HP Laserjet 2600 reparatie (Computertechniek)

door Roland Huisman @, Zwolle, 23-05-2015, 08:13 (3472 dagen geleden)
Gewijzigd door Roland Huisman, 23-05-2015, 08:23

Enige tijd terug heb ik een defecte kleuren Lasetjet 2600n gekregen.
Hij gaf een 51.22 foutmelding. De toners waren nog zo goed als vol
en er zaten ook nog twee nieuwe toners bij.

Reden genoeg om toch eens te gaan kijken wat er loos is.

De 51.22 foutmelding bleek een defect te betekenen in de margenta
laser scanner. Dus opzoek naar deze scanner in de printer. Het was best
een werkje om bij deze scanner te komen. Als je alle kappen om de printer
weg hebt zie je net een stuk van de scanner. (oranje omcirkeld)

[image]

Alle vier de toners hebben hun eigen laser. Links zie je vier
kleine lensjes welke net voor de lasers zitten. Vervolgens zijn
er twee scanner motors met vier spiegels. Deze motoren hebben zo
een gedeelde functie waarbij de scanrichting tegenovergesteld is.
(De ene scant van links naar rechts en de andere van rechts naar links)

[image]

De oorzaak zou stof kunnen zijn op de spiegels, maar het geheel zag er
brandschoon uit.

[image]

Op een gegeven moment gaf ik beide scannermotoren een zetje
om te kijken of dat een beetje soepel loopt. Dat was het geval bij
de bovenste, maar de onderste liep erg stroef. Laat die nu
ook voor margenta zijn. :-D

Nou haal maar uit elkaar, de printer is tenslotte toch stuk dus
je kunt er niets aan verliezen. Een klein plastic nokje zorgt er voor
dat de rotor niet uit de stator kan vallen. Als je deze weg draait
pak je zo het rotortje met spiegel en al er uit.

Flop, dikke drab in het lager. Deze met alcohol schoongemaakt, nieuw
drupje olie er in en hij liep net zo soepel als zijn compagnon.

[image]

Nou dan rest mij maar één ding, weer in elkaar zetten en testen.

En jawel, de goden waren mij goed gezind vandaag :-D :-D :-D

[image]

Groeten, Roland

(Ben en Tine bedankt! Hij is goed terecht gekomen :-) )

HP Laserjet 2600 reparatie

door Sietze Osinga @, Koekange, 23-05-2015, 08:43 (3472 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hallo Roland.Knap dat je fout zo gauw hebt gevonden.Deze keer geen fout in de elektronika,maar puur mechanisch.Ik hoop dat je nog vele mooie afdrukken mag printen!

Mvg,
Sietze.

HP Laserjet 2600 reparatie

door Mans Veldman @, Leidschendam, 23-05-2015, 08:44 (3472 dagen geleden) @ Roland Huisman

Nice :)

HP Laserjet 2600 reparatie

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-05-2015, 20:30 (3471 dagen geleden) @ Roland Huisman

Zie je maar weer, middagje knutselen, veel plezier en nog goed resultaat ook.

Lasers zijn stuk fijner en voordeliger dan die inkt rommel.
Veel plezier er mee.

HP Laserjet 2600 reparatie

door henkk56 @, 24-05-2015, 06:31 (3471 dagen geleden) @ Roland Huisman

Degene die het likje reuzel er tussen moest doen was even uitgeschoten :-)

Henk

HP Laserjet 2600 reparatie

door Roland Huisman @, Zwolle, 26-05-2015, 15:08 (3468 dagen geleden) @ Roland Huisman

Mensen bedankt voor de reacties :-)
De printer gaat voorlopig weer een kleurrijke toekomst tegemoet :-D
Toch leuk dat zo'n geavanceerd modern apparaat zo simpel te maken is...

Groeten, Roland

HP Laserjet 2600 reparatie

door soundman2 @, Wouw, 27-05-2015, 09:27 (3468 dagen geleden) @ Roland Huisman

Mensen bedankt voor de reacties :-)
De printer gaat voorlopig weer een kleurrijke toekomst tegemoet :-D
Toch leuk dat zo'n geavanceerd modern apparaat zo simpel te maken is...

Groeten, Roland

Heel mooi, dat je de printer weer gerepareerd hebt en in dit geval achteraf een goed herstelbaar probleem.
Het is ergerlijk dat je een printer weg gooit, omdat hij het niet meer doet. De gewone huis tuin en keukenprinters kun je niet meer laten repareren vanwege de lage nieuwprijs en kennelijk is het repareren van een wat duurdere printer ook niet meer de moeite. Of je wordt getild, og er is niemand die er nog verstand van heeft.Dat houdt in dat er jaarlijks miljoenen apparaten de kliko ingaan met een klein of zelfs geen defect. Geen defect, bijvoorbeeld door een bedienings- of installatiefout.
Verder vind ik het persoonlijk een kwalijke zaak dat een printer die nog lang niet einde levensduur is, vaak vrijwel onbruikbaar wordt, als je een nieuwe pc met nieuwe software koopt. Er zijn gewoon geen drivers meer voor die dan nog goed werken. Waarom niet de bestaande driver gebruiken met uitbreidingen voor nieuwe functies. Het nieuwe operatingsysteem kan dan zelf wel uitzoeken welk stuk erbij gekomen is.
Brussel bemoeit zich werkelijk overal mee, zelfs met de diameter van een beschuitje.
Feitelijk kunnen ze zich beter bemoeien met dergelijke zaken. Het voorkomt tonnen chemisch en elektronisch afval, als printers langer gebruikt kunnen worden.
Waarom moet elke nieuwe printer andere inkt of toner cassettes hebben?
Waarom zijn de inktdoosjes niet altijd los van de printkoppen en gelijk voor alle printers? Complete voorraden nieuwe inkt cartridges verdwijnen in de vuilnisbak bij de aanschaf van een nieuwe printer, omdat de oude cartridges niet compatibel zijn.
Zelfs als de fabrikant vindt dat je te lang met een cartridge doet, blokkeert hij deze, omdat de fabrikant zogenaamd de printkwaliteit niet kan garanderen.
De gebruiker is best in staat om te oordelen of zijn drukwerk goed genoeg is.
Zo, die frustratie is er ook weer uit:-D
Soundman2

HP Laserjet 2600 reparatie

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-05-2015, 10:22 (3468 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 27-05-2015, 10:26

Dat inktdoosjes niet bij alle merken los zijn, heeft ook met het onderhoud van de printkoppen te maken. Als je de inkt vervangt en niet de kop, neemt het verstoppingsrisico van de kop toe en dan sta je weer met alcohol of met water en zeep te knoeien, of de printer gebruikt nog wat extra van je dure inkt om de kop door te spoelen (dat doet hij met cartridges trouwens ook, maar hopelijk wat zuiniger).

Voor incidentele gebruikers is het systeem van de cartridge opzich prima, maar de kosten per pagina zijn relatief hoog en het aanbrengen van een chip die meetelt net wat je doet vaak natuurlijk wel smerig spel, precies zoals je zegt.

Ik ben zelf wat inkt betreft al lang geleden gestopt met tobben en gebruik uitsluitend nog laserprinters. Tonercartridges zijn ook wel voor elke printer verschillend maar in principe onbeperkt houdbaar. De printer waarschuwt dat hij bijna leeg is maar print wel gewoon verder.

P.s. Helemaal mee eens; Brussel (dat zijn wij) zou beter duurzaamheidsrichtlijnen kunnen uitvaardigen dan gloeilampverboden.

HP Laserjet 2600 reparatie

door soundman2 @, Wouw, 27-05-2015, 12:28 (3468 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dat inktdoosjes niet bij alle merken los zijn, heeft ook met het onderhoud van de printkoppen te maken.

Combinatiekoppen zijn helemaal een ramp. Een kleur leeg, alles weggooien. Heeft weinig met de slijtage van de printkop van doen.
Ik heb wel eens uitgerekend wat inkt kost. Bij sommige printers wel 1000 euro voor een liter. Maar goed dat er geen alcoholaccijns op zit. (Of heeft den Haag dat nog niet ontdekt:-D)
Soundman2

HP Laserjet 2600 reparatie

door Roland Huisman @, Zwolle, 27-05-2015, 10:40 (3468 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Je hebt helemaal gelijk. Niets is uitwisselbaar.
Zo is de EU jaren aan het touwtrekken geweest om een
universeel laadplugje op mobiele telefoons te krijgen.
Waar hierbij het merk van de groenteman weer anders moet zijn natuurlijk.

Zo had ik ook een mooie HP scanner met automatische invoer.
Handig voor documentatie. We moeten naar een nieuwe windows en HP zegt vervolgens:
"Die oude meuk ondersteunen we niet meer." En ergens wel begrijpelijk.
HP zou nieuwe drivers voor die oude meuk moeten maken omdat Micro$oft
het roer om gooit. Beter zou zijn dat Microsoft een driverconstructie
maakt waarbij je oude drivers kunt gebruiken van verouderde Windows versies...

Printers zoals deze Laserjet 2600 zijn ook eigenlijk total loss als
de toners leeg zijn. Maar juist die volle toners maakten het voor mij
interessant om de printer te maken. En gelukkig werkt hij prima onder
de nieuwe Windows versie. Anders had ik alsnog een mooie domper...

Groeten, Roland

powered by my little forum