AquaKing Toerenregelaar FC-300 met storingen (Toestel of techniek)
door Fred, 11-09-2015, 10:25 (3370 dagen geleden)
Beste Forummers
heb voor mijn vijverpomp een AquaKing Toerenregelaar FC-300
aangesloten om de vijverpomp af te remmen in zijn wateropbrengst en tevens de stroom gebruik ervan iets te drukken deze toerental regelaar heeft deze mogelijkheden hiervoor en hij voldoet eraan, maar nu kom ik erachter dat ik over de gehele middengolf en kortegolfbanden geen ontvangst meer heb omdat deze toerental regelaar een enorme storingsbron veroorzaakt dit kon ik helaas niet vooraf lezen in de manuals van het apparaat,
is er mischien een mogelijkheid om voor deze toerental regelaar een aanpassing te maken dat hij deze storing niet meer kan veroorzaken ?
Mvg. Fred
AquaKing Toerenregelaar FC-300
pomp voor ac stroom van 0 tot maximaal 300 Wat
input: 230v 50/60hz
AquaKing Toerenregelaar FC-300 met storingen
door soundman2 , Wouw, 11-09-2015, 10:52 (3370 dagen geleden) @ Fred
Beste Forummers
heb voor mijn vijverpomp een AquaKing Toerenregelaar FC-300
aangesloten om de vijverpomp af te remmen in zijn wateropbrengst en tevens de stroom gebruik ervan iets te drukken deze toerental regelaar heeft deze mogelijkheden hiervoor en hij voldoet eraan, maar nu kom ik erachter dat ik over de gehele middengolf en kortegolfbanden geen ontvangst meer heb omdat deze toerental regelaar een enorme storingsbron veroorzaakt dit kon ik helaas niet vooraf lezen in de manuals van het apparaat,
is er mischien een mogelijkheid om voor deze toerental regelaar een aanpassing te maken dat hij deze storing niet meer kan veroorzaken ?Mvg. Fred
AquaKing Toerenregelaar FC-300
pomp voor ac stroom van 0 tot maximaal 300 Wat
input: 230v 50/60hz
Als de storing door de lucht komt, kan het helpen als je de hele dimmer in een metalen kastje onderbrengt.
Komt de storing via het net, dan zou je vlak voor de dimmer nog kunnen experimenteren met een netfilter, Die dingen zijn te koop, maar ook in wasmachines etc. zitten ze tegenwoordig, dus op de sloop zowat gratis.
In die filters zit een samenstel van spoelen en condensatoren.
Een derde mogelijkheid is een echte trafo met aftakkingen in plaats van de dimmer. Je sluit de pomp dan aan op een aftakking met een lagere spanning.
Je kunt de leverancier ook aanspreken op het feit dat het product meer storing veroorzaakt, dan is toegestaan. Dat laatste is een ellenlang traject, met weinig kans op succes. Er staat toch CE op? Nou dan is het volgens de deskundigen in den Haag en Brussel prima in orde
Soundman2
door Fred, 11-09-2015, 11:03 (3370 dagen geleden) @ soundman2
Soundman
ja er staat op CE IP44 ik kan deze toerental zomaar weer inleveren bij de koivijver dealer waardat ik hem heb aangeschaft dat is niet het probleem dus
maar ik zal er nog eens wat mee gaan proberen, maar in mijn hobby kamer waardat ook deze toerental aangesloten is, komt alle stroom daarbinnen via een leiding welke is aangesloten op een netfilter maar dat richt dus niets uit nu knap iritant is dit echt wel te noemen dat ze zulke dingen verkopen met deze storingsbronnen.
Mvg.Fred
door Bapaktua , Haarlem, 11-09-2015, 11:33 (3370 dagen geleden) @ Fred
Gewijzigd door Bapaktua, 11-09-2015, 11:34
Hallo fred,
begrijp ik het goed dat deze regelunit op dezelfde bedrading is aangesloten als de bedrading in je hobbykamer?
Dan zal je onstoringsfilter ook niet werken.
het is de bedoeling dat de "storende" apparatuur op je bedrading wordt aangesloten via een ontstoorfilter.
Daarnaast kan je tussen de hobbykamer bedrading en de meterkast ook nog een ontstoor filter plaatsen.
Maar misschien komt de storing door "de lucht".
Het storend apparaat dus "inpakken" in metaal en dan de bedrading via een filter door de kast naar buiten laten komen.
Testen of de storing via het lichtnet komt of door de "lucht" kan je testen door
de pomp op een andere fase van het lichtnet aan te sluiten.
Of met een draagbaar transistor ontvangertje door verplaatsing van "vanaf" en "naartoe" naar het storend apparaat testen of het stoorsignaal toe of afneemt.
ruud PA0ROJ
door Fred, 11-09-2015, 11:41 (3370 dagen geleden) @ Bapaktua
Ruud
ja de stroomlijn naar de hobbykamer is aan gekoppelt via een netfilter dus alle stopcontachten in de hobbykamer gaan via die ene netfilter naar de hoofdzekering van het huis
ik heb de torentalregelaar via een verloopkabel al op ander aansluitinen in het gehele huis geprobeert met zels de dimregelaar aangekoppelt in de woning en dan naar de vijver ook de dimmer inblikken heb ik al geprobeert tot dusver nog geen enkele verbetering ik kan nog even de netfilter er apart tussen doen
dus gelijk aan de dimmer koppelen
Mvg. Fred
door Piet van der Pol , 11-09-2015, 11:53 (3370 dagen geleden) @ Fred
Hallo Fred,
Een schema zou handig zijn, maar dat heb je waarschijnlijk niet.
Let op, dat de middengolf hele lange golven zijn. Zowel de netzijde als de pompzijde heeft een meterslange elektrische kabel. Deze kunnen beiden als antennes werken. Inpakken in metaal zal alleen helpen, als de storing ook binnen de doos blijft, maar op 2 plaatsen komt er dus een antenne uit. In beide zijden zou dan een filter moeten komen. Dat lijkt mij een behoorlijke uitbreiding van dit apparaat. Probeer, zoals reeds aangegeven is, met een radio dicht bij de aansluitkabels te ontdekken, of de netzijde of de pompzijde de storing geeft, of het apparaat zelf. Plaats eventueel ferriet ringen over beide aansluitingen, daar heb ik zelf ook goede ervaring mee.
Succes.
Piet
door soundman2 , Wouw, 11-09-2015, 12:02 (3370 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Gewijzigd door soundman2, 11-09-2015, 12:09
Hallo Fred,
Een schema zou handig zijn, maar dat heb je waarschijnlijk niet.
Let op, dat de middengolf hele lange golven zijn. Zowel de netzijde als de pompzijde heeft een meterslange elektrische kabel. Deze kunnen beiden als antennes werken. Inpakken in metaal zal alleen helpen, als de storing ook binnen de doos blijft, maar op 2 plaatsen komt er dus een antenne uit. In beide zijden zou dan een filter moeten komen. Dat lijkt mij een behoorlijke uitbreiding van dit apparaat. Probeer, zoals reeds aangegeven is, met een radio dicht bij de aansluitkabels te ontdekken, of de netzijde of de pompzijde de storing geeft, of het apparaat zelf. Plaats eventueel ferriet ringen over beide aansluitingen, daar heb ik zelf ook goede ervaring mee.
Succes.
Piet
Er zijn filters en filters. De filters die bijv. in spanningssloffen zitten stellen meestal niet veel voor. Ik bedoel dus van die netfilters, die ingeblikt zijn , twee daden +aarde in en tweedraden +aarde uit. Het filter moet zo dicht mogelijk voor de dimmer zitten. De dimmer vlak bij de pomp buiten, zodat de leidingen waar de storing op zit, zo kort mogelijk zijn. Het filter vlak voor de dimmer zorgr er dan voor dat de door de dimmer veroorzaakte storing niet op de voedingskabelo terecht komt en dus ook niet op het net. Zite de dimmer binnens huis, dan zal de hele kabel naar de pomp als antenne dienen en de storing flink verspreiden.
Het lijkt allemaal koffiedik kijken vanachter de PC, maar er zijn veel wegen die naar Rome leiden, maar ze zijn niet allemaal even goed.
Overigens moet je eerst eens vaststellen, hoe de storing je ontvangers bereikt. Dat lijkt het eenvoudigst te gaan met een batterij radio, omdat die niet aan het lichtnet hangt.
Hier staat wat interessante lectuur over netfilters
http://www.vego.nl/4/n/n_039.htm
Een foto van een netfilter
Laat je niet verleiden tot aanschaf van dure netfilters die gevuld zijn met gecriosoteerd zand uit duistere mijnen in de Oekraïne. Ze kosten klauwen met geld en laten alleen je stereo ruimer en transparanter klinken.
Goede netfilters zijn er al vanaf een paar euro.
Soundman2
door Fred, 11-09-2015, 12:57 (3370 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Fred, 11-09-2015, 13:25
heb eens de netfilter gelijk achter de dimmer gezet maar totaal geen resultaat ook heb ik even een transistor radio geprobeert met ook daarmede dezelde storingen erop dus het blijft een akelig ding met storingen aleen als ik ongeveer een metertje of tien weg loop met de trasistorradio is de storing weg maar dan wel buitenshuis ermee
Mvg. Fred
door soundman2 , Wouw, 11-09-2015, 14:50 (3370 dagen geleden) @ Fred
heb eens de netfilter gelijk achter de dimmer gezet maar totaal geen resultaat ook heb ik even een transistor radio geprobeert met ook daarmede dezelde storingen erop dus het blijft een akelig ding met storingen aleen als ik ongeveer een metertje of tien weg loop met de trasistorradio is de storing weg maar dan wel buitenshuis ermee
Mvg. Fred
Het netfilter moet aan de ingangskant van de dimmer zitten, zodat de storing richting lichtnet wordt geblokkeerd.
De transistorradio bewijst dat het door de lucht gaat, maar als het filter op de verkeerde plaats zit, gaat de hele voedingskabel als antenne dienen!
de afstanden filter-regelaar-pomp moeten heel kort zijn.
Soundman2
door HM , Hilversum, 11-09-2015, 16:33 (3370 dagen geleden) @ Fred
Terugbrengen naar de leverancier en proberen of een andere wel goed is.
Zoniet Telecom inlichten.
Doe je dat niet dan komen er vele van die dingen in het veld en kan niemand meer fatsoenlijk een radiohobby beleven.
door soundman2 , Wouw, 11-09-2015, 16:54 (3370 dagen geleden) @ HM
Middengolf heeft voor het Agentschap Telecom afgedaan, ze zullen er geen energie in steken.
Destijds deden ze ook niets aan apparaten die storingen veroorzaakten in buitenlandse TV-zenders.
Soundman2
door HM , Hilversum, 12-09-2015, 09:02 (3369 dagen geleden) @ soundman2
Middengolf heeft voor het Agentschap Telecom afgedaan, ze zullen er geen energie in steken.
Destijds deden ze ook niets aan apparaten die storingen veroorzaakten in buitenlandse TV-zenders.
Dat is te makkelijk. Zonder klachten bestaan er bij ambtenaren geen problemen en doen ze dus niets.
Het gaat overigens niet alleen om MG, KG ( radioamateurs en diverse overheidsinstanties oa het leger ) t/m VHF kunnen last hebben van dergelijke inferieure apparaatjes.
Denk oa. aan de Vaillant CV ketels, die worden nog steeds als er een klacht wordt ingediend aangepakt.
door soundman2 , Wouw, 12-09-2015, 09:11 (3369 dagen geleden) @ HM
Dat is te makkelijk. Zonder klachten bestaan er bij ambtenaren geen problemen en doen ze dus niets.
In een heel grijs verleden stoorden een bepaalde serie Erres TV's op de Belgische zenders, als de TV afstemde op Kanaal 7 van Goes. De PTT deed daar niets aan. De fabrikant leverde wel een oplossing door de ombouw van een TV antenne naar Kanaal 4 (Lopik) te vergoeden, waarmee het probleem was opgelost.
Soundman2
door ruudtx , Utrecht, 12-09-2015, 17:58 (3369 dagen geleden) @ soundman2
AT minacht middengolf, dus doet er ook niets aan. Ze wil er van af, daarom werd de mast in Lopik razendsnel gesloopt, terwijl de zender pas een paar dagen tevoren uit was gegaan, en er belangsteling voor was. De verhalen over dat niemand op AM wil zenden zijn leugens.
Nog erger is dat middengolf vergunninghouders tienduizenden Euro's per jaar aan zgn Toezichtkosten (oplichtingsgeld) moeten betalen. Als je niks meer aan MG doet maak dat dan gratis.
door wvogel58 , Eindhoven, 11-09-2015, 18:51 (3370 dagen geleden) @ Fred
Die regelaar kost 19 Euro. Kun je voor die prijs verwachten dat men nog aandacht besteedt aan ontstoring?
door soundman2 , Wouw, 11-09-2015, 19:46 (3370 dagen geleden) @ wvogel58
Die regelaar kost 19 Euro. Kun je voor die prijs verwachten dat men nog aandacht besteedt aan ontstoring?
Ik denk het niet. In het verleden heb ik een meervoudig dimmerpack gebouwd voor toneelverlichting. De output van de triacregeling lijkt wel weer op iets sinusachtigs, alle scherpe kanten van de aansnijding zijn er af. De dimmer stoort dan ook nergens op, ook niet op bijv een geluidsinstallatie. Ik weet nog wel dat de onstoring een , zo niet het grootste deel van de onderdelenprijs was....
Soundman2
door henkk56 , 11-09-2015, 20:20 (3370 dagen geleden) @ Fred
Gewijzigd door henkk56, 11-09-2015, 20:22
Voor wie het nog niet wisten:CE betekend Cigar Endorse.
Oftewel als de fabrikant genoeg sigaren onder de toonbank
doorschuift wordt zijn produkt goedgekeurd.
Frequentieregelaars voor motoren geven in het algemeen PWM impulsen aan
de motor die in de motorwikkeling weer tot een sinusvormige stroom
wordt "geintegreerd".
Het toerental van de motor is immers afhankelijk van de toegevoerde frequentie.
Door de PWM pulsen met dit vermogen heb je tevens een zeer krachtige stoorzender
met harmonischen tot ver in de MHz'en.
De verbinding van de regelaar naar de motor is een prima zendantenne.
Bij dit simpele apparaatje wordt uiteraard geen enkele moeite gedaan om de hogere harmonischen te onderdrukken.
Henk
AquaKing Toerenregelaar FC-300 met storingen heb ik opgelost
door Fred, 12-09-2015, 18:53 (3369 dagen geleden) @ Fred
Beste Forummers
ik heb hier veel uitgeprobeert ook al jullie tips maar vanmiddag nadat ik een oude lampen radio had opgedraait met een variac en een losstaande robot 220/220 scheidingstrafo flitste mij een gedachten door om die scheidingstrafo eens tussen het stopcontact en de toerentalregelaar te proberen
en ja hoor alle storingen zijn nu verdwenen als sneeuw voor de zon, ik zal nog even een kleinere scheidingstrafo erbij zoeken voor dit systeem en dan laat ik het zo want dit werkt prima iedereen bedankt voor jullie mededenken.
Mvg. Fred
door wvogel58 , Eindhoven, 12-09-2015, 20:29 (3369 dagen geleden) @ Fred
Die scheidingstrafo is duurder dan de hele regelaar !
door wvogel58 , Eindhoven, 13-09-2015, 06:08 (3368 dagen geleden) @ Fred
Gewijzigd door wvogel58, 13-09-2015, 06:54
Hiermee onderdruk je common mode stromen in de geleiders naar het lichtnet.
Dwarsimpedanties tussen de netleiders werken kennelijk niet voor de ontstoring. Langsimpedanties kennelijk wel. Probeer in plaats van de trafo eens twee spoelen van 1 mH in serie met met de L en de N draad. Kijk daarna of het voor de storing verschil uitmaakt als je de aarde loskoppelt (niet veilig!).
door Fred, 13-09-2015, 08:28 (3368 dagen geleden) @ wvogel58
Wim
ja dat zou het proberen wel waard zijn moet even zien waar ik deze ga bestellen heb ze dus hier niet op vooraad.
Mvg. Fred