Eindtransistoren vervangen (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-06-2015, 08:26 (3450 dagen geleden)

Beste forumleden,

Nu de zomervakantie weer is aangebroken heb ik weer tijd om 't één en ander te repareren. Zo staat er vandaag een prachtige Luxman Receiver op de werktafel.
De zekeringen waren eruit gesprongen toen ik het toestel wilde testen.
Na enig zoekwerk bleken de eindtransistoren een kortsluiting te maken. Eén van de pootjes van de TO-3 torren geven volle sluiting met de behuizing (collector).

De nieuwe eindtransistoren kan ik nog wel bestellen dat is het probleem niet.

Maar hoe weet ik nu dat de nieuwe torren niet gelijk weer opbranden?

Is het aan te raden om de driver transistoren ook te vervangen? (Dan wordt het een dure zaak). Ik heb ze statisch doorgemeten, maar de drivers maken nergens kortsluiting.

Hoe doen jullie dat? Ik heb wel al gelezen van de lamp-in-serie methode, maar kun je dan testen of er geluid uit komt?

Alvast bedankt voor de tips.

Groetjes,

ElektroNick

Eindtransistoren vervangen

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-06-2015, 09:24 (3450 dagen geleden) @ ElektroNick

beste Nick ,

een lamp in serie + aanloopvariac zijn ideale hulpmiddelen om te beletten dat je eindtransistoren er weer uitvliegen.

Met de variac drijf je de spanning langzaam op, als de serielamp te hard gaat brandden weet je dat iets in de versterker teveel stroom trekt en deze dus niet ok is.

Een versterker kan met de serielamp zelfs geluid produceren, uiteraard bij groot vermogen gaat de lamp weer fel branden.

de sterkte van de serielamp moet aangepast zijn aan het wattage van de serielast.

Hoeveel is het uitgangsvermogen van de versterker?

groeten

Kris

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-06-2015, 09:29 (3450 dagen geleden) @ kris

beste Nick ,

een lamp in serie + aanloopvariac zijn ideale hulpmiddelen om te beletten dat je eindtransistoren er weer uitvliegen.

Met de variac drijf je de spanning langzaam op, als de serielamp te hard gaat brandden weet je dat iets in de versterker teveel stroom trekt en deze dus niet ok is.

Een versterker kan met de serielamp zelfs geluid produceren, uiteraard bij groot vermogen gaat de lamp weer fel branden.

de sterkte van de serielamp moet aangepast zijn aan het wattage van de serielast.

Hoeveel is het uitgangsvermogen van de versterker?

groeten

Kris

Bedankt voor de tips Kris! Hier heb ik wat aan. :-)

Het uitgangsvermogen van de versterker is 2x40 Watt RMS bij 8 Ohm (over het gehele frequentiebereik gemeten).

Groetjes,

Nick

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-06-2015, 10:27 (3450 dagen geleden) @ ElektroNick

Dan lijkt het me geen kostbare zaak om ook de drivertransistoren te vervangen, maar je kunt natuurlijk altijd eerst met de oude testen. Minstens zo belangrijk is de ruststroomschakeling, die behoort toch ook vaak tot de oorzaak- of gevolgschade.

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-06-2015, 11:01 (3450 dagen geleden) @ ElektroNick

dan is een serielamp van +- 80 watt (60...100 watt) voldoende voor testen met geen of laag volume. Voor eindtest (met veel kabaal) 250...500 watt.

groeten

Kris

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-06-2015, 11:11 (3450 dagen geleden) @ kris

Bedankt voor de tips! Als de nieuwe transistoren aangekomen zijn (zal wel een weekje duren) dan test ik het met de besproken methode!

Tot later ;-)

Nogmaals dank.

Nick

door soundman2 @, Wouw, 23-06-2015, 12:20 (3450 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 23-06-2015, 12:23

Beste forumleden,

Nu de zomervakantie weer is aangebroken heb ik weer tijd om 't één en ander te repareren. Zo staat er vandaag een prachtige Luxman Receiver op de werktafel.
De zekeringen waren eruit gesprongen toen ik het toestel wilde testen.
Na enig zoekwerk bleken de eindtransistoren een kortsluiting te maken. Eén van de pootjes van de TO-3 torren geven volle sluiting met de behuizing (collector).

De nieuwe eindtransistoren kan ik nog wel bestellen dat is het probleem niet.

Maar hoe weet ik nu dat de nieuwe torren niet gelijk weer opbranden?

Is het aan te raden om de driver transistoren ook te vervangen? (Dan wordt het een dure zaak). Ik heb ze statisch doorgemeten, maar de drivers maken nergens kortsluiting.

Hoe doen jullie dat? Ik heb wel al gelezen van de lamp-in-serie methode, maar kun je dan testen of er geluid uit komt?

Alvast bedankt voor de tips.

Groetjes,

ElektroNick

Voor het opstarten van versterkers gebruik ik een duo voeding, die de goede spanning levert (hoeft niet exact te zijn, de meeste versterkers werken al goed bij veel minder spanning) maar waarvan de stroom begrensd is op een 100 a 150 mA. Zolang het geen klasse A versterker is, zal de opgenomen stroom van de versterker zonder signaal alleen de ruststoom zijn en die is meestal een stuk kleiner, de versterker zou normaal moeten gaan werken als alles in orde is. Is er wat fout, dan zorgt de stroombegrenzing dat er niets uitfikt. Bij 150mA overleven vrijwel alle transistoren,
Je kunt nu rustig meten, ruststroomcircuit onderzoeken, de offset bepalen etc.
Het is mijn manier van werken,
Ik repareer versterkers die zo'n 500 a 1000 watt per kanaal kunnen leveren. De bijhorende voeding is navanant en bij een foutje stookt die inderdaad alles eruit als niet de laatste fout is gerepareerd. Meer dan 200mA heb ik nog niet nodig gehad om versterkers voor de eerste keer te testen na reparatie.

Soundman2

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-06-2015, 15:01 (3450 dagen geleden) @ soundman2

Voor het opstarten van versterkers gebruik ik een duo voeding, die de goede spanning levert (hoeft niet exact te zijn, de meeste versterkers werken al goed bij veel minder spanning) maar waarvan de stroom begrensd is op een 100 a 150 mA. Zolang het geen klasse A versterker is, zal de opgenomen stroom van de versterker zonder signaal alleen de ruststoom zijn en die is meestal een stuk kleiner, de versterker zou normaal moeten gaan werken als alles in orde is. Is er wat fout, dan zorgt de stroombegrenzing dat er niets uitfikt. Bij 150mA overleven vrijwel alle transistoren,
Ik repareer versterkers die zo'n 500 a 1000 watt per kanaal kunnen leveren. De bijhorende voeding is navanant en bij een foutje stookt die inderdaad alles eruit als niet de laatste fout is gerepareerd. Meer dan 200mA heb ik nog niet nodig gehad om versterkers voor de eerste keer te testen na reparatie.

Soundman2.

Beste Henk,

dat werkt prima als het om een versterker met slechts 2 voedingsspanningen gaat.(typisch voor PA versterkers)

Huiskamerversterkers maken meestal 3,4,5 spanningen aan (voor voeden van het voorversterkergedeelte en andere) Als je dan enkele de eindtrap voedt, gaan er inverse stromen lopen en dat geeft aanleiding tot andere problemen.

in zo een omgeving is een serielamp veel handiger.

groeten

Kris

door soundman2 @, Wouw, 23-06-2015, 16:03 (3450 dagen geleden) @ kris

Soundman2.

Beste Henk,

dat werkt prima als het om een versterker met slechts 2 voedingsspanningen gaat.(typisch voor PA versterkers)

Huiskamerversterkers maken meestal 3,4,5 spanningen aan (voor voeden van het voorversterkergedeelte en andere) Als je dan enkele de eindtrap voedt, gaan er inverse stromen lopen en dat geeft aanleiding tot andere problemen.

in zo een omgeving is een serielamp veel handiger.

groeten

Kris

Wat je nu vertelt komt me niet bekend voor. Nu repareer ik nog niet zo lang hoor, pas 55 jaar. Uiteraard niet alleen transistorversterkers. Het probleem dat je aankaart komt hoogstens zelden voor in huis tuin en keuken versterkers. En als het al zo zou zijn, is het zeer eenvoudig af te schakelen.
Meer spanningen komen wel frequent voor in PA versterkers waarin vaak twee of drie voedingsrails worden gebruikt, om de dissipatie te verminderen. Indien de uitgangsamplitude het vereist, dan wordt een voedingsrail met een hogere spanning aangesproken.
Stage accompany was daar al heel vroeg mee in de weer.
Gloeilampen werkt natuurlijk wel, maar als je beweert dat de voortrappen ook gevoed worden, dan moet je de spanning voor de lamp al een stuk opvoeren, om meetbare spanningen en stromen te krijgen. In het geval de versterker geen of nauwelijks stroom trekt, werkt een lamp ook al niet lekker.
Met de methode die ik aangaf, heb je vrij constante parameters en dat is alleen maar in het voordeel voor de metingen.
Overigens leuk om te weten, in de jaren 80 heb ik voor de importeur van BOSE Europade reparaties gedaan aan de eindversterkers series 1. Ze kwamen uit heel Europa.
Ondanks dat ze op plus en min 85 volt werkten, waren er toch reparateurs, die ze zonder blikken of blozen voorzagen van 2N3055. Daarna kwamen ze alsnog bij mij.
Het waren er niet een paar hoor, ik schat zoiets van 2500 exemplaren. Het was destijds een robuuste en krachtige versterker .

Soundman2

door Jinny, 23-06-2015, 17:39 (3450 dagen geleden) @ soundman2

Jezelf zo noemen wil nog niet zeggen dat je het kan....... :-D

door soundman2 @, Wouw, 23-06-2015, 19:21 (3450 dagen geleden) @ Jinny

Jezelf zo noemen wil nog niet zeggen dat je het kan....... :-D

Hoe heb ik mezelf dan genoemd?

Soundman2

door Jinny, 23-06-2015, 19:23 (3450 dagen geleden) @ soundman2

Jij niet,

waren er toch reparateurs, die ze zonder blikken of blozen voorzagen van 2N3055.

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-06-2015, 18:28 (3450 dagen geleden) @ soundman2

Beste Henk,

Je moet dringende eens wat schema's van "normale" versterkers onder de loep nemen, je zal zien dat er meer dan twee voedingspanningen gebruikt worden.

De serielamp is net daarin een voordeel, al deze spanningen komen in dezelfde verhouding nnaar hun normale waarde (en zeker als de lamp niet of zwak brandt)

twee externe voedingen gaat uiteraard ook, maar neem even in beschouwing:

Ik denk niet dat Nick zomaar twee voedingen van een zwaar kaliber ter beschikking heeft.

Het gebruik van externe voedingen impliceert dat je weet wat je doet.(je test het dus eerst op een werkende versterker) Das handig als je er veel van dezelfde soort moet doen (2500 komt aardig in de buurt) voor een eenmalige herstelling zie ik de meerwaarde niet tov de extra inspanning.

En al dat spierballengerol is overbodig. Het komt niet symphatiek maar betweterig over. Er zijn op de wereld nu eenmaal meerder mensen die iets weten over versterkers en hoe ze aan te pakken.

groeten

Kris

door soundman2 @, Wouw, 23-06-2015, 18:59 (3450 dagen geleden) @ kris

Beste Henk,

Je moet dringende eens wat schema's van "normale" versterkers onder de loep nemen, je zal zien dat er meer dan twee voedingspanningen gebruikt worden.

Ik ken en repareer genoeg normale versterkers, maar het probleem wat je aankaart herken ik niet.

Ik denk niet dat Nick zomaar twee voedingen van een zwaar kaliber ter beschikking heeft.

Ik had het over voedingen van 150 a 200mA. Niet echte kanjers dus.
In dit geval twee Philipsjes PE4818, 35 volt 180mA max. In tegenstelling tot andere voedingen uit die tijd kunnen ze als spannings of als stroombron dienen in plaats van af te schakelen bij overbelasting.

Het gebruik van externe voedingen impliceert dat je weet wat je doet.(je test het dus eerst op een werkende versterker) Das handig als je er veel van dezelfde soort moet doen (2500 komt aardig in de buurt) voor een eenmalige herstelling zie ik de meerwaarde niet tov de extra inspanning.

Uiteraard weet ik wat ik doe, dat moet wel als je op professionele basis repareert. Ook versterkers, waarvan niet altijd documentatie aanwezig is worden doorgaans gerepareerd.
Eerst testen op een werkende versterker? Hoezo?
Een versterker die in reparatie komt is meestal defect. Soms is het wel handig als een versterker twee identieke kanalen heeft en je niet beschikt over minimaal een schema.

En al dat spierballengerol is overbodig. Het komt niet symphatiek maar betweterig over. Er zijn op de wereld nu eenmaal meerder mensen die iets weten over versterkers en hoe ze aan te pakken.

Ik doe niet aan spierballengerol. Evenwel heb ik in mijn werkzame leven genoeg (professionele) prutsers aan het werk gezien en ook regelrecht prutswerk, zodat ik de mening toegedaan ben dat niet iedereen met een soldeerbout en een kast met onderdelen ook nog een goede reparateur zou zijn.
Je moet het meer zien als uitleg voor een verfijnde reparatiemethode.
Het gebruik van gloeilampen is mij uiteraard helemaal niet onbekend en ik heb ze ook op de werkbank staan.
Ik neig echter de uitspraak "gebruik een gloeilamp" in dezelfde la te leggen als "Begin maar met het vervangen van de elco's". Ook een tip waar je doorgaans weinig aan hebt.
Ik gaf aan wat het voordeel is van echte voedingsspanningen in plaats van de onzekere spanning en/of stroom via een lamp. Hoe moet iemand weten welk vermogen de lamp moet hebben? Afhankelijk van het testobject moet die ergens tussen 25 en 150 watt liggen en hoe fel moet hij branden? Allemaal onzekere vragen voor een reparateur die niet exact weet hoe het zit. Ik geef geen waarde oordeel over iemand die iets wil repareren en die ik nooit gesproken heb. Zomaar kreten in het wilde weg, wil ik nog wel eens stevig reageren.
Het is niet anders.

Soundman2

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-06-2015, 22:22 (3450 dagen geleden) @ soundman2

Ik gaf aan wat het voordeel is van echte voedingsspanningen in plaats van de onzekere spanning en/of stroom via een lamp. Hoe moet iemand weten welk vermogen de lamp moet hebben? Afhankelijk van het testobject moet die ergens tussen 25 en 150 watt liggen en hoe fel moet hij branden? Allemaal onzekere vragen voor een reparateur die niet exact weet hoe het zit. Ik geef geen waarde oordeel over iemand die iets wil repareren en die ik nooit gesproken heb. Zomaar kreten in het wilde weg, wil ik nog wel eens stevig reageren.
Het is niet anders.

Soundman2

Het is niet nochtans niet moeilijk te begrijpen dat bij een aangepast lampvermogen deze niet of zwak brandt tijdens het testen. Een indicatie van het nodige vermogen voor het testen van deze versterker is hierboven ook gegeven.(voor eerste en finale test)

Het grote voordeel van een lamp is dat bij het minste toename in verbruik je dit ogenblikkelijk indicatief ziet. Zeker bij een versterker die na een tijdje normaal spelen de neiging krijgt op hol te slaan of waarvan het DC punt begint te schuiven is dit een goede visuele indicatie . Gaat het dan toch mis bij een finale test, dan beperkt de lamp de stroom zonder grote schade.

De eerste versterker die ik ooit herstelde was een grundig SV30. die had een DC gekoppelde eindtrap met Ge torren (1963). Ze waren gekend als luidsprekerkillers... De vorige reparateur had het opgegeven na een zoveelste doorslag van de eindtrap en defekte speaker. Met de serielamp en enige dagen geduld werd de fout gevonden zonder verdere schade.

groeten

Kris

door soundman2 @, Wouw, 24-06-2015, 06:05 (3449 dagen geleden) @ kris

Het is niet anders.

Soundman2

Het is niet nochtans niet moeilijk te begrijpen dat bij een aangepast lampvermogen deze niet of zwak brandt tijdens het testen. Een indicatie van het nodige vermogen voor het testen van deze versterker is hierboven ook gegeven.(voor eerste en finale test)

Het grote voordeel van een lamp is dat bij het minste toename in verbruik je dit ogenblikkelijk indicatief ziet. Zeker bij een versterker die na een tijdje normaal spelen de neiging krijgt op hol te slaan of waarvan het DC punt begint te schuiven is dit een goede visuele indicatie . Gaat het dan toch mis bij een finale test, dan beperkt de lamp de stroom zonder grote schade.

De eerste versterker die ik ooit herstelde was een grundig SV30. die had een DC gekoppelde eindtrap met Ge torren (1963). Ze waren gekend als luidsprekerkillers... De vorige reparateur had het opgegeven na een zoveelste doorslag van de eindtrap en defekte speaker. Met de serielamp en enige dagen geduld werd de fout gevonden zonder verdere schade.

groeten

Kris

Je hoeft voor mij echt niet te bewijzen dat er meer wegen naar Rome leiden hoor. Wat jouw lampen laten zien, doen de mA meters ook uitstekend.
Ieder werkt op zijn manier en heb mijn methode niet voorgeschreven, maar als tip gegeven voor een verfijnde reparatiemethode. Jij pikt dat niet op en dat laat ik dan maar zo.

Soundman2

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-06-2015, 20:41 (3449 dagen geleden) @ soundman2

tja Henk,

ik pik het wel op, maar het gaat hier niet om mij maar wat het meest praktisch is voor de TS.

Ik heb niks tegen ampermeters, maar je moet er blijven naar kijken . voor een versterker op test is een van ver zichtbare testlamp gewoon véél handiger.En Je werkbank komt alsnel vrij voor wat anders terwijl de test doorgaat.

Heel merkwaardig is dat de voeding die jij in tweevoud gebruikt ,zijnde de PE4818 zelfs geen amperemeters bevat!

als buitensmijter: Een niet onaardig voorbeeld van een versterkertje met meer dan twee voedingen was de technics SE A1. Dat beest was wel heel betrouwbaar, dus er zijn in de vele service jaren maar enkele exmplaren terug gekomen (geen 2500) en niemand heeft het ooit gewaagd daar een 2N3055 in te duwen.

groeten

Kris

door soundman2 @, Wouw, 25-06-2015, 08:01 (3448 dagen geleden) @ kris

Heel merkwaardig is dat de voeding die jij in tweevoud gebruikt ,zijnde de PE4818 zelfs geen amperemeters bevat!

als buitensmijter: Een niet onaardig voorbeeld van een versterkertje met meer dan twee voedingen was de technics SE A1. Dat beest was wel heel betrouwbaar, dus er zijn in de vele service jaren maar enkele exmplaren terug gekomen (geen 2500) en niemand heeft het ooit gewaagd daar een 2N3055 in te duwen.

groeten

Kris

Geen mA meters, dat is correct. Bij deze kleine stromen van max 180mA is een schaalverdeling bij de instelknop meer dan voldoende,

Mijn voorbeeld met de 3055 is natuurlijk, zoals elk voorbeeld trouwens, fout. Je loopt het gevaar dat de discussie binnen de kortste keren gaat over het voorbeeld, in plaats van het oorspronkelijke onderwerp.
Bij de 3055 heb ik ook de versterker genoemd en de daarin gebruikte spanningen, niet meer en niet minder. Wel is daarmee aangetoond dat niet iedereen met een soldeerbout en een kast met onderdelen, snapt waarmee hij bezig is. Dat geldt ook voor voor de reparateur van jouw SV30 uit 1963.
Overigens zijn die 2500 versterkers niet teruggekomen wegens slechte reparatie, maar gesneuveld in het veld, door wat voor oorzaak dan ook. Bij sommige printen was de thermische tegenkoppeling niet goed genoeg en daar werd een modificatie voor aangebracht. Van de 2500 zijn er hooguit twee of drie geweest, die na reparatie en een duurproef op vol vermogen (zonder koelribben!) het loodje legden. Ik klop me daarvoor niet op de borst, maar erg veel kun je dat ook niet noemen.
Die duurproef hoef je bij de huidige versterkers niet te doen, de meeste gaan finaal onderuit. De duurproef bestond uit een test van een half uur, met + en - 85 volt voeding en belast met 4 ohm, De versterkers werden uitgestuurd tot juist voor clip, ruim 400 watt.
Later is men tot het inzicht gekomen, dat een versterker die muziek weergeeft, ca 1/8 deel gemiddeld van het vermogen levert. Men heeft berekend, dat dat voor de voeding en de koeling forse besparingen kan opleveren en tegenwoordig zijn de meeste versterkers dus gebouwd volgens die IEC norm. De versterkers gaan binnen 10 minuten in de stress als je ze uitstuurt op nominale belasting en maximaal vermogen.

Wordt een aardige discussie, maar wel steeds verder off-topic.

Het enige wat ik voor heb, is de jongere garde het reparatievak bij te brengen.
Veelal wordt gedacht, dat repareren een truukendoos is met een aantal kunstjes en dat uitwisselen van onderdelen ook weer tot een werkend apparaat leidt. Dat is helaas niet zo. Ik geef daarom beproefde methodes, die ontstaan zijn door wetenschap hoe de materie werkt.

Zo heb ik ook nog een manier van kortsluitingen in een print eruit meten, zonder in de sporen te snijden.
In mijn werkzame leven bij Philips kreeg ik vaak te maken met nieuwe printen uit de productie, waarin soms etsfoutjes zaten. Sommige productiemedewerkers, stookten de fout eruit met een flinke voeding, terwijl anderen driftig met het scalpmesje aan de gang gingen. In beide gevallen eigenlijk ontoelaatbaar voor een bedrijf dat professionele apparaten bouwt.
Een aantal monteurs pikten de methode op en bleven die gebruiken. In de loop der tijd werden de printen op alle spots gemeten en kwamen etsfouten nauwelijks meer voor. Wel zag je nog soldeersluitingen van het dompelbadsolderen.
De laatste jaren hebben we daar ook aan gewerkt via optische inspectie. Van een perfecte print werd een foto gemaakt en daarmee werden alle andere printen vergeleken (machinaal) Soms waren er wel soldeerafwijkingen, die echt in orde waren, maar door iets andere spiegeling toch een merkje kregen, Dan werd de software aangepast. Sluitingen tussen bijvoorbeeld de pootjes QFP chips werden feilloos gevonden.
Al die innovatie heeft niet kunnen voorkomen, dat het bedrijf waar ik gewerkt heb thans verdwenen is en de productie geheel elders op deze aardkloot plaats vindt.

Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-06-2015, 18:09 (3450 dagen geleden) @ soundman2

Helaas heb ik geen voeding waarbij ik de stroom kan begrenzen of instellen.
Trouwens gaan mijn voedingen maar tot 30V geloof ik.

Ik ben enige tijd geleden al eens aan het rondkijken geweest naar een goede dubbele voeding met stroombegrenzing, maar jongens, dan moet ik mijn spaarpot openbreken...

Voorlopig moet ik het dus met de lampmethode oplossen.

We zullen zien wat dat geeft.

Groetjes,

Nick

door soundman2 @, Wouw, 23-06-2015, 19:09 (3450 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 23-06-2015, 19:11

Helaas heb ik geen voeding waarbij ik de stroom kan begrenzen of instellen.
Trouwens gaan mijn voedingen maar tot 30V geloof ik.

Ik ben enige tijd geleden al eens aan het rondkijken geweest naar een goede dubbele voeding met stroombegrenzing, maar jongens, dan moet ik mijn spaarpot openbreken...

Voorlopig moet ik het dus met de lampmethode oplossen.

We zullen zien wat dat geeft.

Groetjes,

Nick

In een reactie op de bijdrage van Kris, heb ik aangegeven welke voedingen ik gebruik om te repareren. Het gaat over de inmiddels antieke PE4818 van Philips, twee stuks. In serie leveren ze plus/min 35 volt.
De voedinkjes leveren 35 volt en maximaal 180mA. Voor reparatiedoeleinden is voor de meeste versterkers plus en min 35 volt ruim voldoende en de stroom van 180mA is meer dan genoeg om de ruststroom en andere delen te onderzoeken. Bij een zgn klasse A versterker wordt het een iets ander verhaal, maar die zie je niet zo vaak.
Op het forum heb ik overigens een PE4817 aangeboden. Deze is veel zwaarder, maar wel bruikbaar. Met twee stuks kun je aardig werken. Een nadeel is er ook, groot en zwaar. Die voeding is nog steeds te koop.(http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=25967).

Soundman2