Dropouts in DAB ontvangst (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 15-08-2015, 17:58 (3397 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

De Kijkshop, ook in jouw dorp aanwezig, heeft een leuke zomeraanbieding met een Akai radio voor 45€. Deze werkt bij mij perfect, ook binnen, op de begane grond en de zolder. Nog nooit zo'n mooi geluid gehoord! De radio geeft al behoorlijk goed geluid op het ingebouwde speakertje, en als ik heb om mijn zelfgebouwde buizenradio aansluit komt er prachtig geluid uit.

Ik kan ook de signaalsterkte aflezen. Je mag best even hier in Crosestein komen luisteren en kijken.
Ik heb de commerciele bundel op kanaal 11C en de publieke op 12C, samen 29 zenders. Dat zit voorin de 200MHz dus golflengte rond 1.30m.
Beide prima ontvangst, met uitgetrokken sprietje.

Het is ook de simpelste DAB radio die er bestaat, niks geen ingewikkeld gedoe met voorkeuzezenders of tijdklokken. Er zit een aanuitknop op, een zenderknop en een volumeknop, that's it! Verder twee knoppen waar je alleen aan komt als je technisch geinteresseerd bent. Of ouderwetse dingen wilt zoals FM radio.

De adapter is vrij van sluipverbruik: radio uit betekent 0.0W opname uit het net. Radio aan neemt 0.9 tot 1.3W afhankelijk van volume. Spelen op batterij is niet zo'n succes vanwege de opname van 140 tot 200mA uit penlights. Snel leeg dus!

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks