Vraagje over BIAS afregelen (Toestel of techniek)
Beste forumleden,
Enkele weken geleden heb ik hier de vraag gesteld over hoe ik mijn Luxman receiver veilig kon testen na de vervanging van de kapotte eindtransistoren.
Inmiddels is de reparatie succesvol geslaagd. De eindtransistoren heb ik vervangen en heb de versterker getest met een klassieke gloeilamp van 100W in serie met het toestel. Maar de versterker gaf nog geen kik. Uiteindelijk bleek dat het speakerrelais niet bekrachtigd werd. Het was even zoeken hoe dat in elkaar zat want de speaker protectie zit blijkbaar enkel in de Europese modellen en in de service manuals van de Japanse versie ontbreekt dit circuit dan ook in de schema's.
Maar na een korte zoektocht bleek er een kleine elco van 10µF defect. Hij gaf nog amper 10nF in mijn capaciteitsmeter en onderaan stond hij zichtbaar bol.
Na vervanging klikte ook het relais weer aan! Joepie hij werkt weer!
Nu moest ik enkel nog de BIAS en de DC Offset nakijken.
De DC offset was links en rechts amper 3mV dus dat leek me prima.
De BIAS moet volgens de service manual 35mA bedragen. Die was meer dan het dubbele.
Dus die heb ik omlaag gebracht naar de 35mA zoals het schema voorschrijft.
Maar op internet lees ik verschillende verhalen over hoe men de BIAS moet afregelen. Sommigen zeggen dat dit mag als de versterker koud is, terwijl anderen schrijven dat je de BIAS moet afregelen, dan warm spelen en dan opnieuw afregelen.
Zo heb ik het ook geprobeerd. Ik heb de versterker opnieuw afgeregeld nadat ik hem even luid liet spelen (mijn ouders zijn toch op vakantie ).
Maar nu is de BIAS in koude toestand maar 8mA en als ik de versterker gebruik op normaal luisterniveau klimt hij tot 21mA.
Wanneer ik hem dan gebruik wanneer hij echt hard moet spelen stijgt hij tot de 35mA.
Is dit de normale gang van zaken of moet de BIAS toch afgeregeld worden als de versterker koud is? Op internet kom ik veel verwarrende en tegenstrijdige verhalen tegen.
Alvast bedankt voor de goede raad
Groetjes,
ElektroNick