Veiligheidsinspectie: goedkope USB telefoonlader (Toestel of techniek)

door Laurens @, Zaandam, 15-10-2015, 18:33 (3336 dagen geleden)
Gewijzigd door Laurens, 15-10-2015, 19:26

Vandaag kocht ik in de Daily Style (een Action achtige winkel met goedkope producten) een telefoonlader voor de som van €1,50. Ik kon me niet voorstellen dat dat mogelijk was. Meegenomen en getest: werkt!

Maar er zit natuurlijk een addertje onder het gras. Ik heb 'm even opengemaakt - een tik op de zijkant en het binnenwerk sprong er uit.

[image]

Links hebben we alles wat verbonden is met de primaire kant. Rechts de secundaire kant. Het stukje soldeer ligt op de grens tussen primair en secundair, en het is 1mm dik. Tussen primair en secundair zit een keramisch condensatortje van 1kv, zonder Y2 klasse markering. Nog een gevaar. Tussen netspanning en aanraakbare delen moet dat een Y1 of Y2 zijn.

De kruipafstand is dus minder dan 1mm waar de spoortjes een bochtje maken! Levensgevaarlijk. Een beetje stof en vocht (meenemen in broekzak/rugtas) of een spanningspiekje op het net, en je hebt 230v op de uitgang!
Voor geaarde toestellen is een kruipweg van 3mm de norm, en 6mm voor niet-geaarde toestellen.

Daarnaast even gekeken hoeveel rimpel er op de uitgang staat. [image]
De scope staat op 200mV en 1µS/div. Gezien dit plaatje, is het niet verrassend dat er enorme storing in het kortegolfbereik is... Deze rimpelspanning doet denken aan de ongedempte golven van een vonkzender.

Kortom: koop je telefoonlader gewoon van een echt merk als je veiligheid je lief is. Het apparaat doet wat het belooft, maar de veiligheid is ver ondermaats.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks