Transistor vraagje (Toestel of techniek)

door lee @, Venlo, 20-06-2015, 10:54 (3454 dagen geleden)

In verschillende platenspelers met transistor versterker maar ook
in andere versterkertjes kom ik de transistoren AC187-AC 188 enz. tegen
Nu staat er ook vaak een letter bijv. K of cijfer achter
Wat betekenen de letters of extra cijfers en moet ik daar op letten als ik ze vervang.

Lee

Transistor vraagje

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 20-06-2015, 11:13 (3454 dagen geleden) @ lee

Hoi Lee,

Het zijn vaak uitgezochte transistors, een npn en een pnp type, met min of meer dezelfde versterking. Er wordt ook wel gesprokne over "gepaarde" transistors. Kocht je ze vroeger nieuw in de winkel, dan waren ze vaak verbonden met een koordje oid.

Het is van belang om, bij vervanging van een van beide transitors, te zoeken naar gelijkgestempelde. Uiteraard moeten er dan stempels opstaan. Indien je een universeelmeter hebt met een transistor testfunctie kun je zelf ook meten wat de HFe is van de transistoren en zo twee passende types uitzoeken.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Transistor vraagje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 20-06-2015, 12:03 (3454 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Klopt Leo, heb nog zo'n kaartje bewaard met gepaarde torren met een Z als indicatie gestempeld. Gewoon even leuk om te laten zien. Groet, Ben
[image]

Transistor vraagje

door soundman2 @, Wouw, 20-06-2015, 11:29 (3454 dagen geleden) @ lee

In verschillende platenspelers met transistor versterker maar ook
in andere versterkertjes kom ik de transistoren AC187-AC 188 enz. tegen
Nu staat er ook vaak een letter bijv. K of cijfer achter
Wat betekenen de letters of extra cijfers en moet ik daar op letten als ik ze vervang.

Lee

De K slaat bij deze transistors op het vierkante koelblok en zegt niets over de versterking.
Dat is wel het geval bij moderne transistors, zoals de BC547 bijv, meestal een toevoeging a,b of c. In de databoeken staat dan aangegeven welke versterking een transistor geeft.

Soundman2

Transistor vraagje

door johnbos @, Wieringerwerf, 20-06-2015, 11:32 (3454 dagen geleden) @ lee

Beste lee,zoals leo al aangaf zijn dit vaak gepaarde type's vaak gebruikt als uitgangs transistoren de letter K (klots)staat voor dat dit een uitvoering is met een vierkant blokje aluminium waar de transistor binnen in is aangebracht door een
bevestigings gat in het blokje kan deze goed bevestigd worden op vlakke gedeelte's waardoor het koel oppervlak van deze transistor vergroot word.

John

--
J.E.F.Bos

Transistor vraagje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-06-2015, 12:11 (3454 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Maarten Bakker, 20-06-2015, 12:12

Dat is niet "bijvoorbeeld K" vermoed ik, maar "gewoon K". Dat is in elk geval de enige letter met een speciale betekenis die ik in dit geval ken, en die betekent dat de transistor in een aluminium koelblokje gemonteerd is. Het achtervoegsel /01 betekent bij mijn weten hetzelfde.

Niet te verwarren met de stempeling bovenop, die Leo en Ben noemen en laten zien. Dat zal inderdaad wel een selectie aangeven.

Transistor vraagje

door lee @, Venlo, 20-06-2015, 14:48 (3454 dagen geleden) @ lee

Het is duidelijk, weer wat geleerd :-D
Iedereen bedankt voor de reacties

Lee

Transistor vraagje-AC188K=Met koelblok

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-06-2015, 18:56 (3454 dagen geleden) @ lee

ALs je Nu de datasheet bekijkt zie je bij
diverse Germanium die K als toevoeging.

Dat betekend met koelblok.

Overige letters inderdaad gepaarde , maar nu net niet die K.

[image]