SP0256-AL2 spraak synthesizer (Gezocht)
Beste Forumleden,
Waarschijnlijk kennen jullie dit IC wel : de SP0256-AL2, spraak synthesizer van General Instruments, later MicroChip, uit de jaren 80.
Toen vooral bekend via Tandy Radio Shack waar componenten in blisterverpakkingen met datasheets ( ‘An Exclusive Service To The Experimentor’) in rekken vol verkocht werden. Ik heb toen meerdere spraak synthesizers gebouwd, een spraakmodule die je aan je printerpoort kon hangen, en een sprekend klokje. Back tot the Future !
Bij onze Chinese vrienden van Ali Express kwam ik dit IC in de MicroChip versie tegen voor een zeer lage prijs…
Natuurlijk had ik al de waarschuwingen gelezen voor niet gekeurde partijen, defecte IC’s en zelfs overgestempelde/gelaserde IC’s die verkocht worden als de gewilde componenten.
En inderdaad, het door mij aangekochte IC werkt niet. Op de foto’s heb ik het IC in de stand alone toepassing, heb hem tevens getest in een circuit met aansturing met een Arduino Uno.
Er komt geen enkel geluid uit. Er is geen uitgaand clock signaal te meten. Het IC trekt volgens het datasheet 90mA bij 5 V. Ik meet 0 mA.
Het is een totaal niet kritisch IC dat gemakkelijk in een toepassing werkend te krijgen is.
Blijkbaar heb ik of een defect IC ontvangen, of een nep IC.
Mijn vraag is of er iemand is die een General Instruments SP0256-AL2 ic nog heeft liggen en er voor een leuk bedrag vanaf wil ? ik ben bezig met een 'retro project' met achterhaalde chips zoals deze speech synthesizer.
Alvast bedankt, groeten Herman
SP0256-AL2 spraak synthesizer
Mijn vrouw en ik bestellen regelmatig spullen via Ebay en betalen via Pay-pal.
Kralen, halskettingen, gereedschap, electronica etc.
Alles onder de noemer "gratis verzending".
Wanneer iets niet aankomt, defect is of anders dan aangeven in de aanbieding, reageer ik via Ebay naar de verkoper.
Deze reageert dan met een nieuwe verzending of stort het geld terug.
Wanneer dit niet lukt krijg ik toch mijn geld terug via de Ebay-Paypal constructie.
Nog nooit een miskoop.
ruud PA0ROJ
Hallo Herman,
Zijn dit mogelijk soortgelijke ic's; http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=27774 inmiddels zijn ze verkocht.....
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Hoi Leo,
Dit is precies het soort LSI ic's dat ik bedoel !
De AY3 8910 geluidengenerator staat ook op mijn lijstje
Binnenkort zal ik contact opnemen met de chinese siliconenboer...
Groeten Herman
Moet je pen 20 niet hoog maken via een pull up weerstandje als je deze chip in stand alone toepassing gebruikt?
Voedingslijn voldoende ontkoppelt? Wil wel eens de oorzaak zijn dat de osc niet start
Eleen
Hoi Eleen,
Toen ik de foto's nam had ik inmiddels als wat bedradingen los gehaald, ik heb ook voeding ontkoppeld met eico + folie caps. Ook de meest uitgebreide testopstelling met een Arduino Uno (waarbij alle data en controle lijnen volgbaar zijn) werkte niet. Bovendien gebruikte ik zowel een oscillator signaal vanuit de Arduino, als toen dat niet werkte het kristal + caps.
Hallo Herman,
Een paar maanden terug heb ik een IC besteld (uit China) met daarin een complete FM/AM ontvanger. Dat IC had ook keurig een kerf aan 1 van de kopse kanten zodat je weet waar pootje 1 zit.
Nadat ik dat IC had ingesoldeerd werkte de ontvanger niet en ik was natuurlijk teleurgesteld. Bij nadere inspectie zag ik aan de andere kopse kant bij het eerste pootje een klein, bijna niet te zien, stipje zitten. Zou dit dan pootje 1 zijn? Ik kon het niet geloven maar wat had ik te verliezen. IC er dus andersom ingesoldeerd en.... tataratata MUZIEK.
Probeer het eens andersom zou ik zeggen, ik kijk nergens meer van op.
Jack Marotick