Energiegebruik analoge portable vs DAB+ portable (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 31-08-2015, 19:31 (3382 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Geen vraag maar zomaar een mededeling.

Als fervent radio 5 nostalgia luisteraar (AM 747 kHz) was ik genoodzaakt om een DAB+ radio aan te schaffen omdat per ingang van 1 september zoals iedereen wel weet radio 5 van de AM verdwijnt en ik de zender op mijn werk wil blijven beluisteren.

Mijn keuze was gevallen op een toestelletje van AKAI die het verder perfect doet maar met een dermate batterijconsumptie dat ik om de drie dagen de AA penlite's (4 stuks) alweer moet vervangen (TOPcraft ALDI)

[image]
AKAI DAB+ radio

Mijn analoge SONY radio doet c.a. vijf weken (25 werkdagen) met de zelfde vier penlites.

[image]
SONY analoge radio

Ik ben aan het meten geslagen en kom op een stroomverbruik van c.a. 15 mA bij de analoge radio en c.a. 145 mA bij de DAB+ radio beide niet te luid spelend, bij volume uit 11 mA bij de analoge en c.a. 145 mA bij de DAB+

Ik denk niet (wie het weet mag het zeggen !!) dat er zuinigere DAB+ portables zijn maar hier wordt wel aangegeven dat de digitale techniek meer energie verbruikt.

Voor het DAB+ radio'tje toch maar het net-adaptertje meenemen als er een stopcontact (lang niet altijd) in de buurt is.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Energiegebruik analoge portable vs DAB+ portable

door soundman2 @, Wouw, 31-08-2015, 19:49 (3382 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb hier een DAB+ portable van KÖNIG (Nedis), maar die slokop lust ook elke twee dagen nieuwe batterijen, stroom nog niet gemeten. Zat gelukkig een adapter bij.

Soundman2

door Roland Huisman @, Zwolle, 31-08-2015, 21:07 (3382 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,

Niet elke vernieuwing is een verbetering blijkt maar weer...
Een analoge radio kan inderdaad super zuinig zijn. In een DAB
zit een processor welke de hele hap continu aan het berekenen is.
Ook daar zullen veel verschillen in zitten... Energiezuinig is het nooit.
En het is ook niet bepaald een "groene" gedachte met zo'n batterij verbruik :-(

Weer een gemiste kans voor dab...

Groeten, Roland

door lee @, Venlo, 01-09-2015, 07:07 (3381 dagen geleden) @ Roland Huisman

Niet dat het iets met het eigenlijke onderwerp te maken heeft maar radio 5 is toch ook op de fm te ontvangen of gaat hij daar ook verdwijnen ?

Lee

door Sietze Osinga @, Koekange, 01-09-2015, 07:40 (3381 dagen geleden) @ lee

Hallo Lee. Radio 5 Nostalgia heeft (jammer genoeg) geen frequentie op de FM en daarom ook niet op de FM te ontvangen.

Groeten,
Sietze.

door lee @, Venlo, 01-09-2015, 07:43 (3381 dagen geleden) @ Sietze Osinga

dat is jammer, worden de mensen weer op kosten gejaagd:-(
Of luisteren via internet dat kan wel

Lee

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-09-2015, 09:16 (3381 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Nooit gehad ook helaas. Maar misschien gaan regionale stations hem in daltijden doorzetten.

Alleen helpt dat niet voor de paar inhoudelijke uurtjes per dag van Radio 5 (zonder achtervoegsel), alleen maar voor Radio 5 Nostalgia, omdat het gezien de uitzendtijden waarschijnlijk samenvalt met de regionale programmering.

door soundman2 @, Wouw, 01-09-2015, 08:17 (3381 dagen geleden) @ lee

Niet dat het iets met het eigenlijke onderwerp te maken heeft maar radio 5 is toch ook op de fm te ontvangen of gaat hij daar ook verdwijnen ?

Lee

Via de kabel komt radio 5 wel op FM binnen. De kabelaars hebben eigen modulatoren.

Soundman2

door lee @, Venlo, 01-09-2015, 08:31 (3381 dagen geleden) @ soundman2

helaas heb ik geen kabel maar tele2 waar ik wel radio kan ontvangen maar daarvoor moet ik de hele dag dan de tv laten aanstaan dat zie ik niet zitten.
Maar ik ben nu de draad aan het vervuilen dus...excuus.

Lee

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 01-09-2015, 12:36 (3381 dagen geleden) @ Roland Huisman

Weer een gemiste kans voor dab...

Wat 'n rotdingen! :-(
Ik had nog niet van dat stroomverbruik gehoord.
Maar eh, ik heb nog wel een Digitenne tuner, zit Radio 5 daar wel op?

--
Groeten van Fons

"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."

door ruudtx @, Utrecht, 01-09-2015, 16:33 (3381 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Radio 5 zit ook op digitenne.
En nog wel gratis, dus je hebt geen abonnement nodig, zelfs geen kaart in de tuner.
Met digitenne is gratis Ned 1,2 en 3 en je Regio,
Radio: R1 t/m 6 en je regiozender.

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 01-09-2015, 19:44 (3381 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door Fons Vendrik, 01-09-2015, 19:48

Hallo Ruud,

Ik heb vanmiddag mijn KPN Digitenne tuner geïnstalleerd.
Aangesloten op de pu-ingang van mijn radio.
Het werkt echt fantastisch.
Prachtige weergave.:)

Maar..... ik luister toch liever naar mijn Pionier III:m:
(met gekraak, gepiep en geknars)
Hiervoor zal ik op de komende beurs nog even een zendertje scoren.
Ik geloof dat Guyla Kiss die wel heeft.
Ik hoef geen DAB+

--
Groeten van Fons

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-09-2015, 08:12 (3381 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,

Ik heb dezelfde AKAI radio, ben ook erg tevreden over geluidskwaliteit en bedieningsgemak. Het bijgeleverde adaptertje kun je rustig in het stopcontact laten want als je radiootje uit staat gebruikt hij minder dan 0,1W.

De batterijstroom was bij mij ook 140-200mA afhankelijk van het volume. Jammer dat er niet een accu inzit die automatisch opgeladen wordt als de adapter is aangesloten. Duurdere DAB+ radio's hebben dat wel, en veel van die goedkope FM/USB radiootjes ook.

--
"Wat is een USB radio?"
DIT is een USB radio.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-09-2015, 09:19 (3381 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik heb voor mijn moeder bewust een type zonder accu gekozen (wat er niet in zit kan ook niet stuk/in de brand, en iets dat niet user replaceable is is bovendien slecht voor het milieu). Zeker als het toestelletje een centrale zender gaat voeden, wil je dat het bedrijfszeker genoeg is om er niet bij in dezelfde kamer te blijven.

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-09-2015, 15:21 (3381 dagen geleden) @ Maarten Bakker

dat verbruik is natuurlijk ook relatief te bekijken.

In een analoge radio zitten begot 7 transistoren. Bij 15mA totaal is dat 2 mA per transistor.

In zo een DAB je zitten er miljoenen. Verbruik per transistor dus ergens in de lage nA.

zeg nu nog eens dat we er niet op vooruit gaan :-)

groeten

Kris

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-09-2015, 15:58 (3381 dagen geleden) @ Hans van Kampen

|Dat is logisch natuurlijk.
Dat DAB ellende staat zich kapot te rekenen natuurlijk.
Zit een processor in.
Diverse randzaken aan informatie die tijdens uitzending wordt mee gezonden.
schermpje.
Valt me nog mee dat verbruik.

Maar misschien een klein idee...
Er bestaan oplaadbare batterijen.

2 setjes,
1 in toestel
1 in de lader
en om de dag de boel wisselen.
Houd je lekker bezig.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 01-09-2015, 18:14 (3381 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Even komende op je idee betreffende op laadbare batterijen, het vervelende is dat oplaadbare AA cellen 1,2 Volt zijn en gewone AA batterijen 1,5 Volt keer vier kom ik bij de oplaadbare cellen vier keer 0,3 Volt maar liefst 1,2 Volt te kort.

Voor een analoge radio geen probleem maar voor dit digitale ding......als ik er vier stuks opgeladen van 2800 mAh in doe geeft ie in no time al aan LOW BATTERY en dit bij nieuwe cellen :-(

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 01-09-2015, 19:41 (3381 dagen geleden) @ Hans van Kampen

DAB+ is dus een miskleun van de eerste orde als het de bedoeling is dat dit met portable radio's in het veld gebruikt gaat worden !

Onze regering heeft zich vast niet gerealiseerd dat het zeer hoge batterijverbruik van al die portables wel eens meer Euro's per jaar aan onze economie kan kosten dan het stroomverbruik van 1 enkele AM zender !

Penny wise, Pound foolish !

door ruudtx @, Utrecht, 02-09-2015, 17:35 (3380 dagen geleden) @ wvogel58

Nee, dat heet kosten verleggen van overheid naar burger, daar is deze regering zeer profesioneel in.
In politieke termen, over de schutting werpen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-09-2015, 21:35 (3381 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maurice, 01-09-2015, 21:38

Ah dom software ook.
Nog niet de notie die software jochies om verder te kijken dan de neus lang is.

1 een batterij radio ontwerp je op enig lege batterijen.
2 houd rekening mee met oplaadbare batterijen daar de wereld reeds vollop mee werkt.

In de prullenbak dat ding:-D

Oh nee
Stuur maar op naar de eerste de beste Groene politieke partij.
Briefje er bij.
Hoe zo groen??
3 dagen 4 batterijen -chemisch afval.
20 dagen per maand/3 x 12 = 80
x 4 batterijen = 320 batterijen voor 1 armzalig misbaxel DAB ding.per jaar.

Kijken of het helpt dat die enorme ROtzooi van de markt gaat.

Net een monitor uit 1996 aan de gang gebracht.
15" CGA wat in besturing zit van een balanceerbank.
1 ik zeg 1, jawel 1 elko van 10uF defect.
Overige 25 stuks tot nu toe(zitten er nog meer maar geloof het wel)..
meten als nieuw.
EN dat draait dus al dag in dag uit sinds 1996.

De 21" TFT schermen die ik moet vervangen van apparaten krap 5 jaar
oud zijn legio.Staan ook 24-7 aan.
Ze kosten dan wel dik 2500,- maar intern zit natuurlijk echte orginele zooi.
Flop vuilbak in...

EN maar zaniken over groene stroom -emissienormen etc.
AM-stop zetten ivm die 130,000, - aan stroom rekening dhuu...
SChijnheilige...

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 01-09-2015, 22:12 (3381 dagen geleden) @ Maurice

In de prullenbak dat ding :-D

Maurice,

:) :) :)

--
Groeten van Fons

Energiegebruik analoge portable vs DAB+ portable => neem NiZN

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-09-2015, 22:31 (3381 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Roland Huisman, 01-09-2015, 22:32

Even komende op je idee betreffende op laadbare batterijen, het vervelende is dat oplaadbare AA cellen 1,2 Volt zijn en gewone AA batterijen 1,5 Volt keer vier kom ik bij de oplaadbare cellen vier keer 0,3 Volt maar liefst 1,2 Volt te kort.

Hoi Hans,

Neem Nikkel Zink NiZN batterijen (met bijbehorende lader) en je radio gaat als een speer!
Die dingen zijn 1,6V. Super als vervanger voor 1,5V cellen.

Groeten, Roland

Energiegebruik analoge portable vs DAB+ portable => neem NiZN

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 02-09-2015, 07:16 (3380 dagen geleden) @ Roland Huisman

Neem Nikkel Zink NiZN batterijen (met bijbehorende lader)
Die dingen zijn 1,6V. Super als vervanger voor 1,5V cellen.

Leuke tip, ik had er nog niet van gehoord van deze NiZN.

Ik zag een setje te koop, heel subtiel stond de capaciteit in mWh en niet mAh. Omdat de spanning 1,6V is, komt 2500mWh neer op zo'n 1500mAh dus 10 uur spelen met de Akai. Hans heeft dan een of twee pakjes van vier nodig, plus een speciale lader, en elke dag de batterijen verwisselen: in en uit de Akai halen.

Een ander alternatief is misschien een backup batterij, met een elastiekje vast te maken aan de Akai. Heel subtiel wordt de capaciteit van deze dingen opgegeven als de accucapaciteit, maar de omzetting van 3,7 naar 5V kost je dan wel eenzelfde factor aan stroom...
Hier een van de honderd soorten. Deze heeft een 6000mAh accuutje, wat betekent dat hij aan de 5V uitgang zo'n 4000mAh levert (26 uur Akai). Je kunt hem 's nachts opladen door een snoertje aan te sluiten, iets minder werk dan steeds de vier penlights eruit peuteren. Je kunt het adaptertje en snoertje gebruiken dat je bij de Akai gekregen hebt.

Voordelen hiervan tov NiZn: goedkoper, bewezen technologie, kan langer spelen, minder handelingen met batterij. Nadeel: je hebt een extern pak aan je radio hangen.

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 02-09-2015, 11:25 (3380 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Het kan beter.
Ik heb een DAB+ ontvangertje wat ongeveer 20mA slurpt met de koptelefoon aansluiting verbonden met mijn MG zendertje. De luidspreker doet dus niet mee.
[image]

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 02-09-2015, 11:29 (3380 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Vergat er bij te zeggen dat de radio gevoed wordt uit een 5 volt regelaartje via een aangepast USB kabeltje. Zo gauw de zender aan gaat wordt ook de radio ingeschakeld. Na enkele tientallen seconden heeft hij zijn voorkeur Radio 5 op DAB+ gevonden.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-09-2015, 14:55 (3380 dagen geleden) @ Leo Bolier

Dan is duidelijk waarom hij zuinig is: er zit een trage dus zuinige processor/signaalverwerking in. De Philips AE5250/12 die hier nu staat, start toch wat sneller op.

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 02-09-2015, 15:35 (3380 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb het verbruik met luidspreker niet gemeten maar laten we zeggen dat ie 200mW met een eff. van 50% kan leveren; bij 5 volt is dat dan toch 80mA.
Het was de goedkoopste DAB+ die ik kon vinden. Meen iets van € 39,/ bij de M-markt.
Tevreden over de geluidskwaliteit; iets minder over de ontvangstmogelijkheden hier. Ik heb het hele huis afgelopen op zoek naar een plek waar de ontvangst 'hik' vrij was. Uiteindelijk in een hoek van de garage terecht gekomen. Bijna de minst waarschijnlijke plek gezien de oriëntatie van de zendertoren van Markelo.
Zolang ik niet in de buurt van de ontvanger kom en mijn adem inhoud werkt het prima.

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 02-09-2015, 21:58 (3380 dagen geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door Fons Vendrik, 02-09-2015, 22:01

Ik heb het hele huis afgelopen op zoek naar een plek waar de ontvangst 'hik' vrij was. Uiteindelijk in een hoek van de garage terecht gekomen. Bijna de minst waarschijnlijke plek gezien de oriëntatie van de zendertoren van Markelo.
Zolang ik niet in de buurt van de ontvanger kom en mijn adem inhoud werkt het prima.

Leo, stop daarmee!
Het barst van de reflecties en daar is geen touw aan vast te knopen. :-|
Dat is toch geen werken zo.... op je ouwe dag.
Volg de tip van Maurice: `In de prullenbak dat ding! :-D `

Kijk of je KPN kunt ontvangen via de KPN website.
Voor 4 Euro in de maand schaf je een Digitenne tunertje aan en ben je van alle ellende verlost.
Ik heb er in ieder geval een hoop plezier van en je kunt het vrijwel overal neerzetten.
Scheelt ook een vermogen aan batterijen, heb ik vernomen. :)

--
Groeten van Fons

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 03-09-2015, 10:08 (3379 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Fons, weer terug van vakantie ?

Geen sprake van opgeven. Desnoods procederen tegen de staat voor een goede ontvangst :-D.
Maar alle gekheid op een stokje. Ik kom normaal nauwelijks in die hoek dus kan er best mee leven. Het geluid is prima en met 6 voorkeurzenders kan ik nog eens switchen. En hij heeft ook nog FM.
Moet nog wel weer sleutelen. Had wat last van brom op de modulatie wat binnen kwam over de usb voeding. Op het laatste moment nog een smoorspoeltje in die leiding gezet. Nu de boel in gebruik is blijkt die smoorspoel ruim anderhalve volt spanningsverlies te geven :-(. De accu wordt daardoor niet meer bijgeladen.
Maar goed, dit is off-topic.

Groet, Leo

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 03-09-2015, 11:56 (3379 dagen geleden) @ Leo Bolier

Fons, weer terug van vakantie ?

Ja, was in de buurt van Limoges; daar bijzondere radio-avonturen beleefd.
Ik stuur je nog een mailtje.

Geen sprake van opgeven. Desnoods procederen tegen de staat voor een goede ontvangst :-D.

Precies! We moeten onze tanden laten zien. :dev
Of actie voeren.
We storten met een vrachtwagen de hele berg nodeloze DAB+-batterijen op Het Binnenhof. :-)

Op het laatste moment nog een smoorspoeltje in die leiding gezet.
Nu de boel in gebruik is blijkt die smoorspoel ruim anderhalve volt spanningsverlies te geven :-(. De accu wordt daardoor niet meer bijgeladen.
Maar goed, dit is off-topic.

Kan wel zijn, maar ik ben toch heel benieuwd hoe je dit nu gaat oplossen.

--
Groeten van Fons

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 03-09-2015, 12:06 (3379 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Geen serieus probleem. Ik heb voldoende ruwe voeding.
Er zit nu een 5V regelaartje in. Die wordt vervangen door een andere die compenseert voor het verlies of, als dat werkt: de smoorspoel voor de 5V regelaar monteren.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 03-09-2015, 10:14 (3379 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Kijk of je KPN kunt ontvangen via de KPN website.

De ontvangst van Digitenne is ook niet best.
Ik woon op 14 km vanaf IJsselstein en 5 km vanaf de zender Utrecht en binnenshuis
is geen ontvangst mogelijk.
Alleen met een richtantenne buiten lukt het om Digitenne te ontvangen.

Voor 4 Euro in de maand schaf je een Digitenne tunertje aan en ben je van alle ellende verlost.

Dat is € 48 per jaar. Een forse prijs.
Het kan goedkoper door een ontvanger zelf aan te schaffen in plaats van te huren.
Onder andere bij Conrad

Disclaimer:
Ik heb geen ervaring met deze ontvanger

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 03-09-2015, 10:59 (3379 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed,

De ontvangst hier in Ter Aar is prima, ofschoon ik erken dat dat niet overal het geval is.
Op school (in Hoofddorp) moest ik geregeld de antenne uit het raam hangen om met de klas naar het Jeugdjournaal te kunnen kijken.

Dat is € 48 per jaar. Een forse prijs.

Ja, daar heb je wel gelijk in.
Hoewel ik denk dat je daar met het geschatte batterijverbruik bij DAB+ er snel overheen zult gaan.
Verder is het zo dat die prijs van 48 Euro alleen geldt voor een extra tuner, anders is de prijs 14 Euro per maand.
(Dan heb je natuurlijk ook TV erbij.)

Het kan goedkoper door een ontvanger zelf aan te schaffen in plaats van te huren.
Onder andere bij Conrad

Disclaimer:
Ik heb geen ervaring met deze ontvanger

Nee, ik ook niet, maar het lijkt me de moeite waard het eens te proberen.
Als ik het verhaal van Leo zo lees (en niet alleen van hem) is het hier en daar met DAB+ behoorlijk behelpen.

--
Groeten van Fons

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 03-09-2015, 12:02 (3379 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Door het ontvangertje uit de zender te voeden heb je in elk geval geen vervangingskosten voor batterijen. De kosten voor de extra milliwattuurtjes vallen wel mee; zeg 400mW x 24 x 365 = 3,504 kWh x 0,25 = 87 ct per jaar (als je de boel 24/7 in de lucht hebt).
Het jammere van mijn budget dab ontvangertje is het ontbreken van een ontvangststerkte indicator. Achteraf had ik wat meer geld moeten uittrekken om dat erbij te hebben.

Ooit voor TV ontvangst in de caravan op een laptop zo'n usb ontvangertje gekocht. Ook zeer betrekkelijk qua ontvangst. Thuis zelfs helemaal niets. Tot ik een losse antenne met ingebouwde versterker er bij kocht. Prima. De DAB band valt ook binnen het bereik van die antenne+versterker. Ga ik een keer uitproberen.

door ruudtx @, Utrecht, 03-09-2015, 14:46 (3379 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Voor een paar tientjes koop je een oude digitenne tuner op MP. Zoals gezegd geen kaartje nodig voor de NPO zenders en Regio.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-09-2015, 16:44 (3379 dagen geleden) @ ruudtx

Loop daarbij overigens met een WIJDE boog om de Samsung SMT1000T heen! :fir

Voor zover die niet in de fik vliegen zijn het wel stroom- en elcovreters.

door ruudtx @, Utrecht, 02-09-2015, 17:39 (3380 dagen geleden) @ Leo Bolier

Oude buizenradioos moesten ook zo'n 20 sec opwaremen. Kijk dat is nou vooruitgang (die gek wordt van die flat screens die de tijd nemen om op te starten, nog langer dan een oude buizen KTV)

door Cornelis-BB., 03-09-2015, 21:41 (3379 dagen geleden) @ Hans van Kampen

@ Hans,
Ik begrijp nu wat je bedoelde op het andere forum i.v.m het grote energie
verbruik van DAB+ draagbare, op batterijen spelende DAB+ radio's.
Er zijn daarom ook DAB+ radio's die met oplaad functie.
B.v van het merk Sagean, kunnen dus op het net, op de in de radio zittende
accu's, maar kunnen ook op gewone batterijen.
Gr Cees.