Zelfbouw frequentie teller 1 MHz tot 1,8 GHz (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 15-06-2015, 20:42 (3458 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 15-06-2015, 20:51

Hallo forum lezers,
Een tijd geleden had ik een verhaal geschreven over een HF counter die ik gekocht had in China.

[image]
[image]

Deze frequentie teller kon tot minimaal 2,4 GHz tellen. Ik had hem ingebouwd samen met een HF verzwakker in een tektronix voedings frame. Mijn bedoeling was dat je de frequentie van de tracking generator kon bekijken. Het enige wat ik gedaan had was het grote display vervangen door een klein type dat precies in het frame past.
Na een tijdje gewerkt te hebben met deze teller was ik er toch niet tevreden over. Soms gaf de teller random waarden weer. Vooral bij hoge frequenties. Meten naar de oorzaak was lastig omdat er geen schema’s van zijn. En ook omdat alles in SMD is uitgevoerd.
Uiteindelijk heb ik besloten om zelf een frequentie teller te maken met een bereik van 1 MHz tot 1,8 GHz. Op onderstaande vereenvoudigde schema zie je de opbouw.

[image]

Het te meten signaal wordt eerst door een ERA-3 versterkt. Daarna wordt het door een MB506 gedeeld door 64. Dit signaal wordt weer door (standaard TTL) gedeeld door 256. Het resultaat wordt geteld door de microprocessor. De microprocessor krijgt om de seconde een interupt en berekend dan de juiste frequentie waarde en zet deze op het display.
Om geen grote afwijkingen te krijgen, wordt de getelde waarde van de 256-deler ook uitgelezen en meegenomen in de berekening. Helaas kan de 64-deler niet uitgelezen worden.
Het resultaat wordt op een 8 cijfer display gezet . Om de microprocessor niet te belasten met het multiplexen van het display maak ik gebruik van een display unit met het IC MAX 7219 (zeer goedkoop uit China). Dit IC stuurt de 8 displays zelfstandig aan. Met twee functie toetsen kan je nog instellen of de voorgaande nullen niet moeten worden weergegeven en of de decimale punt vast of automatisch moet zijn. Het programma is geschreven in BASCOM (basic)
Het moeilijkste deel was de ingang en de 64-deler. Er bleef maar zogenaamde parasitaire oscillatie aanwezig. Uiteindelijk kreeg ik de boel stil door de voedingsspanning te verlagen naar 4 Volt en een afscherming van koper op het IC.
Op onderstaande zie wat foto’s van de ingang. Het geheel zit in een oud minicircuit behuizing. En heeft 3 SMA aansluitingen (ing/uitg en voeding.)

[image]

[image]

[image]

De hele unit (dus inclusief de verzwakker) is nu wel wat voller. Op onderstaande foto kan je op de bodem de processor zien die voor de frequentie teller is. Aan de rechterkant zie je de langwerpige display print.

[image]
[image]

Aan de voorzijde is het uiterlijk hetzelfde gebleven. Maar het resultaat is nu veel beter.

[image]
Met vriendelijke groet,

Loek

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks