Trafo gezocht (Toestel of techniek)

door freek @, Hoogeveen, 08-08-2015, 06:36 (3404 dagen geleden)

Ik heb een Aristona pickup met ingebouwde versterker gekocht. Toen ik hem aanzette deed hij niets, bleek dat de transformator die er in zit kapot is.
Ik heb al gezocht op internet naar het schema van dit apparaat, maar kan niets vinden.
Het is een Aristona AR8476.
Ik heb een foto gemaakt van de trafo.
Er staat geloof ik PL967 op (kan ook PL867) zijn, dit is niet goed te lezen.
Wie zou mij kunnen helpen aan zo'n trafo en/of schema van dit apparaat?
[image]

Gr Freek

Trafo gezocht

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-08-2015, 06:42 (3404 dagen geleden) @ freek

Freek

denk dat de interne trafo zekering defect is.

KIJk heel goed tussen de wikkeling.
Tevens valt op veel dikker draad dan trafo spoeldraad.
Zit op de primaire zijde.

2 draden los halen en trek je zo die zekering er uit.

solderen kan maar GEEN nieuw tin toevoeren - is speciaal tin.

proberen maar.

-zekering kan gesprongen zijn door fout van de versterker,

Trafo gezocht

door freek @, Hoogeveen, 08-08-2015, 06:50 (3404 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Nu je dat zo zegt over die zekering dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben. De groene draad op de foto gaat naar een plastic gedeelte wat tussen de wikkelingen zit.
Ik zal dit eens proberen los te halen.
In ieder geval bedankt voor de info.

Gr Freek

Trafo gezocht

door freek @, Hoogeveen, 08-08-2015, 07:29 (3404 dagen geleden) @ freek

Hallo Maurice,

Ik heb de 2 draadjes losgesoldeerd, kun je nu zonder dat je iets kapot trekt het zekeringgedeelte er uit trekken? Het zit nogal vast als ik het probeer los te halen.

Gr Freek

Trafo gezocht

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-08-2015, 07:35 (3404 dagen geleden) @ freek

Hallo Freek,

Niet wringen of buigen, gewoon met een tang recht naar achter trekken.......

Succes!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Trafo gezocht

door Dominic @, Breda, 08-08-2015, 07:33 (3404 dagen geleden) @ freek

Trafo gezocht

door freek @, Hoogeveen, 08-08-2015, 08:38 (3404 dagen geleden) @ Dominic

Hallo Dominic,

Bedankt voor deze informatie.
Als ik het zo bekijk, lijkt het er wel op.
Nu kan ik weer wat verder,

Gr Freek

Trafo gezocht

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 08-08-2015, 10:07 (3404 dagen geleden) @ freek

Ik heb al vele jaren een soortgelijke trafo in mijn bezit. Foto plaats ik - desgewenst - later wel. Geen idee meer waar de trafo uit afkomstig was.
Opschrift:
3122138 31703
WA569

Aansluitingen primair 220 of 240V, secundair (gemeten) 10,8 - 0 - 10,8V (net aangesloten op 220V aansluitingen).
Wanneer je interesse hebt, verneem ik dat wel.

M.vr.gr.
Gerard Jongbloed

Trafo gezocht

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 08-08-2015, 10:17 (3404 dagen geleden) @ Gerard

Foto's maar meteen gemaakt en geplaatst...
[image]
[image]

Trafo gezocht

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-08-2015, 13:59 (3404 dagen geleden) @ Gerard

Mijn ervaring is dat deze trafo's eigenlijk nooit stuk zijn, wel de thermische beveiliging, en die is gemakkelijk weer te maken........

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Trafo gezocht

door freek @, Hoogeveen, 08-08-2015, 16:06 (3404 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Leo en Gerard,

Ik heb de inwendige zekering overbrugd en nu doet de pickup het weer.
Dus Gerard, een nieuwe trafo is niet nodig.
En Leo, hoe maak je die thermische beveiliging dan weer goed?
Ik heb geprobeerd dat stuk ertussen uit te trekken maar dat lukt mijn niet.
Zit het gewoon los, of vastgelijmt?

Gr Freek

Trafo gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-08-2015, 16:52 (3404 dagen geleden) @ freek

Hij zou er toch tussenuit moeten kunnen.

Met zo'n doorverbinding mag je het toestel nooit onbeheerd laten spelen. Je zou een losse thermische zekering tegen de kern kunnen aanbrengen als je geen passende vervanger vind of de oude echt niet van zijn plaats krijgt. Een gewone zekering is ook een optie, maar dat moet een trage zekering met een vrij lage waarde zijn en is lastig te dimensioneren.

Trafo gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-08-2015, 16:48 (3404 dagen geleden) @ Gerard
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-08-2015, 17:19

Probleem met die trafo's is dat ze uiterlijk en qua opdruk vergelijkbaar zijn, maar toch andere wikkelingen, spanningen, stromen kunnen hebben. Als de nummers vrijwel overeenkomen maar de cijfers op de 9e t/m 11e positie van het 12-cijferige codenummer verschillen, zelfs als de rest van het nummer letterlijk klopt, is de kans groot dat het een trafo voor een compleet ander apparaat is. Het enige cijfer dat in de regel niet overeen hoeft te komen is het 12e cijfer.

Uitleg aan de hand van het nummer van de trafo van de TS:
3122 = Consumentenelectronica (RGT, Audio, Video) Nederland
10 = vestiging, als de volgnummers volzitten kan er misschien hier doorgeteld worden
8 3 = transformator
204 = volgnummer, wordt voor elk volgend trafotype met 1 opgehoogd en heeft geen herleidbare betekenis
3 = revisie, puntnummer, geeft kleine constructiewijzigingen of verbeteringen aan. Mag meestal genegeerd worden.

De nummers met o.a. PL of WA zijn datumcodes, en kunnen ook handig zijn om een jaar vast te stellen, In dit geval is het niet echt een consistent leesbaar nummer maar het begincijfer 8 of 9 zou op 1968 of 1969 kunnen wijzen.

Trafo gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-08-2015, 16:36 (3404 dagen geleden) @ freek
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-08-2015, 16:38

Het gaat hier om een pickup van eind jaren '60. Vergelijkbare modellen zijn de 8490 (daar zit in elk geval exact dezelfde trafo in) en naast de 22GF633 die dominic al noemt mogelijk ook de 22GF210.

Trafo gezocht

door g-rely @, Lelystad, 08-08-2015, 17:13 (3404 dagen geleden) @ freek

Hallo Freek,

Ik heb nog enige NOS thermische zekeringen voor de trafo.
Tegen verzendkosten.
Groet, Gerard.

[image]

Trafo gezocht

door freek @, Hoogeveen, 09-08-2015, 07:44 (3403 dagen geleden) @ g-rely

Hallo Maarten en Gerard,

Hallo Maarten, bedankt voor de verdere info die je gaf.
Ja, het is wel veiliger als er toch een zekering in zit.
Ik heb een mailtje van Gerard gekregen en die heeft nog van die dingen, dus even kontakt zoeken met hem.

Gr Freek

Trafo gezocht

door ruudtx @, Utrecht, 09-08-2015, 16:06 (3403 dagen geleden) @ freek

Die trafo zekeringentjes gaan vaker spontaan kapot.
Even soldeerbout ertegenaan en is weer goed.

Het hele ding gebruikt maar 5 W, en een toestelzekering, dus met doorverbinden zal het zon vaart niet lopen, echter, de tafo blijft altijd onder spanning staan, ook als je m uitzet. Is niet goed, dus ALTIJD de stekker eruit bij niet gebruik.

Dit is het geval bij veel simpele transistor dingen met netvoeding, stekker trekken dus
(Ook bij veel moderne rommel, zoals laders. Blijft maar aan staan, stekker trek discipline scheelt hele lelijke windmolenparken, maar door hoor je de (linkse) politici nooit over).

Trafo gezocht

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-08-2015, 16:23 (3403 dagen geleden) @ ruudtx

, echter, de tafo blijft altijd onder spanning staan, ook als je m uitzet. Is niet goed, dus ALTIJD de stekker eruit bij niet gebruik.

Dit is het geval bij veel simpele transistor dingen met netvoeding, stekker trekken dus
(Ook bij veel moderne rommel, zoals laders. Blijft maar aan staan, stekker trek discipline scheelt hele lelijke windmolenparken, maar door hoor je de (linkse) politici nooit over).

Dat was nou net zo goed aan deze philips trafo's : het rustroomverbruik was zo extreem laag dat ze je rustig onder spanning mocht laten staan. (+- 0,5watt) Veel beter dan alle concurrenten.

Ook een betere lader verbruikt onbelast bijna niets meer, en daar hebben politici wel voor gezorgd :-) want de meesten onder ons hebben toch niet de disicpline om ze uit de netstekker te trekken eens het lulijzer opgeladen is.

groeten

Kris

Trafo gezocht

door freek @, Hoogeveen, 09-08-2015, 19:22 (3403 dagen geleden) @ kris

Hallo Ruud en Chris,

Bedankt voor de info.
Ik zal de trafo proberen weer met een nieuwe zekering (dankzij Gerard)te repareren.
Ja, hij gebruikt in rust weinig stroom, maar bij zulke apparaten trek ik vaak wel de stekker uit als er geen aan uit schakelaar op zit.

Gr Freek

Trafo gezocht

door ruudtx @, Utrecht, 10-08-2015, 18:31 (3402 dagen geleden) @ kris

Zou kunnen die lege ruststroom, maar het is onnodige verspilling.
Bovendien gaan ze eerder kapot en kan er ook brand uitbreken.