SP0256-AL2 spraak synthesizer (Gezocht)
Beste Forumleden,
Waarschijnlijk kennen jullie dit IC wel : de SP0256-AL2, spraak synthesizer van General Instruments, later MicroChip, uit de jaren 80.
Toen vooral bekend via Tandy Radio Shack waar componenten in blisterverpakkingen met datasheets ( ‘An Exclusive Service To The Experimentor’) in rekken vol verkocht werden. Ik heb toen meerdere spraak synthesizers gebouwd, een spraakmodule die je aan je printerpoort kon hangen, en een sprekend klokje. Back tot the Future !
Bij onze Chinese vrienden van Ali Express kwam ik dit IC in de MicroChip versie tegen voor een zeer lage prijs…
Natuurlijk had ik al de waarschuwingen gelezen voor niet gekeurde partijen, defecte IC’s en zelfs overgestempelde/gelaserde IC’s die verkocht worden als de gewilde componenten.
En inderdaad, het door mij aangekochte IC werkt niet. Op de foto’s heb ik het IC in de stand alone toepassing, heb hem tevens getest in een circuit met aansturing met een Arduino Uno.
Er komt geen enkel geluid uit. Er is geen uitgaand clock signaal te meten. Het IC trekt volgens het datasheet 90mA bij 5 V. Ik meet 0 mA.
Het is een totaal niet kritisch IC dat gemakkelijk in een toepassing werkend te krijgen is.
Blijkbaar heb ik of een defect IC ontvangen, of een nep IC.
Mijn vraag is of er iemand is die een General Instruments SP0256-AL2 ic nog heeft liggen en er voor een leuk bedrag vanaf wil ? ik ben bezig met een 'retro project' met achterhaalde chips zoals deze speech synthesizer.
Alvast bedankt, groeten Herman