AGC-vraagje - Grundig Satellit 2000 (Toestel of techniek)
Ik ben bezig met een Satellit 2000. Het schema staat onder andere hier: http://elektrotanya.com/grundig_satellit-2000_original_sm.pdf/download.html
Deze radio heeft 2 AM tuners: eentje voor LG, MG, KG1 en KG2 met één MF van 460 kHz, en eentje voor 8 hogere KG banden van 49 tot 11 meter. Die laatste heeft een trommeltuner met een eerste MF van 2 MHz. Die wordt later geconverteerd naar 460 kHz en wordt dan door dezelfde MF schakeling verder versterkt en gedetecteerd als de eerste tuner.
Tuner 1 werkt normaal. Vanaf het MF-bord meet ik de volgende AGC-spanningen (t.o.v. + aan massa):
S0 (min ontvangst): -4,9 V
S3: -5,3V
S5 (max ontvangst): -6,2 V
Dezelfde AGC-spanningen meet ik als de tweede tuner in werking is. Deze stuurt de versterking van de eerste trap daarin, rond T4. Deze versterkt echter bij een sterk signaal te sterk waardoor vervorming optreedt. Bij geen ontvangst versterkt hij te weinig. Ik heb wat testen gedaan met losgekoppelde AGC en in plaats daarvan diverse weerstandjes naar massa en vond uit dat deze qua versterking als volgt reageert op stuurspanning:
-4.6 V: minimale versterking
-5.4V: normale versterking
-5.9V: maximale versterking
-6,8V (draadje los): geen versterking
Het ding reageert daardoor precies verkeerd om: bij geen ontvangst is hij vrijwel stil en als er dan signaal binnenkomt begint ie ineens (te) hard te versterken en te vervormen.
Het probleem moet haast wel rond T4 liggen. Spanningen daar lijken echter te kloppen.
Iemand een tip?