AM

door pascal @, Avelgem - België, 19-05-2015, 11:35 (3485 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Twee foto's van de Grundig P37-549 waarop via de antenne-ingang een Sony VCR type SLV-815 is aangesloten.

Ik was verrast dat beide toestellen nog een prima beeld geven na meer dan 22 jaar en een jaar of tien stof verzamelen.
De donkere horizontale balk door het beeld komt door de sluiter van de camera.

[image]

[image]

De tekst is slecht leesbaar omdat de synchronisatie ontbreekt.
Er staat F 6.5 MHZ - AM

Dit lijkt inderdaad op het beeld dat ik op de TV krijg.
Een Sony SLV-815 zoeken dus.

--
Pascal

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-05-2015, 16:04 (3485 dagen geleden) @ pascal

Juist niet, want die heeft een PAL G modulator en daarmee krijg je dus het tweede beeld uit het aangehaalde bericht!

Nou kan het opzich zijn dat Sony een SLV-815 in Franse uitvoering heeft gemaakt, dat weet ik niet, maar ze hadden wel een videofabriek in Frankrijk staan opzich. Waarschijnlijk is het typenummer dan wel anders of staat er een letter achter.

Zou je een Sony van die leeftijd nemen, houd dan vantevoren rekening met het vervangen van de elco's in de voeding, en het smeren van het P5-armpje in het loopwerk.

door pascal @, Avelgem - België, 19-05-2015, 16:29 (3485 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Juist niet, want die heeft een PAL G modulator en daarmee krijg je dus het tweede beeld uit het aangehaalde bericht!

Nou kan het opzich zijn dat Sony een SLV-815 in Franse uitvoering heeft gemaakt, dat weet ik niet, maar ze hadden wel een videofabriek in Frankrijk staan opzich. Waarschijnlijk is het typenummer dan wel anders of staat er een letter achter.

Zou je een Sony van die leeftijd nemen, houd dan vantevoren rekening met het vervangen van de elco's in de voeding, en het smeren van het P5-armpje in het loopwerk.

Ow ja , juist.Geen Pal G of Secam B
Ik ben ondertussen al een paar andere merken tegengekomen
die het zouden moeten doen.

JVC HR-8600MS
JVC HR-S9600MS
Panasonic NV-FS200
Philips VR6390

Ik blijf mij verbazen hoeveel ze er op Franse sites voor durven vragen.
Hier in België , worden praktisch alle videorecorders gedumpt op het containerpark.Zelfs in de kringwinkels worden ze geweigerd.

--
Pascal

door Ed van der Weele † @, Zeist, 19-05-2015, 16:36 (3485 dagen geleden) @ pascal

Ow ja , juist.Geen Pal G of Secam B
Ik ben ondertussen al een paar andere merken tegengekomen
die het zouden moeten doen.

JVC HR-8600MS
JVC HR-S9600MS
Panasonic NV-FS200
Philips VR6390

Ik blijf mij verbazen hoeveel ze er op Franse sites voor durven vragen.

Vragen is één, of ze het geld er ook voor krijgen is een heel ander verhaal.
Ga eens naar een rommelmarkt of een kringloopwinkel in Frankrijk,
er is toch tegenwoordig niemand meer die een VHS-recorder wil hebben!?

door pascal @, Avelgem - België, 19-05-2015, 16:38 (3485 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Vragen is één, of ze het geld er ook voor krijgen is een heel ander verhaal.
Ga eens naar een rommelmarkt of een kringloopwinkel in Frankrijk,
er is toch tegenwoordig niemand meer die een VHS-recorder wil hebben!?

Jawel ik :-)

--
Pascal

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-05-2015, 19:10 (3485 dagen geleden) @ pascal
Gewijzigd door Maarten Bakker, 19-05-2015, 19:13

Die Philips is de oudste en hopelijk goedkoopste uit het rijtje, maar is ook als PAL B/G geleverd, dus daar moet je even goed kijken of navragen wat voor getalletje er achter de streep achter het typenummer staat. Ik meen dat dit /19 moet zijn voor de Franse uitvoering.

Ditzelfde geldt voor de wat nieuwere NV-FS200, alleen moeten daar letters achterstaan inplaats van een getalletje.

De letters MS achter de JVC types klinken opzich alsof je in elk geval een apparaat hebt dat meerdere systemen aankan, of dat ook op de modulator is zal nog even uitgezocht moeten worden.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-05-2015, 16:07 (3485 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Duidelijke beelden. Van de SLV-815 verbaast het me wel een beetje dat hij probleemloos ontwaakt, maar Grundig-TV-toestellen uit die tijd staan er wel bekend om dat ze vrij degelijk waren. De in absolute zin vrij lage vermogensdissipatie in zo'n kleinbeeldtoestel is over het algemeen ook gunstig voor de slijtage.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 19-05-2015, 16:32 (3485 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 19-05-2015, 16:37

De recorder SLV-815 heb ik al eens uitgescholden voor 'kat'. "De kat heeft achter de tv gepiest". Maar ik had en heb helemaal geen kat.
Dat kostte me dus een nieuwe voeding omdat de lekkende elco's de printsporen hadden weggevreten.

De portable Grundig P37-549 was en ben ik wel over tevreden, maar zijn 5 jaar oudere grote broer M70-290/9a
stond jarenlang minstens 1 keer in de twee maanden op de werkbank. Tinpest.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-05-2015, 19:16 (3485 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Tinpest, wellicht ook nog wel eens een kaskade in rook opgegaan of een TDA8140 (indien aanwezig)? Dat is een iets ouder toestel (midden jaren '80 vermoed ik) uit de donkere periode van Grundig toen ze bijna failliet waren en Philips de aandelen kocht. Ook uitstekend ontworpen, maar wat slechter van componentkeuze en constructie.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 19-05-2015, 19:27 (3485 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De Grundig M70-290/9a kocht ik in 1988.
Er is ooit 1 defect aan geweest, de aan/uit-schakelaar. Maar toen was de tv al 15 jaar oud.

Misschien durfde er niets kapot te gaan omdat ik hem regelmatig een pak slaag gaf om de onderbreking van de tinpest tijdelijk op te heffen :-)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-05-2015, 20:19 (3486 dagen geleden) @ pascal

SECAM-B is precies wat ik bedoel met MESECAM in mijn andere juist geschreven bericht, en daar heb je helemaal niets aan.

Het typenummer van de video's uit deze gebruiksaanwijzing, eindigt op een E. Bij JVC betekent dat, dat ze voor de algemene Europese markt exclusief Frankrijk en exclusief Groot-Brittannië zijn. Je zult dus even verder moeten zoeken.

door pascal @, Avelgem - België, 19-05-2015, 06:37 (3485 dagen geleden) @ Maarten Bakker

SECAM-B is precies wat ik bedoel met MESECAM in mijn andere juist geschreven bericht, en daar heb je helemaal niets aan.

Het typenummer van de video's uit deze gebruiksaanwijzing, eindigt op een E. Bij JVC betekent dat, dat ze voor de algemene Europese markt exclusief Frankrijk en exclusief Groot-Brittannië zijn. Je zult dus even verder moeten zoeken.

Bedankt Maarten ,mijn zoektocht gaat verder.
Ik val bijna omver van de prijzen die ze durven vragen op internet
variërend van 40 euro tot 200 euro.
Maar we geven niet op.

--
Pascal

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-05-2015, 11:15 (3485 dagen geleden) @ pascal

Een S-VHS uit 2004 is inderdaad nog wel een paar tientjes waard. De enige Franse video die ik eens in handen had, was een Panasonic met G deck uit ongeveer 1992. Die zijn in Nederland 5 tot 10 euro waard denk ik, dus zou me verbazen als je er in Frankrijk niet ook eentje voor minder dan 40 euro vind, uiteindelijk.

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-05-2015, 23:06 (3485 dagen geleden) @ pascal

let op, de panasonic FS200 is zeker een Pal toestel, met eventueel secam af speelmogelijkheid,maar dan automatsich omgezet naar PAL...je hebt er dus niks aan...(Het was/is een S-VHS toestel en van S-VHS is nooit een secam versie gemaakt)
Als je dan toch op zoek bent een tip:
De Panaclub heeft wel een paar interessante videotoestellen gemaakt : de W1, W2 en W3.(W van world) Die kunnen transcoderen tussen alle gangbare standaarden van gelijk welke cassette.. dus bvb, NTSC in en Secam uit kan zonder probleem. Ze transcoderen ook video in naar video uit. ideaal, maar nog moeilijker te vinden vrees ik.

groeten

Kris

door pascal @, Avelgem - België, 20-05-2015, 05:44 (3484 dagen geleden) @ kris

let op, de panasonic FS200 is zeker een Pal toestel, met eventueel secam af speelmogelijkheid,maar dan automatsich omgezet naar PAL...je hebt er dus niks aan...(Het was/is een S-VHS toestel en van S-VHS is nooit een secam versie gemaakt)

> Als je dan toch op zoek bent een tip:
[quote]De Panaclub heeft wel een paar interessante videotoestellen gemaakt : de W1, W2 en W3.(W van world) Die kunnen transcoderen tussen alle gangbare standaarden van gelijk welke cassette.. dus bvb, NTSC in en Secam uit kan zonder probleem. Ze transcoderen ook video in naar video uit. ideaal, maar nog moeilijker te vinden vrees ik.

groeten

Kris[/quote]

Bedankt voor de tip i.v.m. de FS200

Pana W1 : prijzen tegen gekomen vanaf 100 dollar voor een sloop
tot 900 dollar voor een werkend toestel.Hoeveel goud zit daar in verwerkt?;-)

--
Pascal

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-05-2015, 09:23 (3484 dagen geleden) @ pascal

Hebben die W-modellen ook echt een wereldmodulator?

Ze zijn duur omdat ze voor ontvangst en opname/weergave echt alle systemen aankunnen, dat is opzich wel te verklaren.

De NV-FS200, een relatief recent model dus kennelijk bedoeld om in Frankrijk uitsluitend via de SCART te werken, lijkt er inderdaad alleen met suffixen B, EC, EG en PX te zijn. PX ken ik niet, maar als ik het goed heb moet je bij Panasonic een type met suffix F hebben. Bij modellen van rond 1990 komt dat nog voor.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-05-2015, 20:17 (3486 dagen geleden) @ ruudtx

Kijk uit dat er ook echt nadrukkelijk SECAM bij op staat, want een willekeurige MESECAM video heeft meestal een modulator voor systeem B/G/D/K aan boord (die waren voor verkoop in Oost-Europa en het Midden-Oosten). Video's voor Frankrijk uit de wat latere jaren zouden ook wel eens het opschrift MESECAM erbij kunnen hebben maar wel degelijk een systeem L modulator.

De beste kans is dus alsnog als je de video ook echt uit Frankrijk haalt.

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-05-2015, 22:05 (3486 dagen geleden) @ Maarten Bakker

amaai, wat een lang topic.

Het lijkt me toch het eenvoudigst een modulator te maken voor positieve modulatie + AM, of het video om te keren... Of een echt oude tv te kopen bedoeld voor België/Nederland :-) Toestellen voor Frankrijk hebben nogal dikwijls enkel positieve demodulatie. (Om ze goedkoper te maken) daar was je intussen al achter. Fransen keken nu eenmaal niet naar de Belgische ,Nederlandse of Duitse stations...(tenzij Eurovisieuitzendingen)

Ik lees hierboven dat een moduleerbare meetgenerator voor de franse standaard ook een optie is, dat klopt, de Philips PM5511F als voorbeeld, maar die is blijkbaar vrij zeldzaam.

http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=thread&id=7329

groeten

Kris

door pascal @, Avelgem - België, 19-05-2015, 06:45 (3485 dagen geleden) @ kris

amaai, wat een lang topic.

Het lijkt me toch het eenvoudigst een modulator te maken voor positieve modulatie + AM, of het video om te keren... Of een echt oude tv te kopen bedoeld voor België/Nederland :-) Toestellen voor Frankrijk hebben nogal dikwijls enkel positieve demodulatie. (Om ze goedkoper te maken) daar was je intussen al achter. Fransen keken nu eenmaal niet naar de Belgische ,Nederlandse of Duitse stations...(tenzij Eurovisieuitzendingen)

Ik lees hierboven dat een moduleerbare meetgenerator voor de franse standaard ook een optie is, dat klopt, de Philips PM5511F als voorbeeld, maar die is blijkbaar vrij zeldzaam.

http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=thread&id=7329

groeten

Kris

Nou , heb ik effe pech dat ik een paar jaar te laat ben.
Zie net op circuitsonline dat iemand in mijn buurt er 3 gratis weg deed.
Ik kijk ondertussen uit naar een oude Franse (betaalbare) Secam videorecorder.
Ik zal in de electronica hobbyclub ook eens mijn licht opsteken.

--
Pascal

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-05-2015, 23:12 (3485 dagen geleden) @ pascal

Ja en ik lees dat een van die Philips PM5511F bij Maarten terecht gekomen is (die ook in dit topic antwoord) de wereld is klein :-)

@ Maarten : werkt jouw Philips PM5511F intussen?

groeten

Kris

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-05-2015, 00:46 (3484 dagen geleden) @ kris

Nog niet, toevallig vorige week dat mooie stukje Deense techniek nog in handen gehad met de gedachte dat ik daar ook maar eens werk van moest maken. Ik zou trouwens toch niet zeker weten of daar wel een ingang voor extern videosignaal opzit. Ik kijk morgen even.

door soundman2 @, Wouw, 20-05-2015, 08:18 (3484 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 20-05-2015, 08:26

Na alle reacties moet ik nog wat aangeven. Zelf bezit ik een multinorm video van NATIONAL (Panasonic) NV-780, duidelijk bedoeld voor Arabische landen gezien de diverse teksten.
Het apparaat kan de volgende systemen aan
NTSC 3.58
PAL
SECAM
NTSC 4,43
MESECAM

Van het toestel zijn helaas de koppen versleten en de voeding wordt nogal warm, waardoor de elco's het snel begeven. Het apparaat staat ook al weer een paar jaar stil.

[image]
(Foto even gejat van internet)

De video kan niet het ene systeem omzetten in het andere. Neem je SECAM op, dan geeft het ook weer in SECAM. Het houdt in dat je het in veel landen kunt gebruiken, maar bijv. een tape met opnames in PAL kun je niet weergeven in SECAM enz.
Jarenlang heb ik gezocht naar docu, maar nooit gevonden. Het is een apparaat met vier videokoppen. Ik heb het een paar jaar nog gebruikt voor bewakingsdoeleinden, omdat het opnames tot acht uur kon opnemen op slechts één band.

Soundman2

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-05-2015, 09:27 (3484 dagen geleden) @ soundman2

Gezien de Midden-Oosterse bestemming mogelijk een NV-780EM? Wil Manshande heeft daar tegenwoordig een manual voor online staan: http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Panasonic/NV780EM/

door kris ⌂ @, Gent, België, 25-05-2015, 18:12 (3479 dagen geleden) @ soundman2

DE 780 werd door National hier niet verkocht( overigens, de merknaam hier was al lang Panasonic), toch zijn er vrij veel toestellen in de EU geraakt (via een of andere parallel-importeur) Dat was in 1984/85. De kans dat je nog op een orignele trommel botst is vrij klein.

greoten

Kris

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-05-2015, 19:32 (3479 dagen geleden) @ kris

Ik verwacht dat de koppentrommel wel overeen zal komen met die van een aantal andere types.

door kris ⌂ @, Gent, België, 25-05-2015, 18:05 (3479 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Nog niet, toevallig vorige week dat mooie stukje Deense techniek nog in handen gehad met de gedachte dat ik daar ook maar eens werk van moest maken. Ik zou trouwens toch niet zeker weten of daar wel een ingang voor extern videosignaal opzit. Ik kijk morgen even.

Er zit zeker een video en audio in op, gebruik hem zo al enige jaren.

Als je met de functie-selector "external " kiest worden de BNC connectoren inputs.

groeten

Kris

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-05-2015, 19:31 (3479 dagen geleden) @ kris

Klopt, ik heb van de week even gekeken en er zit het nodige aan ingangen op.