RDA5807M FM radio module (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 12-06-2015, 12:19 (3461 dagen geleden)

Een tijdje geleden had Gerard Tel een item over een TEA5767 radio module. Het toeval wil dat ik rond die tijd ook een paar van die modules, maar dan met een RDA5807M had gekocht. Het voordeel van die chip is dat hij beter ontvangt dan de TEA5767, en bovendien RDS aan boord heeft. Met het grote aantal stations op de FM, leek me RDS een handig hulpmiddel om de stations te identificeren. Om de module te testen heb ik de print van de PLL Gestuurde AM Microzender met LCD Uitlezing (Versie 3.1 "Limited Edition") "omgehackt" tot een testprintje. Voor de uitlezing heb ik een 0,96 inch OLED displaytje (ca. 3 euro) gebruikt. Vorige week de software zo ver afgemaakt dat er met de radio getest kan worden. De radio-module heeft een uitgang voor directe aansluiting voor een koptelefoon, wat lekker handig is voor het testen. Het resultaat is:

[image]

[image]

Op het display zie je van boven naar onderen:
- Ingestelde FM frequentie
- RDS Program Information (PI), doorgaans stationsnaam afgekort tot 8 tekens
- Regel voor radio tekst RT (maximaal 64 tekens, zie onder)
- Ingestelde frequentie en golflengte AM modulator (zie onder)
- links: Volume hoofdtelefoon (mogelijk later ook AM modulatiediepte)
- rechts: Ontvangststerkte (RSSI)

Het correct ontvangen van RDS viel nog knap tegen. Allereerst moet de ontvangen zender sterk zijn. En zelfs dan komen er veel decodeerfouten voor in de data. Voor de zendernaam keur ik daarom ook pas de tekst goed, als die drie keer achter elkaar correct ontvangen is. Dat blijkt goed de werken. De radio tekst (RT) is helemaal een zooitje. De bedoeling daarvan is om uitgebreidere (maximaal 64 tekens) informatie over het station of programma te geven. Voorbeeld is "Now Playing: artiest - nummer". In de praktijk blijkt dat RT nauwelijks nog zinvolle informatie bevat. Dit komt doordat slechts weinig radio's de mogelijkheid hebben om die weer te geven. Vaak wordt de uitgebreide informatie ook via het PI veld doorgegeven. Je ziet dan afwissend 8 tekens van de boodschap. Checken op meerdere malen hetzelfde ontvangen bij RT gaat ook niet omdat de inhoud vaker wijzigt. Al met al ben ik daar nog niet helemaal uit, hoe dat op te lossen. Het lijkt trouwens wel dat de Belgische en Duitse zenders er beter mee om gaan. Hieronder zie je een foto van de Duitse NDR 1 Niedersachsen:

[image]

De "now playing" zie je als scolling tekst, maar ook zie je dat dezelfde info in de PI wordt doorgegeven. Toch een leuk en leerzaam projectje.

Mijn idee is om de schakeling verder uit te breiden met de AM modulator (zit toch al op de print), en zo een soort FM naar AM converter te maken. Met het verdwijnen van de AM zenders een leuk alternatief om toch weer radio op de oude (buizen)radio's te krijgen. Als er belangstelling voor is wil ik dan ook wel weer een paar professionele printen laten maken.

Otto

RDA5807M FM radio module

door Jinny, 12-06-2015, 12:35 (3461 dagen geleden) @ Otto

Mooi knutselwerk Otto...

RDA5807M FM radio module

door francois129 @, Aartselaar - België, 12-06-2015, 12:56 (3461 dagen geleden) @ Otto

Mooi Otto,
Zolang er FM is en je bouwt er een AM modulator bij opent dit natuurlijk een aantal deuren.
Zelfs zonder AM modulator en aangesloten op de gekende AM zendertjes zou dit al een prachtig hulpmiddel zijn.

Ik heb in elk geval interesse. :)

François

RDA5807M FM radio module

door maarten van dijk @, 12-06-2015, 13:05 (3461 dagen geleden) @ francois129

Ik heb ook wel interesse!

Mvg, Maarten.

RDA5807M FM radio module

door Jac Janssen @, Eindhoven, 12-06-2015, 14:18 (3461 dagen geleden) @ Otto

Knap werk Otto!

Jac

RDA5807M FM radio module

door Richard E.V. @, 12-06-2015, 17:54 (3461 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,

Ook ik heb belangstelling.

Knap werk trouwens!

RDA5807M FM radio module

door Arjan Havelaar @, 13-06-2015, 12:42 (3460 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,

Mooi project!

Ik heb ook wel belangstelling voor een professionele print.

Met vriendelijke groet,

Arjan

RDA5807M FM radio module

door ruudtx @, Utrecht, 13-06-2015, 14:59 (3460 dagen geleden) @ Otto

Interssant en mooi werk Otto.
In de demo hier moet de ontvanger wel op de kabel aangesloten zijn, Arrow zit niet in de ether-FM.
Maar geeft wel aan wat een praktische toepassing is, op de kabel waar er meer keuze is (Arrow, Radio 5) en die langer bruikbaar is dan de ether FM, die dreigt uitgeschakeld te worden.

De AM frequentie komt wat vreemd over, 999 zit vlak naast de sterke 1008.
De beste keuze is 927, is echt schoon ook s avonds en s nachts. (oude VRT frequentie)

RDA5807M FM radio module

door Otto @, Drenthe, 13-06-2015, 18:23 (3460 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door Otto, 13-06-2015, 18:25

In de demo hier moet de ontvanger wel op de kabel aangesloten zijn, Arrow zit niet in de ether-FM.

Ik zat al te wachten op een reactie van een echte radiofreak :-) Inderdaad even aan de kabel gehangen om voldoende signaal te hebben voor het testen dan Radio Tekst. Ook de frequentie van NDR1 zal wel niet de etherfrequentie zijn. Het gaat hier om de kabelfrequenties van Ziggo. Normaal zit er een draadantenne van ca. 60 cm aan het ontvangertje. Daarmee ontvang ik ook voldoende zenders uit de ether. Ik denk zo tweederde met RDS. De rest is te zwak voor RDS.

Maar geeft wel aan wat een praktische toepassing is, op de kabel waar er meer keuze is (Arrow, Radio 5) en die langer bruikbaar is dan de ether FM, die dreigt uitgeschakeld te worden.

Ik heb het gehoord. Toch zegt mijn gevoel dat het nog wel een hele poos zal duren. Maar daar heb jij natuurlijk beter zicht op.

De AM frequentie komt wat vreemd over, 999 zit vlak naast de sterke 1008.
De beste keuze is 927, is echt schoon ook s avonds en s nachts. (oude VRT frequentie)

Er zit nog geen AM op. De frequentie is de toevallige waarde waarmee de microprocessor was opgestart, maar ik zal je tip van de 927 onthouden, dank daarvoor, Ruud.

Otto

RDA5807M FM radio module

door Otto @, Drenthe, 20-06-2015, 08:00 (3453 dagen geleden) @ Otto

De radio tekst (RT) is helemaal een zooitje. De bedoeling daarvan is om uitgebreidere (maximaal 64 tekens) informatie over het station of programma te geven. Voorbeeld is "Now Playing: artiest - nummer". In de praktijk blijkt dat RT nauwelijks nog zinvolle informatie bevat. Dit komt doordat slechts weinig radio's de mogelijkheid hebben om die weer te geven. Vaak wordt de uitgebreide informatie ook via het PI veld doorgegeven. Je ziet dan afwissend 8 tekens van de boodschap. Checken op meerdere malen hetzelfde ontvangen bij RT gaat ook niet omdat de inhoud vaker wijzigt. Al met al ben ik daar nog niet helemaal uit, hoe dat op te lossen. Het lijkt trouwens wel dat de Belgische en Duitse zenders er beter mee om gaan.

Intussen toch weer iets verder gekomen met de Radiotekst.
[image]

Ik was er van uitgegaan dat het bit "Text A/B flag" voor elke nieuwe regel van waarde veranderde. Dat blijkt niet het geval te zijn. Het veranderen van waarde heeft alleen een subtiele invloed op de weergave op het display. Bij de meeste zenders verandert het bit niet of slechts sporadisch. Ik heb daarom de software aangepast, en nu heb ik bij veel meer zenders radiotekst. Blijft overeind staan dat de zender goed sterk moet zijn, anders komen er "verhaspelde" tekens in de tekst te staan. Intussen ben ik begonnen met het opbouwen van de AM modulator. Ik mis nog wat onderdelen, dus even geduld voor het resultaat.

Otto