Voor een buiten evenement heb ik een omvormer van 12 (auto accu) naar 220 volt nodig, er moet alleen af en toe een platenspelertje op kunnen draaien.
Wie heeft er een te koop.
Lee
12> 220 volt omvormer gezocht
door kees48 , Eemnes, 21-06-2015, 14:21 (3539 dagen geleden) @ lee
Conrad:
Omvormer e-ast CL300-12 300 W 12 V/DC 12 V/DC (11 - 15 V) Schroefklemmen Geaarde contactdoos
30 Euro
gr Kees48
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 21-06-2015, 15:36 (3539 dagen geleden) @ lee
De eis dat er een platenspeler op moet draaien is niet alleen maar een bijkomstigheid, maar juist het grote struikelblok.
Ik ga er tenminste van uit dat je platenspelers met wisselstroommotoren wilt bedrijven?
door soundman2 , Wouw, 21-06-2015, 16:13 (3539 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik ga er tenminste van uit dat je platenspelers met wisselstroommotoren wilt bedrijven?
Dan moet hij in elk geval kristal gestuurd zijn/
Soundman2
door Erik , 21-06-2015, 17:27 (3539 dagen geleden) @ soundman2
Ook zal de omvormer een echte, zuivere sinus moeten geven.
Synchroon motoren lopen zeer slecht (veel gebrom en warmte) op een gemodificeerde-sinus omvormer.
Ik zou voor deze gaan:
http://elektronica-shop.nl/contents/nl/d1330_pure_sinus_omvormer.html
grtz,
Erik
door lee , Venlo, 21-06-2015, 18:09 (3539 dagen geleden) @ Erik
Erik,
Bedankt voor je tip maar 111 euro is me toch te duur.
Het is voor eenmalig gebruik dus deze tip lijkt mij meer geschikt
https://www.conrad.nl/nl/omvormer-e-ast-cl300-12-300-w-12-vdc-12-vdc-11-15-v-schroefklemmen-geaar...
door Leo Snoeren
, Dongen, 21-06-2015, 18:23 (3539 dagen geleden) @ lee
Hoi Lee,
Als je in de specificaties kijkt, zie je dat het ding een rottige sinus produceerd. Even los van de frequentievastheid (er moet echt 50 Hz uitkomen ivm het motor toerental) zal de motor veel warmer worden dan bij aansluiting op het lichtnet. Je loopt het risico dat de motor doorbrand........
Evengoed kun je het proberen........
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
door robot797 , Rijssen, 22-06-2015, 22:24 (3538 dagen geleden) @ Leo Snoeren
en als je die rot sinus nu eens door een isolatie trafo gooit
het blik paket moet de sinus toch wel wat mooier kunnen maken?
--
Groeten Peter Veldman
door Fons Vendrik
, Ter Aar, 25-06-2015, 10:42 (3535 dagen geleden) @ robot797
het blik paket moet de sinus toch wel wat mooier kunnen maken?
Ja, dat dacht ik ook!
Groeten, Fons
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 21-06-2015, 19:44 (3539 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Maarten Bakker, 21-06-2015, 19:48
Hoi Lee,
Helaas heb je geen antwoord gegeven op de vraag naar het soort platenspeler dat je erop aan wilt sluiten.
Als dat inderdaad modellen met wisselstroommotor betreft, is deze omvormer volstrekt ongeschikt.
111 euro voor een Chinees budgetmodel lijkt veel geld, maar gezien de inhoud van het kastje zal dat nog meevallen. Waarschijnlijk kun je ze op ebay of dealextreme wel voor iets minder dan 100 euro krijgen, maar ik gok dat je dat nog steeds veel geld vind.
Een alternatief voor de gemiddelde hobbyist met meer spullen dan geld, is om een toongenerator te gebruiken, die een sinus van 50Hz laten produceren en daar een voldoende zware (PA-)versterker op bedrijven. Je sluit daar een geschikte uitgangstransformator op aan en stelt de volumeregelaar op 220V in.
In jouw geval zou je met een versterker die 50W true RMS levert waarschijnlijk wel kunnen volstaan. De geschikte trafo bereken je met de wet van ohm aan de hand van de impedantie waarin dat vermogen geleverd kan worden.
door Paul Brouwer , Haarlem, 21-06-2015, 19:53 (3539 dagen geleden) @ lee
Hoi Lee,
Ik heb er hier nog eentje liggen. Nieuw, in ongeopende verpakking. Prijs 50 Euro (excl. verzending).
Groeten,
Paul
--
door lee , Venlo, 21-06-2015, 19:53 (3539 dagen geleden) @ lee
Het gaat om wat simpele kofferplatenspelers uit de jaren 50/60 dus
het moet toch eenvoudiger kunnen
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 21-06-2015, 20:14 (3539 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Maarten Bakker, 21-06-2015, 20:32
Juist het simpele van die platenspelers maakt het zoals gezegd ingewikkeld, want een wisselstroommotor was in die jaren zonder meer de simpelste methode om een platenspeler aan het draaien te krijgen, en dan is een blokgolf volkomen onwerkbaar en een gemodificeerde sinus afhankelijk van de precieze opbouw op z'n minst twijfelachtig. Lees voor een alternatief ook even mijn laatste reactie hierboven.
Een ander mogelijk alternatief zou nog zijn om een LC-filter aan een goedkope flut-omvormer te knopen. Dat is mogelijk ook uit slooponderdelen samen te stellen.
Een derde alternatief is om een (duur maar afgeschreven) UPS (noodstroomvoorziening) te gebruiken. De goedkope geven ook geen sinus maar de duurdere vaak wel.
Als tenslotte de omvormer die Paul Brouwer aanbiedt een echte sinusomvormer is (helaas vermeldt hij dat niet), dan is die 50 euro een scherpe prijs.
door Fons Vendrik
, Ter Aar, 21-06-2015, 22:14 (3539 dagen geleden) @ lee
Hallo Lee,
Bij BACO!
Omvormer, 12 naar 220volt, 150 watt € 39,00
Groeten van Fons
door Maurice
, Dordrecht, 21-06-2015, 22:28 (3539 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Maurice, 21-06-2015, 22:31
Al die , zoals reeds genoemd hier, zijn blokgolf omvormers.
Dus alles wat goedkoop is is dat ook.
Zou gaan voor oude UPS (computer) backup toestellen.
99% van die zogenaamde defecte hebben een slechte accu.
De kleinste hebben vaak maar 1 accu van 12V 7Ah, die zijn perfect
omdat je een grotere accu er gewoon op aansluit.
Let wel vaak die onder de 500Watt 12V accu, daar boven tot 1000W vaak 24V.
Enz meer accu's. Dus kijk de specs na.
TIP:
Sloop dan dat piezo piepertje er wel uit.
Daar op moment van accu draaien ze om de 3 sec een piep geven
als indicatie draai op accu.
UPC van APC
op MP Advertentie 1027069719
door snameroc , Etten Leur, 22-06-2015, 21:00 (3538 dagen geleden) @ Maurice
Vaak starten die niet zonder eerst netspanning te hebben is mijn ervaring.
Dus voor gebruik aan een auto accu heb je daar weinig aan.
Johan
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 22-06-2015, 21:39 (3538 dagen geleden) @ snameroc
De UPS'sen die ik ken, starten doorgaans prima zonder netspanning, maar dan moet je wel de aan-knop even ingedrukt houden. Dit geldt voor APC en kan per type en merk verschillen.
door Maurice
, Dordrecht, 22-06-2015, 21:42 (3538 dagen geleden) @ snameroc
Alleen de veel oudere inderdaad eerst 220V er op.
Heden, ieder geval ACP, start gewoon.
Had vroeger id. een oud type, dacht op te lossen door zelf zo'n
blokgolf inverter simpel op te zetten enkel voor de start.
Uiteraard werkte dat niet ivm de rommel op "net" ingang en vertikte ding.
Hele filtering uitgesloopt en zie daar startte ding op.
door lee , Venlo, 25-06-2015, 11:51 (3535 dagen geleden) @ lee
Iedereen bedankt voor de goede raad en bijdrage maar
het werd mij iets te gecompliceerd.
Ik heb inmiddels een omvormer bij Conrad besteld en vanmorgen getest.
Alle platenspelers die ik aangesloten heb werkte prima dus mijn probleem is opgelost !
Lee
https://www.conrad.nl/nl/omvormer-e-ast-cl300-12-300-w-12-vdc-12-vdc-11-15-v-schroefklemmen-geaar...
door kris
, Gent, België, 25-06-2015, 12:09 (3535 dagen geleden) @ lee
Wel Lee,
dat verbaast me niet
Ik had wat vroeger moeten reageren maar een gemodificieerde sinus betkent heden ten dage niet meer hetzelfde als 30 jaar geleden.
toen werd via een trafo en blokgolfgenerator 12 naar 220 omgezet en kreeg je een soort blokgolf eruit. Die omvormers waren ook héél zwaar (en duur)
tegenwoordig wordt de 12V DC via een invertor omgezet naar 320 DC en dan met een HF PWM modulator met een 50 HZ sinus gemoduleerd. Er komt dus een sinus uit in HF mootjes. Na filtering komt daar een mooie sinus uit. Doordat het allemaal nogal hoogfrekwent gebeurd zijn de afmetinge van trafo en filter beperkt en kan het dus in een klein doosje (ook om dat het omzetrendement heel hoog is) en voor een lage prijs. HEt HF kan wel storingen op MG,LG en KG veroorzaken, maar met een PU heb je daar geen last van
groeten
Kris
door Bapaktua
, Haarlem, 25-06-2015, 13:05 (3535 dagen geleden) @ kris
Ik heb vroeger veel 12 volt (loodaccu) naar 220 V wissel omzetters gemaakt.
Een NE555 als 50 Hz bron, een transistor versterker trapje, een powertor en daarna een 220:12 Volt trafo. Natuurlijk omgekeerd aansluiten.
Door de trafo werd de oorspronkelijke blokspanning al een beetje sinus vormig.
Ook over de trafo secundair (of was het primair??) een flinke condensator om de scherpe kantjes nog meer af te slijpen.
Ik verkocht deze kastjes als aandrijving voor een telescoop kijker.
Bij de NE555 timer nog een klein potmetertje gemonteerd, kon men afstemmen van 48 tot 52 Hz.
ruud PA0ROJ
door soundman2 , Wouw, 25-06-2015, 17:44 (3535 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 25-06-2015, 18:20
Wel Lee,
dat verbaast me niet
Ik had wat vroeger moeten reageren maar een gemodificieerde sinus betkent heden ten dage niet meer hetzelfde als 30 jaar geleden.toen werd via een trafo en blokgolfgenerator 12 naar 220 omgezet en kreeg je een soort blokgolf eruit. Die omvormers waren ook héél zwaar (en duur)
tegenwoordig wordt de 12V DC via een invertor omgezet naar 320 DC en dan met een HF PWM modulator met een 50 HZ sinus gemoduleerd. Er komt dus een sinus uit in HF mootjes. Na filtering komt daar een mooie sinus uit. Doordat het allemaal nogal hoogfrekwent gebeurd zijn de afmetinge van trafo en filter beperkt en kan het dus in een klein doosje (ook om dat het omzetrendement heel hoog is) en voor een lage prijs. HEt HF kan wel storingen op MG,LG en KG veroorzaken, maar met een PU heb je daar geen last van
groeten
Kris
Er zijn feitelijk drie soorten. Eerst was er de kanteelomvormer. Die produceerde een symmetrische blokgolf. Een lage spanning wordt in stukjes gehakt en door een forse transformator omhoog getransformeerd. De top/topwaarde was 220 volt en de inhoud (Lees: Oppervlakte van een halve periode)is even groot als van een halve lichtnet sinusperiode. Voor verwarming en verlichting is dat prima, een element wordt even warm en een lamp brandt even fel. Sluit je apparatuur aan, waarin een gelijkrichter voorkomt, dan is de gelijkgerichte spanning een stuk lager als die bij een echte sinus. Bij die laatste is de topspanning ca 300 volt. Sommige apparatuur werkte niet goed meer bij de te lage spanning.
Met de komst van fets voor grote stromen en hoge spanningen, wordt er nu een DC-spanning van ca 300 volt opgewekt. Dat gaat met een hoge frequentie en daardoor is maar een kleine transformator nodig. Deze 300 volt wordt voortdurend omgepoold. De topwaarde is nu goed, maar de effectieve waarde is veel te groot, waardoor apparatuur teveel energie krijgt toegevoerd. Lampen gaan stuk en trafo's verbranden. Daarop heeft men een oplossing gevonden in een gemodificeerde sinus. De omvormer levert dan gedurende een deel van de periode spanning. De energie is dan gelijk aan die van een sinus. De blokgolf (want dat is het) wordt in breedte gemoduleerd, om de spanning te stabiliseren. De uitgangstrap schakelt de belasting in het ritme van 50Hz. Een periode ziet er als volgt uit:
Een aantal msec geen spanning, vervolgens een korte tijd +300 volt, weer een aantal msec 0 volt en daarna een tijdje -300 volt.
De laatste generatie met een pure sinus, levert die ook. Nu wordt de uitgangsspanning in een hoge frequentie geschakeld en geregeld met PWM. Een eenvoudig filter haalt de HF component eraf en wat overblijft is een echte sinus. Overigens is het filter niet perfect en zie je op de sinus nog resten van het HF schakelen.
Dit plaatje van het www geeft een aardig beeld van de drie golfvormen.
De laatste manier van wisselspanning maken, gebeurt ook steeds vaker in aggregaten. De frequentie is niet meer afhankelijk van het toerental en de generator hoeft dus niet erg constant meer te lopen. Het is mogelijk om de generator te regelen naar aanleiding van het gevraagde vermogen, zonder dat dit de uitgangsspanning aantast. Bij geen of weinig belasting, loopt de motor gewoon stationair.
Soundman2
door ruudtx , Utrecht, 27-06-2015, 16:14 (3533 dagen geleden) @ soundman2
Leuk, zoiets is dus ook te gebruiken als modulator voor een AM zender, gewoon de PWM voeden met audio.
door Bapaktua
, Haarlem, 25-06-2015, 19:20 (3535 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Bapaktua, 25-06-2015, 19:21
Even gezocht en ik vond mijn "armelui's" omvormer terug.
Althans een toevoeging van een eerder door mij gepubliceerde schakeling in het blad MACRO van de stichting MACRO.
Deze stichting is destijds opgegaan in de stichting "De Koepel" te Utrecht. .
Ik was daar Elektronica redacteur van.
Later heb ik gewerkt met een NE555 en een balans eindtrap, 220:12 Volt trafo met midden aftakking.
ruud PA0ROJ
NB, zoiets maken is niet zo moeilijk, een flinke trafo, 2 power torren en een IC'tje wat een mooie sinus kan maken.
Hoeft bij elkaar niet meer te kosten dan 10 euro.