defecte voedingsprint moderne versterker (Toestel of techniek)
door erwin 5huizen, 14-07-2015, 19:59 (3429 dagen geleden)
Beste mensen,
In een moderne Yamaha versterker is de voedingsprint defect.
Hij gaat simpelweg niet aan.
Brugcel 3016 bleek defect, vervangen, maar nog geen resultaat.
Advies gevraagd!
Schema:
hele servicedoc
Op secundair van de kleine trafo zou 7.9V~ moeten staan.
Staat er niet, en logischerwijs ook niet op de primair.
Op de AC-kant van brugcel 3016 staat wel de juiste spanning, vreemd als je het mij vraagt. Zeker gezien het feit dat de trafo primair Ohms iets van 3.8k meet.
Alle suggesties welkom!
defecte voedingsprint moderne versterker
door kris , Gent, België, 14-07-2015, 20:26 (3429 dagen geleden) @ erwin 5huizen
het lijkt wel of de brugcel nog in serie staat met een fet. Voor Standby? Hoedanook is het schema hier te onduidelijk voor een goed inzicht. Kan je het schema ergens plaatsen voor download, of het doorsturen naar het formubeheer? Dan kunnen medezoekers het donwloaden en dat zal helpen voor een beter inzicht in de zaak.
groeten
Kris
door loek , Exloo (Drenthe), 14-07-2015, 21:25 (3429 dagen geleden) @ erwin 5huizen
Hallo Erwin,
Dit is volgens mij een geschakelde voeding. Er zit een terugkoppeling in met een opto-koppel. Je kan de wisselspanning niet zo maar meten met een standaard universeel meter omdat er met blokken (freq 40 KHz of hoger) geschakeld wordt.
Probeer eerst, zoals al is opgemerkt, een duidelijke schema te downloaden.
Met vriendelijke groet,
loek
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 15-07-2015, 01:39 (3428 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-07-2015, 01:45
Het is zo te zien een dual flipflop IC of dergelijke die met een FET de trafo in-en uit kan schakelen. Dat zal een gewone 50Hz trafo zijn.
Ik heb dit schema nog niet zo lang geleden (dit jaar) nog ergens gezien, met bijbehorende vragen. Dat moet hier of op circuitsonline geweest zijn, vermoed ik.
Mogelijk heeft de TS daar iets aan. Advies aan de TS is ook om het typenummer van de versterker even te vermelden.
Edit: op CO vond ik zo snel alleen een wat ouder topic, maar het lijkt er wel heel erg op. http://www.circuitsonline.net/forum/view/102266/1/
door erwin 5huizen, 15-07-2015, 07:24 (3428 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Via deze link
http://elektrotanya.com/yamaha_rx-v559_dsp-ax559_htr-5950_sm.pdf/download.html
kun je de gehele servicedoc downloaden. Op pagina 86 staat het schema.
Het gaat om een RX-V559.
Ik doorzie de schakeling niet, en is mijns inziens ook nodeloos ingewikkeld.
Inschakelen van de versterker gebeur als volgt:
Schakelaar MASTER schakelt op elektronische manier de voedingsprint in.
In plaats van een 'harde' 230V aan/uit knop die de standby pcb inschakelt (zoals bij oudere modellen van Yamaha in ieder geval zo werkt) wordt de voedingsprint dus zelf ook elektronisch geschakelt. Waarom? Goedkope componenten? Sinus nulpuntschakeling?
De kleine trafo voorziet secundair in een spanning om het relais te doen aangaan (bij inschakelen na standby).
Primair shcakelt de FET deze trafo door de brugcel aan netspanning.
Dus iets in de aansturing naar die FET vermoedelijk boosdoener.
Maar wat??
In overleg met de eigenaar zou het wat mij betreft een optie kunnen zijn om de hele MASTER-knop buiten gebruik te stellen, toestel dus direct bij netspanning op Stand-by te zetten. Brugcel overbruggen zodat die trafo rechtstreeks aan netspanning komt te hangen?
door Willem.H.N. , Enschede, 15-07-2015, 07:55 (3428 dagen geleden) @ erwin 5huizen
Zitten er geen elko'tjes in met bol kopje ?
dan vervang die maar eerst.
grt.willem
--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.
door kris , Gent, België, 15-07-2015, 08:03 (3428 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Gewijzigd door kris, 15-07-2015, 08:06
De schakeling met de flip-flop, die dus de fet schakelt moet zelf ook gevoedt worden, ook als de trafo zonder spanning zit. Daarom wordt deze schakeling via seriecondensatoren rechtstreeks vanuit het net gevoed, en is de schakeling voor het doorgeven van de commando's met optocouplers gescheiden van de rest van de versterker.
Controleer eerst eens of je IC'tje nog voeding krijgt. let op, versterker best op scheidingstrafo zetten. Misschien heeft hij wel last van het "senseo-effect". (Seriecondensatoren op netspanning durven wel eens sterk in capaciteit achteruit gaan)
En ja, je kan de schakeling buiten werking stellen, maar dan is de versterker niet "eco" meer
groeten
Kris
door soundman2 , Wouw, 15-07-2015, 08:31 (3428 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 15-07-2015, 08:35
De schakeling met de flip-flop, die dus de fet schakelt moet zelf ook gevoedt worden, ook als de trafo zonder spanning zit. Daarom wordt deze schakeling via seriecondensatoren rechtstreeks vanuit het net gevoed, en is de schakeling voor het doorgeven van de commando's met optocouplers gescheiden van de rest van de versterker.
Controleer eerst eens of je IC'tje nog voeding krijgt. let op, versterker best op scheidingstrafo zetten. Misschien heeft hij wel last van het "senseo-effect". (Seriecondensatoren op netspanning durven wel eens sterk in capaciteit achteruit gaan)
En ja, je kan de schakeling buiten werking stellen, maar dan is de versterker niet "eco" meer
groeten
Kris
De voeding van het ic bestaat volgens mij uit de serieschakeling van C3015, R3034,
D3007 en C3029.
De negatieve helft van de wisselspanning wordt kortgesloten door D3007, terwijl de positieve helft via D3008 wordt doorgegeven aan elcoC33016. De spanning hierover dient voor ondermeer de voeding van het IC. Controleer eerst eens of dat allemaal in orde is.
Let wel het gedeelte hangt rechtstreeks aan het net, dus een scheidingstrafo is vereist als je daar veilig wil meten.
Soundman2
door erwin 5huizen, 15-07-2015, 08:10 (3428 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Dikke elco C3033 heeft een bult witte, harde kunststof aan de onderzijde, maar volgens mij is dat gewoon lijm.
Of niet?
foto volgt eventueel op verzoek
door kris , Gent, België, 15-07-2015, 08:18 (3428 dagen geleden) @ erwin 5huizen
Gewijzigd door kris, 15-07-2015, 08:32
Als zijn bovenkant mooi vlak is , is het lijm.
de condesatoren die de schakeling voeden zijn C3015 en C3030. Dan volgt gelijkrichting. krijgt je IC spanning?
en welke gelijkrichter zat defect?
groeten
Kris
door Willem.H.N. , Enschede, 15-07-2015, 09:26 (3428 dagen geleden) @ erwin 5huizen
Wat ik bij moderne schakelende voedingen veel tegenkom
zijn de kleine elko'tjes die bol gaan staan en de boel verpesten
dus zeker de moeite waard om ook na te kijken.
--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.
door soundman2 , Wouw, 15-07-2015, 09:38 (3428 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Wat ik bij moderne schakelende voedingen veel tegenkom
zijn de kleine elko'tjes die bol gaan staan en de boel verpesten
dus zeker de moeite waard om ook na te kijken.
Het gaat hier niet over een schakelende voeding.
Soundman2
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 15-07-2015, 10:08 (3428 dagen geleden) @ erwin 5huizen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-07-2015, 10:11
Ik meen vagelijk dat het standbytrafo'tje voor een lagere primaire spanning is. Reden dat de schakeling zo opgezet is, zal het stroomverbruik zijn. Ik denk dat ze van 'het milieu' onder de 0,5Wh moesten komen.
Toch moet er ergens een topic rondzwerven waar iemand recent zo'n ding heeft gerepareerd.
Uit het hoofd gezegd is er mogelijk een foliecondensator (voor de verandering eens geen elco) onderbroken in de voeding van dat ingewikkelde deel. Ik zie nu dat Kris en soundman2 het ook in die richting zoeken.
door ronnie van dalen , Hoogeveen, 15-07-2015, 19:21 (3428 dagen geleden) @ erwin 5huizen
het is een"semi geschakelde voeding"
dit om het standby verbruik laag te houden
wel kunstig bedacht door yamaha
er is een klein c-tje stuk C3015 47nf 400v, standaardkwaal van yamaha. deze wordt capaciteitsloos, daardoor wordt de netspanning niet meer gedetecteerd (pdet lijntje)
heb er zo al meerdere yamahas hersteld. Bijna alle types van de laatste 12 jaae hebben dit type standby voeding
door kris , Gent, België, 15-07-2015, 19:31 (3428 dagen geleden) @ ronnie van dalen
Dus... het senseo syndroom vreemd dat er ook een brugcel defect zat.
groeten
Kris
door erwin 5huizen, 15-07-2015, 19:37 (3428 dagen geleden) @ ronnie van dalen
Dag Ronnie,
Die ga ik zo eens even bekijken.
Kun je toelichten hoe deze schakeling werkt? Waarom semi-geschakeld?
door erwin 5huizen, 15-07-2015, 19:56 (3428 dagen geleden) @ ronnie van dalen
C3015 meet los 9nF
vervangend exemplaar heb ik liggen, dus uitsluitsel komt vrijdag op z'n vroegst.
IC'tje wordt wel gevoed, ca 7Vdc op de universeelmeter.
door ronnie van dalen , Hoogeveen, 15-07-2015, 20:37 (3428 dagen geleden) @ erwin 5huizen
Ik heb ook al eens met verbazing naar dit schema gekeken.
dit is mijn theorie, kan er ook naast zitten
volgens mij wordt hetzelfde ic ook in geschakelde voedingen toegepast
ik heb het idee dat met de fet en de brugcel combinatie, de primaire spanning van de voedingstrafo wordt verlaagd / gemoduleerd.
kijk maar eens goed...de brugcel hij zit niet als bruggelijkrichter aangesloten maar precies verkeerd om.
De secundaire spanning wordt via opto coupler ic303 teruggekoppeld naar het voedings ic.
door erwin 5huizen, 15-07-2015, 20:47 (3428 dagen geleden) @ ronnie van dalen
Ja inderdaad, zo zie ik hem ook.
Maar waarom?
Waarom niet de netspanning gewoon via 230v schakelaar schakelen?
Het nut van een zuinige stand-by snap ik, maar niet van een elektronisch geregelde MASTER schakelaar.
door soundman2 , Wouw, 15-07-2015, 21:40 (3428 dagen geleden) @ erwin 5huizen
De brugcel met de fet is een simpele uitleg voor. De fet kan alleen gelijkstroom schakelen. De brugcel lost dat op. De wisselspanning komt op de wisselspanningsaansluitingen. Zolang er op + - van de brugcel niets aangesloten wordt, zal er geen stroom lopen. De brugcel wordt door de fet al dan niet kortgesloten en dan kan er dus al dan niet wisselstroom lopen door de kleine hulptrafo. In plaats van de brugcel en de fet, had een triac ook gekund, maar de ontwerper besliste anders.
Ik heb het niet verder uitgezocht, maar YAMAHA paste ook nog power reductie toe. Het is dus goed mogelijk dat in standby met behulp van de D-flipflop telkens maar een paar perioden woden doorgelaten, net genoeg om de uP op gang te houden.
Vergt dus eventueel nader onderzoek.
Een schakelende voeding is het beslist niet.
Soundman2
door Maurice , Dordrecht, 15-07-2015, 21:10 (3428 dagen geleden) @ erwin 5huizen
D3016 was defect, die gaat niet zomaar.
Is toch die S1NB60 BRUG 600v/1A.
3k8 primair T3000 is wat aan de hoge kant.
Maar zo te zien gebeurt er van alles rond die D3016.
230V helft positief;
Power-cable VHIS -->links binnen D3016-->via D Links-boven->Q3007->onderaan D3016->D rechts-onder-> T3000 -> Powercable CB303
230V helft negatief;
Power-cable CB303-> T3000 -> D3016 D rechts-boven -> Q3007->D links onder ->
Power-cable VHIS
IC303 volgens mij overvoltage detectie, daar in normaal bedrijf 0,9V staat
voor en achter R3056 en 57.
Indien overvoltage gaat LED branden en trekt 10mA, over R3056-57 van 1k1 staat.
Led brand volgens Datasheet min bij 1V typ 1,2V max 1,3V.
Brand Led wordt DT1 van 4013 op 0 gehouden.
Simpel zet 8Vac aan de secondair en meet primair T3000.
Controleer of Q3007 nog in orde is.
door soundman2 , Wouw, 21-07-2015, 09:32 (3422 dagen geleden) @ erwin 5huizen
Beste mensen,
In een moderne Yamaha versterker is de voedingsprint defect.
Hij gaat simpelweg niet aan.Brugcel 3016 bleek defect, vervangen, maar nog geen resultaat.
Advies gevraagd!Schema:
hele servicedocOp secundair van de kleine trafo zou 7.9V~ moeten staan.
Staat er niet, en logischerwijs ook niet op de primair.
Op de AC-kant van brugcel 3016 staat wel de juiste spanning, vreemd als je het mij vraagt. Zeker gezien het feit dat de trafo primair Ohms iets van 3.8k meet.Alle suggesties welkom!
Doet de voeding het weer? Altijd leerzaam om te lezen wat er defect was.
Soundman2
door erwin 5huizen, 21-07-2015, 19:44 (3422 dagen geleden) @ soundman2
Ik heb de C van 47n vervangen.
Echter ik heb hier alleen die pcb.
Rest van de versterker staat bij de eigenaar die momenteel op vakantie is.
Zodra hij terug is, kan ik voedingsprintje terugplaatsen en alles testen.
Of kan ik op een andere manier dit printje 'stand alone' testen?
door soundman2 , Wouw, 23-07-2015, 08:43 (3420 dagen geleden) @ erwin 5huizen
Ik heb de C van 47n vervangen.
Echter ik heb hier alleen die pcb.
Rest van de versterker staat bij de eigenaar die momenteel op vakantie is.
Zodra hij terug is, kan ik voedingsprintje terugplaatsen en alles testen.Of kan ik op een andere manier dit printje 'stand alone' testen?
Wellicht, maar gewoon in de versterker werkt in dit geval handiger.
Was de condensator niet goed meer?
Soundman2
door erwin 5huizen, 24-07-2015, 09:59 (3419 dagen geleden) @ soundman2
Inderdaad, de C was flink teruggelopen in capaciteit.
Dus vervangen.
door kris , Gent, België, 24-07-2015, 10:11 (3419 dagen geleden) @ erwin 5huizen
tot 9 nF staat hierboven ergens te lezen. das niet veel meer