Informatie gezocht ivm aansluiting (auto)radioslede (Gezocht)
door francois129 , Aartselaar - België, 30-07-2015, 12:30 (3410 dagen geleden)
Gewijzigd door francois129, 30-07-2015, 12:33
Beste collega's,
Ik zoek de aansluitgegevens van een autoradioslede voor een All Transistor radio P3X31T.
De antenne aansluiting is me bekend. Hoe sluit ik de andere 2 draden aan en welke spanning mag ik gebruiken, 6 of 12 Volt? .
Ik zou niet graag de radio stuk maken!
Het schema brengt niet echt duidelijkheid.
Als iemand het driehoekig ontgrendelsleuteltje op overschot heeft, zou ik dit graag overnemen.
De bedoeling is om de radio in mijn oldtimer Fordje te installeren.
Ik voeg enkele foto's bij
Vriendelijke groeten
François
Informatie gezocht ivm aansluiting (auto)radioslede
door Ben , Waddinxveen, 30-07-2015, 14:00 (3410 dagen geleden) @ francois129
Het is een draagbare cq autoradio voor 6V, uit het schema haal ik dat de min aan massa zit. Een slede staat niet in de documentatie. Wat je kunt doen is vanuit het batterijvak extern meten aan de slede welk punt de massa is en dan +6V zetten op 1 van de andere punten om de juiste aansluitingen te vinden. Groet, Ben
door francois129 , Aartselaar - België, 30-07-2015, 14:48 (3410 dagen geleden) @ Ben
Bedankt voor uw reactie.
6 volt (4 X 1,5V) had ik ook gezien. Ik Hoopte dat er een schakeling inzat om hem op 12 Volt aan te sluiten. Niet dus! Ik zal dan zelf een schakelingetje moeten verzinnen.
Om de polariteit te vinden zal ik de radio even moeten openen o het na te trekken.
François
door Ben , Waddinxveen, 30-07-2015, 15:27 (3410 dagen geleden) @ francois129
Met een 7806 in de radio voor de sledeaansluiting kun je de radio op 12V laten spelen. Succes en groet, Ben
door francois129 , Aartselaar - België, 30-07-2015, 18:15 (3410 dagen geleden) @ Ben
Dank u voor de hint, gaat me wel lukken.
François
door francois129 , Aartselaar - België, 30-07-2015, 18:18 (3410 dagen geleden) @ francois129
Hallo,
Ik heb nog een email gekregen via het forum van Ed van der Weele maar zie dit hier niet verschijnen.
Ik wil Ed van der Weele bedanken voor zijn reactie Ik ga dit op zijn manier verder onderzoeken.
Dank u voor uw inbreng ED.
François
door Ed van der Weele † , Zeist, 30-07-2015, 21:00 (3410 dagen geleden) @ francois129
Het bericht heb ik verwijderd omdat het - bij nader inzien - niet klopte.
Het schema dat ik voor me had was een samenstel van twee verschillende toestellen
waardoor ik in het ene schema een batterijvoeding zag staan en in het andere een autoaccu dacht te zien.
Wonderlijk is wel dat in het schema van de autoradio wel schakelaars zijn aangeduid met Romijns 1 en 2 die verwijzen naar autogebruik of batterijgebruik,
maar een aansluiting voor een autoaccu staat niet op het schema.
door Maurice , Dordrecht, 31-07-2015, 13:46 (3409 dagen geleden) @ francois129
Op die slede staat ook een type plaatje.
Wat voor type staat daar op?
door francois129 , Aartselaar - België, 31-07-2015, 14:05 (3409 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door francois129, 31-07-2015, 14:07
Maurice,
Dat klopt. Het is hetzelfde nummer als de radio P3X31T/O1D.
De 1-tjes kunnen ook I's zijn, Het lettertype laat hier ruimte voor interpretatie.
Als ik I ipv 1 ingeef bij google vind ik niets. Met 1 krijg iktelkens de radio
Het serienummer is PL42613.
François
door frits , Meppen Dtsl., 31-07-2015, 14:26 (3409 dagen geleden) @ francois129
Gewijzigd door frits, 31-07-2015, 14:28
Hoi Francois,
Ik heb deze combinatie ook maar met deze slede kan je alleen een tweede
luidspreker (bijv.een inbouw speaker in de auto) en de antenne van de auto schakelen. De Benodigde 6 volt komt gewoon van de batterijen n.b. er is dus geen voorziening om de auto boordspanning naar het toestel te krijgen.
Jammer want het is een leuk toestel maar als de middengolf straks er niet meer is heeft het weinig gebruikswaarde meer. Ik heb zelf ook een oldtimer en daar
een Blaupinkt derby met slede ingebouwd welk toestel tenminste nog Fm heeft en waar wel een doorschakeling van de boordspanning plaats vindt
Groet Frits
door francois129 , Aartselaar - België, 31-07-2015, 14:35 (3409 dagen geleden) @ frits
dag Frits,
Bedankt voor deze informatie. Ik heb nog een fm - am convertor uit een van mijn vroegere auto's. Deze werkt nog perfect en ga deze aan de radio koppelen.
Als ik ooit een andere combinatie met fm tegenkom ga ik deze zeker niet laten liggen.
François
door Maurice , Dordrecht, 31-07-2015, 20:16 (3409 dagen geleden) @ frits
Schema geeft 2x schakelaars aan met de Romeinse cijfers I en II.
Met rondje er omheen keuze Portable of Car.
Aan de draden te zien waar volgens mij de helft te zien is van 2x zekeringhouder.
Ook die 2 ijzeren lipjes betekend volgens mij dat er een schakelcontact in toestel
wordt geactiveerd.
Bekijk dat eens.
Reinig die schakelaars.
Gezien feit dat zowel de luidspreker als de '-' batterij gelijk zijn houd ik
3 contacten.
'-' zowel LS als - accu
'+' + accu
'+'Luidspreker.
En als je slim bent, ivm evt ongelukjes, zet je er een
Voltage suppressor in.
Een soort diode die bij overspanning doorvliegt.
En wel zo dat deze sluiting geeft en een zekering doet springen.
Dus voor een zekering zetten die voldoende is voor toestel.
Radio -> Suppressor -> Zekering-> (12V-6Vdc omvormer)-> Accu.
De diode zet je dan tussen de + en - met Kathode aan de +.(staat dan in sper zeg maar)
Bv de:
FAIRCHILD SEMICONDUCTOR 1V5KE7V5A Transient Voltage Suppressor, TVS, 1.5KE Series, Unidirectional, 6.4 V, DO-201AE, 2, 7.13 V
Zo dus. Kan makkelijk op die 3-poot plug van de slee gemonteerd worden.
VOORBEELD van een 12V toestel.
door francois129 , Aartselaar - België, 01-08-2015, 06:12 (3408 dagen geleden) @ Maurice
Hallo iedereen,
Bedankt om zoveel informatie door te sturen.
Ik ga volgende week even aan de slag en laat jullie het resultaat weten.
François