Radio Blan Supplement-ontvanger (Toestel of techniek)
door Fons Vendrik , Ter Aar, 22-05-2015, 22:47 (3479 dagen geleden)
Gewijzigd door Fons Vendrik, 22-05-2015, 23:13
Van mijn zwager Martin (verwoed radioverzamelaar) krijg ik altijd veel leuke spullen aangeboden.
Onlangs kwam hij met een Step-by-step kastje met een onduidelijk ontwerp dat leek op een reflex-ontvanger.
Met veel onderdelen die ik inmiddels via hem verzameld had, heb ik voor zijn verjaardag maar een echte Radio Blan "Supplement-ontvanger" gebouwd.
Die heeft nu een mooi plekje in zijn werkplaats.
Het verslag is te zien en te lezen op de 'Projectenpagina'. zie: http://www.fonsvendrik.nl/nieuws
Groeten van Fons
Radio Blan Supplement-ontvanger
door Leo Bolier , Goor, 25-05-2015, 09:30 (3477 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Fons,
Erg leuk om te lezen!!! Misschien kun je nog iets aan het kleurgebruik doen.
De teksten in je powerpointpresentatie zijn op mijn beeldscherm erg moeilijk te lezen.
Roept weer vele herinneringen op; ook aan andere Radio Blan projecten.
Een neefje van mij had indertijd een getransistoriseerd (zak)ontvangertje gemaakt wat hij tijdens een bezoek bij zich had maar wat niet echt lekker wilde werken.
Vond het toen een geweldig leuk blad. Ook qua populistisch taalgebruik; daar hoef je nu niet meer mee aan te komen. Ik denk dat er nog veel forummers zijn die ook die nostalgische gevoelens delen.
Wat me trouwens ook bij staat uit die tijd is de animositeit die er in mijn beleving toen was tussen Philips Pionier en Amroh Step by Step bouwers. Zoiets als nu tussen Apple en Microsoft.(ik hoorde trouwens tot de Pionierclan).
Groet, Leo
door Fons Vendrik , Ter Aar, 25-05-2015, 10:47 (3477 dagen geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door Fons Vendrik, 25-05-2015, 10:57
Wat me trouwens ook bij staat uit die tijd is de animositeit die er in mijn beleving toen was tussen Philips Pionier en Amroh Step by Step bouwers. Zoiets als nu tussen Apple en Microsoft.(ik hoorde trouwens tot de Pionierclan).
Hoi Leo,
Ja die rivaliteit was er zeker.
En als herinnering aan die tijd speelt nog steeds een prachtige Pionier replica in mijn werkplaats.
ik hoorde ook tot de "Pioniersclan".Waarom weet ik eigenlijk niet.
Misschien omdat mijn vader nogal weg was met alles dat met Philips te maken had.
Maar, als ik er nu op terug kijk, denk ik er toch wel een beetje anders over.
Amroh kreeg natuurlijk met het in het leven roepen van Radio Blan een geweldige back up met de meest uiteenlopende zelfbouwprojectjes.
Zo ook met de serie Step-by-step.
Uiteindelijk is de "Supplement Ontvanger" (RB. nr.14) een uitvloeisel van een uitbereidingsartikel van Amroh op de Step-by-step 4.
Deze voorloper ging nog uit van een zelfgewikkelde antennespoel en was ook uitgerust met duodetectie (Villard schakeling).
Hoe dan ook, denk ik wel dat de Step-by-step-fans met Radio Blan bij de hand veel meer experimenteerruimte hadden dan de Philipsadepten met de Pionier serie.
Daar komt nog bij dat de specifieke Amroh-onderdelen voor de hobbyist veel beter in de markt werden gezet.
Groeten van Fons
door Leo Bolier , Goor, 25-05-2015, 15:43 (3477 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Dat klopt wel Fons.
Philips was weinig in zicht als het op onderdelen aankwam. Ze hadden een paar bouwdozen maar een leuk onderdelen programma was er misschien wel maar werd niet echt gemarket zoals we nu zouden zeggen.
Ik kwam bij Philips terecht omdat mijn vader een bekende was van de filiaalmanager van de van der Meer 'radiofabriek' vestiging in Middelburg.
Hij zorgde er ook voor dat ik bij gebrek aan financiële middelen een 'Pionier Ia' kon bouwen (Pionier kristalontvanger met slechts 1xOC13 als LF versterker). Die bestond niet officieel maar kon ik als losse onderdelenset wel kopen (tja, een OC13, 3 weerstanden en een 10uF elcotje). Die OC13 koste maar liefst Fl 3,75 maar daarvoor werd ie wel in een apart kleurig doosje verpakt net als de OA79 trouwens.
De OC14 ging voor Fl 4,75 als ik me goed herinner. Of je daarvoor ook de koelvin kreeg weet ik niet meer. Van dit alles resteren nog 3 of 4 van die koperen mannetjes. De rest zal wel verdampt zijn.