Panasonic TR-5030 - geen sync (Toestel of techniek)

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 17-05-2015, 13:03 (3485 dagen geleden)

Beste forumleden,

Ik heb hier een Panasonic TR-5030, een aardig zwart/wit toestelletje uit 1978. Het werkt, dat wil zeggen: het ontvangt beeld en geluid. Het synchroniseert echter niet, horizontaal niet en verticaal ook niet echt. V staat het beeld wel redelijk stil maar als je aan V-HOLD draait zie je eigenlijk nergens een punt dat hij vangt. H-HOLD lijkt helemaal niks te doen.

Ik heb geen schema, wat het natuurlijk extra lastig maakt. Voor het V-deel kan ik net lezen dat er een AN5760 (IC31) in zit. Slechte solderingen zitten er op het eerste gezicht niet in. Ik vermoed dat het ergens mis moet gaan waar het sync-signaal wordt afgescheiden aangezien V en H beide niet vangen. Heeft iemand een tip waar ik moet zoeken/meten of een schema?

[image]
[image]
[image]
[image]

PS foto's worden om de één of andere reden ondersteboven geplaatst maar de originelen staan goed.

Panasonic TR-5030 - geen sync

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 17-05-2015, 13:09 (3485 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

[image]

PS ik heb gevonden dat de V-sync op pen 2 binnen zou moeten komen. Ik zal daar eens een scope aanhangen.

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 17-05-2015, 15:05 (3485 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Inmiddels ook gevonden dat de sync sep in de AN5720 zit. Pennetje 1 (sync sep output) levert op de scope een beeld op dat duidelijk afhankelijk is van de ontvangen beeldinhoud. Je zou dus denken dat dit weleens 'goed' zou kunnen zijn.

Vaag is er een piek in te herkennen om de pakweg 65 uS. Dat zou dus de lijnfrequentie weleens kunnen zijn. De printspoortjes volgend gaat dit signaal naar het H IC en vandaar ook naar het V IC. Het komt dan ook langs TP31(dat testpunt zit er vast niet voor niks) waarop ik niet echt een heel duidelijk signaal oppik. Ik zou daar toch iets van H en V frequentie verwachten onafhankelijk van beeldinhoud maar dat haal ik er niet uit. Alleen met veel pijn en moeite zie ik 'iets' rond de 50 ms en 'iets' rond de 65uS. Zou het signaal daar al niet goed zijn?

[image]

door ruudtx @, Utrecht, 17-05-2015, 15:49 (3485 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Op de sync sep uitgang moegen aleen maar sync signalen staan. Asl daar wat anders op staat, wat ook nog varieert met beeldinhoud is het IC vrees ik stuk.

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 17-05-2015, 15:55 (3485 dagen geleden) @ ruudtx

Hoi Ruud,

Dank voor je reactie. Ik zit nog even in de datasheets te kijken en als ik die van de AN5753 erbij pak dan zou het ook zomaar eens kunnen zijn dat de AN5720 inderdaad alleen video output richting de AGC en sync sep stuurt die in de AN5753 zit (H afbuiging en signaalverwerking volgens www.datasheetlib.com). Dan zou dat signaal nog kunnen kloppen en gaat het wellicht later fout.

Rob

door soundman2 @, Wouw, 17-05-2015, 18:19 (3485 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Hoi Ruud,

Dank voor je reactie. Ik zit nog even in de datasheets te kijken en als ik die van de AN5753 erbij pak dan zou het ook zomaar eens kunnen zijn dat de AN5720 inderdaad alleen video output richting de AGC en sync sep stuurt die in de AN5753 zit (H afbuiging en signaalverwerking volgens www.datasheetlib.com). Dan zou dat signaal nog kunnen kloppen en gaat het wellicht later fout.

Rob

Misschien is het zinvol om de DCvoeding van de ic's eens te bekijken. Soms zit daar een behoorlijke rimpel op door uitgedroogde elco's.
Het kan zijn dat de lijnoscllator gestart wordt vanuit de netvoeding en dat de voeding daarna geleverd wordt door de lijntrap.

Soundman2

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 17-05-2015, 18:58 (3485 dagen geleden) @ soundman2

Gaan we doen. Voedingsspanningen checken is normaal stap 1 natuurlijk, maar ja... geen schema. Ik moet het vooralsnog doen met de datasheets van de AN57.. reeks.

Ik zit er ook aan te denken om het videosignaal eens uit te voeren naar een andere monitor want ik heb sterk de indruk dat dat al niet helemaal lekker is. Je zou daar toch zelf ook al duidelijk h en v sync-pulsen moeten kunnen onderscheiden en dat gaat nauwelijks.

Een extern videosignaal invoeren is lastiger denk ik, gezien de schakeling rond die AN5720.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-05-2015, 20:24 (3484 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Wellicht ergens een koppel-elco in de signaalweg?

Zonder schema is gericht foutzoeken wat lastiger, dus zou je de haardroger eens tevoorschijn kunnen halen. Eens kijken of hij opeens gaat synchroniseren als je die omgeving lekker warmstookt. Als dat heeft gewerkt, eventueel met koudespray gericht kijken of je hem weer uit sync krijgt.

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 17-05-2015, 20:44 (3484 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,

Tussen de AN5753 en de AN5720 zit een elcootje van 0.47 uF. Die heb ik even uitgesoldeerd en nagemeten: was nog precies goed. Toch tijdelijk even vervangen door een andere: geen verschil.

Ik ben er inmiddels wel achter dat het chassis 5A01-E heet.

Groet,
Rob

door soundman2 @, Wouw, 18-05-2015, 05:21 (3484 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Hoi Maarten,

Tussen de AN5753 en de AN5720 zit een elcootje van 0.47 uF. Die heb ik even uitgesoldeerd en nagemeten: was nog precies goed. Toch tijdelijk even vervangen door een andere: geen verschil.

Groet,
Rob

Het gebruik van de genoemde ic's maakt het een stuk gemakkelijker als je geen doc hebt. Meestal staat in de datasheet ook nog een aansluitvoorbeeld gegeven. Heel vaak wordt dat een op een gebruikt.
TV is niet zo moeilijk als je logisch denkt. Kanaalkiezer, MF, detectie. Dan heb je videosignaal en dat wordt weer uitgesplitst naar de videotrap en sync ic's. Daar zijn natuurlijk talloze varianten, maar de ic's kunnen je een heel eind in de goede richting brengen.

Soundman2

Panasonic TR-5030 - werkt weer :-)

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 18-05-2015, 18:21 (3484 dagen geleden) @ soundman2

Vandaag toch nog eens even goed met de scope naar het videosignaal gekeken, want zoals ik gisteren al vertelde had ik daar toch m'n twijfels over. De nauwelijks te bekijken sync-signalen konden toch eigenlijk ook niet kloppen. Ook in het videosignaal was nauwelijks een sync-puls te bekennen. Toen maar eens aan het AGC potje gedraaid en jawel hoor: daar waren de pulsen. Prompt begon het beeld ook verticaal te vangen. Dit ooit als 'werkend' via Marktplaats gekochte tv'tje zou toch niet verknoeid zijn door een of andere handige Harry?

Enfin, V sync was er en de H freq begon weer wat te reageren op de H-hold regelaar, maar die lijnfrequentie lag nog duidelijk te hoog. Toen maar eens gemeten rond het H IC'tje, de AN5753.

[image]
[image]

Daar was mooi te zien dat op pennetje 4 bij ontvangst van signaal een soort zaagtandje van 64 uS ontstond, H-sync dus. Op 9 (de H osc) stond echter een veel korter pulsje wat overeenkwam met wat ik op het beeld zag: te hoge H freq. Componentjes daartussen doorgemeten: alles OK. Toen viel m'n oog ineens op het H hold instelpotje:

[image]

Dit zag er eigenlijk niet superorigineel uit. Het zal toch niet? Jawel hoor: een 100 Ohm potje in serie met een weerstandje van 2K7 geeft natuurlijk een veel te klein regelbereik... Volgens de datasheet hoort hier iets van 500 Ohm te zitten. Die had ik ook niet liggen, maar 1K regelbaar naar 0 kan natuurlijk ook. En ja hoor, daar hadden we H-sync.

Tja, je gaat er niet van uit maar een typisch gevalletje kapotgerepareerd dus. Daar kan je wel een tijdje naar zoeken.

[image]

Als een zonnetje weer :-)

Panasonic TR-5030 - werkt weer :-)

door ruudtx @, Utrecht, 20-05-2015, 17:14 (3482 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Tja, als reparateur kom je altijd wel dit soort gevallen tegen. Heeft de klant overal aan gedraaid, dan wel handige Harry.

Als we dat door hadden, bij een bepaalde bevolkingsgroep was dat bijna 100%, werd er simpelweg niet aan begonnen.
Sommigen draaiden zelfs aan alle afstemkringen van bvb een K8.

door soundman2 @, Wouw, 18-05-2015, 19:21 (3484 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Maarten,

Groet,
Rob

Het gebruik van de genoemde ic's maakt het een stuk gemakkelijker als je geen doc hebt. Meestal staat in de datasheet ook nog een aansluitvoorbeeld gegeven. Heel vaak wordt dat een op een gebruikt.
TV is niet zo moeilijk als je logisch denkt. Kanaalkiezer, MF, detectie. Dan heb je videosignaal en dat wordt weer uitgesplitst naar de videotrap en sync ic's. Daar zijn natuurlijk talloze varianten, maar de ic's kunnen je een heel eind in de goede richting brengen.

Soundman2

Dan liep het videosignaal dus vast. De synchronisatiesignalen hebben de maximale RF amplitude bij negatieve modulatie. De AGC meet als het goed is dan ook deze toppen, omdat die niet (horen te) varieren met de beeldinhoud.
De verhouding video/ sync is ongeveer 0,7 op 0,3

Soundman2

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 18-05-2015, 19:28 (3484 dagen geleden) @ soundman2

Klopt, onder zwartniveau was zo'n beetje alles verdwenen. En dan houdt het op...