Gebruikers handleiding Philips scoop PM3225 (Gezocht)
Hallo Forum lezers,
Wie kan mij helpen aan de gebruikers handleiding van de Philips scoop type PM3225
Ik zoek dus niet het schema. Op internet is veel te vinden over deze scoop maar niet de gebruikershandleiding. Er is op dit forum in 2012 ook geschreven over deze scoop.
Ik ben dit apparaat aan het repareren en denk dat de probe ijk-uitgang anders werkt. Geen blok golf maar één puls aan het begin van de lijn. De gebruikers handleiding zou daar duidelijkheid in kunnen geven.
Al vast bedankt met vriendelijke groet,
Loek
Gebruikers handleiding Philips scoop PM3225
Hallo Forum lezers,
Wie kan mij helpen aan de gebruikers handleiding van de Philips scoop type PM3225
Ik zoek dus niet het schema. Op internet is veel te vinden over deze scoop maar niet de gebruikershandleiding. Er is op dit forum in 2012 ook geschreven over deze scoop.
Ik ben dit apparaat aan het repareren en denk dat de probe ijk-uitgang anders werkt. Geen blok golf maar één puls aan het begin van de lijn. De gebruikers handleiding zou daar duidelijkheid in kunnen geven.
Al vast bedankt met vriendelijke groet,
Loek
In het berchr van 2000, staat dat je twee toetsen gelijk moet indrukken (line trigger) Dan zou een blokgolf beschikbaar zijn.
Soundman2
Hallo Soundman2,
Dat had ik ook ergens gelezen, maar het maakt niet uit of je nu twee toetsen indrukt of één. Ook bij niet indrukken van toetsen blijft een blok aan het begin van de lijn zichtbaar. Bij tijdbasis wijzigingen blijft het blok dezelfde breedte houden. Het lijkt er op dat de start van een lijn en dan ook de snelheid van de lijn gebruikt worden om deze blok te maken. Op een externe scoop zie je , op de cal uitgang, ook het repeterende patroon van de tijdbasis. En als je de tijdbasis veranderd dan gaat dat repeterende patroon mee.
Op het schema is ook te zien dat het cal-signaal afgeleid wordt van de tijdbasis. Maar er zitten ook weer allerlei koppelingen (typisch Philips ontwerp)waardoor ik niet zeker weet wat nu de bedoeling is van deze schakeling. Ik geloof niet dat het dubbel indrukken noodzakelijk is. Maar zeker weten dat is weer wat anders. Vandaar dat een simpele handleiding veel vragen kan oplossen.
Ik hoop dat iemand deze heeft.
Bedankt voor je reactie met vriendelijke groet,
loek
Beste Loek,
ik heb het scoopje ook, en het is idd een afgeleide puls. maw je ziet steeds één pulsstap,ongeacht de gekozen sweepsnelheid . (er zijn nog philips-scoopjes die dit principe hanteren, spaart een blokgolfgenerator uit...)
succes met de herstelling, ze kunnen koppig zijn zeker bij defect in het triggeren.
groeten
Kris
Hallo Kris,
Bedankt voor je reactie. Dat maakt in ieder geval duidelijk dat dit verschijnsel normaal is.
Heb jij een volledig schema/handleiding met ook de componenten opstelling?
Met vriendelijke groet,
Loek
beste Loek,
ik denk van wel (schema + componentenopstelling) ik kijk het deze avond even na.
groeten
Kris
intussen nagekeken. heb een scan van de complete maual+gebruiksaanwijzing. heb je een mailtje gestuurd.
groeten
Kris
Hallo Kris,
Bedankt voor het schema. Hier heb ik veel aan eigenlijk staat alles er in zoals de componentenopstelling en korte beschrijving van de circuits, etc. Misschien is dit iets om ook op dit forum onder schematheek op te slaan. Op internet is alleen het schema te downloaden dus dit is best "zeldzaam".
Met vriendelijke groet,
Loek
Beste Loek,
ik stuur het meteen even door naar de schematheek van dit forum.
Overigens,ik weet niet of je het goed bekeken hebt, maar deze scoop heeft wat speciaals in de voeding dat je niet alle dagen tegenkomt: de stabilisatie gebeurt via feedback naar het primaire gedeelte en dit via een transistor in serie met de primaire wikkeling. Erg origineel. En het verklaart ook waarom de aan LED wel enkele bokkensprongen durft maken tijdens het inschakelen. (Jaren geleden dacht ik dat er een slecht contact inzat, maar het is normaal).
Door het opzoeken van het bewuste schema herinner ik me ook weer wt er mis was met mijn exemplaar/ Hij wou niet meer triggeren. Na een tijdje zoeken bleek de CA3086 defect. dit IC bevat oa een transistorpaar, en daar was iets mee mis. Het iC is blijkbaar niet eenvoudig te verkrijgen en tenzij de overschildede chinese meug.. dus Heb er extern een ander duidelijk gelukkig transistor koppel aangehangen want sinds dan triggert die als een tierelier.
groeten
Kris
Hallo Kris,
Dit apparaat heeft al veel doorgemaakt zo te zien aan de reparatie sporen.
Alles werkt eigenlijk echter aan het begin van de lijn zit een helder oplichtend stuk je ziet dat bij geen ingangssignaal. Zet je er een sinus op dan zie je op het oplichtende deel een soort geïnverteerde sinus . Het lijkt wel op een soort terugslag onderdrukking die op dat stukje ontbreekt.
Nu heb ik eerst de voeding gecontroleerd en de + 12 V is bijna +15V. Ook de nog ongestabiliseerde +14 is veel te hoog (+16V).
Bij de negatieve is de ongestabiliseerde ook te hoog (-15V) maar na de stabilisatie schakeling is deze wel -12V.
In begin dacht ik dat dat misschien de oorzaak zou kunnen zijn van het extra oplichten. Ik kan nog geen fout vinden in de voeding alle torren vervangen weerstand, dioden, etc. nagekeken maar niets is defect. Ik heb de voeding even met een extra weerstand over R636 naar aarde op 12 Volt gezet. Maar ook dan blijft dit verschijnsel. Ik moet dus nu ergens anders gaan zoeken.
Nu kom ik even terug op jou opmerking:
Het is mij nog niet geheel duidelijk of de terugkoppeling naar de primaire deel van de trafo voor stabilisatie of voor overbelasting beveiliging bedoeld is.
De terugkoppeling gaat met een opto-koppel. Stel dat de terug koppeling wel voor stabilisatie is , wat is dan het nut van de twee stabilisatie schakelingen?
In ieder geval wordt het verschijnsel niet door de voeding veroorzaakt.
Met vriendelijke groet,
Loek
Stel dat de terug koppeling wel voor stabilisatie is , wat is dan het nut van de twee stabilisatie schakelingen?
Voorregeling om de dissipatie in de lineaire regelaar te beperken?
de primaire voorregeling zorgt ervoor dat de secundair niet gestabililiseerde spanningen toch netspanningsonafhankelijk stabiel zijn. (100 en 200 Volt, alsook de HS.
en je kan er idd wat vermogen mee besparen in de secudaire regelaars, net zoals bij thyristorgestuurde voorregelingen, alhoewel het verbruik zo klein is dat dit waarschijnlijk niet de hoofdbedoeling is.
Door de voorregeling krijg je altijd een zeer stabiel, scherp en keurig plaatje te zien. Voor scopen van deze leeftijd en eenvoudige klasse is dat eerder uitzonderlijk, dus een pluim voor de ontwerper die dit idee had.
groeten
Kris
Met dank aan Kris heb ik deze handleiding met schema aan de schematheek toegevoegd.
Paul
Forumbeheer