AquaKing Toerenregelaar FC-300 met storingen (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 11-09-2015, 12:02 (3370 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Gewijzigd door soundman2, 11-09-2015, 12:09

Hallo Fred,

Een schema zou handig zijn, maar dat heb je waarschijnlijk niet.
Let op, dat de middengolf hele lange golven zijn. Zowel de netzijde als de pompzijde heeft een meterslange elektrische kabel. Deze kunnen beiden als antennes werken. Inpakken in metaal zal alleen helpen, als de storing ook binnen de doos blijft, maar op 2 plaatsen komt er dus een antenne uit. In beide zijden zou dan een filter moeten komen. Dat lijkt mij een behoorlijke uitbreiding van dit apparaat. Probeer, zoals reeds aangegeven is, met een radio dicht bij de aansluitkabels te ontdekken, of de netzijde of de pompzijde de storing geeft, of het apparaat zelf. Plaats eventueel ferriet ringen over beide aansluitingen, daar heb ik zelf ook goede ervaring mee.

Succes.

Piet

Er zijn filters en filters. De filters die bijv. in spanningssloffen zitten stellen meestal niet veel voor. Ik bedoel dus van die netfilters, die ingeblikt zijn , twee daden +aarde in en tweedraden +aarde uit. Het filter moet zo dicht mogelijk voor de dimmer zitten. De dimmer vlak bij de pomp buiten, zodat de leidingen waar de storing op zit, zo kort mogelijk zijn. Het filter vlak voor de dimmer zorgr er dan voor dat de door de dimmer veroorzaakte storing niet op de voedingskabelo terecht komt en dus ook niet op het net. Zite de dimmer binnens huis, dan zal de hele kabel naar de pomp als antenne dienen en de storing flink verspreiden.
Het lijkt allemaal koffiedik kijken vanachter de PC, maar er zijn veel wegen die naar Rome leiden, maar ze zijn niet allemaal even goed.
Overigens moet je eerst eens vaststellen, hoe de storing je ontvangers bereikt. Dat lijkt het eenvoudigst te gaan met een batterij radio, omdat die niet aan het lichtnet hangt.
Hier staat wat interessante lectuur over netfilters
http://www.vego.nl/4/n/n_039.htm
Een foto van een netfilter

[image]

Laat je niet verleiden tot aanschaf van dure netfilters die gevuld zijn met gecriosoteerd zand uit duistere mijnen in de Oekraïne. Ze kosten klauwen met geld en laten alleen je stereo ruimer en transparanter klinken.
Goede netfilters zijn er al vanaf een paar euro.
Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks