dab+ radio ontvangst. (Toestel of techniek)

door Sietze Osinga @, Koekange, 03-09-2015, 15:15 (3379 dagen geleden)

Beste mensen.Ik heb vandaag een dab+radio gekocht(Akai ABD10).Deze is uitgevoerd met een usb adapter welke het toestel van spanning voorziet.Dus geen duur batterij verbruik.Heb hem gekocht voor in de kapsalon van mijn vrouw(die wil graag Radio-5 Nostalgia luisteren)en speelt daar de sterren van de hemel.Prima ontvangst van alle zenders op dab+ band en Fm.Een aanrader voor weinig geld.Ik heb natuurlijk geen ervaring of de ontvangst die ik hier heb(Drenthe) ook geld voor andere delen van Nederland,maar deze ervaring wilde ik toch even delen met jullie.

Groeten,
Sietze.

dab+ radio ontvangst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 03-09-2015, 16:15 (3379 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Gefeliciteerd met de aanwinst Sietze, zoals je in mijn topic onder kan zien heb ik hem ook gekocht voor portable gebruik op mijn werk en hij functioneerd tot op heden uitstekend (ontvangst) alleen het batterijverbruik:-( :-( daar wordt je niet vrolijk van, ik heb lang niet altijd netvoeding voorhanden als onderhoudsschilder op mijn werk. Zit je binnen is het een ander verhaal natuurlijk.

Ook wordt ik helemaal angstig hoe teer die stekkerverbinding van de netadapter op de radio is uitgevoerd, natuurlijk ook weer zo'n mini USB uitvoering, kan bij mij nooit lang heel blijven, ja, daar kwam ik later achter overigens maar verder een aardig toestelletje, lekker compact en simpel.

Ik kwam er verder vandaag achter dat als ik de stekker uit het stopcontact trek de radio gewoon op de batterijen door speelt en dagen voorheen moest ik de mini USB stekker uit het toestel halen wilde hij op de batterijen verder gaan. ik hoop niet dat er een inwendig contact nu al naar de vaantjes is bij de net ingang, voelt gammel aan.

De degelijkheid wat uitvoering betreft is met de tegenwoordige apparaten ver te zoeken tegenover oudere toestellen, kon het nog maar met zo'n ouderwetse transistor het luisteren naar radio 5 nostalgia maar helaas.

--
Hans van Kampen

dab+ radio ontvangst.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-09-2015, 16:47 (3379 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De Philips AE5250/12 die ik kocht heeft een kleine DC-plug inplaats van een mini-USB. Alleen misschien te weinig uitgangsvermogen voor een bouwplaats.

Voor een bouwplaats zou je er eventueel ook een boxradio of kratradio omheen kunnen bouwen.

dab+ radio ontvangst.

door soundman2 @, Wouw, 03-09-2015, 17:12 (3379 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 03-09-2015, 17:15

De Philips AE5250/12 die ik kocht heeft een kleine DC-plug inplaats van een mini-USB. Alleen misschien te weinig uitgangsvermogen voor een bouwplaats.

Voor een bouwplaats zou je er eventueel ook een boxradio of kratradio omheen kunnen bouwen.

Het KÖNIG toestelletje wat ik heb heeft ook een gewone DC plug en werkt op een adaptor van 5 volt 1000mA
Er is ook nog een retro uitvoering met C-batterijen model HAV-TR900BL.
Wellicht scoort die beter.
Speelt ook meteen op 230 volt

Soundman2

dab+ radio ontvangst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 03-09-2015, 17:38 (3379 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Hans van Kampen, 03-09-2015, 17:40

Oh Maarten!.............alsjeblieft spaar me ;-)

Ik ben niet het type voor zo'n mega bass boombox of bouwradio. Het kleine radio'tje wat ik heb gekocht is prima, makkelijk in mijn spullenbakje bij me en geen extra gesjouw en de radio hoeft niet een hele bouwplaats te beslaan.

Ik ben veelal in een woonomgeving bezig en de hele buurt hoeft niet ''mee te genieten'' moet ik nog BUMA rechten gaan betalen ook wegens openbaar muziek ten gehore te brengen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

dab+ radio ontvangst.

door henkk56 @, 03-09-2015, 17:15 (3379 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik zou zeggen :zet het radiotje in een houten kistje samen met een accu die je s'avonds weer oplaad,bijvoorbeeld zo'n accuboormachineaccu.
Is het weer echte bouwplaatstechnologie. :-)

Henk

dab+ radio ontvangst.

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 03-09-2015, 17:34 (3379 dagen geleden) @ Hans van Kampen

alleen het batterijverbruik:-( :-( daar wordt je niet vrolijk van

In de andere thread suggereerde ik het gebruik van een externe backup battery. Ik heb dat even geprobeerd en... het werkt niet! Heel vreemd, maar op zowel het adaptertje als de interne batterij werkt de radio prima. Sluit ik de backup battery aan, dan zakt de signaalsterkte meteen drastisch in en vallen de stations weg. Alleen buiten kon ik een paar stations op de sterkste multiplex horen op de backup batt. Hoe kan dat?

Ik kwam er verder vandaag achter dat als ik de stekker uit het stopcontact trek de radio gewoon op de batterijen door speelt en dagen voorheen moest ik de mini USB stekker uit het toestel halen wilde hij op de batterijen verder gaan.

Als ik de USB stekker eruit trok, ging bij mij het radiootje uit en moest ik op de power knop drukken om op batterijen verder te spelen. Nu schakelt hij vanzelf over en speelt gewoon door. Misschien moet het radiootje een paar dagen aan het daglicht wennen na al die maanden in het doosje op een schip te hebben gezeten?

Ik kan dit ook niet verklaren, dus twee raadsels die om nader onderzoek vragen.

Voor gebruik binnen vind ik de Akai in ieder geval geweldig! Ik heb 'm aan de aux van mijn zelfgebouwde buizenradio (stroomverbruik 30x de Akai) hangen die ik nu als AF-versterker en box gebruik. Subliem geluid! Makkelijke bediening! Veel stations!

Dat AM was leuk zolang het duurde. Zoals mijn student zei toen ik een radio demonstreerde: "Mooi zeg, je kunt het zelfs bijna verstaan!"

dab+ radio ontvangst.

door frits @, Meppen Dtsl., 03-09-2015, 19:54 (3379 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik rij al 2 jaar rond met een DAB ontvanger in mijn auto daar ik graag naar classic Fm luister onderweg. Ook met de bijgeleverde extra antenne valt het op
dat er nog lang geen landelijke dekking is voor DAB. Op mijn trajekt Meppen DTSL naar Amsterdam via de autosnelweg kom ik vele "gaten tegen zonder ontvangst
t.w. van Meppen naar Hoogeveen vele stukken geen ontvangst na Hoogeveen alles
weg tot Zwolle dan na Zwolle de hele Veluwe (A28) geen ontvangst tot Amersfoort
van Amersfoort tot Amsterdam gaat alles prima. Doet mij denken aan mijn eerste
mobieltje van Debitel rijkte toen ook niet verder dan de randstad.
Overigens merk ik dat Nederland eigenlijk nog gunstig afsteekt t.o.v. Duitsland
waar ik de indruk krijg dat ze zich nog helemaal niet druk maken over DAB want
bij reisjes door Duitsland merk ik dat er nauwlijks iets te ontvangen is via DAB
zelfs niet bij grotere steden. Hier valt nog een lange weg te gaan.

dab+ radio ontvangst.

door Cornelis-BB., 03-09-2015, 21:32 (3379 dagen geleden) @ frits

Ik rij al 2 jaar rond met een DAB ontvanger in mijn auto daar ik graag naar classic Fm luister onderweg. Ook met de bijgeleverde extra antenne valt het op
dat er nog lang geen landelijke dekking is voor DAB. Op mijn trajekt Meppen DTSL naar Amsterdam via de autosnelweg kom ik vele "gaten tegen zonder ontvangst
t.w. van Meppen naar Hoogeveen vele stukken geen ontvangst na Hoogeveen alles
weg tot Zwolle dan na Zwolle de hele Veluwe (A28) geen ontvangst tot Amersfoort
van Amersfoort tot Amsterdam gaat alles prima. Doet mij denken aan mijn eerste
mobieltje van Debitel rijkte toen ook niet verder dan de randstad.
Overigens merk ik dat Nederland eigenlijk nog gunstig afsteekt t.o.v. Duitsland
waar ik de indruk krijg dat ze zich nog helemaal niet druk maken over DAB want
bij reisjes door Duitsland merk ik dat er nauwlijks iets te ontvangen is via DAB
zelfs niet bij grotere steden. Hier valt nog een lange weg te gaan.

Eerst even voorstellen. Ik ben Cornelis maar men noemt mij gewoonlijk gewoon Cees. @Frits, Al weer een reden om an DAB+ nu nog niet al te veel te verwachten.
Misschien nog even afwachten tot DAB+ meer dekking heeft?
Of komt er na DAB en DAB+ nog een derde versie DAB++?
Ik geloof niet dat nu de grote consumenten massa er nu al klaar voor is.
Cees.

dab+ radio ontvangst.

door snameroc @, Etten Leur, 03-09-2015, 21:53 (3379 dagen geleden) @ Cornelis-BB.

Dat dacht men bij de hierboven genoemde mobieltjes ook inclusief ik.
Moet je een kijken wat er van gekomen is er zijn meer mobieltjes dan mensen in Nederland inmiddels.
Gewoon met de tijd meegaan je houd het toch niet tegen en je maakt het jezelf onnodig moeilijk.

Johan

dab+ radio ontvangst.

door Cornelis-BB., 03-09-2015, 22:07 (3379 dagen geleden) @ snameroc

Dat dacht men bij de hierboven genoemde mobieltjes ook inclusief ik.
Moet je een kijken wat er van gekomen is er zijn meer mobieltjes dan mensen in Nederland inmiddels.
Gewoon met de tijd meegaan je houd het toch niet tegen en je maakt het jezelf onnodig moeilijk.

Johan

Ik sta altijd open voor iets nieuws, maar het moet bij mij wel GOED werken.
Tot nu toe in winkels nog geen enkele DAB+ radio tegen gekomen die het
binnen in de winkel doet.
Ook staat men bepaald niet te juichen als je een demonstratie er over
vraagt. Ook word er per dag een andere prijs voor gevraagd.
Het winkel personeel weet er gewoon NIETS van!
Duurt net als bij die mobieltjes nog jaren voor het gemeengoed word.
Cees.

dab+ radio ontvangst.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-09-2015, 02:30 (3378 dagen geleden) @ snameroc

Het verschil is dat mobieltjes geen grote installed base hadden bij introductie (okay, KPN heeft wel een aantal oudgedienden en verse Hi-gebruikers tegen zich in het harnas gejaagd door ATF3 eruit te smijten, maar dat was zeer beperkt).

In dit geval gaat het over een paar jaar over honderdduizenden zo niet miljoenen FM-ontvangers.

dab+ radio ontvangst.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-09-2015, 06:24 (3378 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Precies,

Gaat om feit dat in korte tijd een enorm gigantisch aantal apparaten
in 1 klap waardeloos worden.

Waarbij de voorgestelde techniek zeer weinig innovatie is wat iets nuttigs toevoegt.Audio nog meer compressie, info idem als RDS.
Ben zeker niet van blijf bij oude, maar wel van onzinnig verplichting
omschakeling.
Alle voorgaande nieuwe technieken hadden de mogelijkheid tot dual
ZW als kleur, Mobiel bellen naar vast enz.

1 voordeel dat is 1 zender voor 10 stations.Is 10x vangen voor rechten ipv 1x.

Daarnaast zie ik niet de zin voor meer nog stations dan heden.
De Populaire commerciële stations zijn al dermate vergeven van oeverloze herhalingen, beperkt plaatjes assortiment die breed over de stations niet verder komen dan de bekende 300.
Aantal luisteraars worden nóg meer verdeeld over de stations waarmee per station
minder luisteraars = minder inkomsten pér station het resultaat is.
Dat is nog meer "reclame" per uur.

Parallel aan huidige TV die totaal vergeven is van reclames, zowel de eigen programma's als de echte reclames.
Waardoor nuttige kijktijd per uur is gehalveerd.
Wie kijkt nog echt een film op standaard TV, waarbij 90 min film verknipt wordt
naar bijna 3uur. Die gijzeling pas ik voor en kijk nooit films op reguliere uitzendingen. Wel wat beters te doen.

Daarnaast is Internetradio een betere toekomst gegeven dan DAB.
Stations wereld breed te "ontvangen".
Een jeugd koopt weinig een transistor toestel, heeft een mobiel op zak en
luistert via internet.

1: toestel woonkamer
2: toestel hobbykelder
3: toestel werkkamer
4: toestel slaapkamer
5: toestel auto
6: toestel schip (eigenlijk 4 stuks, leefruimte, stafruimte,stuurhut, machineruimte)
7: toestel stacaravan
8: toestel werkplek 1
9: toestel werkplek 2

dab+ radio ontvangst.

door soundman2 @, Wouw, 04-09-2015, 09:44 (3378 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 04-09-2015, 09:49

Precies,

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Niet alle luisteraars stemden af op radio 5 747KHz.
Vrijwel alle andere programma's zitten nog gewoon op de FM band
De meeste luisteraars zitten niet bij Radio5 Nostalgia.
Vrijwel alle thuisluisteraars luisteren via een kabelsysteem, dan wel iets van internet etc.
Ik denk dat er per jaar meer uitstekend werkende mobieltjes en computers worden afgedankt, omdat er weer een nieuwe generatie is, die alles veel sneller, beter en bovendien nog meer kan.

Met een investering van iets meer dan vijftig euro, ben je weer helemaal bij de tijd.
Heb je geen kabel etc, dan kun je de hoofdtelefoonuitgang van je nieuwe DAB ontvangertje aansluiten op de auxingang van willekeurig welke stereoset of versterker en je bent weer bij de tijd.
Geen aux ingang op de stereo-ontvanger?
Voor een paar euro een minifm zendertje, met een reikwijdte van enkele meters en DAB is binnen bereik.
[image]

Soundman2

dab+ radio ontvangst.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-09-2015, 10:44 (3378 dagen geleden) @ soundman2

Ik citeer mezelf:

In dit geval gaat het over een paar jaar over honderdduizenden zo niet miljoenen FM-ontvangers.

Over die milieuramp hebben we het, niet over de nieuwslezer die ik net op het TV-journaal heel schijnheilig hoorde zeggen dat de MG-zenders slecht voor het milieu waren.

dab+ radio ontvangst.

door soundman2 @, Wouw, 04-09-2015, 11:14 (3378 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik citeer mezelf:

Over die milieuramp hebben we het, niet over de nieuwslezer die ik net op het TV-journaal heel schijnheilig hoorde zeggen dat de MG-zenders slecht voor het milieu waren.

Sterker nog, de nieuwslezer had het over de zendmast en niet over de zenders, die feitelijk de zendenergie leveren en daarvoor zijn aangesloten op het energienet.

Soundman2

dab+ radio ontvangst.

door ruudtx @, Utrecht, 04-09-2015, 14:18 (3378 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Als het over omroep gaat is het bij de NOS altijd propaganda.
Waar het om gaat is dat er geen concurentie bij komt op AM voor Radio 5 die juist van de AM af is.
En inderdaad, moderne AM zenders zijn minstens zo efficient als FM zenders, en de ene MG zender gebruikt net zo veel stroom als een heel FM netwerk van soms meer dan 20 zneders, terwijl het bereik van de AM dan nog groter is.
Het was juist de NPO die slecht was voor het milieu door met een stokoude zender met veel te veel vermogen uit te zenden.

dab+ radio ontvangst.

door Cornelis-BB., 04-09-2015, 15:45 (3378 dagen geleden) @ ruudtx

Als het over omroep gaat is het bij de NOS altijd propaganda.
Waar het om gaat is dat er geen concurentie bij komt op AM voor Radio 5 die juist van de AM af is.
En inderdaad, moderne AM zenders zijn minstens zo efficient als FM zenders, en de ene MG zender gebruikt net zo veel stroom als een heel FM netwerk van soms meer dan 20 zneders, terwijl het bereik van de AM dan nog groter is.
Het was juist de NPO die slecht was voor het milieu door met een stokoude zender met veel te veel vermogen uit te zenden.

Ja, ik denk dat die ijzeren mast op zich niet zo veel stroom vraagt.
Hooguit een baken lamp voor eventueel luchtvaart verkeer.
Hier gaat het natuurlijk over de stroom vretende oude AM zender.
Cees.

dab+ radio ontvangst.

door soundman2 @, Wouw, 04-09-2015, 15:56 (3378 dagen geleden) @ Cornelis-BB.

Hier gaat het natuurlijk over de stroom vretende oude AM zender.
Cees.

Ik heb ooit eens gelezen dat de zenders door een ander principe geen zware modulatieversterkers meer nodig hadden, die hetzelfde vermogen hadden als de feitelijke zender. Dat scheelde al de helft in energie. Wel moest dan weer de anodespanning van de zendbuizen een heel eind omhoog.

Soundman2

dab+ radio ontvangst.

door ruudtx @, Utrecht, 05-09-2015, 16:58 (3377 dagen geleden) @ soundman2

Het is wel een PDM (Puls Duur modulatie) zender maar de indtrap is klasse C. De mod en eindtrap gebruiken eenzelfde 600 kW Thomson eindbuis. De stuurtrap is al 20 kW.
Tegnwoordig is het halfgelieders, Mosfets, klasse D. Dus bloksignalen, in het eindfilter wordt daar weer een sinus van gemaakt. Ook PDM, maar het gebruikt al veel minder.
Voor hoogvermogen werkt het weer anders, die bestaat aleen uit eindtrappen, die computer gestuurd aan of uit worden gezet, al naar gelang de modulatie inhoud en het uitgangsvermogen op enig moment. Er zit dus geen modulator meer in als het ware. De efficientie is ca 85%. De oude buizenzenders ca 50%, met aparte B klasse modulator zoals het vroeger ging, Ca 25%.

De belangrijkste stroombesparing is minder vermogen, GrN Radio op 1008 doet nog maar 100 ipv 400 kW toen het nog Hilversum was. En met een vrij recente Solid State zender.

dab+ radio ontvangst.

door Cornelis-BB., 04-09-2015, 15:40 (3378 dagen geleden) @ soundman2

Precies,

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Niet alle luisteraars stemden af op radio 5 747KHz.
Vrijwel alle andere programma's zitten nog gewoon op de FM band
De meeste luisteraars zitten niet bij Radio5 Nostalgia.
Vrijwel alle thuisluisteraars luisteren via een kabelsysteem, dan wel iets van internet etc.
Ik denk dat er per jaar meer uitstekend werkende mobieltjes en computers worden afgedankt, omdat er weer een nieuwe generatie is, die alles veel sneller, beter en bovendien nog meer kan.

Met een investering van iets meer dan vijftig euro, ben je weer helemaal bij de tijd.
Heb je geen kabel etc, dan kun je de hoofdtelefoonuitgang van je nieuwe DAB ontvangertje aansluiten op de auxingang van willekeurig welke stereoset of versterker en je bent weer bij de tijd.
Geen aux ingang op de stereo-ontvanger?
Voor een paar euro een minifm zendertje, met een reikwijdte van enkele meters en DAB is binnen bereik.
[image]

Soundman2

soundman2,
Een koptel uitgang geeft een bagger signaal op een goede stereo.
Dat wil ik mijn oren niet aan doen.
Overigens hebben de veel duurdere DAB+ ontvangers wel een line out uitgang.
Cees.

dab+ radio ontvangst.

door soundman2 @, Wouw, 04-09-2015, 15:59 (3378 dagen geleden) @ Cornelis-BB.

Dat kan ik niet beamen. Ik zou niet weten waarom.

Soundman2

dab+ radio ontvangst.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 04-09-2015, 17:29 (3378 dagen geleden) @ Cornelis-BB.

Heel vreemd. Als ik optimaal wil genieten van muziek gebruik ik juist een koptelefoon.
Er zijn natuurlijk ook heel veel slechte koptelefoons. En stereo-installaties.

dab+ radio ontvangst.

door Cornelis-BB., 04-09-2015, 21:51 (3378 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Heel vreemd. Als ik optimaal wil genieten van muziek gebruik ik juist een koptelefoon.
Er zijn natuurlijk ook heel veel slechte koptelefoons. En stereo-installaties.

@ED,
Hier word niet bedoeld het luisteren met de koptelefoon, maar over het toevoeren
van het uit de koptelefoon aansluiting,(wat dus voor een koptelefoon bedoeld is)
naar een stereo versterker. Dat kan veel beter met een line out signaal dat daar
voor bedoeld is. De wat meer prijzige DAB+ ontvangers hebben die mogelijkheid.
Tevens hebben die ook een uitgang die voor de koptelefoon geschikt is.
Zie hiervoor b.v Sangean WFR29C, eentje met redelijk veel mogelijkheden.
Cees.

dab+ radio ontvangst.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 04-09-2015, 22:37 (3378 dagen geleden) @ Cornelis-BB.

Hier word niet bedoeld het luisteren met de koptelefoon, maar over het toevoeren
van het uit de koptelefoon aansluiting,(wat dus voor een koptelefoon bedoeld is)
naar een stereo versterker.

Daarvoor heeft men de niveauregeling bedacht, ook wel volumeregeling genoemd.

dab+ radio ontvangst.

door Cornelis-BB., 04-09-2015, 23:52 (3378 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

@ Ed,
Dus eerst het signaal door een koptelefoon versterker en daarna weer verzwakken?
Dat kan natuurlijk wel, maar geeft onnodig wel een langere signaal weg.
En dat betekend wat meer vervorming. En de volume pot van de versterker moet
dan echt heel veel worden terug gedraaid.
Een koptelefoon versterker is a.h.w een kleine eind versterker, die een lage
uitgangsweerstand heeft. Maar dat weet jij als ervaren goed onderlegde
technieker ook wel.
Het line out signaal word voor de koptelefoon versterker afgenomen en heeft een
hogere uitgangsweerstand, die beter aanpast aan de stereo installatie.
Het zit niet voor niets op de wat luxere DAB+ radio's.
Cees.

dab+ radio ontvangst.

door soundman2 @, Wouw, 05-09-2015, 10:06 (3377 dagen geleden) @ Cornelis-BB.
Gewijzigd door soundman2, 05-09-2015, 10:08

@ Ed,
Dus eerst het signaal door een koptelefoon versterker en daarna weer verzwakken?
technieker ook wel.
Cees.

Helaas heeft dit betoog een heel hoog audiofreak gehalte.
1) Het bouwen van een hoofdtelefoonversterker met een zeer laag vervormingspercentage is tegenwoordig geen enkel probleem meer.
2) Een lage uitgangsweerstand heeft alleen maar voordelen. Wat je er op aansluit heeft weinig invloed op het uitgangssignaal. Verder is een lage uitgangsweerstand fijn als je lange verbindingskabels gebruikt
Een lage uitgangsimpedantie heeft niets met de geluidskwaliteit te maken.
3) Een hoge ingangsweerstand is fijn, omdat het de voorgaande schakeling weinig belast. De (hoogohmige) lijningang is bedoeld voor de wat grotere lijnsignalen, die soms wel een paar volt kunnen zijn. In het hierboven genoemde geval hoeft de volumeregelaar van de bron slechts op een normaal volume te staan, waardoor het met de signaal/ruisverhouding ook wel goed zit.
Ook de volumeregelaar op de versterker krijgt een normale stand.
De goed onderlegde technici weten wel dat het prima werkt.

Soundman2

dab+ radio ontvangst.

door snameroc @, Etten Leur, 05-09-2015, 11:10 (3377 dagen geleden) @ soundman2

Je hebt voledig gelijk soundman. Maar er er zijn tegenwoordig ook klasse d eindtrapjes voor hoofd telefoon. Als je een iphone met een weerstand van bijvoorbeeld 100 ohm parrallel zet aan de lijn ingang van een versterker klinkt het veel helderder als zonder. Ook bij sommige tablets moet de oortelefoonuitgang belast worden om de processor te laten weten dat er iets op aangesloten is.

Johan

dab+ radio ontvangst.

door Cornelis-BB., 05-09-2015, 23:20 (3377 dagen geleden) @ soundman2

@ Ed,
technieker ook wel.
Cees.

Helaas heeft dit betoog een heel hoog audiofreak gehalte.
1) Het bouwen van een hoofdtelefoonversterker met een zeer laag vervormingspercentage is tegenwoordig geen enkel probleem meer.
2) Een lage uitgangsweerstand heeft alleen maar voordelen. Wat je er op aansluit heeft weinig invloed op het uitgangssignaal. Verder is een lage uitgangsweerstand fijn als je lange verbindingskabels gebruikt
Een lage uitgangsimpedantie heeft niets met de geluidskwaliteit te maken.
3) Een hoge ingangsweerstand is fijn, omdat het de voorgaande schakeling weinig belast. De (hoogohmige) lijningang is bedoeld voor de wat grotere lijnsignalen, die soms wel een paar volt kunnen zijn. In het hierboven genoemde geval hoeft de volumeregelaar van de bron slechts op een normaal volume te staan, waardoor het met de signaal/ruisverhouding ook wel goed zit.
Ook de volumeregelaar op de versterker krijgt een normale stand.
De goed onderlegde technici weten wel dat het prima werkt.

Soundman2

Goed dan: Een voorbeeld, Ik kan uit de koptelefoon uitgang van mijn TV een
audio signaal de versterker invoeren, maar ik kan ook rechtstreeks uit de
digitale tuner of uit de DVD speler het audio signaal de versterker in
voeren. Je hoeft geen audio freak te zijn om het verschil goed te horen.
Wel is het zo dat het bij gebruik van een middelmatige stereo nauwelijks of
niet te horen is.
Maar of DAT nou prima werken moet heten... Ik wil er uit halen wat er uit
te halen valt, voor minder ga ik niet. Dan ben ik maar niet een goed
onderlegde technikus. Mijn oren bedriegen mij niet.
Cees.

dab+ radio ontvangst.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-09-2015, 02:20 (3376 dagen geleden) @ Cornelis-BB.

Toch heeft Henk geen ongelijk, maar het hangt kennelijk wel van het apparaat af (klasse D werd al als mogelijkheid geopperd). De simpele analoge koptelefoonuitgangen van draagbare apparatuur die ik wel aansloot op een actieve luidspreker moest ik vaak vrij hard zetten, maar werken gewoon prima als lijnuitgang.

dab+ radio ontvangst.

door Cornelis-BB., 07-09-2015, 01:39 (3375 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Cornelis-BB., 07-09-2015, 01:44

Toch heeft Henk geen ongelijk, maar het hangt kennelijk wel van het apparaat af (klasse D werd al als mogelijkheid geopperd). De simpele analoge koptelefoonuitgangen van draagbare apparatuur die ik wel aansloot op een actieve luidspreker moest ik vaak vrij hard zetten, maar werken gewoon prima als lijnuitgang.

Zo aangesloten op MFB boxen geeft het wel een bevredigend resultaat, maar bij de
betere stereo versterkers hoor je echt het verschil tussen een line out en een
koptelefoon uitgang. Zeker kan het helpen om de koptelefoon versterker te belasten
met een r die een ongeveer gelijke waarde heeft als de koptelefoon.
En dan weer een voordeel van een koptelefoon uitgang is dat dan de signaal kabels
langer kunnen zijn.Minder brom gevoelig door een lage r uit.
Dat is zeker hoorbaar.
Maar bedenk wel dat, door het signaal een zo kort mogelijke weg te geven, dat dat
de weergave kwaliteit zal bevorderen. Maar of je dat zal horen bij een simpel
stereo setje? En een simpel goedkoop DAB+ radiotje, daar kun je ook geen
uitmuntend signaal van verwachten. Zijn vaak nog mono ook.
Cees.

dab+ radio ontvangst.

door ruudtx @, Utrecht, 05-09-2015, 17:01 (3377 dagen geleden) @ Cornelis-BB.

Voor huiskamer ontvangst zou ik gaan voor een digitale kabeltuner met tulp uitgang. Beter geluid en meer zenders, waaronder buitenlandse.

dab+ radio ontvangst.

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 05-09-2015, 18:45 (3377 dagen geleden) @ ruudtx

of SPDIF; beetje moderne versterker snapt dat wel.

dab+ radio ontvangst.

door Cornelis-BB., 05-09-2015, 23:24 (3377 dagen geleden) @ ruudtx

Voor huiskamer ontvangst zou ik gaan voor een digitale kabeltuner met tulp uitgang. Beter geluid en meer zenders, waaronder buitenlandse.

@ Ruud,
Mijn idee en voor buiten, voorlopig nog maar even de FM voor het nieuws.
Cees.

dab+ radio ontvangst.

door Cornelis-BB., 04-09-2015, 15:34 (3378 dagen geleden) @ Maurice

@ Maurice,
Als je al jouw FM radio's moet gaan vervangen dan ben je een vermogen kwijt.
Ik zou er zelf blut van worden.Maar, als ik mijn eigen FM radio's op tel dan kom
ik ook al een heel eind in die buurt.
(Volgend jaar moet ik, ook al verplicht mijn verwarming en geiser op de schroothoop
gooien en gaat Ymere verplicht nieuwe vervangende apparaten vervangen en verhuren.
Bewoners in Amsterdam hebben processen ook in hoger beroep al verloren.)
Cees.

dab+ radio ontvangst.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-09-2015, 19:24 (3378 dagen geleden) @ Cornelis-BB.

Cees,

Als je gaat optellen wordt het veel, heb er niet 1 gelogen.

Waarmee gezegd dat bv op schip nu allemaal krijgertjes zijn.
Afdankers die prima werken dus geen vermogen nu aan gespendeerd.
Maar als straks die Analoog FM de knop om gaat wordt ik verplicht om
hele meuk de hoop op te gooien?.
Vervangers komen er NIET.
Hooguit in de auto omdat geregeld lange stukken rijden natuurlijk mijzelf voor de gek houden is.
Thuis zeker NIET, zet de TV of internet wel aan.
OOk op de zaak gaat dan de PC met internetradio aan.
Op schip zat jongelui met Ipods, doen ze nu ook.
Hoewel die muziekkeuze niet altijd de mijne is ...
Stacaravan digitenne dus daar valt ook wel naar te luisteren.

Ach ja en in de stuurhut hoor ik toch liever dit
Op weg naar Friesland en was dit mijn muziek 22 uur lang.

Huren is altijd (te) duur!
Moeten mensen geld aan verdienen he....
Links of rechtsom wordt je dus belazerd.

dab+ radio ontvangst.

door Cornelis-BB., 04-09-2015, 21:58 (3378 dagen geleden) @ Maurice

@ Maurice,
Een rustgevend geluid in de stuurhut. Beter dan al die moderne NPO herrie.
Leuk filmpje.Friesland een mooie provincie, waar je nog veel rust kunt vinden.
Cees.

dab+ radio ontvangst.

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 04-09-2015, 07:25 (3378 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Natuurlijk had ik de kreet DAB wel vaker gehoord. Maar wat dat nou precies inhoudt was een tweede. Digitaal, dat wist ik nog wel.
Daarom toch maar eens gaan zoeken. Zo kwam ik terecht bij
https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting
Hiermee werd het al wat duidelijker.

Toevallig werd me een paar weken geleden gevraagd een radiootje te regelen voor een wat oudere buurvrouw.
Dat werd de Sony XDR-S60
Eén met fm/dab/dab+ En met batterij- en netvoeding.
De geluidskwaliteit viel me niet direct tegen.
Prima ontvangst ook binnen in de winkel (BCC, de Wall, Utrecht) van verschillende zenders.
[image]

Voor mezelf zie ik me er nog geen een aanschaffen.
Zolang ik radio 4 nog kan ontvangen op de FM in Stereo vind ik het best.
En dat op een B7X44A met een antennedraadje van een meter:m:

Maar de buurvrouw was heel content met die Sony.

Groet,
Han

dab+ radio ontvangst.

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 07-09-2015, 17:40 (3375 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Ik heb januari 2014 een PEAQ PDR100 gekocht, voor op mijn werk.

[image]

Bevalt goed. Ontvangst is prima (maar hij kan de RTV-toren van Arnhem bijna letterlijk "zien" ;-) ).
De ontvangst in de winkel van de MediaMarkt was niet zo goed, maar dan ben je ook helemaal binnen in de winkel, omgeven door staal en beton.

Ik koos deze ontvanger vanwege het goede geluid. Vergelijkbare types van Sony vond ik een stuk minder goed klinken.

Verder kun je er ook FM mee ontvangen en is er een extra ingang waar ik soms mijn iPod op aansluit.

--
Groeten,

Piet.

dab+ radio ontvangst.

door gbr @, 08-09-2015, 19:33 (3374 dagen geleden) @ Piet Blaas

Hallo allemaal,

Deze draad lezende kwam de vraag bij mij op of er eigenlijk, naar voorbeeld van de AM en FM zelfbouwpakketten, ook zelfbouwpakketten voor DAB/DAB+ radio's te koop zijn. Hebben jullie daar informatie over.

Vriendelijke groet, René

dab+ radio ontvangst.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 09-09-2015, 09:33 (3373 dagen geleden) @ gbr

Een zelfbouwpakket voor DAB lijkt me wat lastig.
Het belangrijkste onderdeel is een microprocessor met bijbehorende software.
De meeste hobbyisten beschikken niet over de handigheid om een ic met 40 pootjes of zo te solderen
en om de software erin te 'blazen' vergt ook nog de nodige techniek en kennis.

Met de goedkope import uit China zijn bouwpakketten sowieso altijd duurder dan een kant en klaar apparaat.
Er zal dus geen markt voor een bouwpakket zijn.