Fet en zekering gezocht (Gezocht)

door Roger @, Stein (LB), 15-06-2015, 17:14 (3545 dagen geleden)

Beste Forumleden ik ben opzoek naar een hoogvermogen fet voor in een computer voeding, De fet wat ik eruit heb gehaald heeft volle sluiting waardoor ook de zekering eruit geklapt is.

De zekering is geen normale glaszekering maar een printzekering en deze heb ik zelf niet op voorraad

Het type vd fet is W12NK90Z ,en de waarde vd zekering is 6,3Amp hopelijk kan me iemand helpen aan dit fetje en zekering of eventueel een vervanger voor het fetje is ook welkom.

Hieronder even een foto vd onderdelen.

[image]

Groetjes Roger

Fet en zekering gezocht

door focus103 @, Zaandam, 15-06-2015, 18:55 (3545 dagen geleden) @ Roger

N vermogens fet heb je geen andere PC voeding waar je zo'n fet kan uit slopen ?
Hij moet gewoon iets van 900 volt 11 amp en < 0,9 ohm zijn.
En als je de ruimte heb een glaszekering draadje op solderen en recht op plaatsen
wel even isoleren :-)

Fet en zekering gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-06-2015, 19:04 (3545 dagen geleden) @ focus103
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-06-2015, 19:07

TR5 zekeringen zijn tamelijk gangbaar, dat lijkt me niet het probleem. De FET kan soms makkelijker te vinden zijn door de fabrikant ervoor te plakken, dus in dit geval vermoedelijk STW12NK90Z.

Groter probleem is dat je met het vervangen van de zekering en de FET geen oorzaak- en gevolgschade wegneemt. Aansturing van de FET meevervangen is aangewezen, en ook even kijken of er 'stroomafwaarts' niet nog bijvoorbeeld een kortsluiting zit ergens, of een onderbreking in het een of andere feedback-circuit.

Fet en zekering gezocht

door focus103 @, Zaandam, 15-06-2015, 19:53 (3545 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten heeft gelijk
Maar veel zit er niet tussen een stoom begrenzing meestal lage waarde en grootte (vermogen) weerstand de fet en dan de trafo.
Als de sturing niet werkt wordt de fet meestal niet aangestuurd en moet dat dus geen probleem zijn.
Wel om denken dat dit gedeelte wel aan de 230 volt hangt en gelijkgericht 400 volt is.

Fet en zekering gezocht

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 15-06-2015, 20:07 (3545 dagen geleden) @ Roger

Roger,

Graag een correct emailadres in jouw gebruikersprofiel aangeven. Het huidige is niet juist en ik blijf hier meldingen van binnen krijgen.

Paul
Forumbeheer

Fet en zekering gezocht

door Roger @, Stein (LB), 16-06-2015, 09:25 (3544 dagen geleden) @ Forumbeheer

Bedankt voor de reactie de e-mail is inmiddels aangepast. Groetjes Roger

Fet en zekering gezocht

door Roger @, Stein (LB), 16-06-2015, 09:29 (3544 dagen geleden) @ focus103

Bedankt voor jullie reacties ik zal ook even de sturing voor de Fet gaan nakijken Voordat ik er een nieuwe in plaats.Ik heb helaas zelf geen oude voeding meer liggen waar ik deze uit kan halen maar nu ik ook de fabrikant heb zal het zoeken idd makkelijker gaan bedankt hiervoor.

Groetjes Roger

Fet en zekering gezocht

door loek @, Exloo (Drenthe), 16-06-2015, 09:29 (3544 dagen geleden) @ focus103

N vermogens fet heb je geen andere PC voeding waar je zo'n fet kan uit slopen ?
Hij moet gewoon iets van 900 volt 11 amp en < 0,9 ohm zijn.
En als je de ruimte heb een glaszekering draadje op solderen en recht op plaatsen
wel even isoleren :-)

Hallo Focus103,

Natuurlijk zijn de maximale spanning , de stroom en minimale weerstand belangrijk. Maar ook belangrijker is de schakeltijd. Is deze niet juist (dus te langzaam) dan gaat er teveel vermogen verloren in de FET.

Ik heb zelf veel geschakelde voedingen gerepareerd en ben er achter gekomen dat een te langzame FET vrij snel daarna weer defect ging.

Met vriendelijke groet,

Loek

Fet en zekering gezocht

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 16-06-2015, 09:32 (3544 dagen geleden) @ Roger
Gewijzigd door Ben, 16-06-2015, 09:34

Hier staat je Fet. http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=13614 Groet, Ben
(P.S. Let wel op dat je briefpost aanvinkt anders betaal je teveel verzendkosten)

Fet en zekering gezocht

door Roger @, Stein (LB), 16-06-2015, 12:48 (3544 dagen geleden) @ Ben

Ben Super bedankt voor je link :) :)

Groetjes Roger