Reparatie tektronixscoop type 2337 (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 05-07-2015, 14:51 (3438 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 05-07-2015, 15:05

Hallo forumlezers,

Regelmatig repareer ik voor (meestal) NVHR-leden (gratis) meetapparatuur. Repareren /fout zoeken in meetapparatuur vind ik erg leuk om te doen. De laatste weken zijn er 2 oscilloscopen, twee spectrum analyzers , delta voeding, constante stroombron van Keythley, LCR-meter van Fluke gerepareerd.

Van één meetapparaat de Tektronix scoop type 2337 heb ik een verslag gemaakt.
[image]

De klacht was dat de scoop geen beeld meer gaf en ook via de “beam-finder” was niets meer te zien. Ook de koeling “fan” deed niets.

In eerste instantie denk je dan aan een fout in het voeding gedeelte. Dus eerst maar alle voedingspanningen gecontroleerd. Dit was makkelijk te doen omdat er op de laagspanningvoeding- print netjes allemaal testpennen zaten met de waarden erbij. Ik had geen totaal schema van dit apparaat maar wel het deel van de laagspanning de hoogspanning en de totale instellingen van de beeldbuis. Ook de hoogspanning van 16 000 volt was aanwezig en de vervolgspanningen uit de HS transformator waren ook goed. Maar waarom draaide de blower/fan dan niet. Simpel: door te veel vuil/stof.

Nu nog de oorzaak vinden van de compleet donkere buis. Zou de gloeidraad van de beeldbuis stuk zijn?. Je kon door de achterkant in het donker niet iets zien gloeien. Dus de voet van de beeldbuis er af en met de ohm meter de gloeidraad meten. Deze was niet onderbroken en met wat hulpdraadjes ook nog even de gloeispanning gemeten deze was ook goed.

Zou de afbuiging (verticaal/horizontaal) te veel afwijken waardoor de straal nooit op het beeld kan komen? Na verschillende metingen was ook daar het antwoord op dat alles goed was.

Het moest dus toch iets anders zijn waardoor de beeldbuis geen straal zichtbaar was.
De spanningen voor in het helderheids circuit die op het schema stonden klopte allemaal. Maar in het circuit voor de terugslag onderdrukking waren de resultaten niet goed.

Na nog wat meten kwam ik steeds weer uit op een verdachte condensator van het type “styroflex” met een waarde van 5000 pF/ 200V. Ik zelf had nog nooit meegemaakt dat dit type defect zou zijn (lees ook de ervaringen van andere bij tips en trucs). De C zat in een schakeling met allemaal parallel componenten en het was daardoor niet te bepalen of hij lek was. Maar in de omgeving van deze C waren ook twee weerstanden van 100 Ohm hoogohmig geworden. Dus toch de bewuste condensator er maar uit en ja hoor deze had een sluiting van een paar honderd ohm.
[image]

Na vervangen van deze C en de weerstanden was er weer leven in deze scoop.
[image]

Door mijn manier van fout zoeken/ repareren was van het moment van starten tot nu toe al 3 dagen (ongeveer 2 uur per dag) verder. Pas als ik echt voor 100% zeker ben van een defect onderdeel dan gaat het er pas uit. Was het niet defect dan kan ik me wel zelf voor de kop slaan.

Na een reparatie volgt de totale eindcontrole van het apparaat. En toen kwam ik op een fout die na later bleek nog het meeste tijd ging kosten. De scoop gaf op de tijdbasis keuze voor de A-sweep van 0,2 ms geen lijn. Bij de B-sweep was dat probleem niet aanwezig.

Deze scoop is zeer compact gebouwd en de tijdbasis-keuze schakelaar zit verborgen tussen printen. Je kan er absoluut niet bij zonder dat er zeer veel gedemonteerd moet worden. Om er bij te komen moet eerst het LS-voedings board verwijderd worden.

[image]

Maar als je dan bij de schakelaar kan komen, dan nog kan je niet direct bij de contacten komen. Ook dan moet je weer veel demonteren.

[image]

Kortom je moet wel zeker zijn van je zaak voordat je zo veel gaat demonteren. Zit de fout wel in de schakelaar of zit de fout ergens anders. Met een deel van de schakel contacten wordt een matrix (via dioden) aangestuurd . Stel dat daar voor alleen de 0,2ms een fout optreed?

Wat het in ieder geval niet kon zijn waren de 5 weerstanden en 5 condensatoren die gebruikt werden voor de tijdbasis keuze. Alle weerstand/condensatoren werden in verschillende combinaties steeds gebruikt in alle standen. Dus als een weerstand/condensator defect zou zijn dan moest het verschijnsel ook in ander standen optreden.

[image]

De eigenaar van de scoop vertelde dat deze fout er bij hem altijd al had in gezeten. Gezien het werk en toch ook het risico dat er iets stuk zou gaan bij demontage is besloten om het dan maar zo te laten.

Ik wilde de scoop al dichtmaken en toen bedacht dat ik eigenlijk toch wel wilde weten wat de fout was. En iets extra's stuk maken niet zeuren gewoon doen!!!

Dus eerst nog wat extra metingen en toen was het zeker er zit iets fout in de schakelaar dan alleen bij 0,2ms optreed.

Als eerste dus het LS-voedingboard los maken (zie onderstaande foto). Deze zit met zeker 14 schroeven met verschillende lengtes vast. De loop van de kabeltjes fotograferen. Tekening maken van kleur volgorden en dan loshalen.

[image]

Nu was de tijdbasis shakelaar zichtbaar en kon nog een keer gemeten worden rechtstreeks op de schakelaar.

[image]

Na weer heel veel schroeven los maken en knoppen aan de voorzijde demonteren kon de tijdbasis schakelaar kan uit de contacten gehaald worden voor verdere demontage.

[image]

Hierna kon de schakelaar gedemonteerd worden. Op de onderstaande foto zie je onderdelen van de schakelaar. Gelukkig hoefde de B-sweep schakelaar ( in witte behuizing) niet gedemonteerd te worden. Tijdens het voorwerk waren daar geen afwijkingen aangetroffen. De twee dunne zwarte schijven zijn de houders voor de sleepcontacten.

[image]

Wat dus overbleef en waar dus een fout moest zitten waren de twee printplaten met contactbanen en twee houders met sleepcontacten. Op onderstaande foto zie je links het schijfje met de dunne- film (5) weerstanden.

[image]

Op onderstaande zie je de contactbanen die de matrix schakelen.

[image]

De uiteindelijke oorzaak is te zie op onderstaande foto. Je kan zien dat de buitenkant van de contacthouder een printspoor doorgesneden heeft. De cijfers 1 tot 5 zijn aansluitingen van dunne-film weerstanden.

[image]

Hoe moet dit nu hersteld worden? Een gewone soldering zou niet lukken omdat de contacthouder (zwart plaatje) er dan op vast zou lopen. Ik heb gekozen door het met een dremel een kuiltje te maken daar waar de buitenkant van de contacthouder loopt. Aan de binnen kant van de contactbanen is een plek gekozen om een draad te solderen waar net geen contacten over lopen.
Aan de buitenkant is de draad gesoldeerd in het gemetalliseerde gat van de print.De draad is in het kuiltje geduwd zodat de houder er niet meer tegen aan loopt.

[image]
Aan de binnenzijde van de contacthouder zaten nog een paar (spuitpunten?) welke tegen de soldering zouden kunnen lopen. Ook deze zijn weg geslepen met een dremel.

[image]

Na het opbouwen van de schakelaar kon deze zonder verdere montage eerst geheel gecontroleerd worden op goede werking. Ook de relatie met de B-sweep moest goed gecontroleerd worden.
Daaarna de scoop weer in elkaar gezet en totaal gecontroleerd. Alles werk nu goed DUS OOK DE 0,2ms. De reparatie van de tijdbasis schakelaar heeft zeker 15 uur in beslag genomen. Maar het is de moeite waard voor zo’n scoop.

Met vriendelijke groet,

Loek

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks