Dropouts in DAB ontvangst (Toestel of techniek)
door soundman2 , Wouw, 15-08-2015, 08:39 (3397 dagen geleden)
Sinds enige tijd heb ik een eenvoudige DAB+ portable radio.
Het valt me op, dat alleen bij de NPO zenders dropouts voorkomen. Met tussenpozen wordt het audio gemuted. Het geluid stopt dan en komt dan weer langzaam terug.
Het doet zich alleen voor bij NPO zenders. Bij andere zenders heb ik het nog niet gehoord. Is dat een gevolg van zwakke ontvangst, een hogere bitrate of helemaal wat anders.
Overigens blijken niet alle zenders binnenhuis "available" te zijn.
Het ontvangertje was niet extreem duur en volgens mij mono, er is in elk geval maar een luidspreker.
Locatie Wouw N-Br.
Soundman2
Dropouts in DAB ontvangst
door snameroc , Etten Leur, 15-08-2015, 11:37 (3397 dagen geleden) @ soundman2
Merk je verschil als je het toestel bij het raam gebruikt. Je zou ook nog kunnen kijken of de npo zenders allemaal in het zelfde boeket zitten. Dan kan het nog iets zijn wat op die bepaalde frequentie stoort.
Johan
door soundman2 , Wouw, 15-08-2015, 13:11 (3397 dagen geleden) @ snameroc
Merk je verschil als je het toestel bij het raam gebruikt. Je zou ook nog kunnen kijken of de npo zenders allemaal in het zelfde boeket zitten. Dan kan het nog iets zijn wat op die bepaalde frequentie stoort.
Johan
Het is een portable radio. Buiten gaat het iets beter als binnen. Het verschijnsel van de drop-outs doet zich alleen voor op NPO. Ik luister graag naar Radio5 Nostalgia.
Soundman2
door L.v.H. , Ablasserdam, 15-08-2015, 12:23 (3397 dagen geleden) @ soundman2
Het kan inderdaad komen door een slechte ontvangst,
Ik heb een DAB+ ontvanger die de ontvangststerkte weer kan geven.
Als dit beneden een bepaald niveau komt stopt het audio signaal.
De bijgeleverde draadantenne voldeed niet, waardoor het audio regelmatig werd onderbroken.
Op onderstaande webpagina staat een eenvoudig zelf te maken antenne.
Welke in mijn geval uitstekend resultaat opleverde.
http://www.dabtuners.nl/2012/slechte-dab-ontvangst-huis-even-knutselen-dan
Je kunt de uitvoering zoals beschreven nog wat verëenvoudigen.
Leo.
door soundman2 , Wouw, 15-08-2015, 13:15 (3397 dagen geleden) @ L.v.H.
Gewijzigd door soundman2, 15-08-2015, 13:35
Het kan inderdaad komen door een slechte ontvangst,
Ik heb een DAB+ ontvanger die de ontvangststerkte weer kan geven.
Als dit beneden een bepaald niveau komt stopt het audio signaal.
De bijgeleverde draadantenne voldeed niet, waardoor het audio regelmatig werd onderbroken.Op onderstaande webpagina staat een eenvoudig zelf te maken antenne.
Welke in mijn geval uitstekend resultaat opleverde.http://www.dabtuners.nl/2012/slechte-dab-ontvangst-huis-even-knutselen-dan
Je kunt de uitvoering zoals beschreven nog wat verëenvoudigen.
Leo.
Gaan we uitproberen. Mijn radiootje heeft helaas een niet afneembare sprietantenne.
Op welke frequenties werkt DAB+?
De antenne dient ook voor FM ontvangst. Wellicht moet ik hem voor DAB minder ver uitschuiven.
Het is overigens wel een DAB+ ontvangertje, dus wel de goede DAB uitvoering.
Soundman2
door L.v.H. , Ablasserdam, 15-08-2015, 14:17 (3397 dagen geleden) @ soundman2
Er zijn diverse sites met technische info over DAB+
De frequentiebanden met de kanaalindeling en de substromen:
http://www.frequentieland.nl/omroep/tdabkanalen.htm
Ook een uitgebreide site kijk vooral onder het kopje T-DAB+
Leo
door Jan 1 , Tilburg, 15-08-2015, 15:54 (3397 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Jan 1, 15-08-2015, 15:56
Ik heb hier in Tilburg precies hetzelfde probleem als jij. Ik heb een zwarte Sangean WFR 27c met DAB+, FM en internet radio, die voordat ie zijn software update kreeg nog beroerder speelde. Als toen radio 5 (DAB) wegviel, moest de radio compleet opnieuw afstemmen, en duurde het wel een halve minuut eer radio 5 terug was. Nu is de zender na een eventueel wegvallen in 2 seconden weer terug. Binnenshuis moet ik daarom de staafantenne goed uitrichten voor een sterk signaal, want dan is er niets aan de hand. Het toestelletje heeft o.a. een signaalsterkte meter. Buiten zijn er helemaal geen problemen. Het toestelletje blijft zelfs met ingekorte staafantenne doorspelen. Dus soundman2, goed uitrichten van de antenne binnenshuis is mijn advies. Is jouw portable'tje ook geschikt voor software-updates ? Mogelijk dat hij dan, net als bij mij, steeds stabieler gaat spelen !
door Ed van der Weele † , Zeist, 15-08-2015, 16:37 (3397 dagen geleden) @ Jan 1
Als ik dit allemaal zo lees is het netwerk van T-DAB+ net zo gammel van opzet als het vermaledijde DVB-T netwerk (Digitenne).
Met twee zenders van Digitenne op 5 en 14 kilometer afstand is bij mij alleen met een buitenantenne redelijke ontvangst mogelijk.
Blijkt ook uit alle witte vlekken op de kaart http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html
Ik hou het maar op satellietontvangst, dat is al jaren stabiel en met een hogere bitrate dan 64 kbps.
door Gerard in Zeist , Zeist, 15-08-2015, 17:58 (3397 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
De Kijkshop, ook in jouw dorp aanwezig, heeft een leuke zomeraanbieding met een Akai radio voor 45€. Deze werkt bij mij perfect, ook binnen, op de begane grond en de zolder. Nog nooit zo'n mooi geluid gehoord! De radio geeft al behoorlijk goed geluid op het ingebouwde speakertje, en als ik heb om mijn zelfgebouwde buizenradio aansluit komt er prachtig geluid uit.
Ik kan ook de signaalsterkte aflezen. Je mag best even hier in Crosestein komen luisteren en kijken.
Ik heb de commerciele bundel op kanaal 11C en de publieke op 12C, samen 29 zenders. Dat zit voorin de 200MHz dus golflengte rond 1.30m.
Beide prima ontvangst, met uitgetrokken sprietje.
Het is ook de simpelste DAB radio die er bestaat, niks geen ingewikkeld gedoe met voorkeuzezenders of tijdklokken. Er zit een aanuitknop op, een zenderknop en een volumeknop, that's it! Verder twee knoppen waar je alleen aan komt als je technisch geinteresseerd bent. Of ouderwetse dingen wilt zoals FM radio.
De adapter is vrij van sluipverbruik: radio uit betekent 0.0W opname uit het net. Radio aan neemt 0.9 tot 1.3W afhankelijk van volume. Spelen op batterij is niet zo'n succes vanwege de opname van 140 tot 200mA uit penlights. Snel leeg dus!
door Ed van der Weele † , Zeist, 16-08-2015, 07:20 (3396 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Ik luister zelden of nooit naar Nederlandse radiozenders, er is er niet één waarvan ik de programma's kan waarderen.
Een DAB-radio heb ik daarom helemaal niet nodig. En de Nederlandse zenders zitten ook op de satelliet en op Digitenne.
door Gerard in Zeist , Zeist, 16-08-2015, 11:08 (3396 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Ik luister zelden of nooit naar Nederlandse radiozenders, er is er niet één waarvan ik de programma's kan waarderen.
Een DAB-radio heb ik daarom helemaal niet nodig. En de Nederlandse zenders zitten ook op de satelliet en op Digitenne.
Hm, als dat een argument is....
Als ik me in radio's ging beperken tot wat ik echt NODIG heb, dan kon ik er meteen wel 100 de deur uit doen. Ik luister graag naar Radio Paradijs, kun jij vast ook wel horen op 189m Middengolf, 24/7 Golden Oldies. Door de week is overdag NPO5 ook nog wel een beetje te verdragen, zelfde soort muziek maar dan met nodeloos gekwek afgewisseld.
Voor Paradijs gebruik ik een zelfgebouwde radio met een MK484 IC als tuner en buizen in het LF deel. Verder zit alles op Internet, dus heb je alleen een appje op je telefoon nog nodig. Maar radio's heb je ook een beetje voor de heb en voor het leuk toch?
door Ed van der Weele † , Zeist, 16-08-2015, 12:59 (3396 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Hm, als dat een argument is....
Ik heb een radio om naar muziek te luisteren, niet om me aan te ergeren.
Omdat ik alleen van klassieke muziek houd is de keuze aan Nederlandse zenders beperkt tot Radio 4.
En omdat ik me erger aan het vele gepraat op die zender valt die ook af.
Blijven over buitenlandse zenders en die ontvang je niet met DAB als je midden in Nederland woont.
Vandaar mijn keus om het bij satellietradio te houden, dan kan ik kiezen uit Franse, Zwitserse, Duitse, Engelse, Spaanse, Noorse en Deense stations.
Internet kan ook, maar dan is de kwaliteit minder.
De techniek van een radio is een geheel andere tak van sport. Daar draait het om de techniek, niet om het luisteren.
Maar dan valt ook DAB af want dat is niet meer dan een computertje.
door ruudtx , Utrecht, 16-08-2015, 16:02 (3396 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Op Ziggo kabel kom ik zeer veel klassieke zenders tegen in goede kwaliteit. Waaronder een aantal non-stop kanalen (kan een extra abo zijn). In ieder geval de progr uit UK, Be en Dld.
Maar ook het voortreffelijk BBC Radio 4.
door Ed van der Weele † , Zeist, 16-08-2015, 17:14 (3396 dagen geleden) @ ruudtx
Op Ziggo kabel
Ik heb geen Ziggo kabel. Na jaren ergernis en 3 (gewonnen) rechtszaken tegen Casema was ik de CAI helemaal zat.
BBC Radio 4 zit uiteraard ook op de satelliet.
door ruudtx , Utrecht, 16-08-2015, 16:00 (3396 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Paradijs zou op 1 sept verplicht ook op DAB moeten zitten (via masten in R en A-dam, kan 8A) Of het Zeist haalt, geen idee.
door franc , Loosbroek, 15-08-2015, 16:48 (3397 dagen geleden) @ Jan 1
Sapperdeflab,
Wat een gedoe met de DAB!
Doet erg denken aan het twee transistor Boy's radiootje waar je met veel moeite radio Veronica kon ontvangen destijds.
Toch maar analoge radio voor mij!
Groet Frank
door hvde, 15-08-2015, 18:32 (3397 dagen geleden) @ soundman2
Hetzelfde hier in Halsteren ,
Het probleem zit in de zender . Het signaal uit m'n antenne heb ik gemeten en was -20 dBm dus sterk genoeg. Andere mensen hier in de buurt hebben hetzelfde fenomeen.
Een zeer irritante dropout elke 1 a 3 minuten bij de NPO zenders.
Ik gebruik een radio met een externe antenne (dubbelquad op zolder)
Sinds enige tijd heb ik een eenvoudige DAB+ portable radio.
Het valt me op, dat alleen bij de NPO zenders dropouts voorkomen. Met tussenpozen wordt het audio gemuted. Het geluid stopt dan en komt dan weer langzaam terug.
Het doet zich alleen voor bij NPO zenders. Bij andere zenders heb ik het nog niet gehoord. Is dat een gevolg van zwakke ontvangst, een hogere bitrate of helemaal wat anders.
Overigens blijken niet alle zenders binnenhuis "available" te zijn.
Het ontvangertje was niet extreem duur en volgens mij mono, er is in elk geval maar een luidspreker.
Locatie Wouw N-Br.Soundman2
door PA0RPA, 16-08-2015, 09:44 (3396 dagen geleden) @ soundman2
Hallo Henk,de fout zit in de muxer van de site in Bergen op Zoom. Alle NPO streams vanuit Bergen op Zoom hebben er last van. Is reeds doorgegeven aan het technische team. Afwachten wanneer ze reageren. Groeten, Rob.
door ruudtx , Utrecht, 16-08-2015, 16:07 (3396 dagen geleden) @ PA0RPA
Waarschijnlijk een sync probleem.
Er is een Radio 5 tel nr voor ontvangst klachten en suggesties voor het AM loze tijdperk na 1 sept.
Volgens NPO luistert een kwart naar AM voor R5. Andere berekeningen zien een nog groter deel.
Domme zet van NPO, past in het negeren van ouderen, NPO wil verjongen.
Met 25 kW 747 Lopik was nog meer dan 80 % op AM gered, tegen fractie van huidige zendkosten, maar het interesseert ze niets, dom neus ophalen voor AM.
Er wordt overigens gewerkt aan een alternatieve zender voor zelfde doelgroep op AM. En er is nog Paradijs.
door soundman2 , Wouw, 16-08-2015, 19:11 (3396 dagen geleden) @ ruudtx
Waarschijnlijk een sync probleem.
Er is een Radio 5 tel nr voor ontvangst klachten en suggesties voor het AM loze tijdperk na 1 sept.
Volgens NPO luistert een kwart naar AM voor R5. Andere berekeningen zien een nog groter deel.
Domme zet van NPO, past in het negeren van ouderen, NPO wil verjongen.
Met 25 kW 747 Lopik was nog meer dan 80 % op AM gered, tegen fractie van huidige zendkosten, maar het interesseert ze niets, dom neus ophalen voor AM.Er wordt overigens gewerkt aan een alternatieve zender voor zelfde doelgroep op AM. En er is nog Paradijs.
Hoe is Nederland straks nog bereikbaar bij een calamiteit. Niets zo eenvoudig als een MG AM zender en een groot bereik tot vaak ver in het buitenland. Een bitje fout en de hele digitale meuk zit op zijn gat. AM uitzendingen mogen dan last hebben van allelei storing, maar het duurt lang voor dat het helemaal niet neembaar meer is.
Soundman2
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 16-08-2015, 19:21 (3396 dagen geleden) @ soundman2
En AM is volledig zonder spanningsbron te ontvangen. Zwengel daar maar eens tegenop met een draagbare DAB-ontvanger.
door ruudtx , Utrecht, 17-08-2015, 17:09 (3395 dagen geleden) @ soundman2
Nood functie AM.
Daar is St Maatschappij en veilgheid (v Vollenhoven) mee bezig
door henkk56 , 18-08-2015, 22:16 (3394 dagen geleden) @ ruudtx
Een deel van de populariteit van radio 5 zit in het feit dat ze de enige zijn op
de middengolf,heel dom dus om die uit te zetten.
Temeer omdat als de mensen van andere mogelijkheden om te luisteren gebruik gaan
maken er ook meteen alternatieven voor radio 5 zijn zodat ze hun luisteraars hoe
dan ook kwijt raken.
Volgens de site van radio Maria stoppen zij ook op de middengolf op 1 september.
Volgens de site van grootnieuwsradio gaan zij voorlopig nog wel door op de middengolf.(Wat wel heel bizar is.)
Henk
door Gerard in Zeist , Zeist, 19-08-2015, 10:23 (3393 dagen geleden) @ henkk56
Volgens de site van radio Maria stoppen zij ook op de middengolf op 1 september.
Heb je die speciale Radio Maria DAB radio gezien? Die is vet cool!
Het is een gestyleerde Maria met kindje Jezus, in de kleur blauw wat in de kunst altijd de kleur is waarin Maria wordt afgebeeld. Bijna jammer dat ik al een DAB radio heb!
Volgens de site van grootnieuwsradio gaan zij voorlopig nog wel door op de middengolf.(Wat wel heel bizar is.)
Tja. Ze schrijven "Nog niet iedereen heeft een digitale radio". Ondertussen geven ze wel meerdere alternatieven:
Middengolf
Analoge kabel
Computer
Digitale televisie
Telefoon & tablet
Andere apparaten
DAB+
Maar ze schrijven ook: "Het ligt in de lijn der verwachting dat Groot Nieuws Radio stopt met uitzenden via de AM als de meeste luisteraars over zo’n radio beschikken".
"de meeste luisteraars", daar zit je heel wat sneller aan dan aan "iedereen". Misschien kunnen ze ook een leuke Novalty DAB+ radio uitbrengen, in de vorm van Andries Knevel of zo?
door soundman2 , Wouw, 16-08-2015, 19:13 (3396 dagen geleden) @ PA0RPA
Gewijzigd door soundman2, 16-08-2015, 19:14
Hallo Henk,de fout zit in de muxer van de site in Bergen op Zoom. Alle NPO streams vanuit Bergen op Zoom hebben er last van. Is reeds doorgegeven aan het technische team. Afwachten wanneer ze reageren. Groeten, Rob.
Hoi Henk en Rob, had bijna mijn el-cheapo radiootje de schuld gegeven!
Soundman2 (andere Henk PE1GTY)