Stekker vraag (Toestel of techniek)
door Hans van Kampen , Voorhout, 11-10-2015, 13:18 (3340 dagen geleden)
Hallo forumlezers.
Een vriend van me heeft voor zijn boot deze acculader besteld en afgeleverd gekregen maar het gaat om die stekker. I.p.v. dat er een rode en zwarte accuklem aan de kabel zit, zit er een klein 4 polig stekkertje aan.
Is iemand bekend hiermee ??
Foto: Conrad
In de beschrijving staat dat pen 1 en pen 4 de plus is en pen 2 en 3 de min, afknippen die handel en er accuklemmen op solderen lijkt mij een optie.
Dank alvast.
Hans
--
Hans van Kampen
Stekker vraag
door Ad Zijlmans , Made, 11-10-2015, 14:02 (3340 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hans,
Weet je zeker dat het een echte lader is? Ik ken ze in dezelfde vorm als externe voeding voor bijv. Nexcom industriële PC's, maar dan is de pinbezetting weer anders.
Dus.. meten is weten in dit geval. Hoewel, als je de stekker er af knipt doet het niet meer zo ter zake hoe de pinbezetting was.
Groeten,
Ad
Stekker vraag
door Hans van Kampen , Voorhout, 11-10-2015, 14:24 (3340 dagen geleden) @ Ad Zijlmans
Hallo Ad,
Er staat op dat het een battery charger is en ik heb inderdaad gemeten.
13,8 volt tussen pennen 1/4 en pennen 2/3.
Hans
--
Hans van Kampen
Stekker vraag
door soundman2 , Wouw, 11-10-2015, 14:29 (3340 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 11-10-2015, 14:32
Dit lijkt meer op een voeding voor een laptop o.i.d.
Dat is heel wat anders als een acculader. Deze levert waarschijnlijk een of meer gestabiliseerde spanningen voor de voeding van de laptop. Tevens laden dan de accu's weer op. De laadelectronica zit in de laptop en die regelt de laadstroom, de laadduur en de temperatuurhuishouding.
Met zo'n voeding kun je doorgaans geen losse accu's laden.
Je moet dus een echte acculader hebben die inderdaad vaak voorzien zijn van twee poolklemmen. Dan zijn er zgn volautomatische en druppelladers. Die laatste zijn in staat een lege accu in een uur of 14 weer vol te krijgen. De eerste hebben speciale electronica aan boord en zijn in staat om een accu in korte tijd met een veel grotere stroom te laden. Dat is een nauwgezet proces en wordt electronisch geregeld.
Ik denk dus dat je niet het goede apparaat geleverd gekregen hebt.
Geeft het typeplaatje op het apparaat geen uitsluitsel? (foto)
Soundman2
Stekker vraag
door Hans van Kampen , Voorhout, 11-10-2015, 17:10 (3340 dagen geleden) @ soundman2
Ik denk wel dat je gelijk hebt Henk, ik vind dit ook helemaal geen apparaat om een grote loodaccu van een boot mee op te laden maar een vriend van me kwam hier mee aanzetten of ik er in plaats van dat stekkertje 2 knijpers (1 rode en een zwarte) op kan zetten.
Retour met dat ding in ieder geval.
Hans
--
Hans van Kampen
Stekker vraag
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 11-10-2015, 20:36 (3340 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 11-10-2015, 20:40
Er staat heel duidelijk op dat het een lader is, dus dat mag geen probleem zijn. Mean Well is opzich ook een bekend merk.
Gezien de vrij lage spanning van 13,6V is het wel puur een onderhoudslader (float charger) geschikt voor loodgel-accu's, dus je mag hem zonder kans op schade permanent aangesloten laten maar verwacht niet dat een lege accu in een paar uur weer vol is. Halfvol zal gezien de te leveren stroom wel redelijk vlot gaan als je hem er leeg aanhangt.
toch een lader
door soundman2 , Wouw, 11-10-2015, 17:39 (3340 dagen geleden) @ soundman2
Dit lijkt meer op een voeding voor een laptop o.i.d.
Dat is heel wat anders als een acculader. Deze levert waarschijnlijk een of meer gestabiliseerde spanningen voor de voeding van de laptop. Tevens laden dan de accu's weer op. De laadelectronica zit in de laptop en die regelt de laadstroom, de laadduur en de temperatuurhuishouding.
Met zo'n voeding kun je doorgaans geen losse accu's laden.
Je moet dus een echte acculader hebben die inderdaad vaak voorzien zijn van twee poolklemmen. Dan zijn er zgn volautomatische en druppelladers. Die laatste zijn in staat een lege accu in een uur of 14 weer vol te krijgen. De eerste hebben speciale electronica aan boord en zijn in staat om een accu in korte tijd met een veel grotere stroom te laden. Dat is een nauwgezet proces en wordt electronisch geregeld.
Ik denk dus dat je niet het goede apparaat geleverd gekregen hebt.
Geeft het typeplaatje op het apparaat geen uitsluitsel? (foto)Soundman2
Ik heb de site van meanwell opgezocht en dan is het dus toch een lader. Alleen de steker is wel iets aparts.
De link naar de spec.
http://www.meanwell.com/webapp/product/search.aspx?prod=gc220
toch een lader
door Hans van Kampen , Voorhout, 11-10-2015, 18:01 (3340 dagen geleden) @ soundman2
Als ik op de link klik krijg ik dit
Op een andere site vond ik dit:
De auto's op de achtergrond zeggen mij ook al genoeg.
Hans
--
Hans van Kampen
toch een lader
door soundman2 , Wouw, 11-10-2015, 19:07 (3340 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 11-10-2015, 19:25
De link werkt bij mij ook niet. Ik heb een pdf gedownload bij www.meanwell.com en dan products>chargers,
Dan ga je naar Industrial chargers GS series.
Ik weet niet hoe ik de pdf hier op het forum kan zetten.
Heb ze even door een pdf2jpg converter gehaald (risico?)
Valt erg tegen na compressie op het forum
toch een lader
door Hans van Kampen , Voorhout, 11-10-2015, 19:51 (3340 dagen geleden) @ soundman2
Dank Henk, ga ik achteraan. Is hier zo idd niet te lezen.
Hans
--
Hans van Kampen
Stekker vraag
door Ed van der Weele † , Zeist, 11-10-2015, 16:04 (3340 dagen geleden) @ Hans van Kampen
De foto is afkomstig van de Conrad website. Dan moet bij het artikel ook de gebruikersaanwijzing in pdf-formaat staan.
Een gewone acculader is het in geen geval, die zijn zonder uitzondering uitgevoerd met krokodillenklemmen.
Stekker vraag
door Hans van Kampen , Voorhout, 11-10-2015, 17:12 (3340 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Klopt Ed, ik ben me er van bewust nu. Hij krijgt hem terug en stuurt hem zelf maar retour.
Hans
--
Hans van Kampen
Stekker vraag
door Ed van der Weele † , Zeist, 12-10-2015, 02:20 (3340 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Een tijd geleden heb ik een acculader van CTEK (link) gekocht.
Een klein en handzaam dingetje dat precies doet wat je van een automatische lader kan verwachten.
Stekker vraag
door Maurice , Dordrecht, 11-10-2015, 20:22 (3340 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maurice, 11-10-2015, 20:24
Hans,
Is helemaal geen loodacculader maar een gewone voeding.
Heeft niets met laden van accu van doen.
-Edit zie nu de datasheets en kennelijk zijn deze modellen nu ook in chargers---
Ook goed.
Als maar een geregelde lader is.
Dat gezien de spanning van 13,8V het daar wel mee gaat is heel wat anders.
Je moet dan ook zelf bijhouden hoelang de trafo op de accu staat.
Staat deze te kort er op is de accu nog niet vol,
staat deze te lang er op staat je accu droog te koken.
Gelukkig bestaan er echte acculaders.
Advies koop deze.
En wel die met een zelf regeling.
Deze laden in 3-trappen je accu en kun je dan ook ongestoord weken lang op je
accu aangesloten laten.
Stekker vraag
door rkamp, 14-10-2015, 11:12 (3337 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Ik ben hier bij het opruimen exact dezelfde lader tegengekomen. Volgens mijn opgeplakte notitie afkomstig van een electrische kinderstep met een 8ah loodaccu.