Printplaat cd speler (Toestel of techniek)

door Joas, 05-10-2015, 09:17 (3346 dagen geleden)

[image]

Beste mensen van het forum,

Ik ben Joas, ik ben 9 jaar en ik moet voor school onderzoeken wat er allemaal in een cd-speler zit. Ik kan niet goed vinden hoe alle onderdelen heten op de printplaat. Kunnen jullie mij helpen? Ik heb een foto gemaakt, die is hierboven. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes Joas

Printplaat cd speler

door Marotick ⌂ @, Huizen, 05-10-2015, 11:00 (3346 dagen geleden) @ Joas

Hallo Joas,

Op een printplaat van een CD speler vind je verschillende componenten, onderdelen.
Ik zal ze noemen en met Google kan je zien hoe ze er uit kunnen zien.
Transformator, transistor, condensator, weerstand, x-tal, IC, diode en connectoren.
Een transformator zet een wisselspanning om in een andere en de wikkelingen zijn meestal gescheiden van elkaar.
Een transistor versterkt signalen en heeft verschillende behuizingen afhankelijk van het vermogen dat ze moeten verwerken. Een transistor heeft 3 hoofdaansluitingen, de Basis de Collector en de Emitter.
Een condensator heeft het vermogen om een gelijkspanning vast te kunnen houden een soort van klein batterijtje dus. Een condensator laat wisselstroom door en blokkeert een gelijkstroom.
Een weerstand zorgt dat de stroom door een schakeling beperkt wordt en kan deelspanningen maken. De wet van Ohm is belangrijk om een weerstand werking goed te begrijpen.
Een X-tal, een kristal gaat op een vaste frequentie oscilleren dat nodig is in de digitale techniek.
IC en Integrated Circuit is een schakeling die in een klein huisje gepropt zit, dat kan een versterkertje zijn maar ook een analoog/ digitale omzetter.
Een diode laat een stroom in slechts 1 richting door, draai je de diode om dan loopt er geen stroom. Een belangrijke variant is de zenerdiode die gemaakt kan worden om bij een bepaalde spanning steeds meer stroom te kunnen gaan geleiden zodat de spanning over de zenerdiode constant blijft.
Connectoren zijn om printen en dingen met elkaar te verbinden.

Succes

Jack Marotick

Printplaat cd speler

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-10-2015, 11:50 (3346 dagen geleden) @ Joas

Beste Joas,

Leuk dat je dit soort opdrachten mag doen :)

Je kunt er op twee manieren naar kijken.

- Per onderdeel, dus weerstandje, IC, condensator. Maar dan weet je nog niet wat elk klein onderdeeltje samen met de andere precies doet.

- Per functiegroep (blokschema). Dus voeding (het gedeelte rondom de trafo), bediening (de printplaat achter de voorkant en de processor op de hoofdprint), loopwerk (waar de CD ingaat), signaalverwerking (kun je opsplitsen in A/D omzetter, geluidsuitgang, loopwerkbesturing, enzo).