Veiligheidsinspectie: goedkope USB telefoonlader (Toestel of techniek)

door Laurens @, Zaandam, 15-10-2015, 18:33 (3337 dagen geleden)
Gewijzigd door Laurens, 15-10-2015, 19:26

Vandaag kocht ik in de Daily Style (een Action achtige winkel met goedkope producten) een telefoonlader voor de som van €1,50. Ik kon me niet voorstellen dat dat mogelijk was. Meegenomen en getest: werkt!

Maar er zit natuurlijk een addertje onder het gras. Ik heb 'm even opengemaakt - een tik op de zijkant en het binnenwerk sprong er uit.

[image]

Links hebben we alles wat verbonden is met de primaire kant. Rechts de secundaire kant. Het stukje soldeer ligt op de grens tussen primair en secundair, en het is 1mm dik. Tussen primair en secundair zit een keramisch condensatortje van 1kv, zonder Y2 klasse markering. Nog een gevaar. Tussen netspanning en aanraakbare delen moet dat een Y1 of Y2 zijn.

De kruipafstand is dus minder dan 1mm waar de spoortjes een bochtje maken! Levensgevaarlijk. Een beetje stof en vocht (meenemen in broekzak/rugtas) of een spanningspiekje op het net, en je hebt 230v op de uitgang!
Voor geaarde toestellen is een kruipweg van 3mm de norm, en 6mm voor niet-geaarde toestellen.

Daarnaast even gekeken hoeveel rimpel er op de uitgang staat. [image]
De scope staat op 200mV en 1µS/div. Gezien dit plaatje, is het niet verrassend dat er enorme storing in het kortegolfbereik is... Deze rimpelspanning doet denken aan de ongedempte golven van een vonkzender.

Kortom: koop je telefoonlader gewoon van een echt merk als je veiligheid je lief is. Het apparaat doet wat het belooft, maar de veiligheid is ver ondermaats.

Veiligheidsinspectie: goedkope USB telefoonlader

door Bredero @, Vlaanderen, 16-10-2015, 11:50 (3336 dagen geleden) @ Laurens

Een echt merk is nog geen garantie voor kwaliteit, ook "echte" merken laten hun materiaal in China bouwen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-10-2015, 12:01 (3336 dagen geleden) @ Bredero

En herkomst uit China is op zijn beurt weer geen garantie voor een slechte kwaliteit...

Zo kan de adapter van een echt merk nog steeds hier of daar een onderdeel met een productiefout bevatten, want dat gebeurt nou eenmaal wat vaker in China, maar zullen ontwerp en dimensionering meestal toch net wat beter in orde zijn.

Veiligheidsinspectie: defecte Samsung telefoonlader

door Laurens @, Zaandam, 16-10-2015, 13:00 (3336 dagen geleden) @ Maarten Bakker

[image]

Hier zien we een eveneens goedkoop geconstrueerde lader van Samsung al moet het gezegd worden, hij is al een stuk complexer (aan de andere kant zitten de through hole componenten). De kruipafstand is hier ruim voldoende.

China kan prima veilige apparaten maken, zolang je maar specificeert wat je wil hebben en de fabrikant voldoende geld geeft voor de producten. Als je zegt 'doe maar een USB lader, zo goedkoop mogelijk', tsja, dan krijg je natuurlijk iets dat na een jaar stuk is en met een beetje pech voor gevaarlijke situaties zorgt...

door henkk56 @, 16-10-2015, 11:57 (3336 dagen geleden) @ Laurens

Had het wel een CE (Cigar Endorsment :-) ) keur?

Henk

door HM @, Hilversum, 17-10-2015, 08:23 (3335 dagen geleden) @ henkk56

Chinese Export.....

door Otto @, Drenthe, 17-10-2015, 11:09 (3335 dagen geleden) @ HM

Chinese Export.....

[image]

Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/CE_marking#Misuse

Otto

door Doeve @, Borgercompagnie, 17-10-2015, 11:17 (3335 dagen geleden) @ Otto

Is toch bewust zo gedaan denk ik net als bij VW.

door Arjan Havelaar @, 16-10-2015, 14:15 (3336 dagen geleden) @ Laurens

Laurens,

Kun je eens een foto plaatsen van de andere kant van dit printje?
Als ik het zo zie, lijkt het mij geen volwaardige SMPS, maar is het mogelijk gewoon een oscillator. Maar ik kan me vergissen, dus ben ik benieuwd naar de bovenkant.

Met vriendelijke groet,

Arjan

door Laurens @, Zaandam, 16-10-2015, 15:41 (3336 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

[image]

De bovenkant. Ook geen zekering trouwens... :-|

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-10-2015, 03:39 (3335 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Een volwaardige SMPS is hoofdzakelijk een oscillator met een feedbackinrichting. Ik zie 2 transistoren en een optocoupler, dus dat klopt allemaal wel.

door Martijn @, Groningen, 16-10-2015, 15:33 (3336 dagen geleden) @ Laurens

Internet staat vol met 'teardowns' van goedkope laders. Een van de uitvoerigste is deze.

door soundman2 @, Wouw, 16-10-2015, 16:49 (3336 dagen geleden) @ Martijn
Gewijzigd door soundman2, 16-10-2015, 16:50

Ik heb eens een el cheapo lichtorgeltje in reparatie gehad.Geloof het of niet, maar er werd 230 volt geschakeld met schakelaartjes die op de jack chassisdelen zaten om te schakelen tussen de ingebouwde micrfoon en een audiolijntje van een geluidsinstallatie:no
Ik heb het ding ongerepareerd retour gegeven.

Soundman2

door Martijn @, Groningen, 18-10-2015, 21:38 (3334 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door Martijn, 18-10-2015, 21:40

Hier het ultieme artikel met een vergelijking tussen 12 USB laders met veel detailfoto's. De schrijver kijkt ook naar de storing die veel van dit soort ladertjes produceren. Kijk en huiver....