Google wil alles van me weten. (Computertechniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-10-2015, 10:40 (3328 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-10-2015, 10:48

Google slaat alleen op wat ik opzoek met google toch ?

Hoi Lee,

Lees mijn andere reacties ook even, maar ik zet het nog even op een rijtje. Google is een advertentie- en bigdatabedrijf dat toevallig ooit begonnen is als zoekmachine en waar je absoluut geen gebruiker van hoeft te zijn om je gegevens ongewild aan ter beschikking te stellen.

Het is immers al voldoende voor het achterhalen, indexeren en opslaan van jouw internetgedrag als de site-eigenaar een element van Google, zoals een statscounter of een advertentie op zijn website heeft staan, en dat hebben de meeste sites. Een andere grote verzamelaar is Facebook en er zijn ook nog wat kleinere partijen die hetzelfde doen.

Gelukkig doe je wel precies het goede om dat te voorkomen, doordat je Ghostery hebt geïnstalleerd. Toch nog maar even het standaardverhaaltje over privacy.

Je hebt niets te verbergen, althans niets waar je je van bewust bent of niets waar op dit moment iemand interesse in heeft. Liefdadigheidswerk in het buitenland kan onder omstandigheden al interessant zijn, al zal dat meer politiek dan commercieel zijn dus misschien niet voor Google (al kan de geheime dienst in principe bij al hun gegevens, althans die kans bestaat. Of het in de praktijk echt kan weten we natuurlijk niet).

Hoe dan ook, een privacyrisico waar je niets voor te verbergen hebt kan inderdaad probleemloos de rest van je leven goed gaan (het is immers een risico, geen zekerheid) met als enige bijverschijnselen dat je zo nu en dan een onhandige sortering van je zoekresultaten krijgt, in het ergste geval iets anders koopt dan je eigenlijk nodig had of bij een andere winkel dan eigenlijk de bedoeling was, en zo nu en dan nog een tijd lang advertenties krijgt voor iets dat je niet wilt of al lang gekocht hebt, maar zo'n stelling kan ook terugkomen en je in je achterste bijten (het is immers een risico).

Ik ben ook nog niet Googlevrij, maar gebruiken met mate lijkt toch aangewezen.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks