L4X05T reanimatie (Toestel of techniek)
door Bapaktua , Haarlem, 29-06-2015, 09:58 (3435 dagen geleden)
Gewijzigd door Bapaktua, 29-06-2015, 10:47
Ls,
ik heb via een site een L4X05T Philips draagbare radio gekocht.
Het zelfde model wat ik in v.m NNG beluisterde.
Deze zou technisch in orde zijn en de foto's lieten, behalve een missende druktoets, geen grote schade zien.
Na ontvangst van deze radio viel het geheel wat tegen.
De druktoets was niet alleen afwezig, de gehele pertinax strip was gebroken en gedeeltelijk afwezig.
Ook had de radio een tijd op een externe voeding van 12 Volt "gespeeld.
De batterij houder was afwezig (wist ik) maar voor de rest zou hij geheel technisch in orde zijn.
Het bleek dat de leeggelopen oude batterijen de print en de ijzeren onderdelen op de bodem van deze ontvanger flink hadden aangetast.
De vraag was nu "slopen" voor reserve onderdelen of proberen er "muziek" uit te krijgen.
Ik heb besloten tot het laatste. Ik bezit ook twee Service Notes van dit model Radio en wil dus mijn Transistor ervaring van zo'n 50 jaar geleden weer wat oppoetsen. Dus uitkasten en dan gaan meten.
Nu lijken er verschillen te zitten tussen de Nederlandse en de Australische schema's van deze ontvanger.
De HF-smoorspoel die tussen de beide printen zit gaat op het nederlandse schema nergens naar toe, op het andere schema naar een aftakking op de primaire wikkeling van de 1e MF trafo.
Of zie ik iets over het hoofd?
ruud PA0ROJ
Naschrift, overigens schijnen de dikkere aanduidingen er later met de hand zijn bijgeschreven.
nog een foto van dit spoeltje, is gemonteerd tussen beide printen.
Misschien heeft iemand een foto/afbeelding waarin deze lokatie met onderdelen is afgebeeld.
L4X05T reanimatie help!!
door Bapaktua , Haarlem, 01-07-2015, 17:55 (3432 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 01-07-2015, 18:42
Nog geen reactie van iemand gekregen.
Zou de uitvoering van de smoorspoel S45 tussen beide printen een latere modificatie zijn??
Ook een extra R (R43) en C (C60).
De eerste transistor is trouwens geen OC170 type maar een AF116.
"MIJN" L4X05T stamt uit halverwege 1962.
Afkomstig uit België.
Ik heb nog gekeken in schema's van andere L4X-modellen uit die tijd.
In het schema van de L4X00T is de diode GR2 omgedraaid t.o.v de L4X05T !!!!
Kan iemand met een L4X05T mij een foto sturen van de desbetreffende onderdelen opstelling tussen beide printen?
Of heeft iemand een schema van deze ontvanger waarin die smoorspoel S43 is opgenomen?
Die smoorspoel lijkt mij origineel, het grijze plastic kousje wat er om heen zit is "echt" Philips. De twee op elkaar gesoldeerde weerstanden niet.
ruud PA0ROJ
L4X05T reanimatie help!!
door gbr , 01-07-2015, 19:53 (3432 dagen geleden) @ Bapaktua
Hallo Ruud,
Ik heb een L4X20T. De door jou aangegeven veranderingen zijn (deels) terug te vinden in mijn L4X20T. Ik heb wat foto's gemaakt. Schematisch heb ik vastgelegd hoe in de L4X20T de wijzigingen zijn doorgevoerd. De foto's en schema stuur ik naar je PM box, René
L4X05T reanimatie help!!
door kris , Gent, België, 01-07-2015, 20:06 (3432 dagen geleden) @ Bapaktua
Ruud,
het betreft een niet zo belangrijke modificatie. Kan me goed inbeelden dat niemand nog weet (en leeft) waarom ze het circuit verscheidene keren gewijzigd hebben en wat het verhaal er achter is.
Bedoeling van de schakeling is, bij sterker signalen, de eerste mf trap al te dempen, om oversturing te voorkomen. Het circuitje met extra weerstand en spoel doet dat al wat vlugger.
Waarschijnlijk waren er anno 1961 sommige mensen die problemen hadden als ze heel dicht bij een zender woonden en daarom is het circuit aangepast, tijdens en of na de productie.
Woon je wat verder van een zender, dan maakt het niet uit.
groeten
Kris
L4X05T reanimatie help!!
door Bapaktua , Haarlem, 01-07-2015, 21:59 (3432 dagen geleden) @ Bapaktua
René,
hartelijk bedankt voor de foto's.
Ik ga deze bestuderen en vergelijken met "mijn" radio.
Kris, bedankt voor de info.
Moet dus nog wat verder de schakeling bestuderen op het genoemde effect.
Meestal werd er , na een wijziging, de documentatie aangepast en het modelnummer van een toevoeging voorzien.
Had ik niet kunnen bedenken toen ik dit "barrel" (maar spelen zal hij) via een bekende website kocht.
Voor die paar euro al veel plezier gehad en kennis op gedaan.
Later ga ik wel op zoek naar een "mooie" L4X05T, dit type radio heeft voor mij emotionele waarde (mijn diensttijd in NNG 1962).
Bijgevoegd mijn radio, moet nog wel iets aan gebeuren.
ruud PA0ROJ
L4X05T reanimatie help!!
door kris , Gent, België, 01-07-2015, 23:17 (3432 dagen geleden) @ Bapaktua
beste Ruud,
aha, hij speelt nog niet
De modificatie op zich is niet zo belangrijk, maar als ze erin zit moet de smoorspoel zeker aangesloten zitten, anders zit de voorliggende transistor (die niet zichtbaar is in je stukje geplaatst schema) zonder stroom en komt er geen geluid uit (tenzij wat ruis). de transistor ervoor is de menger/locale oscillator. Kontroleer alvast eens of die werkt. Kan met een andere radio ernaast op +- 452Khz verschil te luisteren of je de locale kan horen.
groeten
Kris
L4X05T reanimatie
door Bapaktua , Haarlem, 02-07-2015, 16:50 (3431 dagen geleden) @ Bapaktua
Ik wacht nog op een foto van een "vroege" L4X05T, wie o wie.
ruud PA0ROJ
L4X05T reanimatie
door Bapaktua , Haarlem, 08-07-2015, 09:53 (3426 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 08-07-2015, 09:58
Zo, uit de radio komt "geluid".
De druktoetsschakelaar contacten waren/zijn zeer sterk vervuild.
Moet ik nog verder behandelen.
Afstemming en versterking moet ik ook nog verder bekijken.
Alvast voor ik verder ga met het reanimeren ga ik op zoek naar een nieuwe bekleding van de multiplex kast.
Philips noemd de bekleding "Leatherette" .
Vinyl doek volgens mij.
Al zoekende op het net kom ik diverse leveranciers tegen die denken dat
ik mijn kamer of mijn bank hiermee bekleden wil.
Ik zoek echter maar een klein stuk en met voorkeur hetzelfde motief/kleur
als oorspronkelijk.
Iemand een tip??
Hieronder de schade.
ruud PA0ROJ
L4X05T reanimatie, of L4X20T
door Gerard in Zeist , Zeist, 08-07-2015, 13:11 (3426 dagen geleden) @ Bapaktua
Op het moment ben ik bezig met een soortgelijke reanimatie, van een L4X20T. Zoals we een paar weken geleden bespraken, zijn de L4X05T, 20T, 00T, 95T, etc, vrijwel gelijkaardig. Grappig dingetje van de L4X20T is dat er een klein metertje op zit als ontvangsterkteindicator, wat ik binnenkort in werking hoop te zien.
Ik heb de L4X20T een paar weken geleden op een rommelmarkt gekocht, wel smerig maar op het oog compleet behalve 1 druktoets (de linkse, van het lampje). Prijs was 5 euro, leek me niet verkeerd!
Thuis maar eens even de boel open, oeps, toestel was weggezet met lege batterijen erin. Dat nooit doen! De onderkant van het toestel was een bonk roest geworden. Uitgekast, batterijhouder verwijderd, deze lijkt wonderwel nog wel enigzins te redden.
Het werken aan dit chassis is wel lastig hoor! Het bestaat uit drie prints die onderling met heel veel draadjes verbonden zijn, maar wel zo slap dat het een continu gebalanceer is om het een beetje stabiel in bedrijf te brengen. Hoe doe jij dat met je L4X05T? Je moet ook de KG-antenne lossolderen dus uitgekast kan ik KG al heel slecht testen. De speciale luidspreker (25 Ohm) kon ik wel met krokodilsnoertjes aansluiten terwijl die nog in de kast zat.
Bij inschakelen op een 9V voeding, bleek de schaallamp continu te branden. Het gebruikte lampje 7999D/71 hoort 0,1A te gebruiken (bij 6,3V al, blijkbaar kun je het met 9V droge batterijen toch niet opblazen) dat is zo'n driemaal het radiodeel. Moet dus zeker uitgeschakeld worden als ik het op batterijen laat spelen!
Geluid was enkel gepruttel en gefluit, en een test met externe radio gaf aan dat er geen oscillator werkte. Dan maar eens de OC170 bekijken, soms lijden die aan sluiting met omhulling door "whiskers".
Tot mijn ongenoegen bleken de printsporen rond T1 helemaal verdwenen! Je kon op de print nog wel zien waar ze gezeten hadden. Voorzichtig wat draadjes erop gesoldeerd en ping, we hadden muziek, Nostalgia en paradijs op MiddenGolf! Toch ongelofelijk waar deze dingen van 50 jaar oud nog allemaal tegen kunnen.
De buitenkant is nogal smerig maar dat gaat er met water en ammonia goed af. De raamantenne heeft overal wat pukkeltjes, net alsof er wat onderhuidse roestpuntjes zitten. Wat kan ik daaraan doen?
L4X05T reanimatie, of L4X20T
door Bapaktua , Haarlem, 08-07-2015, 14:37 (3425 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Bapaktua, 08-07-2015, 14:38
Hallo Gerard.
Ik heb alleen de radio getest op een werkende oscillator en ontvangst van stations.
Maar daar ik de schakelaars nog onder handen moet nemen heeft dat verder testen nog geen zin.
De beide aansluitingen van de raam antenne heb ik verbonden met een stuk installatie draad van ongeveer de lengte van de raam antenne.
In in een raam vorm gebogen. Mijn radio heeft op een 12 V. aansluiting in een auto aangesloten gezeten. De aan uit schakelaar is afgebroken dus heb ik die even met een los schakelaartje verbonden.
De printsporen aan de onderkant zijn wel aangetast maar moet ik nog schoonmaken en dan van een laagje soldeer voorzien.
Die putjes in het raam heb ik ook.
Er zijn uitvoeringen met een zilverkleurig en goudkleurig opppervlak.
Ik ga wel schuren en polijsten en zien welke kleur origineel was en dat dan kleuren.
Transparantie metaal vernis of een gelige blanke bootlak.
Voor de rest nog geen tijd gehad.
Ik moet ook nog zien of en welke onderdelen ik misschien moet vervangen.
Ik zag in ieder geval een Philips mosterd C die gebarsten was.
Ik hou je op de hoogte.
NB, ik ga ook wel op zoek naar een betere kast en een schakel sectie wat compleet is.
Lekker rondstruinen op vlooienmarkten en bij kringloop winkels.
maakt voor mij deel uit van de hobby.
groet, ruud
NB, bijgevoegd een opname bij het ontmantelen gemaakt.
L4X05T reanimatie
door Bapaktua , Haarlem, 08-07-2015, 16:14 (3425 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Overigens heeft John op de website van de NVHR een toelichting/aanvulling aangetekend op de beide aanwezige L4X05T Service Notes .
ruud PA0ROJ
L4X05T reanimatie, of L4X20T
door Bapaktua , Haarlem, 08-07-2015, 17:55 (3425 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Hallo Gerard, ook ik heb gaatjes in de chroomlaag van de antenne.
Opnieuw verchromen gaat mij te ver, dus poets ik gewoon de antenne met koperpoets
tot hij glimt en de putjes "schoon" zijn.
Daarna misschien zo laten of een metaal vernis of plastic spray er over heen nevelen.
Overigens is de antenne vrij makkelijk te demonteren.
Ik heb vier boutjes los geschroefd en dan kan je hem vrij eenvoudig uit de kast halen.
De radio hoeft niet helemaal nieuw te zijn, is meer dan 50 jaar oud.
succes, ruud PA0ROJ
L4X05T reanimatie
door Bapaktua , Haarlem, 19-07-2015, 17:01 (3414 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 19-07-2015, 17:50
Alweer wat verder.
Na het schoonmaken en repareren van verdwenen printsporen weer wat opgeschoten.
De Franse AVC / ASR modificatie heb ik inmiddels ook wel begrepen.
Jammer dat de genoemde Letters zoals Q, Y, Z etc. niet op de bijgevoegde print-
lay-outs zijn aan gegeven.
De wijzigingen in mijn L4X05T zijn waarschijnlijk later aangebracht.
Wel met Philips onderdelen hoewel ik mij afvraag of C60 op de MF/LF print wel
van Philips is. Een raar groot ding met kleurbandjes. De waarde klopt wel.
Bijgevoegd twee afbeeldingen van de schakel-print en het MF gedeelte.
Misschien heeft iemand "ergens" gezien of in bezit een print-lay-out met deze letters W, Z, X, Q etc.
Met groet, ruud PA0ROJ
L4X05T reanimatie
door Leo Snoeren , Dongen, 19-07-2015, 17:56 (3414 dagen geleden) @ Bapaktua
"Wel met Philips onderdelen hoewel ik mij afvraag of C60 op de MF/LF print wel
van Philips is. Een raar groot ding met kleurbandjes. De waarde klopt wel. "
Hallo Ruud,
Ja, dat is een origineel Philips onderdeel. Het is een "mosterd" condensator, alleen met kleur opdruk ipv waarde is cijfers. Ik heb dit meer gezien, alleen heeft Philips het maar heel kortstondig gebruikt.
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
L4X05T reanimatie
door Bapaktua , Haarlem, 19-07-2015, 18:24 (3414 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Hallo Leo, bedankt.
Op de print zit nog een Mosterd C maar die is met gewone opdruk.
Zo'n mosterd met kleur-ringen, nog nooit gezien.
groet, ruud PA0ROJ
L4X05T reanimatie
door Armand , België, 19-07-2015, 19:05 (3414 dagen geleden) @ Bapaktua
Ruud, hieronder mosterd condensators, ook die groene dacht ik.
Groeten, Armand
L4X05T reanimatie
door Leo Snoeren , Dongen, 19-07-2015, 19:12 (3414 dagen geleden) @ Armand
Hallo Armand,
Dat klopt; de groene condensator is, ondanks zijn groene "niet mosterd" kleur, toch een mosterd condensator. Het waarom van de afwijkende kleur weet ik niet...
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
L4X05T reanimatie
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 19-07-2015, 19:45 (3414 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Dat is bij mijn weten de oudste uitvoering rondom de introductie die ergens rond 1957 geweest zal zijn (ik kan er een jaartje naastzitten).
Omdat Philips het uiterlijk waarschijnlijk niet zo belangrijk vond, zullen er technische redenen geweest zijn om al na korte tijd van groene op mosterdkleurige epoxy over te stappen.
In het getoonde assortiment mosterdcondensatoren ontbreken nog de radiale types, platgeslagen inplaats van cylindrisch, pootjes haaks erop en ook in mosterdkleurige epoxy gedompeld.
Op enig moment ergens in de jaren '80 is men overgestapt op eenzelfde soort oranje epoxy zoals bij sommige concurrenten al in gebruik was. In de VS, waar die kleur dus al in gebruik was, kregen zulke condensatoren de bijnaam "orange drops" maar desondanks zijn het (indien door Philips, BC of Vishay/BC geproduceerd) eigenlijk nog steeds mosterdcondensatoren.
L4X05T reanimatie
door Leo Snoeren , Dongen, 20-07-2015, 06:26 (3414 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Soms zegt een plaatje meer dan 1000 woorden:
In het getoonde assortiment mosterdcondensatoren ontbreken nog de radiale types, platgeslagen inplaats van cylindrisch, pootjes haaks erop en ook in mosterdkleurige epoxy gedompeld.
Dat zijn deze dus:
Op enig moment ergens in de jaren '80 is men overgestapt op eenzelfde soort oranje epoxy zoals bij sommige concurrenten al in gebruik was. In de VS, waar die kleur dus al in gebruik was, kregen zulke condensatoren de bijnaam "orange drops" maar desondanks zijn het (indien door Philips, BC of Vishay/BC geproduceerd) eigenlijk nog steeds mosterdcondensatoren.
En dat werden dan deze:
Of een maatje groter;
En dan hebben we deze nog niet genoemd:
Allemaal Philips of een opvolger ervan en kwalitatief allemaal erg goed!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
L4X05T reanimatie
door franc , Loosbroek, 20-07-2015, 13:41 (3413 dagen geleden) @ Bapaktua
Hoi Ruud,
Die mosterds met de kleur ringen zijn zover ik weet alleen in 1962 en 1963 in apparaten toegepast.
Misschien nog een verdwaald exemplaar in een 64 model.
Waarom dat is me niet duidelijk.
Idd goede condensatoren.
Heb er veel sinds decennia verwerkt, vrijwel allen uit sloop.
Nooit een probleem mee gehad.
En gek genoeg heb ik nog nooit een Erotje of teerknol in een eigenbouw project ingesoldeerd, maar dat terzijde.
Groet Frank.
L4X05T reanimatie
door Bapaktua , Haarlem, 20-07-2015, 14:00 (3413 dagen geleden) @ franc
Gewijzigd door Bapaktua, 20-07-2015, 14:07
Hallo Frank,
ik had nog nooit zo'n kleurringen mosterd C gezien, vandaar.
Dze C zit op een print die in een 1962 radio zit.
Maar zoals Armand al liet zien, ze waren er in diverse uitvoeringen.
Mijn Klu dienst-periode 1961-1963 heb ik niets aan zelfbouw gedaan .
Alleen militaire apparatuur uit de Dakota, Hunter Mk4 en Mk6, de Alouette helicopter en op het laatst de F27.
Na mijn diensttijd (bij Fokker) alle electronica apparatuur uit de F104-G.
Daarna gewerkt met de onderdelen uit die tijd, de gele Mepolesco C's etc.
Ook de rechthoekige Wima's, de groene Siemens etc.
Ik zal eens kijken of ik een "tableau vivant" van condensatoren kan maken.
Groet, ruud PA0ROJ
L4X05T reanimatie
door Bapaktua , Haarlem, 06-08-2015, 09:09 (3397 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 06-08-2015, 09:45
Ik ben weer begonnen aan de reanimatie van deze radio.
Het toestel speelt weer, hoewel alles op tafel ligt met losse bedrading.
Ik ben begonnen om te zien of ik de afgebroken aan/uit schakelaar kan repareren.
Allereerst de bedrading voor verlichting, toon en voeding los solderen.
Daarna het mechanische deel van de schakelaar met de bowden kabeltjes los gehaald van de HF-print.
Is een beetje lastig want het eind va het stalen kabeltje zit geklemd in een alumium strip.
Die moet eerst open gewrikt worden waarna de kabel er uit kan worden geschoven.
Dan komt het mechanische deel vrij.
Om de pertinax strip met de (verdwenen) toets uit het frame te krijgen moeten er vier (2 aan elke kant)omgezette stripjes terug gebogen worden waarna de opgesloten pertinax en metalen strippen los komen te liggen.
Echter de omgebogen stripjes zitten verstopt onder de nog aanwezige toets van de verlichting, slecht te bereiken.
In aanmerking genomen dat de overige pertinax (karton) strippen van slechte kwaliteit zijn en ook de schuifcontacten zeer sterk gecorrodeerd zijn laat ik mijn oorspronkelijke idee om een nieuwe strip (met contacten) en toets te maken, varen.
Ik ben dus nu op zoek naar een mechanisch schakelsectie met druktoetsen en contacten zoals afgebeeld op de foto's. Ik denk dat de sectie van het model L4X95T hetzelfde is.
Ook een nieuwe, nette kast zoek ik.
Of een L4X05T (L4X95) slooptoestel, hoeft niet te werken, hoeft geen antenne op te zitten etc, stel ik op prijs.
Prijs komen we wel uit.
Dan kan ik weer een stukje NNG-Veteranen historie tot leven wekken.
Ruud PA0ROJ
L4X05T reanimatie
door francois129 , Aartselaar - België, 06-08-2015, 10:09 (3397 dagen geleden) @ Bapaktua
Dag Ruud,
Ik heb nog een volledig slooptoestel L4X00T. Als je dat kan gebruiken wil ik het wel aanbieden.
François
L4X05T reanimatie
door Bapaktua , Haarlem, 06-08-2015, 10:19 (3397 dagen geleden) @ francois129
Hallo Francois,
ik ga kijken of ik dit kan gebruiken.
groet, ruud PA0ROJ
L4X05T reanimatie
door Bapaktua , Haarlem, 22-08-2015, 21:38 (3380 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 22-08-2015, 21:40
Inmiddels heb ik van Francois een "sloop" L4X00T in handen gekregen.
De kast ziet er veel beter uit dan de verbrande en gescheurde kast van de L4X05T.
Ook de druktoetsen-unit met toetsen is compleet en werkend.
Ik was eerst nog bezig om mijn gedemonteerde L4X05T werkend te maken.
Zie ook mijn andere draad over het reinigen van schuif-schakelaars.
De oorzaak was geen defecte germanium transistor maar een afgebroken contact op 1 van de schuif schakelaars.
Ik ga nu het mechanische druktoets gedeelte (met Bowden kabels) van de L4X00T overzetten in mijn L4X05T en dan het geheel in de nieuwere kast van de L4X00T bouwen.
Niet vergeten om de stationsschaal uit de L4X05T over te zetten in de kast van de l4X00T.
De aanduiding op het metalen plaatje om de druktoetsen klopt nu echter niet meer.
De aanduidingen zijn LW-MW en Sw1-SW2. Ik ga nu op zoek naar een metalen plaatje van een L4X05T met MW en drie keer SW. Voor nood kan ik een ander plaatje met de juiste tekst maken.
Wordt vervolgd.
ruud PA0ROJ
L4X05T reanimatie
door Bapaktua , Haarlem, 23-08-2015, 13:54 (3379 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 23-08-2015, 14:01
Ik ben bezig met het schoonmaken van de behuizing.
Schaaltje opgepoets (voorkant natuurlijk ) en ben nu bezig met de bekleding.
Een zekere Henk heeft ook de bekleding van een L4X.. opnieuw op de triplex behuizing gelijmd.
Kan echter niet meer de draad terugvinden.
Welke lijm kan ik het best gebruiken?
Die witte houtlijm (waarmee ik het vinyl op mijn Plano heb geplakt) of een contact lijm zoals bison tix of zo.
Ik ga hierna de batterij houder opnieuw van klemmen voorzien.
De originele zijn bijna helemaal weg gerot.
ruud PA0ROJ
L4X05T reanimatie
door Bapaktua , Haarlem, 23-08-2015, 17:46 (3379 dagen geleden) @ Bapaktua
Ik heb een klein stukje bekleding met Bison kit transparant gelijmd.
Is speciaal geschikt voor vinyl en kunstleer.
Beide delen in smeren, 10 minuten wachten en het lijmt prima op hout.
ruud PA0ROJ
L4X05T reanimatie
door Bapaktua , Haarlem, 29-08-2015, 21:18 (3373 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 29-08-2015, 21:23
Nu de batterijhouder onder handen genomen.
Allereerst de smerige batterijhouder gedemonteerd.
Zie afbeelding hierboven.
Daarna de metalen onderdelen in een hete, sterke SODA-oplossing laten staan.
Daarna de groene troep weg geborsteld en de metalen delen met staalborsteltje
schoon geschuurd.
Vervolgens de blanke delen in de metaal vernis gezet.
Ook nieuwe stukjes krimpkous over de metalen delen geschoven en die delen
met boutjes vast gezet in het, inmiddels ook schoon gemaakte, kunststof batterij huis.
Gelukkig waren de verende metalen delen niet door geroest.
Die verende delen zijn volgens mij gemaakt van Fosforbrons materiaal.
Nu nog de kast in orde maken.
Zie de draad over het gebobbelde vinyl op het andere Forum.
ruud PA0ROJ