Recensie Caliber HPG316D (DAB+) (Toestel of techniek)
door Piet Blaas , Arnhem, 27-09-2015, 14:35 (3355 dagen geleden)
Vrijdag moest ik met de trein naar Utrecht. Aangezien op Radio Nostalgia de Evergreen Top 1000 werd uitgezonden nam ik mijn Caliber DAB+ radiootje mee.
Thuis is de ontvangst goed en ik was benieuwd hoe dat in de trein zou zijn. Vertrekkend vanuit Arnhem waren er veel drop-outs. Bij Ede-Wageningen waren dat er zoveel dat prettig luisteren eigenlijk niet meer aan de orde was en bij Veenendaal viel de ontvangst volledig weg.
Ik heb toen maar de app van Radio 5 op mijn smartphone geïnstalleerd en kon toen ongestoord genieten van Radio Nostalgia. En de muziek klinkt op mijn smartphone sowieso al een stuk beter dan op de Caliber.
--
Groeten,
Piet.
Recensie Caliber HPG316D (DAB+)
door Leo Bolier , Goor, 27-09-2015, 20:34 (3355 dagen geleden) @ Piet Blaas
Herkenbaar; ik heb dezelfde ontvanger.
Op de meeste plekken in huis veel drop-outs.
Tor nu toe alleen achterin de garage goede ontvangst
door Piet Blaas , Arnhem, 27-09-2015, 20:57 (3355 dagen geleden) @ Leo Bolier
Thuis geen enkel probleem, overal goede ontvangst. Maar de RTV-toren van Arnhem staat dan ook op ongeveer 5 km van mijn huis en er zit nagenoeg geen bebouwing tussen de toren en mijn woning.
Maar goed, geen aanrader dus dit radiootje.
--
Groeten,
Piet.
door Fons Vendrik , Ter Aar, 27-09-2015, 21:25 (3355 dagen geleden) @ Piet Blaas
Maar goed, geen aanrader dus dit radiootje.
Welk radiootje wel?
Ik volg al een tijdje de discussie op diverse fora.
Als ik het allemaal zo op een rijtje zet, is het met DAB+ overal wel wàt aan de hand.
Wanneer wordt dit een keer probleemloos?
--
Groeten van Fons
"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."
door Piet Blaas , Arnhem, 27-09-2015, 21:39 (3355 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Misschien wel nooit?
Internet wordt steeds belangrijker. Met IoT nog belangrijker en nog meer dominant. Hoe lang duurt het voordat auto's standaard internetverbinding hebben? Als de prijzen nog verder dalen zal internetradio al het andere overvleugelen.
En met weinig vraag, ook geen aanbod (in elk geval weinig concurrentie). En dus geen belang voor fabrikanten om DAB+ ontvangers met goede prestaties tegen schappelijke prijzen te leveren.
Ik ben benieuwd of de overheid FM in de lucht houdt als DAB+ tegen valt.
--
Groeten,
Piet.
door Cornelis-BB., 28-09-2015, 00:58 (3354 dagen geleden) @ Piet Blaas
Misschien wel nooit?
Internet wordt steeds belangrijker. Met IoT nog belangrijker en nog meer dominant. Hoe lang duurt het voordat auto's standaard internetverbinding hebben? Als de prijzen nog verder dalen zal internetradio al het andere overvleugelen.
En met weinig vraag, ook geen aanbod (in elk geval weinig concurrentie). En dus geen belang voor fabrikanten om DAB+ ontvangers met goede prestaties tegen schappelijke prijzen te leveren.Ik ben benieuwd of de overheid FM in de lucht houdt als DAB+ tegen valt.
Ik heb in verschillende winkels een demonstratie van DAB+ gevraagd maar in die
winkels was GEEN! DAB+ mogelijk. Maar WEL FM! Conclusie: DAB+ PRUT!
Zonde van het geld dat je voor zo'n prut ding uit geeft.
Is ook nog eens een batterijen vreter. Slecht voor de beurs en het milieu.
En draadloos internet gaat in de toekomst voor iedereen bereikbaar worden.
Dan heb je de beschikking over VEEL meer radiozenders.
En in huis, Wi Fi, vast internet, je koopt van af ca E50,- al een internet
radio tuner. Zo heb ik in de schuur en op verschillende plaatsen in huis muziek.
En met Wi Fi ook nog in de tuin, ruime keus en goede ontvangst.
Wat moet ik dan nog met zo'n DAB+ prul?
Cees.
door Armand , België, 28-09-2015, 07:48 (3354 dagen geleden) @ Cornelis-BB.
Men is nog steeds bezig met het verbeteren van de ontvangst door het plaatsen van nieuwe steunzenders voor een betere dekking buiten - en binnenshuis.
Maar afwachten dus ...
In landen zoals Noorwegen en Zwitserland die al veel eerder begonnen zijn met DAB uitzendingen, is DAB+ nu een groot succes geworden.Ook daar verliep de start moeizaam.FM radiostations in Zwitserland mogen pas stoppen op voorwaarde dat ze in heel hun verzorgingsgebied via DAB+ te ontvangen zijn.
In sommige gebieden van Zwitserland wordt digitale radio DAB+ behalve via de ether ook via de kabel toegepast.
Groeten, Armand
door Jan 1 , Tilburg, 28-09-2015, 13:14 (3354 dagen geleden) @ Armand
Ik heb een DAB+ radio die de sterren van de hemel speelt. Een Sangean WFR 27C.
Een perfect zuiver geluid, en sinds de software update helemaal geen drop outs meer via DAB+. Ook zit er een signaalsterkte meter op die meestal 3 van de 5 streepjes vol maakt, soms eentje minder, heel soms alle 5 vol. Via WiFi heb ik ooit wel eens last van drop-outs. De streaming is niet altijd aanwezig. Ook op ons vacantie adres in Zeeland hadden we daar ooit last van. De FM op dit toestel heb ik nooit aan staan, daar er op DAB+ en WiFi veel meer te beleven valt.
door Cornelis-BB., 28-09-2015, 23:40 (3354 dagen geleden) @ Jan 1
Ik heb een DAB+ radio die de sterren van de hemel speelt. Een Sangean WFR 27C.
Een perfect zuiver geluid, en sinds de software update helemaal geen drop outs meer via DAB+. Ook zit er een signaalsterkte meter op die meestal 3 van de 5 streepjes vol maakt, soms eentje minder, heel soms alle 5 vol. Via WiFi heb ik ooit wel eens last van drop-outs. De streaming is niet altijd aanwezig. Ook op ons vacantie adres in Zeeland hadden we daar ooit last van. De FM op dit toestel heb ik nooit aan staan, daar er op DAB+ en WiFi veel meer te beleven valt.
De Sangean WFR 29C heeft ook vrij veel mogelijkheden en heeft oplaadbare
batterijen.Kan als tuner als ook als draagbare stereo radio worden gebruikt.
De prijs wisselt vanaf E169,- tot E269,-!
Prijzen, daar is geen touw meer aan vast te knopen.
De ene dag bij Media Markt E245,- en dan de volgende dag E169,-.
Lijkt wel roulette spelen, als je zo'n ding koopt.
Voorlopig, nog maar even niet. Ben toch niet gek?
Cees.
door Jan 1 , Tilburg, 29-09-2015, 10:29 (3353 dagen geleden) @ Cornelis-BB.
Inderdaad, een beetje DAB ontvanger kost de nodige Roebels. Die van mij kocht ik een half jaar geleden voor €145,-. Middels internet ging ik zoeken bij beslist.nl. In plaats van dat de prijzen dalen, schijnen ze steeds verder te stijgen, en dat is natuurlijk geen beste reclame. De overheid heeft een plank voor zijn kop en wil uitzendingen zowel op de middengolf alsmede de FM toch doen stoppen. Waarom geen middengolf zenders met DRM ? Deze uitzendnorm biedt echt wel de nodige voordelen, zoals FM kwaliteit op de middengolf plus een groot bereik, zonder de hulp van vele energievretende steunzenders. Maar ja, lieve koekjes worden niet gebakken, en we zullen ons neer moeten leggen bij de realiteit !
door ruudtx , Utrecht, 29-09-2015, 17:54 (3353 dagen geleden) @ Jan 1
Niemand koopt een DRM ontvanger.
Men koopt al nauwelijks een DAB doos.
door ruudtx , Utrecht, 28-09-2015, 19:09 (3354 dagen geleden) @ Armand
Noorwegen en Zwitserland zijn uitgestrekt en hebben veel bergen. Lastig voor FM, dus weinig te horen op FM.
Nederland is heel anders plat as een dubeltje en veel op FM te horen. Daarom doet DAB hier bijna niets. Ik zend er op uit maar weet niet waarom ik een DAB doos zou moeten kopen (behalve monitoring)
door Fons Vendrik , Ter Aar, 28-09-2015, 08:07 (3354 dagen geleden) @ Piet Blaas
Ik ben benieuwd of de overheid FM in de lucht houdt als DAB+ tegen valt.
Om daarna te ontdekken dat men in hun enthousiasme die FM-mast ook heeft opgeblazen.
--
Groeten van Fons
"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."
door fred05, 29-09-2015, 10:50 (3353 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Digitale radio werkt alleen perfect zonder drop-outs, als er 100% dekking is...
Wat dacht je met regen in een bosgedeelte waar je door heen rijd...natte bladeren geven problemen, dat is ook bij Digitenne...
En er is niets vervelender dat die onderbrekingen ..LEVE de FM beetje ruis soms , maar WEL ontvangst!!!Wij vragen niet om digitale radio FM voldoet prima en kan nog jaren prima werken..
En inderdaad als de dab+ op vaste plek staat zal het best wel werken, maar in de auto, trein een ramp...
door Leo Bolier , Goor, 28-09-2015, 08:24 (3354 dagen geleden) @ Piet Blaas
Of dit nu aan het toestel of aan de dekking ligt weet ik niet.
Wel een gemis (maar dat zie je pas achteraf) is dat er geen signaalsterkte indicator is. Toen ik hem voor het eerst aanzette (op een plek waar achteraf zeer slechte ontvangst bleek te zijn) deed ie niets. Vraag je je af of het toestel soms defect was.
door Maurice , Dordrecht, 28-09-2015, 18:48 (3354 dagen geleden) @ Leo Bolier
Men is nog steeds bezig met het verbeteren van de ontvangst door het plaatsen van nieuwe steunzenders voor een betere dekking buiten - en binnenshuis.
Maar afwachten dus ...
Ja zeg,
en AM leggen we plat omdat ivm Milieu dat niet meer verantwoord was.
Doen we voor DAB nog paar extra steunzenders....
Kost ook niets..
1 grote oplichtersbende, dat Doordrammen DAB.
Is te laat,-internetradio
Heeft geen zin
De hoeveelheid stations die er extra bij komen hebben financieel gezien geen
overlevingskans omdat aantal luisteraars per zender naar benden gaat.
Is nu al vechten bv tussen Radio 1234
door jacco , Dordrecht, 09-10-2015, 06:59 (3343 dagen geleden) @ Maurice
ik heb een sony dab+ en werk voor mijn er goed
ik gebruik wel een dab+ antenne via mod
door Herman, 15-10-2015, 22:52 (3337 dagen geleden) @ jacco
Ik snap ook niet zoveel van het DAB+ gedram.
-wat is er tegen FM, zeker in overweging nemende dat iedereen een FM radio heeft?
-Hoe goed is de geluidskwaliteit, (oud DJ Lex Harding betwijfelt de geluidskwaliteit van DAB+)?
-waarom zo enorm op DAB+ inzetten, terwijl draadloos landelijk internet voor de deur staat, en ik straks ieder station kan streamen van Internet wat ik wil.
-wie of wat bepaald wat er op DAB+ wordt uitgezonden, en dus mijn keuzevrijheid bepaald?
DAB+ heeft zulke slechte kaarten dat het er bij mij niet inkomt. FM en internet streaming worden het wat mij betreft.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 16-10-2015, 11:09 (3336 dagen geleden) @ Herman
Gewijzigd door Maarten Bakker, 16-10-2015, 11:11
Het belang zal vooral commercieel zijn, net als bij bijvoorbeeld de vervroegde uitschakeling van de analoge televisie op aandringen (zoals lobbyen, boven of onder tafel doen van toezeggingen) van KPN. Daar was de installed base een stuk kleiner dus op die manier nog te verdedigen, maar bij FM ligt dat toch wel wat anders...