Erres RS 1536 weer schoon. (Toestel of techniek)
door A. Ouwehand , Amersfoort, 12-07-2015, 17:20 (3432 dagen geleden)
Nadat mijn Erres RS 1536 al vele jaren vuil en stof heeft staan te happen, vanmiddag maar is aan de schoonmaak gegaan.
Het toestel speelt wonderbaarlijk nog prima, al moet ik de druk contacten nog wat aandacht geven.
Helaas kreeg ik de verkleuringen van de kunstof knoppen en randen niet allen meer op kleur.
Zie de foto's.
Tony.
Erres RS 1536 weer schoon.
door Hans van Kampen , Voorhout, 12-07-2015, 19:52 (3432 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Je hebt je best gedaan Tony ziet er gelikt uit om het maar zo te zeggen.
Ik heb van Ruud Herwaarden een hele partij leuke mini TV-tjes over genomen voor een prikkie plus een pick upje met buizenversterkertje in deksel gebouwd en ben ik ook aan het schoon maken, binnenkort even een foto ook.
Veel plezier met de radio, er zit nog een grote metalen afstemcondensator in denk ik i.p.v. zo'n klein plastic blokje op print.
Hans
--
Hans van Kampen
door Hans van Kampen , Voorhout, 13-07-2015, 18:04 (3431 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Om nog even terug te komen, ik heb ooit op de NVHR beurs (weet niet meer van wie) een dergelijke radio gekregen van Siemens, heel mooi gemaakt en met een grote metalen afstem condensator nog en perfect geluid maar speelde alleen zacht en als je hem luider zette viel de zender weg, ik heb hem toen ook weer weg gegeven.
Waarschijnlijk was de oorzaak achteraf gedacht een foutje in de voeding want bij luider zetten werd er iets meer power gevraagd wat de (defecte) voeding niet kon leveren en die stortte in waardoor de oscillator af sloeg.
Hans
--
Hans van Kampen
door Maurice , Dordrecht, 13-07-2015, 21:37 (3431 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Ziet er keurig uit.
Dat verkleuren doe je helemaal niets aan.
Is gewoon een tijd kwestie en degeneratie van materialen.
door Hans van Kampen , Voorhout, 15-07-2015, 18:05 (3429 dagen geleden) @ Maurice
Zo heb ik vele mini (kleuren) TV-tjes waar ondermeer deze en op de foto met flits is het slecht te zien maar hij is helemaal geel verkleurd, vooral aan de rechterzijde.
Waarschijnlijk heeft dat laatste het meest donker gestaan, licht of liever gezegd donker bespoedigd ook verkleuringen in dit geval.
Hans
--
Hans van Kampen
door v1ncent , Bredevoort, 15-07-2015, 21:23 (3429 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd maar bij wat commodore verzamelaars heb ik mooie resultaten gezien met 'Retrobrite'
--
TB-303 <3
door loek , Exloo (Drenthe), 17-07-2015, 12:31 (3427 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door loek, 17-07-2015, 12:33
Hallo Hans,
Ik heb een aantal zeer vervuilde en verschoten radio's onder handen gehad.
Mijn ervaring is dat je bijna alle verkleuring weg krijgt door te poetsen.
Soms moet je wat lef hebben door eerst de meeste verkleuring er af te schuren met zeer fijn schuurpapier. En dan daarna het geheel weer glad te polijsten. Voor de nabehandeling gebruikte ik commadant en ook wel polijstmiddel voor aluminium.
Op onderstaande foto zie je een achterkant van een radio. Aan de binnenzijde is de originele kleur te zien. De radio was overal verkleurd zoals te zien is aan de achterkant.
Op de volgende foto zie je dezelfde achterkant maar nu is de buitenzijde behandeld. Je ziet geen kleurverschil meer.
Op de volgende foto zie je voorkant van de radio. Deze was voor de poetsbeurt dus net zo verkleurd.
Met vriendelijke groet,
Loek