DC-motor draait nog maar één kant op. (Toestel of techniek)
door pmv, 31-08-2015, 09:43 (3381 dagen geleden)
Gewijzigd door pmv, 31-08-2015, 10:04
De DC-motor van mijn garagedeur (wecla s50) draait nog maar één kant op. Ook stopt hij nu niet bij het bereiken van einde geleiders. Ik heb een foto van de printplaat gevonden op dit forum.
Deur wordt aangestuurd met drukschakelaar met veer om te openen, stoppen en/of dichtgaan. Welk relais regelt de draairichting van motor? Bij omdraaien voeding van DCmotor draait hij wel andere kant op.
DC-motor draait nog maar één kant op.
door Dominic , Breda, 31-08-2015, 13:46 (3381 dagen geleden) @ pmv
Ik zie even niet in waarom je alle elco's hebt vervangen en sommige voor veel hogere waardes maar goed.
De twee blauwe relais zullen de boel omkeren en in/uit schakelen. Waarschijnlijk zijn bij een van de relais de contacten ingebrand en schakelt de boel daardoor niet meer. Je kunt de contactweerstand eens meten en kijken waar het probleem zit.
Belangrijk is natuurlijk wel of je de relais hoort schakelen als je de afstandsbediening indrukt.
Dominic
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 31-08-2015, 16:39 (3381 dagen geleden) @ pmv
Dat gekunstel met die condensatoren lokt in elk geval terecht een opmerking van dominic uit. Je kunt een elco vaak tot wel 2 keer zo groot nemen in capaciteit, maar 5 of 10 keer is vragen om problemen en dient ook geen enkel nut zolang het nog goed gaat.
Verder zal het inderdaad wel een relaisprobleem zijn. Even meten of er wat verandert aan de spanning op de spoelen als je de richting omschakelt en je weet al welk relais had moeten schakelen maar het nu niet meer doet.
Doro de printplaat te traceren kun je ook zien welk relais de omkering doet. De beide moedercontacten gaan met grote kans naar de motor en de NC/NO contacten zitten kruislings aan de spanningstoevoer (via het andere relais). Eventueel kan het andere relais erna zitten inplaats van ervoor, maar dit lijkt me de meest waarschijnlijke schakeling.
door RonZ , Hoogkarspel, 31-08-2015, 17:27 (3381 dagen geleden) @ pmv
Hallo PMV,
begrijp ik het nu goed ?
Heb je onderdelen er ingezet die er eerst helemaal niet in zaten ?
En dan bedoel ik op lege plekken ?
Zo, ja : haal die er eerst maar weer eens uit. Als ze er niet in zaten,
horen ze er niet in.
Succes,
Ron
DC-motor draait nog maar één kant op. LEZEN!
door Leo Snoeren , Dongen, 31-08-2015, 18:24 (3381 dagen geleden) @ pmv
Lezen is ook een kunst, dat blijkt maar weer:
Topic starter zegt:"Ik heb een foto van de printplaat gevonden op dit forum. "
en die foto staat hier: http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=19644
De afgebeelde foto is dus niet zijn print!
Evengoed kan het probleem in de aansturing van de relais zitten, of in de relais zelf.....
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 31-08-2015, 21:23 (3381 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Ach, is het weer eens zo ver... Dat is de nummer 1 instinker. Een 'geleende' foto gebruiken in een reparatietopic. De beste manier om ook meteen andermans fouten voorgeschoteld te krijgen. Ik hoop dat de TS dat inmiddels door heeft.
Hoe dan ook zou ik in zijn geval nog steeds beginnen met de relais te meten.
door Dominic , Breda, 31-08-2015, 21:37 (3381 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Kan me niet herinneren dat ik dat gelezen heb al zegt de tijd van de laatste edit iets anders. Waarschijnlijk werd ik te veel afgeleid door het slagveld op de foto en de brakke tekstopmaak.
En precies wat Maarten zegt, weer een foto van een ander gebruiken. Ik blijf erbij dat als je een probleem hebt wat een foto behoeft dat je dan een foto post van het object dat op je werkbank ligt en niet een foto van iemand anders.
Dominic